Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #46132 - Yamaha RD50m
|
Pagina 2 van 2
|
Dit topic is 6425 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Mopar |
6-11-2007 17:35 |
Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Harold
Die rd moet de 60 wel halen met een 50 cc.
Ik lees dat je een 5 versnellings bak hebt, voor zover ik weet zitten er standaart 4 bakken in. Wss heb je daardoor een verkeerde tandwiel verhouding. Want eigelijk hoort hij door een versnelling meer, makkelijk in de 4 op horen te trekken.
Maar het zal toch grotendeels aan de afstelling van de carburateur liggen, probeer is een sproeiermaatje of 2 a 4 kleiner.
Waarom toch jongens... waarom toch meteen de sproeier...
Kap daar eens mee....
Je moet eerst 1000 andere dingen nakijken en goed afstellen voordat je aan de sproeier MAG denken...
Stel het is je sproeier niet en je gaat de brommer ''goed'' lopend krijgen op een te kleine sproeier..
Denk je toch eens in wat de gevolgen KUNNEN zijn...
Ik betaal de krukas en lagers niet, en wie weet krijgt die jongen een vastbeuker, beland hij tegen een paaltje en is hij hartstikke dood.
Kap gewoon met meteen de sproeier aan te wijzen als je de andere dingen nog niet eens weet...
|
|
|
|
Scozzisa |
6-11-2007 17:42 |
Posts: 2077 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]
Waarom toch jongens... waarom toch meteen de sproeier...
Kap daar eens mee....
Je moet eerst 1000 andere dingen nakijken en goed afstellen voordat je aan de sproeier MAG denken...
Stel het is je sproeier niet en je gaat de brommer ''goed'' lopend krijgen op een te kleine sproeier..
Denk je toch eens in wat de gevolgen KUNNEN zijn...
Ik betaal de krukas en lagers niet, en wie weet krijgt die jongen een vastbeuker, beland hij tegen een paaltje en is hij hartstikke dood.
Kap gewoon met meteen de sproeier aan te wijzen als je de andere dingen nog niet eens weet...
anders ga je ff overdrijven..
sproeier is het hier niet, dit is typisch geval van te zware twv waardoor hij gewoon niet in alle versnellingen komt.
wat ook kan is/zijn een verrot zuigertje/wandje/veertjes oid, iig niet de juiste compressie waar dus die twv en lage versnellingen mee te maken hebben.
@ mopar: las je verhaal ook ff, kan er verders alleen maar mee instemmen
Dit bericht is gewijzigd door Scozzisa op 6-11-2007 om 17:44 uur.
|
|
|
|
Mopar |
6-11-2007 17:56 |
Posts: 4772 |
Joah, ik overdreef misschien wel wat met me reactie, maar het gaat om het idee, dat met een sproeier beginnen gewoon fout en slecht is.
Bovendien is het theoretisch mogenlijk dat ie een vast neuker krijgt, op zijn bek gaat met 40km/u , en tegen een paaltje komt :P
|
|
|
|
DenAndres |
6-11-2007 18:20 |
Posts: 39 |
ok alvast enorm bedankt met deze info, kan alvast even verder met het uitkuisen enzo.
Waar ik ook nog aan denk en ik was vergeten te vermelden dat hij wel enorm weinig compressie geeft...
|
|
|
|
Mopar |
6-11-2007 19:26 |
Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DenAndres
ok alvast enorm bedankt met deze info, kan alvast even verder met het uitkuisen enzo.
Waar ik ook nog aan denk en ik was vergeten te vermelden dat hij wel enorm weinig compressie geeft...
Als je dat op de kickstart meet :
Bij een DT/RD/TY blok ''lijkt'' hij inderdaad heel weinig compressie te hebben als je op de kick-start voelt. De kick-start vertanding via koppeling naar krukas van zo'n Yamaha blok is gewoon erg licht, vooral als je het vergelijkt met een Honda MT oid lijkt hij inderdaad weinig compressie te hebben als je het via de kickstart voelt..
Het tegendeel is echter waar, een gezonde DT heeft net zoveel compressie als een MT, alleen is dit minder te voelen.
In mijn ogen gebruiks vriendelijker...
Een betrouwbaardere manier om lage compressie te ''voelen'' is OF via het vliegwiel, of in de 2e versnelling zetten, en kijken of je hem makkelijk voorruit geduwdt krijgt... ( dit hangt ook wel wat af van de vertanding, maar je snapt me punt.. )
De beste manier is natuurlijk met een compressie metertje..
Maargoed, als je alsnog denkt/of weet dat hij weinig compressie heeft, is denk je zuigertje versleten..
Als je het goedkoop (maar ook goed) wilt doen, alleen een nieuw zuigertje erin. (zorg wel dat je de goede maat hebt)
De beste manier is natuurlijk de cilinder laten honen en een nieuw zuigertje erin. Dit kost een paar tientjes en een beetje moeite meer.
Maar als de cilinder nog keurig netjes is, geen gekke krassen of sporen erin ofzo voldoet een nieuw zuigertje ook prima..
Ook kan je koppakking natuurlijk lek zijn.
Controleer en check de hele boel gewoon..
|
|
|
|
Harold |
7-11-2007 12:10 |
Posts: 1052 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Mopar
[...]
Waarom toch jongens... waarom toch meteen de sproeier...
Kap daar eens mee....
Je moet eerst 1000 andere dingen nakijken en goed afstellen voordat je aan de sproeier MAG denken...
Stel het is je sproeier niet en je gaat de brommer ''goed'' lopend krijgen op een te kleine sproeier..
Denk je toch eens in wat de gevolgen KUNNEN zijn...
Ik betaal de krukas en lagers niet, en wie weet krijgt die jongen een vastbeuker, beland hij tegen een paaltje en is hij hartstikke dood.
Kap gewoon met meteen de sproeier aan te wijzen als je de andere dingen nog niet eens weet...
Wat ik bedoelde te zeggen is: dat ik het vreemd vindt dat zo'n rd bij een 5 versnellingsbak (wat standaard dus 4 is), al niet meer in de 4 door trekt.
Je kunt je vertanding niet zo verkeerd hebben dat hij in de 4 al niet meer trekt(want met een 5 bak mag je al een iets zwaardere vertanding hebben).
Dat hij alleen in de 5 niet trekt kan ik me nog wel voorstellen (slijtage probleem of iets dergelijks)
Ook bij een versleten zuiger hoort hij nog wel door te trekken, alleen dan iets minder omdat je iets minder compressie hebt. Het vermogen verschil zal niet zo veel zijn dat hij ineens 2 versnellingen niet meer door komt.
Vandaar dat ik zei, probeer is een sproeier maatje of wat kleiner.
Vaak zit er gewoon een veelste grote sproeier in een bromfiets (het komt zelden voor dat iemand z'n sproeier verkleint, omdat de meesten er van uit gaan: grotere sproeier = sneller(wat dus niet altijd zo is!).
Merk je geen verschil in lopen, of loopt hij alleen maar slechter, dan is er wat anders aan de hand. En dan heb je echt nog niet je krukas en zuiger gemold door te weinig smeering(daar moet je wel heel wat km voor rijden)
Voor de rest heb je gelijk dat er altijd meteen geschreeuwd wordt dat je je sproeier aan moet passen. (kortom ik wil er gewoon mee zeggen dat ik er wel over nagedacht heb)
|
|
|
|
DenAndres |
7-11-2007 13:49 |
Posts: 39 |
Moet zeggen, ging zonet nog ff rijden, en ben onderweg mijn demper verloren en nu rijdt hij eigenlijk zoals ik had gehoopt, trekt vet snel op geeft goed door.
al mijn problemen zijn gelijk opgelost!
toch bedankt voor de talrijke reacties, veel van jullie raden ga ik toch eens opvolgen (uitkuisen ed.)
bedankt!
|
|
|
|
erwin fs1 |
7-11-2007 14:05 |
Posts: 897 |
dan zat je demper dus dichtgekoold
|
|
vake bej te bange.... |
|
DenAndres |
7-11-2007 15:03 |
Posts: 39 |
zo blijkt.
Momenteel bolt hij een mooie 60-65km/u
toch heb ik de indruk dat ik er veel meer uit krijg, mijn toerental overschrijdt de 9000 toeren niet.
zou dit te wijten zijn aan mijn kleine carburateur (12mm)? en valt dit op te lossen door vb een 16mm te steken? (en spruitstuk natuurlijk)
|
|
|
|
Harold |
7-11-2007 15:14 |
Posts: 1052 |
Je zult niet veel verandering in toeren krijgen met een grotere carburateur (wel zal het optrekken iets harder gaan).
Een andere uitlaat helpt wel aangezien je er nu een originele op hebt zitten.
|
|
|
|
DenAndres |
7-11-2007 20:16 |
Posts: 39 |
Waar kan ik een andere uitlaat vinden?
heb me al suf gezocht maar vind niets...
iemand die er 1tje weet voor mij?
|
|
|
|
DenAndres |
8-11-2007 16:46 |
Posts: 39 |
Ok, heb een uitlaatje gevonden.
mijn vraag is nu, passen je yamaha fs1 bochten ook op een rd50m?
|
|
|
|
Scozzisa |
8-11-2007 17:03 |
Posts: 2077 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: DenAndres
Ok, heb een uitlaatje gevonden.
mijn vraag is nu, passen je yamaha fs1 bochten ook op een rd50m?
50cc.nl, onderdelen, rd50mx
Dit bericht is gewijzigd door Scozzisa op 8-11-2007 om 17:03 uur.
|
|
|
|
DenAndres |
8-11-2007 19:19 |
Posts: 39 |
Zijn die voor rd50mx hetzelfde als voor rd50m?
bedoel passen die vor mx ook op de m?
|
|
|
|
Dit topic is 6425 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 2
|
|