Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tik in puchblok

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 355 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #45067 - tik in puchblok
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4598 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maxx 10-9-2007 17:04 Print topicpost

Posts: 1367
ik heb net mijn puch maxi blok open gehad en alle lagers, zuiger, zuigerveren en cilinder gecontroleerd. alles was nog helemaal goed.

nu zit het hele blok weer in elkaar maar hij tikt tijdens het lopen. ik denk dat de tik in de cilinder zit.
(zuiger raakt niet de kop ofzo en zuigerveer hapt niet in een poort).

iemand enig idee wat dit is en of het schadelijk is?


 
Suzuki TS80X for live

-alex_m- 10-9-2007 18:57 Print reply
Posts: 146
toevallig een 70 cc airsal??
die tikken wel vaker. kan je gewoon mee rijden

Dit bericht is gewijzigd door -alex_m- op 10-9-2007 om 18:58 uur.
 
5MB5 10-9-2007 19:09 Print reply

Posts: 878
cilinder demonteren en kijken of er ergens wat beschadigd is, kan zijn dat een zuigerveer gebroken is, of een zuigerpen clipje is losgekomen.
 
Maxx 13-9-2007 18:26 Print reply

Posts: 1367
ik heb m weer open gemaakt en alle lagers zijn nog steeds spelingvrij.
zuigerveer is goed.
geen krassen op de zuiger/ in de cilinder.
ook geen stootrand ofzo in de cilinder.
zuiger raakt de kop niet.

het gaat om een compleet originele puch.

hiervoor zat er nooit een tik in het blok daarom baart het mij zorgen.

is die tik schadelijk?


ik heb net een stuk gelezen over detonatie/pingelen en dat klopt precies met wat mijn puch doet.

de tik, wordt ontzettend heet en hij houdt in.

is de detonatie te verhelpen door de ontsteking opnieuw af te stellen?

Dit bericht is gewijzigd door Maxx op 13-9-2007 om 18:50 uur.
 
Suzuki TS80X for live
Vehikel 13-9-2007 18:50 Print reply

Posts: 2903
Hoor je de tik constant? Of alleen bij gasgeven?
Het is een beetje lastig om te zeggen of het schadelijk is, het hangt er vanaf waar het vandaan komt. Misschien zou je eens het vliegwiel kunnen inspecteren.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Viertakt 13-9-2007 18:51 Print reply

Posts: 3586
Gooi er eens euro 98 in en kijk of het probleem aanhoud
 
Viertakt uber alles.
Maxx 13-9-2007 18:51 Print reply

Posts: 1367
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Hoor je de tik constant? Of alleen bij gasgeven?
Het is een beetje lastig om te zeggen of het schadelijk is, het hangt er vanaf waar het vandaan komt. Misschien zou je eens het vliegwiel kunnen inspecteren.


constant op vast volume en ritme.
 
Suzuki TS80X for live
Viertakt 13-9-2007 18:52 Print reply

Posts: 3586
Klinkt het alsof er iemand met een hamer IN je cilinder aan het slaan is?
 
Viertakt uber alles.
Maxx 13-9-2007 18:52 Print reply

Posts: 1367
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Cryvahoc
Gooi er eens euro 98 in en kijk of het probleem aanhoud


euro 98 en zelf 1:50 mengen neem ik aan?

sloop ik dan niet mn cilinder?

Quote:

Klinkt het alsof er iemand met een hamer IN je cilinder aan het slaan is?



ja

Dit bericht is gewijzigd door Maxx op 13-9-2007 om 18:53 uur.
 
Suzuki TS80X for live
Vehikel 13-9-2007 18:55 Print reply

Posts: 2903
Detoneren is te verhelpen door je ontsteking iets later te zetten.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Maxx 13-9-2007 18:56 Print reply

Posts: 1367
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Detoneren is te verhelpen door je ontsteking iets later te zetten.


ok dankjewel
 
Suzuki TS80X for live
Viertakt 13-9-2007 18:56 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maxx
[...]


euro 98 en zelf 1:50 mengen neem ik aan?

sloop ik dan niet mn cilinder?

[...]


ja

Dit bericht is gewijzigd door Maxx op 13-9-2007 om 18:53 uur.



Je kunt toch zelf wel mengen toch? of tank je 'brommix' bij een tankstation? das afzetterij man

Ja en dat geluid is duidelijk pingelen, dat kan idd erg schadelijk zijn, euro98 heeft een hogere klopvastheid dan euro95, dus zal minder snel gaan detoneren, toch maar even proberen, en mischien ontsteking later zetten helpt ook

Dit bericht is gewijzigd door Cryvahoc op 13-9-2007 om 18:57 uur.
 
Viertakt uber alles.
Vehikel 13-9-2007 19:01 Print reply

Posts: 2903
Zelf mengen kan absoluut geen kwaad, dat neemt niet zo nou. Zelfs als je brommer op 1:20 loopt gebeurt er niks. Zodra je 2t olie in de tank gooit, mengt het zich onmiddelijk.
Eigenaren van 2takt motoren zullen ook nooit aan de mengsmering tank gaan staan :P
Dus als ik jouw was: zou ik ff de ontsteking iets verlaten en kijken of er verschil is. Dan misschien eens 98 proberen (als het probleem zich nog voordoet).
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
-alex_m- 16-9-2007 15:45 Print reply
Posts: 146
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Detoneren is te verhelpen door je ontsteking iets later te zetten.

dit klopt niet helemaal, detoneren is als de benzine uit zichzelf gaat ontbranden. Dit komt door een te hoge compressie. Dus je kan er een dikkere voetpakking tussen zetten om het te verhelpen of euro 98 tanken
 
Viertakt 16-9-2007 15:57 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: -alex_m-
[...]

dit klopt niet helemaal, detoneren is als de benzine uit zichzelf gaat ontbranden. Dit komt door een te hoge compressie. Dus je kan er een dikkere voetpakking tussen zetten om het te verhelpen of euro 98 tanken


Ja maar bij veel puchjes is het zo dat de ontsteking te vroeg staat en dat ze daarom gaan pingelen, maar inderdaad, 98 tanken kan het ook verhelpen
 
Viertakt uber alles.

Dit topic is 4598 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved