Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - brommer bobine

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1111 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #45498 - brommer bobine
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 10540 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ikkejw 2-10-2007 22:20 Print topicpost

Posts: 9886
hallo

heeft niet echt met brommers te maken, maar wel met brommer bobines... namelijk hoe werken die?

ik wil namelijk een ontsteking op mijn carbidbus maken met een accu en een bobine, maar dit werkt niet echt
de bobine wordt loeiheet, maar vonken wil ie niet.
ik heb gehoord dat er op een (auto)bobine 12V DC gezet moet worden, die dan ineens onderbreekt, waardoor er op de secundaire spoel een hoogspanning ontstaat.

nu heb ik een brommer bobine (volgens mij van nsr), ik heb van alles geprobeerd, condensator er tussen, er over, etc, het wil niet vonken. de schema's van Crx-dude hier in dit topic heb ik ook geprobeerd: http://www.carbidbus...B2/viewtopic.php?t=6

zonder resultaat

heeft een brommer bobine misschien AC nodig? zo ja hoe zou ik van DC AC kunnen maken?

of heeft iemand een ander idee?

niet zeggen 'he kneus, haal zo'n piezo bakje, veel simpeler', heb ik vorig jaar gedaan, te veel gekut
ik wil nu iets dat constant een vonk geeft zolang je de ignition knop ingedrukt houdt.

 
Preserve nature - Always wear a helmet

psychopatje 2-10-2007 22:26 Print reply

Posts: 5621
bobine heeft ac nodig,miss dat je een dynamo van een fiets kunt rippen voor ac???

edit : en dat je m dan met een schroefmachine oid aandrijft???

Dit bericht is gewijzigd door psychopatje op 2-10-2007 om 22:26 uur.
 
BF is tof! rijbewijs weer terug!!!!!!!!!
erwin fs1 2-10-2007 22:33 Print reply

Posts: 897
heb je er wel een schakelaar tussen. een bobine moet namelijk opladen, dan kan hij een vonk geven. het is niet zo dat je een constante vonk kunt trekken volgens mij. volgens mij moet een bobine het ook op gelijkstroom doen want je hebt ook van die accu onstekingen
 
vake bej te bange....
ikkejw 2-10-2007 22:33 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: psychopatje
bobine heeft ac nodig,miss dat je een dynamo van een fiets kunt rippen voor ac???

edit : en dat je m dan met een schroefmachine oid aandrijft???

Dit bericht is gewijzigd door psychopatje op 2-10-2007 om 22:26 uur.



hmm, das niet heel betrouwbaar dacht ik

kan ik er niet gewoon AC van maken met een setje condensators met een relais?
 
Preserve nature - Always wear a helmet
-simon- 2-10-2007 22:34 Print reply

Posts: 8211
bobine zijn eigenlijk toch 2 spoelen. net als in een transformator of hoe zoon ding heet. en daar moet ac op.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
Joel_koningslust 2-10-2007 22:38 Print reply

Posts: 14514
de bobine geeft pas een vonk als je de stroom er vanaf haalt

als hij direct is aangesloten wordt hij idd alleen warm
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
erwin fs1 2-10-2007 22:39 Print reply

Posts: 897
daarom moet er ook een schakelaar tussen
 
vake bej te bange....
psychopatje 2-10-2007 22:40 Print reply

Posts: 5621
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: erwin fs1
heb je er wel een schakelaar tussen. een bobine moet namelijk opladen, dan kan hij een vonk geven. het is niet zo dat je een constante vonk kunt trekken volgens mij. volgens mij moet een bobine het ook op gelijkstroom doen want je hebt ook van die accu onstekingen

een bobine is geen condensator ding hoeft dus niet op te laden
 
BF is tof! rijbewijs weer terug!!!!!!!!!
Joel_koningslust 2-10-2007 22:42 Print reply

Posts: 14514
zogauw de stroomkrink onderbroken wordt dan geeft hij een vonk dus er zal een schakelaar ofzo tussen moeten

maar waarom maak je niet gewoon een complete ontsteking erop en die drijf je aan door een boormachine. of gewoon de ontsteking aan een as ( zoals je bij een spies ziet ) en dan draaien
 
This is OPEL country, where on a quiet day you can hear the turbos whistling, the webers barking and the FORDS rusting.
psychopatje 2-10-2007 22:43 Print reply

Posts: 5621
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ikkejw
[...]



hmm, das niet heel betrouwbaar dacht ik

kan ik er niet gewoon AC van maken met een setje condensators met een relais?

jij kan van dc geen ac maken met wat condensators en een relais,bestaat gewoon niet,wat je wel met een accuutje en een condensator kan doen is de condensator opladen en vervolgens laten ontladen in je melkbus,geeft ook een mooie vonk of de plus en min van de condensator verkeerd om aansluiten dan knalt ie uit elkaar,kost je wel een paar condensatoren maar is snel gemaakt,let op wel electrolytische condensatoren voor nemen!
 
BF is tof! rijbewijs weer terug!!!!!!!!!
ikkejw 2-10-2007 22:46 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
zogauw de stroomkrink onderbroken wordt dan geeft hij een vonk dus er zal een schakelaar ofzo tussen moeten

maar waarom maak je niet gewoon een complete ontsteking erop en die drijf je aan door een boormachine. of gewoon de ontsteking aan een as ( zoals je bij een spies ziet ) en dan draaien


auto met accu is iets betrouwbaardere stroombron dan boormachine met brommer spoelen erop gebeund

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Joel_koningslust
de bobine geeft pas een vonk als je de stroom er vanaf haalt

als hij direct is aangesloten wordt hij idd alleen warm


precies, maar die van mij doet gewoon niks
kheb m'n vinger al in de bougiedop gestoken, gebeurt niks

hang ik m op m'n MT, loopt ie perfect


 
Preserve nature - Always wear a helmet
erwin fs1 2-10-2007 22:48 Print reply

Posts: 897
Wij hebben een auto accu genomen. Hier zit een drukknop tussen. Vandaar gaat hij via een lange kabel (bij ons ongeveer 20 meter) naar de bobine. Hiervoor kan een lichte autobobine gebruikt worden. Let er op dat de draden vanaf de bobine naar de bougie niet te lang zijn. Ook moeten hier dikkere kabels gebruikt worden. Als je een standaard moer op de carbidbus last, kun je daar heel eevoudig een fijner draad in tappen voor de bougie.

als je nu de knop in drukt komt er een vonk, en zodra je hem los laat komt er nog een vonk.


dit komt van je eigen link af. het werkt dus gewoon met een schakelaar, bobine en accu

 
vake bej te bange....
ikkejw 2-10-2007 23:06 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: erwin fs1
Wij hebben een auto accu genomen. Hier zit een drukknop tussen. Vandaar gaat hij via een lange kabel (bij ons ongeveer 20 meter) naar de bobine. Hiervoor kan een lichte autobobine gebruikt worden. Let er op dat de draden vanaf de bobine naar de bougie niet te lang zijn. Ook moeten hier dikkere kabels gebruikt worden. Als je een standaard moer op de carbidbus last, kun je daar heel eevoudig een fijner draad in tappen voor de bougie.

als je nu de knop in drukt komt er een vonk, en zodra je hem los laat komt er nog een vonk.


dit komt van je eigen link af. het werkt dus gewoon met een schakelaar, bobine en accu



AUTObobine
 
Preserve nature - Always wear a helmet
erwin fs1 2-10-2007 23:36 Print reply

Posts: 897
dat maakt volgens mij weinig uit, het gaat om het principe
 
vake bej te bange....
ikkejw 2-10-2007 23:47 Print reply

Posts: 9886
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: erwin fs1
dat maakt volgens mij weinig uit, het gaat om het principe



dat heb ik dus allang geprobeerd, en het werkt niet
 
Preserve nature - Always wear a helmet
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 3-10-2007 1:04 Print reply

Posts: 13700
heeft primair en secundaire spoel erin, om hierin kracht op te wekken (snel wegvallen van spanning) heb je een condensator nodig
 

Dit topic is 10540 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved