Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - NSR 50cc snel optimaliseren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 969 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #44575 - NSR 50cc snel optimaliseren
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4191 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

ArvidW 12-8-2007 14:49 Print topicpost

Posts: 201
Na 1000km gereden te hebben met mijn huidige setup ben ik het wel een beetje beu, brommer loopt opzich wel leuk, maar het feit dat ik met een 50snel, 18mm carb en een proma uitlaat een gehele ontgrensde scooter er niethard genoeg uit kan trekken iriteerd me.

Mijn huidige setup:
50cc snel Fast arrow
18mm Keihin, twinair filterelement, std membraam, 110sproeier
Proma GP + Dopler 300mm demper
6bak MTX, 12:43 vertanding


Snelheid boeit me niet zo veel, liever 75km uur dan 90.


Wat wil ik gaan doen:
Uitlaatpoort vd cilinder verhogen




De uitlaatpoort zit nu op 25mm, 171.7graden. Samen met een spoelpoorttimging van 120.4graden kom je op een blowdown uit van 25.7 , uitlaatpoort is 4.3cm2 groot, spoelpoorten 5,5cm2

Wat is een behoorlijke Blowdown voor 50snel cilindertje? (BD van 28 of 29?)

Stel dat ik de uitlaatpoort bijvoorbeeld 1mm omhoog frees (BD=28.5) moet ik dan de originele vorm aanhouden of kan ik hem boven en onder wat vierkanter maken?


Cilinderkop afdraaien
Mijn huidige squish is 1.6mm, mijn deckheight is 0.4mm, de dikte van mijn koppakking is 1.2mm

Nou is 1.6mm squish veel te groot, ik wil dus mijn kop wat afdraaien, dus alles afdraaien op een cirkeltje van 39mm na (verbrandingsruimte in pakking laten vallen dus)

Welke squish moet ik aanhouden?


Mijn kop heeft nogal wat geleden toen de vorige eigenaar hem voor een 70cc cilidner heeft gebruikt, heeft iemand nog een mooi glad 50cc koppie voor mij?


Zelf een uitlaat bouwen, berekend door Luc Foekema

Voor een uitlaatberekening moet je nogal wat invullen op zijn formulier, het enigste waar ik niet uitkom is het volgende: Max toerental

Ik kan natuurlijk een uitlaat nemen die leuk tot 13.000toeren gaat, maar dan zal je toch minder vermogen op lage toerentallen hebben dan met een uitlaat die tot 11000toeren gaat ? De brommer is gewoon voor woon-studie verkeer, dus 60km per dag op 12000rpm moeten rijden is niet echt de bedoeling

Welk max toerental moet ik nemen? (wil ik nog leuk op 8000toeren 60 kunenn cruisen, maar wel flink hard op kunnen trekken)

Als iemand mij hiermee kan helpen zou dat erg fijn zijn

Dit bericht is gewijzigd door ArvidW op 12-8-2007 om 14:50 uur.
 

khpoppema 12-8-2007 15:32 Print reply

Posts: 3199
tipje: ga voor een o ring in je cil kop, dat werkt zoveel beter dan een koppakking, lude (neonlampje @ bf) maakt dat perfect erin en draait het ding perfect af.

verder, een blowdown van 28 a 29 is idd lkkr voor woon werk verkeer.

squish zet je op veilige 0.8 mm denk ik.

max toerental zal wel op 11500 uitkomen, dat is wel voldoende

Dit bericht is gewijzigd door khpoppema op 12-8-2007 om 15:34 uur.
 
Onderdelen te koop HONDA, totalew leegeverkoop, hoeft niet veel te kosten. Inbox onder het ambitieuse motto: Je weet maar nooit.
ArvidW 12-8-2007 19:37 Print reply

Posts: 201
Okey, bedankt voor het duidenlijke antwoord

Zijn er nog meer dingen waar ik nog goed naar moet kijken nu mijn blok toch openligt? Ik denk dat ik het 18mm spruitstuk ietsje ga verbouwen voor een beter flow.

Is er aan het membraam ook nog verbetering te brengen (merk je het effect van carbon membraamklepjes echt?)
 
BIET 12-8-2007 19:52 Print reply

Posts: 22355
ik heb hier nog wel een poortmap liggen van een belgische ge2 die ik bewerkt heb. Fast Arrow is daar een replica van toch? Ik heb daarvoor trouwens een blowdown genomen van 30. Loopt tegen de 100 aan onafgesteld met homoet uitlaat, 18mm en ligt vertand. Als je intresse hebt in de poortmap of misg de maten van de uitlaatpoort ofzo kan ik hem wel even voor je opzoeken
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
HondaHeus 12-8-2007 20:21 Print reply

Posts: 1489
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
ik heb hier nog wel een poortmap liggen van een belgische ge2 die ik bewerkt heb. Fast Arrow is daar een replica van toch? Ik heb daarvoor trouwens een blowdown genomen van 30. Loopt tegen de 100 aan onafgesteld met homoet uitlaat, 18mm en ligt vertand. Als je intresse hebt in de poortmap of misg de maten van de uitlaatpoort ofzo kan ik hem wel even voor je opzoeken


Nee, de Fast Arrow is een replica van Malossi naar mijn weten..
 
BIET 12-8-2007 20:22 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: HondaHeus
[...]


Nee, de Fast Arrow is een replica van Malossi naar mijn weten..

gaat hier over 50cc FA, er is geen 50 malossi voor nsr toch:S

edit:
laat maar trouwens, ik zie al dat ie niet gelijk is aan een GE2 nu ik m'n herschenen begin te gebruiken.

Dit bericht is gewijzigd door BIET op 12-8-2007 om 20:23 uur.
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
ArvidW 12-8-2007 21:54 Print reply

Posts: 201
@biet, Graag!

De cilinders zijn idd iets anders, voornamenlijk de inlaatpoort (bij GE2 zijn het 2 van die sleuven)

Maar ik zou graag die poortmap willen hebben voor de timingen
 
BIET 12-8-2007 21:55 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ArvidW
@biet, Graag!

De cilinders zijn idd iets anders, voornamenlijk de inlaatpoort (bij GE2 zijn het 2 van die sleuven)

Maar ik zou graag die poortmap willen hebben voor de timingen

Ik zal er v/d week eens naar zoeken, moet m'n kamer toch nog opruimen, dan kom ik hem wel tegen
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
John Huijben 12-8-2007 22:02 Print reply

Posts: 2433
voor squish zou ik voor 0,8 - 1 gaan, niet lager.

uitlaatpoorttiming zou ik op 180 leggen, komt je blowdown op 30 alst goed is.

voor max toerental zou ik niet hoger gaan dan 10,5k, hooguit 11.
toerental max vermogen moeje door luc f laten bepalen.

 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last
5MB5 12-8-2007 22:42 Print reply

Posts: 878
je kop alleen qua squish hoogte aanpassen kom je niet heel ver.

belangrijk is ook dat je kop ongeveer dezelfde hoek maakt als de bovenkant van je zuiger, bij een standaard kop en standaard zuiger klopt daar vaak weinig van.

daarnaast is het ook net zo belangrijk op je compressie omhoog te gooien , want die verlies je door je uitlaatpoort omhoog te zetten.


 
ArvidW 12-8-2007 23:02 Print reply

Posts: 201
Ik ben zojuist aan het meten geweest, en kom op het volgende uit:

Squish, de eerste 4mm is de squish overal 1.6mm, daarna loopt het op, maar ik denk dat daar de dome begint.


Een compleet nieuw binnenkopje is natuurlijk veel beter (ook berekent door foekema) maar dat gaat mij denk ik niet lukken, in een AC kop is het niet zo moeilijk, maar in een LC kop komt het toch allemaal wel erg nouw vanwege het koelwater.


Maar als ik mijn kop 0.8mm afdraai, dan ligt de verbrandingskamer ook 0.8mm lager en dat komt dan uit op maarliefst 1cc minder kopinhoud, en als ik mijn uitlaatpoort zeg 1mm ophoog dan zit ik toch nogsteeds met ongeveer dezelfde compressie toch?


 
HondaHeus 12-8-2007 23:12 Print reply

Posts: 1489
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
[...]

gaat hier over 50cc FA, er is geen 50 malossi voor nsr toch:S

edit:
laat maar trouwens, ik zie al dat ie niet gelijk is aan een GE2 nu ik m'n herschenen begin te gebruiken.

Dit bericht is gewijzigd door BIET op 12-8-2007 om 20:23 uur.


Ja sorry, de 70 FA is replica van 70 Malossi..

 
ArvidW 13-8-2007 9:06 Print reply

Posts: 201
De inhoud van mijn complete verbrandingsruimte is 7.5 cc (dus zuiger op Top Dead Center en dan vloeistof in kop laten lopen)

Is dit veel? Is er literatuur te vinden hierover? (bell zegt er niet heel veel duidenlijks over)

Bij het afdraaien van mijn kop voor de squish van 1.6 naar 0.8 te krijgen verlies ik 1cc verbrandingsruimte inhoud.(3.9cm / 2 , daar het kwadraat van, maal pi, maal 0.08cm = iets minder dan 1cc)

Dan kom ik dus op 6.5cc uit, hoe moet ik het compressieverlies van mijn opgehoogde uitlaatpoort berekenen en compenseren? ZOiets:

Nu zit poort op 24.6mm , straks op 23.6mm

Dus eerst een effectieve compressie van 29.4cc+7.5 / 7.5 = 1:4,9
Dus na afdraaien een effectieve compressie van 28.2cc+6.5 / 6.5 = 1:5,3

Ik krijg dus na ophogen van uitlaatpoort + afdraaien kop een hogere compressie, of doe ik nou iets fout?
 
ArvidW 14-8-2007 21:24 Print reply

Posts: 201
Op het 2taktuningsforum raade iemand mij aan om en uitlaatpoorttiming van 191 graden aan te houden en een spoelpoorttiming van 131 graden omdat dat redenlijk ideale timingen zijn om optimaal gebruik te maken van je expansieuitlaat.

Hieraan twijfel ik niet, degene die dit poste lijkt verstand van zake te hebben.

Het probleem is dat ik mijn uitlaatpoort 3.5mm omhoog moet hakken en mijn spoelpoorten 1.5mm

Krijg ik zo niet een torenhoog verbruik (valse spoeling en een korte vermogensslag?)
 
5MB5 14-8-2007 21:29 Print reply

Posts: 878
op zich zijn die waardes die je gegeven zijn niet verkeerd voor een GE2, ik ben ze wel eens extremer tegengekomen (195 uitlaat en 130 spoel) en dat liep als een speer.

hoe ver je je compressie moet aanpassen qua waardes kan ik je helaas niet zeggen, daarvoor ben ik te lang uit de running geweest.
 

Dit topic is 4191 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved