Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - olie

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 359 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #46422 - olie
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 641 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

yamaha rd50 mx 21-11-2007 16:28 Print topicpost

Posts: 748
http://img143.images...mahard50mx003gu0.jpg

aan de andere kant van de foto zit bij mij een dopje wat ik eraf kan halen..

maar wat voor olie moet daar in?
 
On the road again!

Jozeff - Forum en Sales Moderator 21-11-2007 16:33 Print reply

Posts: 10835
waarom maak je dan geen foto van de andere kant

ik denk dat je de oliedop van je blok (carter) bedoeld. In dat geval moet er motorolie voor natte koppeling in.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
yamaha rd50 mx 21-11-2007 16:34 Print reply

Posts: 748
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
waarom maak je dan geen foto van de andere kant

ik denk dat je de oliedop van je blok (carter) bedoeld. In dat geval moet er motorolie voor natte koppeling in.



omdat hij tegen de muur staat en ik heb nu geen foto toestel :P
 
On the road again!
Matthijsar50 21-11-2007 16:40 Print reply

Posts: 1029
wat ik in mn blok heb is minerale 10w40 olie..

maar nu we het toch over olie hebben.

ik heb een apart probleem met mijn ar50: als ik smorgens weg rijd naar school dan schakelt mijn brommer perfect, niet slippen of iets,

maar meestal stop ik ergens nog ff. brommer uit en 5 minuten later weer rijden.. dan slipt mn koppeling echt als een gek!!! ehcht niet normaal.. ik denk zelf dat het te maken heeft met dat de olie dan te warm word.. maar de brommerzaak heeft mij deze olie geadviseerd.. en ik vertrouw die lui wel dus snap het nu niet helemaal.

- koppelingsplaten zijn goed
- kabel is goed gespannen

blok is helemaal geriveceerd dus kan ook niet aan lagers of iets liggen.

groet Matthijs
 
Peugeot 106 rallye ph2!
yamaha rd50 mx 21-11-2007 16:43 Print reply

Posts: 748
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Matthijsar50
wat ik in mn blok heb is minerale 10w40 olie..

maar nu we het toch over olie hebben.

ik heb een apart probleem met mijn ar50: als ik smorgens weg rijd naar school dan schakelt mijn brommer perfect, niet slippen of iets,

maar meestal stop ik ergens nog ff. brommer uit en 5 minuten later weer rijden.. dan slipt mn koppeling echt als een gek!!! ehcht niet normaal.. ik denk zelf dat het te maken heeft met dat de olie dan te warm word.. maar de brommerzaak heeft mij deze olie geadviseerd.. en ik vertrouw die lui wel dus snap het nu niet helemaal.

- koppelingsplaten zijn goed
- kabel is goed gespannen

blok is helemaal geriveceerd dus kan ook niet aan lagers of iets liggen.

groet Matthijs


hoe warmer olie word hoe dunner die is dus hoe beter die smeert

 
On the road again!
yamaha rd50 mx 21-11-2007 16:44 Print reply

Posts: 748
je moet ff kijken of je koppelings armpje wel goed staat
 
On the road again!
Harold 21-11-2007 16:50 Print reply

Posts: 1052
Dat dopje aan de andere kant is niet voor je olie (kun je het overigens wel ingooien, maar is niet de bedoeling).
In dat dopje zit als het goed is een veer en een kogeltje, deze zit dan op je schakel bloem, het zorgt er voor dat je vernellingsbak ook daadwerkelijk in z'n vernelling blijft staan als je hem inschakelt.

Als dit ontbreekt kan het zijn dat hij tijdens het rijden erg snel uit z'n versnelling schiet. ff nakijken dus en het kogeltje niet kwijt raken!

Olie moet je gewoon aan de zijkant waar je kickstrart zit er in doen.
10w40 half syntetisch voor natte koppeling.
Minerale kan ook maar is niet denderend goed.
 
yamaha rd50 mx 21-11-2007 16:52 Print reply

Posts: 748
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Harold
Dat dopje aan de andere kant is niet voor je olie (kun je het overigens wel ingooien, maar is niet de bedoeling).
In dat dopje zit als het goed is een veer en een kogeltje, deze zit dan op je schakel bloem, het zorgt er voor dat je vernellingsbak ook daadwerkelijk in z'n vernelling blijft staan als je hem inschakelt.

Als dit ontbreekt kan het zijn dat hij tijdens het rijden erg snel uit z'n versnelling schiet. ff nakijken dus en het kogeltje niet kwijt raken!

Olie moet je gewoon aan de zijkant waar je kickstrart zit er in doen.
10w40 half syntetisch voor natte koppeling.
Minerale kan ook maar is niet denderend goed.


wat bedoel je percies met snel uit de versnelling schieten? bedoel je dat hij dan heel vroeg koppelt?
 
On the road again!
Harold 21-11-2007 16:59 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamaha rd50 mx
[...]


wat bedoel je percies met snel uit de versnelling schieten? bedoel je dat hij dan heel vroeg koppelt?


nee, weet je wat een schakel wals is?
nou die zorgt er voor(samen met de schakelvorken) dat je tandwielen in de goede positie staan. Op die wals zit een bloemvormig plaatje(je schakelbloem) waar het kogeltje met het veertje op drukt.
Bij elke versnelling en in de vrij zit er een kuiltje op die bloem. Dus 5 kuiltjes (4versnl en 1 vrij). Doordat dat kogeltje dan in die kuiltjes drukt/valt kan je schakelwals niet uit zich zelf gaan draaien en blijft hij dus in die versnelling staan waar die in staat. (als je hem in een versnelling zet hoor je onderandere een klik: dat is dus dat kogeltje die in 1 van de 5 kuiltjes valt)

Zit dat veertje met kogeltje er niet dan kan de schakelwals gaan draaien (door trillingen bijvoorbeeld)en kan hij uit de versnelling vallen.

Wel een belangrijk dingetje dus.

heeft dus totaal niks met je koppeling te maken
 
Niek de Wildt 21-11-2007 19:32 Print reply
Posts: 7168
harold, ik heb dit ding nog nooit gezien, zou je een foto voor me kunnen maken (ik denk dat de TS er ook profijt van heeft aangezien het ook kan dat hij het over het bovenop de linker carterkap zit (alleen voor bijvullen).
gr, Niek
 
Harold 21-11-2007 21:06 Print reply

Posts: 1052
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
harold, ik heb dit ding nog nooit gezien, zou je een foto voor me kunnen maken (ik denk dat de TS er ook profijt van heeft aangezien het ook kan dat hij het over het bovenop de linker carterkap zit (alleen voor bijvullen).
gr, Niek


Ik heb al een tijdje geen yamaha's meer (heb 2 dt's gehad en ben ook wel is met rd bezig geweest), dus n foto kan ik niet maken.

Als je er even een exploded vieuw bij zoekt wordt het je denkik wel wat duidelijker.

Ik heb het btw over het plastiken plugje op het linker carter helft als je er op zit. Je moet olie vullen in de rechter carterdeksel in het gat wat boven je kickstart as zit.

edit:
http://www.brommer-f.../u493/1067511911.gif
6 is je schakelbloem
16 die plastiken plug die je boven op je blok er in draaid
met daarin een veer(17) en een plunjer(18) (hier d8 ik dat het een kogeltje was, ff verward met een ander blok, foutje )

Dit bericht is gewijzigd door Harold op 21-11-2007 om 21:09 uur.
 

Dit topic is 641 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved