Vehikel |
19-9-2007 19:16 |
Posts: 2903 |
1e 100 km niet snel acceleren, geen over- en ondertoeren maken. Na die 100 km kan je het wel eens volgas proberen. Na circa 300 km ben je zo goed als klaar. Je moet niet te lang warm draaien, maar ook niet met koude motor wegrijden. Ook moet het stationair niet te laag staan, want dan krijgt het blok te weinig olie.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
Viertakt |
19-9-2007 19:16 |
Posts: 3586 |
Afwisselend in toeren rijden, en de eerste 100 kilometer niet te hard rijden, en niet vol belasten. Na 100 kilometer kun je steeds meer op top rijden.
En dan langsamerhand gewoon steeds ietsje de snelheid op te voeren.
Zorgen dat hij niet te heet word.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Royal Club |
19-9-2007 19:18 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
1e 100 km niet snel acceleren, geen over- en ondertoeren maken. Na die 100 km kan je het wel eens volgas proberen. Na circa 300 km ben je zo goed als klaar. Je moet niet te lang warm draaien, maar ook niet met koude motor wegrijden. Ook moet het stationair niet te laag staan, want dan krijgt het blok te weinig olie.
je moet met koude motor wegrijden, alleen ff een km of 5oid rondrijden zodat ie warm is
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
5MB5 |
19-9-2007 19:18 |
Posts: 878 |
als je blok compleet splinternieuw is laat em dan niet stationair lopen de eerste paar minuten...dat veroorzaakt slijtage aan je krukas. starten en met verhoogd toerental laten draaien...rond de 2000 toeren tot ie netjes warm is, dan gewoon rustig mee rijden
|
|
|
|
Vehikel |
19-9-2007 19:20 |
Posts: 2903 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
je moet met koude motor wegrijden, alleen ff een km of 5oid rondrijden zodat ie warm is
Ik bedoel eigenlijk dat je na starten niet direct moet gaan rijden, maar dat moet bij 4takt eigenlijk nooit.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
Viertakt |
19-9-2007 19:21 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
[...]
Ik bedoel eigenlijk dat je na starten niet direct moet gaan rijden, maar dat moet bij 4takt eigenlijk nooit.
Dat is toch omdat er dan olie bij de distrubutieketting/kleppen/nokkenas moet komen ofniet?
Dit bericht is gewijzigd door Cryvahoc op 19-9-2007 om 19:22 uur.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Mopar |
19-9-2007 19:22 |
Posts: 4772 |
Vergeet niet na 500km de olie te verversen, en je oliefilter schoon te maken/vervangen
Zoals gezegt, 1e 100km ff rustig aan, en daarna af en toe lekker doortrekken !
Ook weet ik dat een mineraal olie het beste is om een 4takt in te rijden, maar wss heb je geen zin om je platen ook te vervangen na het inrijden...
4takt inrijden kan eigenlijk niet fout gaan, in het begin ff rustig aan, en daarna gewoon rijden zoals je altijd rijd...
Het belangrijkste is dat je na 300~500km wel ff de olie vervangt, en het filter schoonmaken of vervangen..
|
|
|
|
Mopar |
19-9-2007 19:25 |
Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: nils024
als je blok compleet splinternieuw is laat em dan niet stationair lopen de eerste paar minuten...dat veroorzaakt slijtage aan je krukas. starten en met verhoogd toerental laten draaien...rond de 2000 toeren tot ie netjes warm is, dan gewoon rustig mee rijden
Eerder de nokkenas
Ligt aan het type blok, bij mijn CB50 ligt de nokkenas toch wel in een plas olie, dus de olie hoeft niet eerst naar boven gebracht te worden, starten en rijden is voor een CB50 het beste.
Voor een liggend blok, met de nokkenas ook in de kop, is het het beste ff 10sec stationair te draaien, en daarna gewoon weg rijden...
|
|
|
|
Vehikel |
19-9-2007 19:26 |
Posts: 2903 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Cryvahoc
[...]
Dat is toch omdat er dan olie bij de distrubutieketting/kleppen/nokkenas moet komen ofniet?
Dit bericht is gewijzigd door Cryvahoc op 19-9-2007 om 19:22 uur.
Ja klopt, ff de oliecirculatie opgang brengen is beter voor de motor.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
5MB5 |
19-9-2007 19:28 |
Posts: 878 |
ja bedoelde de nokkenas..had m'n aandacht er ff niet bij.
heeft niet met olie te maken maar de hogere druk/krachten op de nokken bij laag toerental. vooral bij wat snellere nokkenassen kun je veel slijtage krijgen als je em in het begin gewoon stationair laat lopen.
|
|
|
|
Mopar |
19-9-2007 19:29 |
Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
[...]
Ja klopt, ff de oliecirculatie opgang brengen is beter voor de motor.
True, bij een CB50 duurt dat 5seconden weet ik
Gewoon starten en rustig wegrijden is nooit slecht..
4takt moet je rustig op temp. laten komen, gewoon normaal rijden, en niet boven de 6000toeren de 1e 3km ofzo...
|
|
|
|
Mopar |
19-9-2007 19:32 |
Posts: 4772 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: nils024
ja bedoelde de nokkenas..had m'n aandacht er ff niet bij.
heeft niet met olie te maken maar de hogere druk/krachten op de nokken bij laag toerental. vooral bij wat snellere nokkenassen kun je veel slijtage krijgen als je em in het begin gewoon stationair laat lopen.
Klopt, als het een gloednieuwe nokkenas is, moet je hem naar mijn weten idd in laten draaien. Zodat de liftertjes zich netjes inslijten op de nokkenas.
Doe je dit niet kan je nokkenas plat worden, of zelfs breken.
Nou zal dit voor een brommertje wel meevallen, maar zeg nooit nooit..
Snellere/Wildere nokkenassen krijgen idd meer te verduren doordat ze spitser zijn..
|
|
|
|
pro-shark |
19-9-2007 20:52 |
Posts: 290 |
het gaat niet zozeer om "rustig" rijden. maar je moet gewoon met je toeren spelen. gewoon telkens een paar km in een toerental. je kan hem gerust (mits hij warm is) eens losgooien. maar blijf dan niet te lang in de top hangen. de 1e rit moet je wel rustig aan doen.
|
|
kkkk |
|
PRO TUNING |
19-9-2007 20:59 |
Posts: 4000 |
1 minuut stationair laten warmdraaien, daarna voorzichtig weg rijden en verder opwarmen.
Gebruik minerale olie tijdens de eerste 5000 km om de motor de kans te geven te slijten / inrijden.
|
|
|
|
Leen |
19-9-2007 21:01 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
[...]
Ik bedoel eigenlijk dat je na starten niet direct moet gaan rijden, maar dat moet bij 4takt eigenlijk nooit.
natuurlijk wel, als je em stationair warm laat draaien heb je bijna geen oliedruk, en dus staat alles lekker fijn droog te lopen.
starten direct wegrijden, dan heb je teminste smering.
|
|
|
|