Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #45097 - Contactenpunten
|
Pagina 1 van 4
|
Dit topic is 2723 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
bartyamahadt50mx |
11-9-2007 21:27 |
Posts: 115 |
er zit een schroefje die je een slag los moet draaien en dan kan je de punten iets verschuiven zodat se verder open gaat of minder ver.
je moet se op ongeveer 0.35mm zetten.
Dit bericht is gewijzigd door bartyamahadt50mx op 11-9-2007 om 21:28 uur.
|
|
|
|
Vehikel |
11-9-2007 21:29 |
Posts: 2903 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: riccardot
wat is de beste manier om de contactpunten van een dt50 af te stellen?
en hoe worden de contactpunten aangestuurd (ik mis misschien een onderdeel, daarom)?
gr, riccardo
De contactpunten worden aangestuurd door een nokje aan het vliegwiel.
Je draait het vliegwiel totdat de punten het verst open staan, dan draai je het schroefje van de punten ietsje los (zodat de punten nog geklemd worden, en niet dicht schieten) en kan je de gewenste tussen ruimte stellen door het onderste puntje omhoog of omlaag te drukken (als ik het goed heb, iig verstel je de tussen ruimte NIET door aan een schroefje te draaien).
De tussenruimte bepaal je met een voelermaatje van 0.4mm
Krijg je helemaal geen tussenruimte, dan moet je waarschijnlijk de punten vervangen, maar dat weet je pas zeker als je het vliegwiel eraf heb.
Als je contact punten helemaal niet meer open gaan, dan moet je ook de punten ietsje los draaien. En de zuiger naar de bdp draaien, maar dan een klein slagje terug, meestal kan je dan een tussenruimte maken.
Ps: Een Dt50 heeft geen verstelbare grondplaat, dus die kan je niet specifiek op tijd zetten. Maar met 0.4mm ruimte tussen de punten staat de brommer in principe goed op tijd.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
riccardot |
11-9-2007 21:41 |
Posts: 1096 |
bedankt voor de snelle reacties! dat nokje aan het vliegwiel mis ik dus denk ik. Heeft iemand daar toevallig een foto van?
|
|
|
|
Vehikel |
11-9-2007 21:43 |
Posts: 2903 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: riccardot
bedankt voor de snelle reacties! dat nokje aan het vliegwiel mis ik dus denk ik. Heeft iemand daar toevallig een foto van?
Dan denk ik eerder dat het lipje van de contactpunten mist :P
Dan bedoel ik dat zwarte lipje rechts dat vast gepopt zit:
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
riccardot |
11-9-2007 21:44 |
Posts: 1096 |
mmm.., nee heb net nieuwe contactpunten en dat lipje zit erop net gekeken.
|
|
|
|
Teunis |
11-9-2007 21:45 |
Posts: 1073 |
|
|
|
|
riccardot |
11-9-2007 21:58 |
Posts: 1096 |
Zeker bruikbaar! maar dat nokje, zit dat aan het vliegwiel vast of kan dat "makkelijk kwijtraken" ?
|
|
|
|
Ariej |
11-9-2007 22:01 |
Posts: 3685 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: riccardot
Zeker bruikbaar! maar dat nokje, zit dat aan het vliegwiel vast of kan dat "makkelijk kwijtraken" ?
ja de buitenkant aan de binnenkant van het vliegwiel is ovaal. het is 1 geheel
|
|
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken |
|
riccardot |
11-9-2007 22:02 |
Posts: 1096 |
Aha wat ik al dacht.. de contactpuntjes zouden dus altijd open moeten gaan? Ik zie nu geen vonk..
|
|
|
|
khaz |
11-9-2007 22:06 |
Posts: 1450 |
je moet ff goed zoeken, ik heb dit al een paar keer uitgelegd
|
|
HPI |w00t |
|
Gradje |
11-9-2007 22:07 |
Posts: 1181 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: riccardot
Zeker bruikbaar! maar dat nokje, zit dat aan het vliegwiel vast of kan dat "makkelijk kwijtraken" ?
Dat kan als het goed is niet kwijt raken. Maar je moet wel met je vliegwiel draaien en dan kijken of ze open gaan. Maar misschien staan ze nu zo afgesteld dat je het gewoon niet kunt zien dat de contactpunten open gaan.
Riccardot:
Aha wat ik al dacht.. de contactpuntjes zouden dus altijd open moeten gaan? Ik zie nu geen vonk..
Dat kan best dat je die nog niet ziet. Probeer eerst af te stellen. Dat is gewoon echt een kwestie van proberen en gewoon een beetje feeling voor krijgen. Dat moet lukken.
Dit bericht is gewijzigd door Gradje op 11-9-2007 om 22:09 uur.
|
|
|
|
Vehikel |
12-9-2007 15:11 |
Posts: 2903 |
Ja, precies. Draaien totdat ze open gaan.
Als ze helemaal niet open gaan, wordt het wel een beetje lastig uitleggen, maar ik zal het proberen :P
-Draai het vliegwiel naar het bovenste dode punt. Daar raakt het nokje ongeveer de punten.
-Draai het schroefje van de punten ietsje los, zodat de punten blijven klemmen en niet meteen terug schieten (dat ie blijft kleven).
-Druk de onderste punt met een schroefendraaier oid ietsje omlaag, De bovenste punt mag niet meebewegen, gebeurt dit toch, dan moet je het schroefje van de punten iets strakker zetten.
-Als je ruimte tussen de punten gekregen hebt, dan draai je het vliegwiel heen en weer, totdat je het wijdste moment gevonden hebt. Stel de punten zo af, dat op dàt moment de opening tussen de punten 0.4mm is.
Dan staat de brommer in principe ook op tijd.
Succes :P
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
riccardot |
13-9-2007 19:51 |
Posts: 1096 |
Heb net even de contactpunten afgesteld (nieuwe), vonkt keurig zonder bobine. maar met bobine niks
Bobine heb ik laten doormeten en is goed.
Ik snap er niks van, heeft iemand hetzelfde probleem (gehad)?
gr,Riccardo
|
|
|
|
mtx-motard |
13-9-2007 20:34 |
Posts: 14947 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: riccardot
Heb net even de contactpunten afgesteld (nieuwe), vonkt keurig zonder bobine. maar met bobine niks
Bobine heb ik laten doormeten en is goed.
Ik snap er niks van, heeft iemand hetzelfde probleem (gehad)?
gr,Riccardo
de bobine wel laten aarden met het frame of - draad.
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
riccardot |
13-9-2007 20:40 |
Posts: 1096 |
gebeurd ook, zeker weten
|
|
|
|
Dit topic is 2723 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 4
|
|