Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Elektronica Forum - Topic #46065 - Vraag Cb50 ontstekings tijdstip
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 7706 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Vehikel |
2-11-2007 15:20 |
Posts: 2903 |
Hallo,
ik wil mijn ontsteking van mijn Honda Cb50 gaan afstellen met de stroboscoop. Maar nu wil ik weten wat het ontstekings-tijdstip is, in mm vóór het bovenste dode punt. Dat het op het vliegwiel en carter is gemarkeerd weet ik, maar ik wil het precieze punt hebben wat door Honda is opgegeven.
Ik kan het nergens vinden, maar misschien zag ik wat over het hoofd.
Kan iemand mij helpen? iig bedankt
Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 2-11-2007 om 19:44 uur.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
Niek de Wildt |
2-11-2007 16:23 |
Posts: 7168 |
inbox Cryvahoc ff die weet het denk ik wel, hij heeft ook nog ipv dat de ontsteking naarmate hij meer toeren maakt dit omgedraaid waardoor hij hem bij hoge toeren iets vervroegt (mechanische binnenrotor zegmaar)
|
|
|
|
Vehikel |
2-11-2007 16:31 |
Posts: 2903 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Niek de Wildt
inbox Cryvahoc ff die weet het denk ik wel, hij heeft ook nog ipv dat de ontsteking naarmate hij meer toeren maakt dit omgedraaid waardoor hij hem bij hoge toeren iets vervroegt (mechanische binnenrotor zegmaar)
Oké thx
Klopt hij heeft een vervroegend vliegwiel, die heb ik ook .
Daar zitten 2 gewichtjes in, met allebij een haakje dat aan het nokje vastzit. Als je meer toeren maakt, dan gaan de gewichtjes naar buiten, waardoor de haakjes het nokje verdraaien. Origineel zit er al zoiets op een Cb50, maar verlaat ie 'm, een vervroegende werkt precies andersom.
Daar gaat ie dan ietsje harder door.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
Mopar |
2-11-2007 16:57 |
Posts: 4772 |
Ik kijk ff in me digitale werkplaats handboekje :P
( ook te downloaden op www.cy50.de )
|
|
|
|
Mopar |
2-11-2007 17:07 |
Posts: 4772 |
When the Index Mark on Carter and F on the Flywheel allign moet je lampje gaan branden, ofwel, precies op dat punt moeten je punten beginnen met opengaan.
De puntjes mogen maximaal tussen 0.3 en 0.4mm open gaan. 0.35mm dus.
iig, op het punt dat F de index raakt moeten de puntjes -net-.. opengaan.
Meer info kan ik er niet uit trekken.
Dus ik neem gewoon aan dat dit precies is volgens de orginele Honda specificatie's. Dan zit je dus altijd goed...
Maar van wat ik heb gelezen, is dat dit punt, ook max. 1cm VOOR de F mag staan voor een goede vervroeging.
Staat hij meer als 1cm ervoor zou hij lastig of niet starten.
Houd dan ook rekening met e.v.t. detonatie bij lage toeren-tallen, en dat wil je niet..
Ik zou persoonlijk gewoon op de fabrieks specificatie's gaan zitten, en als het me dan nog niet bevalt, max. 0.5mm voor punt F gaan zitten.
Het risico op gebroken spullen zou mij tegroot zijn voor wat voor ''extra'' vermogen het op zou leveren...
Gewoon op F gaan zitten dus...
|
|
|
|
Viertakt |
2-11-2007 17:40 |
Posts: 3586 |
Sorry ik kan nu niet uitgebreid hier op in gaan, moet zo weer weg naar een concert.
Maar op dit moment heeft mijn CB ongeveer 12 graden voorontsteking als hij stationair loopt, en bij de 4,5k toeren gaat hij naar 18 graden voorontsteking.
Hij wil nog wel iets verder maar ik ben er zelf ook nog mee aan het expirimenteren.
Maar echt veel meer voorontsteking bij stationair toerental dan 12 graden moet je hem niet geven, want dan wil hij verschrikkelijk slecht starten.
Morgenvroeg als ik mn kater uitgeslapen heb probeer ik wel wat gedetailleerder antwoord te geven.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Vehikel |
2-11-2007 19:11 |
Posts: 2903 |
Oké, iig bedankt voor de antwoorden.
Normaal stel ik de puntjes ook gewoon op de "F" af, maar om 'm echt goed precies af te stellen heb ik toch liever de maten voor het bovenste dode punt. Dan kan ik met de stroboscoop bekijken wat er precies gebeurt.
Mijn vader raadde dat ook aan om niet van de "F" uit te gaan, maar echt de afstand voor het bovenste dode punt te achter halen. (wie weet of het nog klopt :P)
Ook straks met een vervroegend vliegwiel gaan we 'm eens bekijken met de strobosscoop.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
Viertakt |
2-11-2007 19:25 |
Posts: 3586 |
Verder dan de F wil wel, je merkt het direct als hij te vroeg staat.
Wat je moet doen is, gewoon elke keer ietsje vroeger zetten en gewoon proberen.
Kapot gaan kan niet, want het is honda. wel voorzichtig zijn en je verstand gebruiken iig
Trouwens, een CY80 gaat zelfs tot 30 graden voorontsteking origineel.
Dit bericht is gewijzigd door Cryvahoc op 2-11-2007 om 19:27 uur.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Vehikel |
2-11-2007 19:28 |
Posts: 2903 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Cryvahoc
Verder dan de F wil wel, je merkt het direct als hij te vroeg staat.
Wat je moet doen is, gewoon elke keer ietsje vroeger zetten en gewoon proberen.
Kapot gaan kan niet, want het is honda. wel voorzichtig zijn en je verstand gebruiken iig
Jah, pingelen moeten we niet hebben :P
Die gegevens over het aantal graden kan ik goed gebruiken :P
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
Mopar |
2-11-2007 19:34 |
Posts: 4772 |
Simpel trucje op het uiterste dode punt/midden van de krukas te achterhalen. ( wss leg ik het onduidenlijk uit, mja, probeer het te bergijpen. ik ben geen goede ''uitlegger'' )
Doe een rietje oid in je bougie gat, en draai aan de krukas.
Draai langzaam 1 richting op aan het vliegwiel, kijk of voel aan het rietje wanneer de zuiger NET niet meer omhoog gaat..
Zet nu een duidenlijk en dun streepje op de vliegwiel recht tegenover de Index pijl op het carter.
Draai nu het vliegwiel een stukje DOOR IN DEZELFDE RICHTING totdat de zuiger weer naar beneden gaat.
Nu draai je het vliegwiel de andere kant op, en zoek je ook weer het punt op dat de zuiger NET niet meer omhoog gaat.
Zet nu weer een duidenlijk dun streepje recht tegenover de Index.
En PRECIES tussen de streepjes in die je zojuist hebt gezet zit echt het meest dodenlijke dode punt....
Simpel trucje he ?
Zo heb ik ook het meest dodenlijke dode punt van me 8 cilinder opgezocht, werkt perfect
|
|
|
|
Viertakt |
2-11-2007 19:35 |
Posts: 3586 |
Pingelen heb je direct in de gaten.
Bij mij pingelde ie op 3500 toeren, toen heb ik iets strakkere veertjes in de ontsteking gedaan, stationair ontstekingstijdstip later gezet, nokjes iets bij gebogen zodat hij meer voorontsteking heeft op hoger toerental.
Prima, moet nog extremer kunnen.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Vehikel |
2-11-2007 19:43 |
Posts: 2903 |
Eventjes pingelen kan geen kwaad denk, tenminste als je er niet steeds mee gaat rijden.
Merk je veel verschil in snelheid bij een vervroegend vliegwiel? Ik heb het bij mn ss nooit gedaan eigenlijk, rommelen met het vliegwiel
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
Viertakt |
2-11-2007 19:46 |
Posts: 3586 |
Standaard begrenst: 40
Standaard vast gezet: 50 met overtoeren.
Vervroegd, zwarder tandje 65 @ 8000 toeren. (en trekt als een idioot, wheelies in zn 2 nog.)
verder helemaal NIETS veranderd.
En aangezien jij geen ori uitlaat hebt(die hem ongelovelijk knijpt) moet dat van jou nog harder gaan.
edit: foutje
Dit bericht is gewijzigd door Cryvahoc op 2-11-2007 om 19:47 uur.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Mopar |
2-11-2007 19:47 |
Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Eventjes pingelen kan geen kwaad denk, tenminste als je er niet steeds mee gaat rijden.
Merk je veel verschil in snelheid bij een vervroegend vliegwiel? Ik heb het bij mn ss nooit gedaan eigenlijk, rommelen met het vliegwiel
Je moest eens weten hoe harder klappen de lagertjes, drijfstang, en krukas, krijgen door pingelen.
''eventjes'' pingelen is al gouw 300x ''pingel'' op de krukas...
Je zal de eerste niet zijn die erdoor zijn blok de tering in draait, met kapotte krukassen en drijfstangen ''all over the place'' en daarmee bedoel ik ook een drijfstang door je blokheen op straat...
Pingelen is gewoon een NO NO !!!
En als het ''net aan'' is, euro 98 tanken..
|
|
|
|
Viertakt |
2-11-2007 19:49 |
Posts: 3586 |
Gewoon goed je verstand gebruiken en je merkt DIRECT dat er iets mis is.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Mopar |
2-11-2007 19:50 |
Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Cryvahoc
Gewoon goed je verstand gebruiken en je merkt DIRECT dat er iets mis is.
Zo niet, dan kom je er later vanzelf achter in de vorm van een kapot blok
|
|
|
|
Dit topic is 7706 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|