Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Elektronica Honda MB5

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1136 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #46517 - Elektronica Honda MB5
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 12939 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

TubeLess-90 27-11-2007 18:36 Print topicpost

Posts: 629
Hallo allemaal,

Ik ben dus bezig met m'n Honda MB5 project!
Ik ben al een heel eindje op weg, maar ik moet nu gaan beginnen met m'n elektronica, Hiervoor maak ik maar even een nieuw topic.
Ik zal m'n vragen zo duidelijk mogelijk proberen neer te zetten met nummers zodat jullie op elke vraag hopelijk goed kunnen andwoorden


Vraag 1:
Ik ben bij Motoimport geweest om draadboom op te halen. Volgens hem had ik een oud type Honda MB (wat wel eens goed zou kunnen klopen) en hiervoor heb ik ook een oud type MB draadboom + Bobine gekregen.
Maar m'n vraag is eigenlijk... waar moet ik deze bobine vast maken? Misschien kijk ik er finaal overheen maar dan hoor ik het wel haha!
Er zitten wel wat aansluitingen op m'n frame.. de foto's zitten erbij:






Alvast bedankt, en de volgende vragen komen binnenkort wel haha

Gr Ruben

Edit: Topic naam verkeerd geschreven!

Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 27-11-2007 om 18:37 uur.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1

Jasper Strahiem 27-11-2007 18:40 Print reply

Posts: 1950
1e foto..
 
Make the most of now
MTRudolf 27-11-2007 18:42 Print reply

Posts: 2464
tweede foto is voor je lichtweerstand

en die eerst foto voor je bobine alleen het lijkt wel ofdat ze die 2 pinnetjes hebben omgebogen :S

bij mij zijn ze gewoon recht
 
Tombrom 27-11-2007 19:01 Print reply

Posts: 15925
2e foto is voor lucht box

en idd volges mij zijn die lipjes omgebogen
 
MTRudolf 27-11-2007 19:06 Print reply

Posts: 2464
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tombrom
2e foto is voor lucht box

en idd volges mij zijn die lipjes omgebogen



ja da klopt maar als je je weerstand ondersboven houd kan die er precies nog bij
 
ploe 28-11-2007 19:28 Print reply

Posts: 635
1e foto maar dan ga ik toch twijfelen of de bobine past de 2e foto is voor je luchtfilter aan de andere kant van je frame zit zon zelfde beugel daar zit bij de latere type je spreg
je lichtweerstand zit achter je koplamp en gaat op de roze draad uit je lichtschakelaar
 
www.placeonearth.nl
TubeLess-90 4-12-2007 17:17 Print reply

Posts: 629
OKe heel erg bedankt alvast!
De bobine zit nu perfect op de beugels, beetje moeten buigen inderdaad haha

Nu nog een paar andere vragen waar ik niet uitkom.

De kabelboom, hoe moet deze precies komen te liggen?
Kan iemand dit proberen uit te leggen?

Vanaf de achterkant gekeken, moet hij dan aan de linkerkant van het balhoofd komen te liggen, en loopt hij onder de middelste en dikste frame buis door?

Hier een foto, je kunt er eventueel iets bijtekenen haha



Ook zit ik met m'n knipperlichtrelais. Ik heb er net een 2e hands gehaald bij de brommerboer, ik kreeg hem zo mee. Maar er staat op:
12.8V
10W x 2 + 3.4W

En dan nog een paar kleine dingen.
Het lijkt me dat deze voor 12 V is, maar valt hij ook te gebruiken op een 6V circuit, of gaat hij hiermee niet werken?

Verder... Ik had de FAQ gelezen van 6 naar 12 v maken. Maar er zijn nog een paar dingen niet zo duidelijk.
Daarom toch maar even vragen,
Hier wat foto's van de onderdelen die ik erop heb zitten.

Bobine:



Knipperlicht Relais:



CDI:



Omvormer (Oud type zoals het aangegeven staat op Motoimport)



Kan ik zonder iets aan te passen een 12 V accu gebruiken, en zoniet.. WAT moet ik NU allemaal nog vervangen ?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ploe
je lichtweerstand zit achter je koplamp en gaat op de roze draad uit je lichtschakelaar



Ik heb even gekeken, en er komt geen roze draad uit m'n handvat. Waarschijnlijk net een andere versie, een nieuwere of oudere. Dus waar kan ik het lichtweerstand dan kwijt? En hoeft deze alleen gebruikt te worden voor het grootlicht?
Als dat zo is, kan ik deze gewoon voor m'n licht er tussen zetten.. en is deze weerstand een zekering, of zorgt het ECHT dat de hoeveelheid stroom minder word?

Alvast weer bedankt!!

Gr Ruben


Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 4-12-2007 om 17:21 uur.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1
TubeLess-90 4-12-2007 17:20 Print reply

Posts: 629
Dubbelpost


Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 4-12-2007 om 17:20 uur.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 4-12-2007 17:51 Print reply

Posts: 8650
12V ombouw :
accu
spanningsregelaar
lampjes
(ik vergeet iets denk ik..edit je knipperrelais vergat ik)

Roze draad : alleen bij oude type
Die roze draad gaat als je schakelaar UIT staat naar de weerstand schakelen.

Omdat je heel moeilijk in een lichschakelaar kunt werken zou ik alles naar het nieuwe systeem ombouwen, dus met een spanningsregelaar. Zet deze gewoon parallel, wan je hebt dus een oud type kabelboom nu en dat is dan niet voorzien

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 4-1-2008 om 11:39 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
ploe 5-12-2007 17:46 Print reply

Posts: 635
idd wat pangolopalanga al verteld is de roze draad voor een oud type
en zit niet op de niewe type
maar als je een spreg wit gebruiken zal je je oude kabelboom moeten ombouwen waarschijnlijk heb je nu een kabelboom waar er geen op kan
de omvormer die je daar laat zien is een gelijkrichter en dus heb je een lichtweerstand nodig
nu je verlichtingschakelaar niet geschikt is zou ik mn kabelboom ombouwen naar een met een spanningsregelaar en gelijk 12 volt maken
dit is makkelijker dan en lichtweerstand aansluiten en goedkoper dan een andere schakelaar

you got mail

Dit bericht is gewijzigd door ploe op 5-12-2007 om 17:54 uur.
 
www.placeonearth.nl
TubeLess-90 7-12-2007 19:35 Print reply

Posts: 629
Eeeh hardstikke bedankt!

Super die mail, mooi alle schema's van een Honda MB draadboom! Misschien een ideetje om hem op te sturen naar de Knowledge Base... Dan hebben andere mensen er ook wat aan

Maar ik weet niet wat een Spreg is... Is het toevallig gewoon een weerstand, maar dan in een doosje, net zoals bij een NSR?

En jullie zeggen dus dat ik het beste aan m'n kabelboom wat kan veanderen, zodat deze spreg er tussen kan?
Verbeter me als ik het fout heb

Ik zit misschien toch te denken om voor een andere schakelaar te gaan kijken. Aangezien die van mij nog splinternieuw is zal ik deze wel kunnen verkopen of eventueel ruilen bij Motoimport. Kost 2e hands maar een tientje.

Ik doe dit denk ik liever dan dat ik in m'n kabelboom ga zitten kloten. Ik denk dat me dat niet helemaal gaat lukken

------------

Maar wat zijn nu de voordelen van een 12V circuit I.P.V. een 6 volt systeem?
Lichten, accu etc. zullen sterker branden, of valt dit allemaal wel mee?
Misschien dat ik er andere dingen op kan zetten van 12V?
Anders nog belangrijke punten?

En wat is er nu precies nodig?
pangolopalanga had al wat punten gezecht...

Accu
Spanningsregelaar
Omvormer (ik heb zoon klein rood kastje... Zie foto's (kan ik deze gebruiken met 12V?)
Clingelateur? (staat 12 V op... dus neem aan dat deze kan )

Verder nog dingen? CDI, bobine etc. kunnen er allemaal tegen..?


Alvast weer bedankt!

Gr Ruben
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1
ploe 9-12-2007 16:44 Print reply

Posts: 635
spreg is spanningsregelaar
voordelen van 6 of 12 volt is er niet in mijn ogen

als je mijn mening vraagt koop een andere lichtschakelaar (met een roze draadje )
en houd je brommer verder origineel
dus 6 volt en een lichtweerstand

en mijn schemas in Knowledge Base heb ik ale meerdere keren gevraagd maar bijkbaar geen intresse in

Dit bericht is gewijzigd door ploe op 9-12-2007 om 16:46 uur.
 
www.placeonearth.nl
TubeLess-90 30-12-2007 13:42 Print reply

Posts: 629
Hallo,

Ik heb even nieuwe spullen gekocht.. Dus ik kan weer verder
Er is een nieuw Knipperlicht relai gekomen en een nieuwe lichtschakelaar. Met roze draad haha! + Nog andere spullen maar die komen wel in het projectje te staan

Maar ik zit nog steeds met wat problemen voor het aansluiten.

Vraag 1
De knipperlichten, die hebben één draad. Dat zal de plus zijn en die moeten op de blauwe of oranje draad worden aangesloten.
Maar waar moet dan de massa komen? Word deze door het frame verzogt of moet er nog wel een draad worden getrokken vanuit de knipperlichten?

Dit staat op bedradingschema...







Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 30-12-2007 om 13:42 uur.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1
TubeLess-90 4-1-2008 10:48 Print reply

Posts: 629
Weet iemand een andwoord op de vraag hierboven?
Zou fijn zijn
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 4-1-2008 11:28 Print reply

Posts: 8650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ruben Demuyt
Weet iemand een andwoord op de vraag hierboven?
Zou fijn zijn


Dat klopt, de massa gaat via het frame. Afhankelijk van het type knipperlicht moet je al dan niet zelf de massadraad naar het frame leggen of maakt hij contact via het metalen huis.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 4-1-2008 11:39 Print reply

Posts: 8650
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ploe
spreg is spanningsregelaar
voordelen van 6 of 12 volt is er niet in mijn ogen


Een acculader voor 6V is nogal moeilijk te vinden. Lampjes is ook al moeilijker.
'Feestverlichting' en andere gekkigheid zoals muziekspul uitsluitend in 12V

Maar je bent nu al met het originele schema bezig begrijp ik

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ploe


en mijn schemas in Knowledge Base heb ik ale meerdere keren gevraagd maar bijkbaar geen intresse in




staat hier :
http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/56

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 12939 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved