Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - detoneren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1151 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #45748 - detoneren
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4309 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Five Speed 18-10-2007 9:54 Print topicpost

Posts: 286
hallo
ik heb een tik in m'n cilinder en ik heb gehoord dat dat
detoneren is maar nu zijn mijn vragen :
wat is detoneren ?
hoe ontstaat het?
hoe kun je het oplossen?
is het slecht voor je motorblok?
,ik heb overal wel gezocht maar kon niet echt iets vinden waar ik iets aan had,
als ik iets meer informatie zou kunnen krijgen
alvast bedankt.
 
honda goedgekeurd

allbrezz 18-10-2007 9:59 Print reply

Posts: 493
ja daar stond iet over op een 4 takt topic van ongeveer 5 dagen geleden ik zal um is zoeken


pff .. kan niet echt iets vind...? ook niet op zoeken want dan krijg ik allemaal van pro forum dit kun je wel door gaan lezen .
maar haal je niet veel uit denk ik

ik heb het laatst ook nog gevraag maar kreeg geen antwoord dacht ik



Dit bericht is gewijzigd door allbrezz op 18-10-2007 om 10:03 uur.
 
als jeje brommer ondercontrole hebt, rijd je gewoon niet hard genoeg
Joel_koningslust 18-10-2007 10:05 Print reply

Posts: 14514
detoneren is dat het mengsel zichzelf ontbrand, net zoals een diese dus. dit kan komen door een te hoge compressie, fout afgestelde ontsteking. in het pro-forum staat er nog ergens een topic over van "barry" daar kun je mischien wat tips uithalen
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
allbrezz 18-10-2007 10:07 Print reply

Posts: 493
ik zal is gaan zoeken
want het is volgens mij wel intresant
want komt detoneren dan voor bij turbo?
want dan heb je erg veel compressie

owja is detoneren vordelig of nadilig ?
of geen van bijde is het gewoon slecht voor de motor ?
 
als jeje brommer ondercontrole hebt, rijd je gewoon niet hard genoeg
Joel_koningslust 18-10-2007 10:09 Print reply

Posts: 14514
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: allbrezz
ik zal is gaan zoeken
want het is volgens mij wel intresant
want komt detoneren dan voor bij turbo?
want dan heb je erg veel compressie

owja is detoneren vordelig of nadilig ?
of geen van bijde is het gewoon slecht voor de motor ?


het is nadelig.... het kan je zuiger verbranden omdat het te warm wordt dacht ik

hier zit het topic trouwends.... http://www.brommerforum.nl/showtopic/36016

Dit bericht is gewijzigd door Joel_koningslust op 18-10-2007 om 10:10 uur.
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
allbrezz 18-10-2007 10:15 Print reply

Posts: 493
oh ja weet ik maar er was ook iets over detoneren in het mainforum

maar kun je ook toegang krijgen om het pro forum aleen te lezen ? ipv dat ik er helemaal niet op kan zien
altijd gaaf van die projectjes van mensen die dan weer iets kei sicks maken en dan kei veel power hebben ETC.
 
als jeje brommer ondercontrole hebt, rijd je gewoon niet hard genoeg
Jozeff - Forum en Sales Moderator 18-10-2007 11:25 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tomos at 4life
hallo
ik heb een tik in m'n cilinder en ik heb gehoord dat dat
detoneren is maar nu zijn mijn vragen :
wat is detoneren ?
mengsel dat uit zichzelf ontbrand zonder hulp van bougie. ook wel pingelen of dieselen genoemd. Ontbranding vind ook plaats op een moment dat dat niet zoe moeten. (te ver voor BDP bijv.)
hoe ontstaat het?
verkeerde mengselsamenstelling (te arm, te weinig benzine, te veel lucht) bij (te) hoge compressie meer kans op pingelen (warmere motor)
hoe kun je het oplossen?
als het ineens is gekomen dan is de kans groot dat je ergens (veel) valse lucht hebt. Anders opnieuw afstellen (grotere sproeier)
Als je net je kop hebt afgedraaid of nieuwe cilinder hebt gemonteer oid dan zou je compressie te hoog kunnen zijn. Meet je squish en kijk of het daaraan zou kunnen liggen

is het slecht voor je motorblok?
ja, best wel slecht. de krukaslagers (ook bigend en smalend) krijgen klappen die ze niet aankunnen. overmatige lagerslijtage dus.
bij detonatie door arm mengsel wordt ook nog eens de motor veelste heet waardoor er extra slijtage op treed.

,ik heb overal wel gezocht maar kon niet echt iets vinden waar ik iets aan had,
als ik iets meer informatie zou kunnen krijgen
alvast bedankt.



Los van dit hele verhaal:
wie heeft je verteld dat de tik in je cilinder detoneren is en hoe kwam hij daarbij? Voor het zelfde geld is het een kantelende zuiger of een versleten bigend lager.

Bij erge detonatie krijg je je brommer trouwens niet uit door de sleutel om te draaien, dan blijft de motor lopen zonder vonk.

Dit bericht is gewijzigd door Jozeff op 18-10-2007 om 11:25 uur.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
mtx-motard 18-10-2007 12:53 Print reply

Posts: 14947
het kan zijn dat de bovenkant van je zuiger tegen je cilinderkop aan tikt. of tegen de onderkant van de bougie.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
cuene 18-10-2007 12:57 Print reply

Posts: 201
als het tikt denk ik niet dat het detoneren is denk dat bovenstaande redenen beter zijn maar als je zeker bent dat het detoneren is probeer eens op euro 98 te rijden door dit hogere octaan gehalte ontbrand dit minder snel uit zigzelf

 
Viertakt 18-10-2007 13:28 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: allbrezz
ik zal is gaan zoeken
want het is volgens mij wel intresant
want komt detoneren dan voor bij turbo?
want dan heb je erg veel compressie

owja is detoneren vordelig of nadilig ?
of geen van bijde is het gewoon slecht voor de motor ?


Beter hou je je gewoon stil als je niets weet.



@TS: hoe klinkt die tik? Alsof er iemand met een hamer tegen de binnenkant van je cilinder tikt?
 
Viertakt uber alles.
PRO TUNING 18-10-2007 16:36 Print reply

Posts: 4000
Detoneren hoort alsof er stalen kogeltjes boven op je zuiger liggen.

Je hoort detoneren het best bij volgas accelereren bij een laag toerental in een hoge versnelling
 
Five Speed 18-10-2007 20:27 Print reply

Posts: 286
hallo
nou: ik heb alles geprobeerd wat het kon zijn alles vastgedraaid nieuwe lagers en toen las ik hier dat "detoneren" een tik /geratel
in je cilinder kon geven , en het kwam opeens toen ik de voetpaking vervangen had maar het was niet de zuiger die tegen de kopaan kwam want hij maakt dat geluid ook met dubbele koppakingen

Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Detoneren hoort alsof er stalen kogeltjes boven op je zuiger liggen.
Je hoort detoneren het best bij volgas accelereren bij een laag toerental in een hoge versnelling


en dat is precies wat het is als je rijd en gas loslaat begint het te ratelen,ook stationair ratelt het soms aleen niet bij lage toerentallen, kan ik dit oplossen door mij onsteking later te zetten?
bedankt voor de reacties


Dit bericht is gewijzigd door tomos at 4life op 18-10-2007 om 20:27 uur.
 
honda goedgekeurd
allbrezz 19-10-2007 7:42 Print reply

Posts: 493
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cryvahoc
[...]


Beter hou je je gewoon stil als je niets weet.



@TS: hoe klinkt die tik? Alsof er iemand met een hamer tegen de binnenkant van je cilinder tikt?



lol dat is het um nou juist ik stel de vragen. ik probeer niets te vettellen hoor
 
als jeje brommer ondercontrole hebt, rijd je gewoon niet hard genoeg
Jozeff - Forum en Sales Moderator 19-10-2007 8:43 Print reply

Posts: 10835
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tomos at 4life
hallo
nou: ik heb alles geprobeerd wat het kon zijn alles vastgedraaid nieuwe lagers en toen las ik hier dat "detoneren" een tik /geratel
in je cilinder kon geven , en het kwam opeens toen ik de voetpaking vervangen had maar het was niet de zuiger die tegen de kopaan kwam want hij maakt dat geluid ook met dubbele koppakingen

Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Detoneren hoort alsof er stalen kogeltjes boven op je zuiger liggen.
Je hoort detoneren het best bij volgas accelereren bij een laag toerental in een hoge versnelling


en dat is precies wat het is als je rijd en gas loslaat begint het te ratelen,ook stationair ratelt het soms aleen niet bij lage toerentallen, kan ik dit oplossen door mij onsteking later te zetten?
bedankt voor de reacties


Dit bericht is gewijzigd door tomos at 4life op 18-10-2007 om 20:27 uur.


weet 100% zeker dat de zuiger niet tegen te kop aan komt. misschien komt hij wel tegen de koppakking zelf aan.
aan de ontsteking kan het niet liggen als je daar niet aan bent geweest.
detoneren hoor je juist als je gas geeft vanuit een laat toerental in een hoge versnelling. jij zegt dat je het hoort als je gas los laat, dat lijkt me eerder een lager.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Five Speed 19-10-2007 13:20 Print reply

Posts: 286

weet 100% zeker dat de zuiger niet tegen te kop aan komt. misschien komt hij wel tegen de koppakking zelf aan.
aan de ontsteking kan het niet liggen als je daar niet aan bent geweest.
detoneren hoor je juist als je gas geeft vanuit een laat toerental in een hoge versnelling. jij zegt dat je het hoort als je gas los laat, dat lijkt me eerder een lager.


de zuiger komt niet tegen de kop / koppaking aan want zover komtie niet boven de cilinder uit, hij ratelt eigenlijk altijd behalve bij heel laag stationair toerental en als je rijd hoor je het en wordt het langzaam minder totdat hij weer veel toeren gaat maken dan begint het weer, ik dacht eerst ook dat het een lager was maar ik heb m,n krukas lagers vervangen en m,n big end lager ik heb geen idee wat het anders nog kan zijn.
 
honda goedgekeurd
VluggeJaapie 19-10-2007 13:25 Print reply
Posts: 1087
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: tomos at 4life

weet 100% zeker dat de zuiger niet tegen te kop aan komt. misschien komt hij wel tegen de koppakking zelf aan.
aan de ontsteking kan het niet liggen als je daar niet aan bent geweest.
detoneren hoor je juist als je gas geeft vanuit een laat toerental in een hoge versnelling. jij zegt dat je het hoort als je gas los laat, dat lijkt me eerder een lager.


de zuiger komt niet tegen de kop / koppaking aan want zover komtie niet boven de cilinder uit, hij ratelt eigenlijk altijd behalve bij heel laag stationair toerental en als je rijd hoor je het en wordt het langzaam minder totdat hij weer veel toeren gaat maken dan begint het weer, ik dacht eerst ook dat het een lager was maar ik heb m,n krukas lagers vervangen en m,n big end lager ik heb geen idee wat het anders nog kan zijn.


da hek ook, soort van zoemend maar et zijn niet me lagers of zuiger.

 
Auto RBW :)

Dit topic is 4309 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved