henk43 |
11-11-2007 19:49 |
Posts: 916 |
ik rij al 3 jaar met dezelfde olie, 10W40 voor natte platen is het goed
|
|
Nobody said it was easy |
|
Mopar |
11-11-2007 19:59 |
Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rubbert
heb ik ook nog ff een vraagje:
wat nou als je 4takt olie als mengsmering in je brommer gooit ipv. 2takt, dus door je benzine
4takt olie is niet gemaakt om te verbranden, dit doet het dus ook niet/of een stuk minder.
Gevolg is een stuk minder power, en er zal meer kool aanslag vormen in de cilinder/kop en uitlaat enz.
Voor 1x zal het hues geen kwaad kunnen, hij zal wat roken enzo, maar verder kan het niet zoveel kwaad voor 1x.
Maar als je er altijd op blijft rijden zal het allemaal snel dicht kolen wat dus tot schade kan leiden..
In een nood-situatie kan het wel :P
Maar het beste is meteen een 4takt te kopen, dan heb je dat gekloot niet
|
|
|
|
Viertakt |
11-11-2007 19:59 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rubbert
heb ik ook nog ff een vraagje:
wat nou als je 4takt olie als mengsmering in je brommer gooit ipv. 2takt, dus door je benzine
Daar is het niet voor gemaakt dus ik denk niet dat het goed is voor je cilinder.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Erik 39 |
11-11-2007 20:00 |
Posts: 15088 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: henk43
ik rij al 3 jaar met dezelfde olie, 10W40 voor natte platen is het goed
dan wordt't tijd voor vervanging.
|
|
Derbi-loos! -- www.ERIKVONHOF.nl |
|
Mopar |
11-11-2007 20:05 |
Posts: 4772 |
Yup, olie word na -zoveel tijd- zuur, en kan schadelijk zijn/worden voor de keerringen en platen.
Beste is gewoon minimaal 1x per jaar vervangen.
Ik deed vroeger altijd 1x net voor de winter/koud periode olie vervangen en 1x als het weer wat warmer werd.
Maar 1x per jaar minimaal, voor een 4takt zal dat wat gevoeliger liggen als voor een 2takt.
2takt heeft niet zoveel extreme tempratuurs verschillen in de olie, en zal langer meegaan.
Maar je kan je de tempratuurs verschillen voor een 4takt wel voorstellen.. het komt in een gloeiend hete kop, en word daarna weer snel afgekoelt in een oliekoeler.. en dat heel snel achter elkaar...
4takt olie altijd eens in het jaar vervangen, minimaal.
2takt olie mag heus wel wat langer, maar ook daarvoor zou ik persoonlijk 1x in het jaar aanhouden.
Ook ivm slijpsel van de tandwielen wat door de olie zit, en bij een 2takt word dat er niet uitgefiltert..
|
|
|
|
Uncle BLAM |
12-11-2007 12:03 |
Posts: 1025 |
De enige relevante vraag in deze is : heb je een natte koppeling ?
ja -> olie voor natte koppeling
nee -> iig blok olie dus ook 4-takt ( auto ) olie kan
De prijs van de olie maakt niet uit, ook dure olie kan siliconen bevatten die je koppeling doen slippen
Dit bericht is gewijzigd door Uncle BLAM op 12-11-2007 om 12:03 uur.
|
|
een BF teller is sneller |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
12-11-2007 12:13 |
Posts: 8591 |
De viertakt motorolie is wel geschikt voor tweetakt, omgekeerd beter niet doen, al zal ook dat geen drama zijn.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
rossitzr |
12-11-2007 12:32 |
Posts: 259 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: benellifan
geen auto olie sukkel nu merk je het nog niet maar kan je over 1 jaar je blok weggooien omdat alles naar de klote is
10w40 voor natte koppeling NIET VOOR DE AUTO want das droge koppeling
vriend 90% van de auto's
zit ook 10w40 of 15w40
werkt goed, doe het ook al jaren
10w40 is enkeld de dikte bij warme en koude temperaturen die de oli aan neemd.
verder weinig verschil.
2 takt oli is oli voor verbranding, 4 takt oli is oli voor smering en zal minder goed verbranden.
je zal ook nooit 2 takt oli in je carters gooien.
Dit bericht is gewijzigd door rossitzr op 12-11-2007 om 12:37 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
12-11-2007 12:43 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rossitzr
[...]
vriend 90% van de auto's
zit ook 10w40 of 15w40
werkt goed, doe het ook al jaren
10w40 is enkeld de dikte bij warme en koude temperaturen die de oli aan neemd.
verder weinig verschil.
2 takt oli is oli voor verbranding, 4 takt oli is oli voor smering en zal minder goed verbranden.
je zal ook nooit 2 takt oli in je carters gooien.
Dit bericht is gewijzigd door rossitzr op 12-11-2007 om 12:37 uur.
Er is maar één conclusie mogelijk, sommige mensen willen perse auto-olie in hun brommer gooien, zelfs al weten ze dat hun koppeling eraan kapot kan gaan.
Maar dat je dan gewoon doet alsof er niemand je dat heeft uitgelegd, dat kan er bij echt niet in....
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
jong |
12-11-2007 13:38 |
Posts: 1445 |
als stouw je dr vloeibare frituurolie in dan blijft zo'n blokje nog wel rijden
|
|
|
|
Mathijs MT5 |
12-11-2007 13:39 |
Posts: 734 |
ik heb syntetische olie van een vrachtwagen er in zitten en hij rijd nog steeds goed en ik heb ook geen slippende koppeling dus vind ik het wel best
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
12-11-2007 13:47 |
Posts: 8591 |
En als je een bus van 5 liter hebt, en je kiepert er één van in je brommer, dan heb je nog 4 liter over, dan heb je weer poepgel voor een heel jaar, weer een voordeel
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Viertakt |
12-11-2007 15:43 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jong
als stouw je dr vloeibare frituurolie in dan blijft zo'n blokje nog wel rijden
't is geen honda cub.
En trouwens, een brommer wil ook wel rijden zonder olie, maar of het nou goed voor het blok is is een ander verhaal.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
christianos |
12-11-2007 15:49 |
Posts: 20445 |
met verkeerde olie is meestal het eerste wat je merkt dat de koppeling niet goed meer functioneert..
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rubbert
heb ik ook nog ff een vraagje:
wat nou als je 4takt olie als mengsmering in je brommer gooit ipv. 2takt, dus door je benzine
vrij weinig.. smeert gewoon, alleen het laat meer kool-aanslag achter.
vroger altijd op oude blok-olie gereden met me rag-mt, alleen de cilinder en uitlaat zien er na verloop niet meer oud(dikke zwarte drab)
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 12-11-2007 om 15:51 uur.
|
|
|
|