Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Te veel wisselstroom

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 778 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #46401 - Te veel wisselstroom
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 7284 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

robust2 20-11-2007 18:25 Print topicpost
Posts: 122
Hey allen,

Mijn vliegwiel van mn Amigo leeft zich blijkbaar iets meer uit dan hij mag want normaal moet hij met gewone 6V lampjes werken, en ik heb een aantal maanden rondgereden met het lampje dat erin zat toen ik hem kocht (daar stond vreemd genoeg echt 8V op, en niets meer) maar dat was laatst plots toch doorgebrand.
Nu, het nieuwe 6V lampje heeft het ook maar een paar kilometers uitgehouden, dus dacht ik dat ik er evengoed direct een 12V in kon stoppen, zo gezegd zo gedaan en tijdens het rijden dacht ik even te kijken of dat werkte (ik rijd meestal zonder lichten) maar dat gaf gewoon een flits en het was ook al gesprongen: deze zag wel niet zo zwart als de vorige 2, gewoon draadje kapot.
Nu zou ik dus wel graag een degelijk voorlicht hebben, en ben ik van plan om hier iets aan te doen. Ik hoorde al dat ik er best gewoon een weerstand tussen zet, maar ik zelf speelde met het gedacht om er gelijkstroom van te maken, aangezien die std wisselstroom levert. Misschien is er dan zelfs ook nog hoop voor mn achterlicht, dat had ik al eerder opgegeven en daar rijdt ik nu met een elektrisch lampje, maar voor vanvoor is dat uiterst onhandig.
Bovendien heb ik in het voorlicht wel nog een beetje plaats om er wat spullen tussen te steken.

En kan iemand me ook het verschil tussen een gelijkrichter en een spanningsregelaar uitleggen, en welke ik eigenlijk nodig heb?
 

Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 20-11-2007 18:28 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robust2

En kan iemand me ook het verschil tussen een gelijkrichter en een spanningsregelaar uitleggen, en welke ik eigenlijk nodig heb?



Een gelijkrichter maakt wisselspanning gelijk spanning die van de dynamo afkomt of van de ontsteking. Een spanningsregelaar bepaalt de spanning nadat de dynamo het heeft opgewekt.(Deze heb je dus ook nodig)

 
rik hulkenberg 20-11-2007 18:43 Print reply

Posts: 10029
ik weet niet of je een beetje handig bent je zou ook een accu er tussen kunnen zetten
dynamo-gelijkrichter-accu-lampen
 
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 20-11-2007 19:08 Print reply

Posts: 13700
Dan dient de accu als buffer dus.
 
mtx-motard 20-11-2007 19:10 Print reply

Posts: 14947
beter doe je dan dynamo - accu - gelijkrichter - lamp
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
robust2 20-11-2007 19:10 Print reply
Posts: 122
Accu zal nogal lastig zijn om er tussen te zetten als je ziet hoe mn brommer eruit ziet, tenzij ik helemaal de beun kant wil opgaan
En Spanningsregelaar = weerstand? (Belgie hiero)
 
mtx-motard 20-11-2007 19:13 Print reply

Posts: 14947
nee spanningsregelaar is een klein apparaatje tussen je bedrading dat zorgt dat je onsteking (is bijv 35 volt) dat de spanningregelaar daar een nette 12 volt van maakt zodat je lampen niet continu verbranden.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
robust2 20-11-2007 19:20 Print reply
Posts: 122
Ok, normaal gezien moet mn vliegwiel een gewone 6V leveren, maar ik kan dan best zeker eens gewoon meten op stationair en eens goed gas opendraaien om te meten hoeveel er uit komt? (en dan nog een paar Volt bijgooien)

En zijn die dingen gewoon te vinden bij wat betere elektro handelaars?


 
mtx-motard 20-11-2007 19:21 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: robust2
Ok, normaal gezien moet mn vliegwiel een gewone 6V leveren, maar ik kan dan best zeker eens gewoon meten op stationair en eens goed gas opendraaien om te meten hoeveel er uit komt? (en dan nog een paar Volt bijgooien)

En zijn die dingen gewoon te vinden bij wat betere elektro handelaars?




je onsteking leverd veel meer als 6 volt. alleen een regelaar maakt er dan 6 volt van.

je kunt ze halen bij electro winkel, ik had em gekocht bij een brommer/moter dealer
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
robust2 20-11-2007 21:26 Print reply
Posts: 122
Vlug even m'n eigen bedrading uitgetekent in Paint, zoals je ziet is het niet zo moeilijk
Maar als ik het zo lees hebben die Honda spanningsregelaars altijd 4 stekkers, Stroom-in, aarding en 2* lichten-uit? Waar sluit ik die dan op aan?
Of is er met zo'n makkelijke elektriciteit geen beter manier om dit op te lossen?



Btw: Ik hoorde ook, dat die spanningsregelaars best wel warm kunnen worden en doorsmelten, is dat ook zo en hoe los ik dat best op?
 
ploe 21-11-2007 18:22 Print reply

Posts: 635
een vraag waarvoor zou je gelijkspanning willen hebben
wisselspanning doet het net zo goed
als je de spanning wilt begrenzen kan je ook een spreg nemen en alleen de gele draad aan sluiten dan blijft je spanning altijd 12 volt

een spreg wordt IDD heet zeker als er van die personen zijn die er grote accu's mee laden en hun brommer vet hard opvoeren (nix mis mee ) je moet er zeker van zijn dat je spreg goed op een vlag stuk metaal geschroefd zit zodat hij zn warmte kan afvoeren
 
www.placeonearth.nl
mtx-motard 21-11-2007 18:24 Print reply

Posts: 14947
op `1 van honda zitten koelvinnen dus word gekoeld door de rijwind.


 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
ploe 21-11-2007 19:29 Print reply

Posts: 635
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
op `1 van honda zitten koelvinnen dus word gekoeld door de rijwind.



alleen jammer dat die dingen bij oa honda onder de tank gemonteerd zitten en dus bijna tot geen rijwin krijgen en dan maar over een scooter te zwijgen

 
www.placeonearth.nl
Niek de Wildt 21-11-2007 19:37 Print reply
Posts: 7168
aangezien je achterlampjes niet werken, zullen de voorlampjes iets meer stroom krijgen en misschien daardoor doorbranden. (denk ff na of hij toevallig doorbrande nadat je geen achterlampen meer had)

en als dat het niet is kan het ook nog zijn dat je een verkeerd wattage lampje erin hebt, ik zou er gewoon een lampje indoen die wat meer watt aan kan en waarschijnlijk houd hij het dan wel.
 
Vehikel 21-11-2007 19:44 Print reply

Posts: 2903
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
aangezien je achterlampjes niet werken, zullen de voorlampjes iets meer stroom krijgen en misschien daardoor doorbranden. (denk ff na of hij toevallig doorbrande nadat je geen achterlampen meer had)

en als dat het niet is kan het ook nog zijn dat je een verkeerd wattage lampje erin hebt, ik zou er gewoon een lampje indoen die wat meer watt aan kan en waarschijnlijk houd hij het dan wel.

Van meer stroom branden je lampjes niet door hoor, je licht neemt het stroom af wat ie nodig hebt, omdat een lampje een weerstand heeft dat de stroom beperkt.
Het zou wel kunnen dat er een groter voltage op het lampje komt te staan, maar dan is je verlichting helemaal fout aangesloten, want je verlichting hoort parallel geschakeld te zijn.

Ik zou dus idd ff een spanningsregelaartje aanschaffen. Dat extra draadje is een gelijkgericht +-signaal om je accu op te laden. Niet alle spanningsregelaars hebben koeling nodig, alleen als er koelvinnen op zitten, die moet je ergens monteren waar ze gekoeld kunnen worden.

Ploe: gelijkstroom heb je nodig als je een fatsoenlijke toeter wilt hebben, of als je je accu wilt kunnen opladen tijdens het rijden.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
robust2 21-11-2007 19:56 Print reply
Posts: 122
Gelijkstroom is idd niet nodig als je het zo bekijkt.
En m'n voorlicht is pas gesprongen nadat ik al een paar maand zonder achterlicht reed, daar ligt het dus zeker niet aan. En bovendien heb ik al eens bij een meeting 18V op de voltmeter zien verschijnen, dus daar loopt zeker iets mis.
De spreg zou gewoon die ene gele draad moeten beperken op 6V (of 12, maakt niet zo uit denk ik?) en geen accu's moeten opladen of toeters aandrijven of wat dan ook (ik heb zo een stoere toeter waar je in moet knijpen )
Normaal gezien moet ik'm ook wel kunnen monteren op een plaats waar hij gekoelt kan worden.

http://www.motoimpor...ktronica/kastjes.htm
Zo een van Honda is dus goed? Hoe sluit ik die dan aan aangezien die 4 aansluitingen heeft?

 

Dit topic is 7284 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved