Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Domme vraag misschien over vitesses

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 978 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #44965 - Domme vraag misschien over vitesses
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1511 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Jolly Dolly,s mama 4-9-2007 10:13 Print topicpost
Posts: 22
Tja domme vraag natuurlijk maar waarvoor dienen de vitessen en hoe leer ik ze gebruiken? (in hoeveelste vitesse zit je goed enzovoort)tja ik ben maar een groentje maar wou hier toch zoveel mogelijk over weten...Dank bij voorbaat
 

Jozeff - Forum en Sales Moderator 4-9-2007 10:22 Print reply

Posts: 10835
ik stel voor dat je naar iemand met een crossbrommer gaat en hem vraagt of hij je wil leren schakelen.

gaat beter als dat je het hier op een forum gaat vertellen.
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
vinnie 4-9-2007 12:04 Print reply

Posts: 3505
versnellingen zijn om je snelheid en je trekkracht te vergroten/behouden.
als je te hoge toeren draait dan loopt je cilinder vast, en hij trekt niet meer, voordat je brommer dus in gaat houden(door te hoge toeren) moet je doorschakelen naar de volgende versnelling, en dan begint het verhaal opnieuw.
als je weg rijdt, rustig je koppeling op laten komen, met een klein beetje gas, dan je koppeling steeds verder loslaten, en steeds iets meer gas, als je brommer redelijk hoge toeren maakt(voor dat hij in gaat houden), je koppeling weer in,gas los, en naar de volgende versnelling, dan je koppeling in 1 keer los, en gas er weer op.
en zo met elke versnelling verder

(ja, ik denk laat ik ook weer eens hier kijken
 
nu ook schakel,scooter,auto en fietssjon
Pau1 4-9-2007 15:47 Print reply

Posts: 418
Zoek ff bij de search, staan genoeg topics waar best nog wel wat bruikbaare informatie in staat
 
Jiry 4-9-2007 18:25 Print reply
Posts: 33
Je moet er gewoon op gaan zitten, zo heb ik het ook geleerd. Je zal een paar keer een onbedoelde wheelie maken maar das al1 maar cool:P
 
pro-shark 4-9-2007 19:03 Print reply

Posts: 290
je kan het ook horen/voelen. hoor je hoge toon? doorschakelen. je moet alleen wel weten wanneer bij jouw brommer de hoge toon ook de hoogste is. je kan ook merken dat je niet meer versneld. dan schakel je door,
 
kkkk
KaWaReZ 4-9-2007 19:14 Print reply

Posts: 20582
vraag een ouder iemand bij jou in de buurt met wat technische kennis en een auto (wat dat betreft werkt het het zelfde).
als het om het idee gaat
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Pau1 4-9-2007 19:38 Print reply

Posts: 418
De uitleg die ik heb gehad is lang nie zo uitgebreid als dat je hier zult krijgen

Maar eerst zul je te weten moeten komen wat wat is.

Ga eens op je brommer zitten.
1. nu zul je meteen merken wanneer je het stuur vastpakt dat het rechterhandvat los zit. OEI! JAaaahhh!!!! Je hebt het gas te pakken.
Om het verhaal kort te houden: pols naar beneden bewegen = gas geven
2. Die hendel aan de linkerkant van het stuur is de koppeling. Deze koppelingshendel zorgt ervoor dat je de verbinding tussen de motor en het achterwiel kunt verbreken. Wanneer je hem inknijpt is er dus geen verbinding meer tussen je achterwiel en de motor --> je staat dus stil.
3. Die hendel aan de rechterkant van je stuur is de voorrem. Uitleg lijkt me niet nodig. Als je hiermee niet bekend bent; leer dan eerst een remmen met een fiets.
4. Waar zit dan de achterrem? Ja, die zit bij je rechtervoet. Daaro net voor je voetsteun. De werking is ook vrij logisch.
5. De versnellingsbak: De versnellingsbak is ervoor bedoeld om het hoge toerental van de motor om te zetten naar een lager toerental van het achterwiel. Omdat je snel wilt optrekken maar toch hard wilt kunnen rijden zijn de "versnellingen" uitgevonden.
Schakelen doe je dus met de versnellingspook. Hoe werkt deze? Heel simpel:
De basis is:
- wil je opschakelen? dan moet je hem naar boven bewegen.
- wil je terugschakelen? Dan moet je de pook naar beneden bewegen.
Waar zit dan de neutraalstand?
- Heel simpel, je blijft net zolang terugschakelen totdat hij niet meer verder gaat, en daarna doe je hem een klein stukje omhoog tot je de eerste *klik* hoort/voelt. Kijk uit dat je hem niet TE ver omhoog doet want dan staat hij weer in zijn 2e versnelling. Meestal zit er ergens wel een groen lampje op het dashboardje dat aangeeft dan je versnellingsbak in zijn vrij staat.

Wanneer je al deze dingen weet is het al een stuk simpeler geworden.
Probleem: je wilt wegrijden.
Werkwijze:
- Zorg ervoor dat je brombrom gestart is en in zijn vrij/neutraal staat.
- Knijp de koppeling in.
- Trap de versnellingspook omlaag --> hij staat nu in zijn 1
- Geef nu langzaam gas totdat je ziet/merkt dat het toerental omhoog gaat --> je motortje gaat harder draaien.
- Nu is het moment gekomen dat er beweging in gaat komen; laat nu heeeeel langzaam de koppeling los.
- Terwijl je de koppeling langzaamaan loslaat zul je merken dat het toerental omlaag gaat; dit compenseer je door iets meer gas te geven.

Doe dit allemaal heel rustig aan en hou tijdens het wegrijden beide benen aan de grond. Alleen bij het "in zijn 1 zetten" zul je even op je rechtervoet moeten gaan leunen.

Je zult merken dat je gaat rijden
Oefen dit een paar keer om de het wegrijden onder de knie te krijgen.

Wanneer dit allemaal goed lukt gaan we door naar de volgende stap: Opschakelen
Je gaat als volgt te werk:
- Wanneer je steeds harder gaat rijden zul je merken dat het toerental heel hoog word en dat je brommer niet harder meer gaat. Op dit moment knijp je je koppelingshendel in(die linkerhendel aan het stuur) en tegelijkertijd doe je je gas terug (pols omhoog bewegen).
- Hierna beweeg je je schakelpook omhoog totdat je 2 *klikken* hoort/voelt. Hij staat nu in zijn 2e versnelling.
-Wanneer je de bovengenoemde stappen herhaalt zul je zien dat hij eerst naar 3 gaat, daarna naar z'n 4 enz enz. Licht eraan hoeveel versnellingen je hebt (Dit staat meestal op het kapje boven de schakelpook)

Maar op gegeven moment is het welletjes geweest en je komt op een bocht af en je wil langzamer gaan rijden. Remmen zal geen probleem zijn maar er moet "teruggeschakeld" worden.
Eigenlijk gaat dit hetzelfde als het opschakelen maar dan omgekeerd en gebruik je de gas niet meer. Huh??? Hoe bedoel je???
- Je remt.
- Je merkt dat je motortoerental omlaag gaat en moet dus terug schakelen. Je knijp dus de koppeling om te voorkomen dat je motortje stilvalt.
- Hierna beweeg je de versnellingspook omlaag.
- Daarna laat je de koppeling weer los.
Deze stappen kun je net zovaak herhalen als je versnellingen hebt.

Ik neem aan dat je hiermee wel verderkomt.
Volgende week leg ik uit hoe je een gekookt ei rauw maakt.
De Groeten!!


Gevonden in een topic, hiermee moet het zeker wel lukken, succes
Met dank aan MTX-speed
 
RXBaz 4-9-2007 20:34 Print reply

Posts: 1879
mtx- speed was gelukkig niet melig toen hij dat ^ schreef. lol
 
I played poker with tarot cards once, i had a full house and three people died........motorrbw in the pocket
maxi rider 4-9-2007 20:35 Print reply

Posts: 429
een ding is zeker duidelijker dan dat kan je het niet krijgen
 
12345678910
pro-shark 5-9-2007 9:50 Print reply

Posts: 290
ik begrijp het probleem ook niet echt, als je gewoon een brommer koopt voor de eerste ker schakel dan ga je gewoon ff oefenen voordat je grote afstanden gaat rijden.
 
kkkk
DRDMitch 5-9-2007 9:53 Print reply

Posts: 328
Iedereen ziet schakelen veel te moeilijk, voordat ze een brommer hebben.
Maar als je er 5 min opzit, ken je het gewoon.

 
TroyLeeDesigns
Trax - Forum, Sales & Projecten Mod 5-9-2007 12:37 Print reply

Posts: 13700
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vanWeersch
Iedereen ziet schakelen veel te moeilijk, voordat ze een brommer hebben.
Maar als je er 5 min opzit, ken je het gewoon.




Ligt er ook maar net aan wat voor brommer, als je nou begint op een mtx80 of een hoogtoerig 50cc kreng (ivm koppelen wat dan nog het lastigste is)
 

Dit topic is 1511 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved