Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Thermostaat

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1162 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #46392 - Thermostaat
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2141 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Da Weloo 20-11-2007 15:49 Print topicpost
Posts: 85
een bromboer zegt dat ik me thermostaat eruit moet halen om te voorkomen dat ik nog een warmploper krijg. omdat hij weerstand geeft en kans is om te weigeren(met open gaan). zal ik hem eruit halen ik heb nu toch me cilinder eraf. het nadeel is dat het langer duurt voordat hij warm is en ik moet weer 200 km inrijden dus ben ik bang dat ik steeds met koude motor rijd.

mvg,

Dit bericht is gewijzigd door Da Weloo op 20-11-2007 om 16:09 uur.
 

Royal Club 20-11-2007 15:50 Print reply

Posts: 60390
als je een temp sensor heb. en je ziet dat het uber lang duurt, dan plak je je rad af
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
daanmtx 20-11-2007 16:13 Print reply

Posts: 3759
weigeren zal sowieso niet gebeuren, ik zou m lekker laten zitten!

ik heb m ook wel eens weggelaten, vond het zwaar irritant rijden.

Dit bericht is gewijzigd door daanmtx op 20-11-2007 om 16:13 uur.
 
Honda VFR400R
Jozeff - Forum en Sales Moderator 20-11-2007 16:16 Print reply

Posts: 10835
gooi dat ding eens in een pan met water en zet die op het vuur.
dan zou hij bij ongeveer 80 graden celsius open moeten gaan. (daar in de buurt iig, misschien staat het er wel op)
kun je nameten met thermometer.

als hij open gaat en hij is voor de rest schoon dan kun je ervan uitgaan dat hij goed is.


 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Da Weloo 20-11-2007 16:18 Print reply
Posts: 85
o ke, en als ik dalijk aan het rijden ben en af en toe volgas geef enzo hij is volledig warm hoe warm moet mijn temp meter dan aangeven. ik zelf dacht 80/90 graden.
 
Royal Club 20-11-2007 16:20 Print reply

Posts: 60390
max 80graden oid

kvs temperatuur gemeten in je kop dan

Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 20-11-2007 om 16:20 uur.
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Jozeff - Forum en Sales Moderator 20-11-2007 16:23 Print reply

Posts: 10835
zoiets ja, maar bij 90 graden hoef je ook nog niet te paniekeren.

hou ook je bougiekleur in de gaten, als je motor te arm staat afgesteld heb je ook (grote) kans op warmlopers.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Royal Club 20-11-2007 16:24 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
zoiets ja, maar bij 90 graden hoef je ook nog niet te paniekeren.

hou ook je bougiekleur in de gaten, als je motor te arm staat afgesteld heb je ook (grote) kans op warmlopers.


nu we het er toch over hebben
bij welke temperatuur(van kvs) kan je stellen dat de kans op een warm/vastloper groot word?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Jozeff - Forum en Sales Moderator 20-11-2007 16:30 Print reply

Posts: 10835
rond de 100 graden ongeveer.
en dat dan bij de kop gemeten.
110 kan ook nog wel aangezien je kvs onder druk staat.

als hij staat de koken is het natuurlijk niet goed, maar dan kan er ook wat anders aan de hand zijn. (lucht in systeem, lekke koppakking)

de vraag is hoe betrouwbaar je meter is, op een standaard meter met alleen een blauw, wit en rood vakje is het maar een richtlijn. Daar kun je niet echt van opaan vind ik.

bij normaal rijden onder normale omstandigheden bij een goede motor zit de temperatuur meestal tussen de 80 en 90 graden
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
bart de scootergek 20-11-2007 16:40 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
rond de 100 graden ongeveer.
en dat dan bij de kop gemeten.
110 kan ook nog wel aangezien je kvs onder druk staat.

als hij staat de koken is het natuurlijk niet goed, maar dan kan er ook wat anders aan de hand zijn. (lucht in systeem, lekke koppakking)

de vraag is hoe betrouwbaar je meter is, op een standaard meter met alleen een blauw, wit en rood vakje is het maar een richtlijn. Daar kun je niet echt van opaan vind ik.

bij normaal rijden onder normale omstandigheden bij een goede motor zit de temperatuur meestal tussen de 80 en 90 graden


2-takt schijnt toch echt bij een koelwatertemperatuur van een graad of 40/50 het beste te presteren. Om je slijtage binnen de perken te houden kun je iets hoger gaan.
 
Honda RC-33
Royal Club 20-11-2007 16:45 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]


2-takt schijnt toch echt bij een koelwatertemperatuur van een graad of 40/50 het beste te presteren. Om je slijtage binnen de perken te houden kun je iets hoger gaan.


als ik em bij 50 graden vol opentrek doet ie moeilijk, bij 60+ niet

en 40graden is dik koud hoe kom je bij die wijsheden?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
daanmtx 20-11-2007 16:56 Print reply

Posts: 3759
let op! Ook bij te rijk afgestelde motoren kan de temperatuur hoger oplopen dan een goed afgestelde! Zelfde geld voor een arm afgestelde!
 
Honda VFR400R
Mopar 20-11-2007 17:06 Print reply

Posts: 4772
Ja, en hetzelfde geldt voor een te vroege of te late ontstekings timing...

Verder, gewoon ff water koken in de waterkoken, thermostaatje in een bakje leggen, en het net gekookte water eroverheen gieten (langzaam) en dan zal hij wel opengaan.

Verder heeft die bromboer misschien wel gelijk, de kans op een warmloper zal afnemen, maar omdat je langer rijd met een motor die niet op tempratuur komt zal de slijtage ook hoger liggen.

Gewoon ff je thermostaat testen, en als die goed is, lekker terug erin proppen

En als ik het goed heb zijn de thermostaten ''van tegenwoordig'' beveiligd, en als ze stuk gaan zullen ze altijd in de ''open stand'' blijven staan waardoor hij dus altijd koelt/flow heeft...
 
Da Weloo 20-11-2007 17:37 Print reply
Posts: 85
o ke bedankt voor de info, ik had hem iets te rijk staan, dit doe ik wel nadat ik 50km me me nieuwe zuiger heb gereden. beetje extra vet kan geen kwaad lijkt me. dan stel ik hem daarna weer beter af. kan hem nog niet goed afstellen want kmag geen volgas rijden. maar ik laat denk de temp meter er wel in. en ik heb nu toch ook gelijk een temp meter gekocht dus kan alles goed in de gaten houden.
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 20-11-2007 17:40 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


als ik em bij 50 graden vol opentrek doet ie moeilijk, bij 60+ niet

en 40graden is dik koud hoe kom je bij die wijsheden?


klopt wel.
maar jij hebt hem niet afgesteld om op 50graden te rijden...
sprinter van klasgenoot heeft hij ook een x getest bij elke temp afstellen en kijken wat hij doed en bij 50graden liep hij het mooist.

80/90graden heb je minste slijtage
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Royal Club 20-11-2007 17:44 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Da Weloo
o ke bedankt voor de info, ik had hem iets te rijk staan, dit doe ik wel nadat ik 50km me me nieuwe zuiger heb gereden. beetje extra vet kan geen kwaad lijkt me. dan stel ik hem daarna weer beter af. kan hem nog niet goed afstellen want kmag geen volgas rijden. maar ik laat denk de temp meter er wel in. en ik heb nu toch ook gelijk een temp meter gekocht dus kan alles goed in de gaten houden.


waarom zou je em extra smeren? duurt alleen maar langer voor ie ingereden is ?
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten

Dit topic is 2141 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved