Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Uiterlijk Forum - Polijsten: Honda MB velgen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 845 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Uiterlijk Forum - Topic #45981 - Polijsten: Honda MB velgen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 3091 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

TubeLess-90 30-10-2007 17:11 Print topicpost

Posts: 629
Hallo BF

Ik zit met een aantal problemen waar ik niet goed uitkom en toch graag zekerheid over wil hebben.
Ik zal eerst maar even m'n verhaaltje vertellen!

Ik wil graag de velgen van mijn Honda MB5 polijsten, er zijn wat lelijke plekken op gekomen die ik er af wil. Het liefst wil ik een echt spiegeleffect krijgen.
Ik heb hier op het forum al eerder gevraagd waar een Honda MB velg uit gemaakt was.
Ik kreeg wat verschillende andwoorden:

- Gietijzer (gegoten)
- Aluminium
- Staal

Ik kreeg de tip van Erik39 om er even een magneetje tegen aan te houden. De magneet 'bleef' wel plakken maar niet zo goed als op andere materialen.

Van een bedrijf had ik het nummer van een man gekregen die mij meer kon uitleggen. Dus even opgebeld en wat vragen gesteld.
Als eerste zij ik maar dat er een magneet op kon blijven plakken, en hij zij meteen dan kun je het vergeten!
De reden hiervan was dat het na een week ging corroseren.

Even verder gevraagd naar wat ik kon gebruiken als meteriaal en hij gaf Wolfcraft setje aan. Dus met pasta's. Ik vroeg ok nog of Belgom een goed middel was, maar hij zij dat belgom meer geschikt is om het echt op te poetsen en niet te polijsten.

Hij zij ook dat blanke lak niet ging werken omdat je met polijsten eigenlijk de porieen van het metaal vult met vet. Je kunt het wel ontvetten maar het blijft vol zitten. Hierdoor zou de blankelak er zo af zijn.

Ik weet dus niet of dit allemaal klopt en wat ik nu precies moet doen?

Ik zit dus met de vragen:

- Waarvan zijn de velgen nu ECHT gemaakt? Een magneet blijft 'redelijk' plakken?

- Hoe kan ik nu het beste mijn velgen mooi krijgen? (Geen chrome etc. kost veels teveel voor de kleine randen die ik wil)

- Klopt het dat ik dit materiaal niet kan polijsten omdat het zou gaan roesten etc.?

- Is wolfcraft goed spul?


Ik zou graag wat andwoorden op deze vragen willen hebben en mensen met eventueel goede ervaringen.
Ik wil het NIET laten verchromen omdat me dit teveel geld gaat kosten.
Verder gaat het alleen om de buitenste rand van deze velg:

zie foto



Geen oftopic gepraat A.U.B.

Alvast bedankt!
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1

- Han - 30-10-2007 17:13 Print reply

Posts: 9667
naar mijn weten is het gewoon staal. Gietijzer is et nie, en alu helemaal niet. Verder zou ik het gewoon proberen te polijsten. Je polijst dan als het waren het chroom volgesmij. Dus niet het ijzer.

En is het niet iets om gewoon de velgen te spuiten?
 
<10.000 posts
Teunis 30-10-2007 17:17 Print reply

Posts: 1073
kan letterlijk van alles zijn, wss zal het een staal legering zijn.
maar welke staal legering het is kan je zo niet vertellen zijn dr duizenden van. en hebben ook allemaal net verschillende eigenschappen

dan zal het moeten laten analyseren


 
- Kevin - 30-10-2007 17:21 Print reply

Posts: 8086
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse

gietzijzer is altijd gegoten, maar weet je dat zeker? lijkt me iig nogal stug



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ruben Demuyt

Is gietijzerinderdaad niet erg zwaar?
Kan het geen aluminium zijn of iets dergelijks.. .ik wil natuurlijk ook best geloven dat het gietijzer is haha

Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 30-10-2007 om 15:48 uur.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
volgens mij is een MB velg gewoon staal. en dan verchroomt.

100% zeker geen aluminium.

en geen gietijzer zover ik weet, want dan hadden ze de spaken er ook wel aan gegoten. (die spaken zijn ook staal trouwens)


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Honda MT8

Jepz, dacht ook dat de mb velgen van staal waren, mbx velgen zijn wel van alu.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunis
kan letterlijk van alles zijn, wss zal het een staal legering zijn.
maar welke staal legering het is kan je zo niet vertellen zijn dr duizenden van. en hebben ook allemaal net verschillende eigenschappen

dan zal het moeten laten analyseren



 
RowdyCross 30-10-2007 17:45 Print reply

Posts: 3211
Aluminium is het niet, als de magneet redelijk blijft plakken

Gierijzer is heel goed onder druk , maar niet echt flexibel dus word niet voor velgen gebruikt denk ik

Ik denk dat het gewoon een staallegering is omdat dat goedkoop, sterk ( sommige legeringen ook best nog wel corrosievast ) en flexibel

Ik zou met polijsten oppassen dat je niet door de chroomlaag gaat want als je op kaal staal komt gaat het oxideren.
dan zou je het weer moeten behandelen dmv een roestvrije lak.

Nja suc6
 
sloms heub ick lest ven eun bietje typityvus
mblover 30-10-2007 18:17 Print reply

Posts: 5391
gewoon lekker met een poets eroverheen gaan waarmee je ook de lak kan poetsen, of net ietsje grover. Ik denk dat je dan al een heel eind komt.
Gewoon dat spul nemen en een oude doek, en poetsen maar. Wel ff geduld hebben.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RowdyCross
Ik denk dat het gewoon een staallegering is omdat dat goedkoop, sterk ( sommige legeringen ook best nog wel corrosievast ) en flexibel


Sterkte hangt er veel van de legering af hoor... staal is echt niet zo heel heilig.
scheelt nogal of je pisbakken staal hebt a 360N/mm2 breek, of een of ander dure staalsoort die zomaar het dubbele kan hebben.

verder wel grote kans idd dat het staal is, gietijzer is veel te bros en aluminium is niet zo zwaar..

Dit bericht is gewijzigd door mblover op 30-10-2007 om 18:20 uur.
 
RowdyCross 30-10-2007 18:31 Print reply

Posts: 3211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mblover
gewoon lekker met een poets eroverheen gaan waarmee je ook de lak kan poetsen, of net ietsje grover. Ik denk dat je dan al een heel eind komt.
Gewoon dat spul nemen en een oude doek, en poetsen maar. Wel ff geduld hebben.

[...]


Sterkte hangt er veel van de legering af hoor... staal is echt niet zo heel heilig.
scheelt nogal of je pisbakken staal hebt a 360N/mm2 breek, of een of ander dure staalsoort die zomaar het dubbele kan hebben.

verder wel grote kans idd dat het staal is, gietijzer is veel te bros en aluminium is niet zo zwaar..

Dit bericht is gewijzigd door mblover op 30-10-2007 om 18:20 uur.


Ja sterkte hangt veel van de kwaliteit af natuurlijk, nederlandse staal is natuurlijk het beste, en honda is japans toch ?? geen idee watvoor staal legeringen hun gebruike

 
sloms heub ick lest ven eun bietje typityvus
mtx-motard 30-10-2007 18:33 Print reply

Posts: 14947
is van staal. want het roest.

ff oppoetsen met zacht schuursponsje en daarna in sprayen met vaseline/oid
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
Sypie_Honda 30-10-2007 18:35 Print reply

Posts: 13830
gietijzer is het zowiso niet.

gietijzer breekt heel erg snel, dus dan zou je 1x tegen een stoeprandje rijden en je velg nakt em hard.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
TubeLess-90 30-10-2007 18:36 Print reply

Posts: 629
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MT5-HAN
En is het niet iets om gewoon de velgen te spuiten?


Nee helaas, dan was het een stuk makkelijker geweest maar ik wil het wat origneel hebben en mooi glimmend

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunis
dan zal het moeten laten analyseren



Haha denk niet dat dat een geschikte optie is!

@ Honda MT8: Ik had het inderdaad al in het gevraagd maar er kwamen zo veel verschillende andwoorden uit dat ik het uiteindelijk helemaal niet meer weet Vandaar dit topic!

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: RowdyCross

Ik zou met polijsten oppassen dat je niet door de chroomlaag gaat want als je op kaal staal komt gaat het oxideren.
dan zou je het weer moeten behandelen dmv een roestvrije lak.

Nja suc6


Inderdaad, over het het oxideren had die man het ok die ik had opgebeld! En daarom zij hij ook dat het niet zou gaan lukken omdat het na een week er al niet mooi meer zou uitzien.
Maar wat bedoel je precies met een roestvrije lak? is dat zelf aan te brengen zonder compressor en de laag die je dan aanbrengt.. schuur je die er dan niet weer af wanneer je moet gaan polijsten?

@ MBLover: Zoals jij al zij met een poetsdoek, kan ik niet gewoon een heel licht schuurpapier pakken... bijvoorbeeld 1000 en hiermee alles opschuren en dan wat polijstmiddel gebruiken, dan wel zorgen dat ik niet door de chrome laag heen ga zoals Rowdycross al zij.

Verder zit ik wel met het probleem dat er gewoon roestplekken opzitten, deze zal ik dan toch moeten opschuren?

Als iemand nog ideeen heeft, ik hoor het graag!
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1
Bart-Derbi 30-10-2007 18:36 Print reply

Posts: 6497
Ik polijst zelf regelmatig spullen, icm belgom alu en een polijstborstel op de boormachine en doeken, gaat goed.
 
mblover 30-10-2007 18:49 Print reply

Posts: 5391
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ruben Demuyt
@ MBLover: Zoals jij al zij met een poetsdoek, kan ik niet gewoon een heel licht schuurpapier pakken... bijvoorbeeld 1000 en hiermee alles opschuren en dan wat polijstmiddel gebruiken, dan wel zorgen dat ik niet door de chrome laag heen ga zoals Rowdycross al zij.

Ik zou meteen met polijstmiddel beginnen. Met schuurpapier krijg je makkelijk krassen en dan krijg je ook snel weer last van roest volgens mij.
Met polijstmiddel werk je veel nauwkeuriger en geleidelijker. Duurt wel wat langer maar dan heb je ook wat.

 
S1lv3r 30-10-2007 19:05 Print reply

Posts: 5213
tis verchroomd staal, dat kan ik je nu al vertellen terwijl ik nog nooit zon velg in me hand heb gehad. Dus doe alsjeblieft geen moeite met schuren en polijsten en alles, want dat zou tevergeefs zijn..
 
Harold 30-10-2007 19:07 Print reply

Posts: 1052
Volgensmij is het gewoon plaatstaal (de 'spaken') die in een vorm geperst zijn en die dan vervolgens weer op een stalen verchroomde velg zijn gemonteerd.

Wil je het origineel maken, zul je hem moeten demonteren en de velg opnieuw laten verchromen en daarna het hart weer monteren (geverft).
Er is geen andere manier om beschadigd chroom mooi te repareren.

wat je wel kunt doen is het chroom met metaalpolijst pasta poetsen, daar gaat het weer van glimmen, maar putjes en roestplekken haal je er niet meer uit (daar is het chroom plaatselijk al verdwenen)
 
mtx-motard 30-10-2007 19:08 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: S1lv3r
tis verchroomd staal, dat kan ik je nu al vertellen terwijl ik nog nooit zon velg in me hand heb gehad. Dus doe alsjeblieft geen moeite met schuren en polijsten en alles, want dat zou tevergeefs zijn..


wel als je er niks overheen spuit

je moet met vet een laagje vormen over je velgen. daar is vaseline goed voor.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami

Dit topic is 3091 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved