Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - blow down tsx 50cc

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1074 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #45225 - blow down tsx 50cc
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1014 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Christian-tsx 18-9-2007 13:42 Print topicpost
Posts: 856
ik heb net een poortmap van m'n orginele 50cc van tsx gemaakt.
dat is de cilinder zonder membraam.

kan het dat de blowdown 16 is volgens de berekeningen?
in de faq staat dat het meestal tussen de 20 en de 40 is. volgens mij moet dit dus wel kunnen.

m'n uitlaatpoorttiming is 138''

nu wil ik de uitlaat poort iets omhoog vijlen. welke uitlaatpoorttiming zal ik ong moeten proberen? in de faq staat maximaal tot 200. maar omdat de timing niet echt groot is lijkt het me niet verstandig om zo'n grote timing te nemen.

en hoeveel harder zal ik ong gaan? orginele tsx uitlaat en 16mm carb. 5-10km/h harder ong?


 

THOMASJEUHHH 18-9-2007 14:48 Print reply

Posts: 4159
euhm 138? is dat wel zeker?
wat is je spoeltijd dan?

kan best hoor,, als je niet zo gigantisch veel harder wil probeer dan eerst je twv afstelling oid,.
en eenals je gaat ''tunen'' doe dan beetje bij beetje,,
niet in1keer een hap van 10mm eruit oid

suc6!
 
bwoaahhppp,,..
Christian-tsx 18-9-2007 15:18 Print reply
Posts: 856
ja uitlaat timing 138 en spoelpoorttiming 106.
ik dacht ongeveer met de uitlaatpoorttiming 160?

en met twv haal ik niet zoveel extra. hij moet ook een beetje tegen de wind in komen en goed optrekken.

spoelpoorten wil ik verder niks aan doen

Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 18-9-2007 om 15:27 uur.
 
Christian-tsx 18-9-2007 17:51 Print reply
Posts: 856
heb even een timing van 160' in het schema getekend. er komt uit dat ik 2.5mm omhoog moet vijlen/dremelen.

zal dit veel verschil maken in snelheid??

want dan ga ik dit doen.

en de poort is nu ovaal. moet ik em ook ovaal uitvijlen? gewoon de zelfde vorm aanhouden?
 
Christian-tsx 19-9-2007 0:50 Print reply
Posts: 856
iemand een idee?> of moet er meer dan 2.5mm uit?
 
5MB5 19-9-2007 1:32 Print reply

Posts: 878
ik heb ff nagerekend

ben van het volgende uitgegaan uit de knowledgebase voor de TSX50:

-slag= 37,8mm
-drijfstanglengte = 81,5mm
-er van uitgaande dat je zuiger tot helemaal bovenin komt

je zegt dat je uitlaat timing nu 138 graden is, dan zou de bovenkant van je uitlaatkanaal op 27,6mm vanaf de bovenkant van je cilinder zitten.

je zegt dat je spoel timing nu 106 graden is, wat zou betekenen dat de bovenkant van je spoelpoorten op 31,7mm van de bovenkant van je cilinder zitten.

als dat beide klopt dan is je blowdown nu 16. een waarde van 30 word als "ideaal" gezien.

met behoud van je huidige spoel timing zou een blowdown van 30 betekenen dat je uitlaattiming 106 graden + (2x30)= 166 graden zou moeten worden.

om aan 166 graden uitlaattiming te komen zou je uitlaatkanaal met de bovenkant 23,4 mm vanaf de bovenkant van je cilinder moeten komen te zitten. 27,6 - 23,4 = 4,2 mm hoger dus

de door jou gekozen 160 graden uitlaat timing geeft een blowdown van 27 graden, en de bovenkant van je uitlaatkanaal zal dan op 24,36 mm moeten komen.

je uitlaat zit nu op 27,6 dus hij zal 27,6 - 24,36 = 3,24 mm omhoog moeten komen. (er van uitgaande dat de slag en drijfstanglengte juist zijn en je timingen kloppen)

meet even hoever de bovenkant van je uitlaatpoort en spoelpoorten vanaf de bovenkant van je cilinder zitten om er zeker van te zijn dat deze berekeningen kloppen
 
Christian-tsx 19-9-2007 10:01 Print reply
Posts: 856
kijk hier heb ik wat aan

ik zal het even opmeten, ben nu op school dus wordt vanmiddag. dus een blowdown van 30 is ideaal?

dan zorg ik dat ik de uitlaatpoorttiming 3.24 mm omhoog krijg. ik wil dit met de dremel doen. hoe kan ik precies het goeie aantal wegdremelen? hoe moet ik dat even in de wand aangeven tot hoever ik moet dremelen?

goeie stift ofzo? kraspen en dan dremelen totdat je de kras niet meer ziet?

edit: oja en nils bedankt.

Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 19-9-2007 om 10:02 uur.
 
Kietel Tuning 19-9-2007 12:28 Print reply

Posts: 863
Ik zou het met een stift aftekenen. Niet met een kraspen, voor het geval je uitschiet.
 
Christian-tsx 19-9-2007 12:30 Print reply
Posts: 856
ja dat is waar, maar met een kraspen is het precieser. ik probeer wel wat.

en de vorm van de poort moet hetzelfde blijven als ie nu is? gewoon ovaal? alleen dan iets meer rondachtig, omdat ik em groter maak?
 
RS_70_power 19-9-2007 12:58 Print reply

Posts: 1990


zo'n vorm , niet rond maken
 
draai / frees werk ==>> PM of email me
Christian-tsx 19-9-2007 13:33 Print reply
Posts: 856
heeft dat invloed op de prestaties?

en hoe bol of hoe vlak moet ik em van de bovenkant maken?
 
Christian-tsx 19-9-2007 15:44 Print reply
Posts: 856
ik heb zojuist even die maten vanaf de bovenkant poort tot bovenkant cilinder gemeten. voor controle op nils z'n berekening. maar dit klopt niet met wat je zegt.

maar de drijfstanglengte kun je ook 2x de slag nemen met het tekenen van de cilinder (2D). staat in de faq tenminste.

denk dat daar het verschil zit. en dat jij de drijfstanglengte 81.5 aanneemt.

ik zal een nieuwe poortmap maken met de drijfstanglengte 81.5
 
5MB5 19-9-2007 15:59 Print reply

Posts: 878
geef anders ff de maten die je gemeten hebt dan reken ik het met die maten een keer na
 
Christian-tsx 19-9-2007 18:05 Print reply
Posts: 856
ok ik heb het even nagekeken allemaal. klein foutje gemaakt. m'n blowdown is 13. met een uitlaatpoorttiming van 138, en een spoelpoorttiming van 112.4.

ik heb alles volgens de faq gedaan dus het moet goed zijn.

ik vind alleen 13 aardig klein. maar dat zal toch wel kunnen zijn???

verder wil ik dan even berekenen hoeveel ik moet vijlen met een blowdown van 30.



Dit bericht is gewijzigd door Christian-tsx op 20-9-2007 om 15:52 uur.
 
5MB5 20-9-2007 23:40 Print reply

Posts: 878
kan iemand hier wat meer licht in de duisternis brengen? volgens z'n poortmap zit de bovenkant uitlaatpoort op 27,8mm en de bovenkant spoelers op 30,8

hoort dit bij een TS50 zo?

spoeltiming is wel redelijk, maar de uitlaattiming kan ik geen touw aan vastknopen
 

Dit topic is 1014 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved