Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Elektronica Forum - Topic #44489 - Coniqsch vast en los BinnenROTOR
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 7051 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Fredzzz |
7-8-2007 14:43 |
Posts: 1159 |
Beste forumleden en tuners,
Dit blok heb ik onder mijn Citta (graag geen offtopic geblaat over; wow vet!!! en hoe hardt loopt dat wel niet mie jung!!! ---> hier heb ik een project page voor!)...
Waar ik het nu over wil hebben is de binnenrotor die erop zit.
Blok werd 1 jaar geleden geleverd aan een kennis van me; hier liep die 1 keertje. Ik weet niet hoe de binnenrotor hier toen vast zat; met name de rotor zelf.
Kortom, ik heb nu dit blok, wegens complicaties en een miskoop van een nieuwe stator (waarschijnelijk een linksomdraaiende scooter stator van PVL) vonkte hij niet meer, dus gaf de vorige eigenaar mij dit blok.
De rotor werd omgedraait zodat hij 'linksomdraaiend' mee gaat en alsnog rechtsomgaat, aangezien een Citta een rechtsomdraaiende ontsteking heeft en een scooter juist linksom.
Toen liep het blok, onderaan staan de videos op chronologische volgorde. Zoals je hoort in de laatste video, mijn eerste testrit, ploft hij erg. Dit was niet zo toen we er bij Jos Dijkman mee bezig waren, toen liep die perfect op choke, geen geplof en geen benzine die terug werd gespuugd uit de 30mm carb.
Mijn hoofdvraag: De rotor zit nu conisch vast in plaats van met een spie.
Ik bedenk me net dat, aangezien het blok met boormachine gestart werd, de rotor mischien los kwam. Of dat dit door de hoge toeren kwam wat het blok draait.
Is het hierdoor mogelijk dat de rotor los komt van de krukas, door toeren oid, (ook al is het maar een beetje) en de timing nu helemaal fout staat?
Vraag 2 was, mischien dat dit anders is met PVL binnenrotors tegenover andere binnenrotors: stel dat de rotor verschroven is van de perfecte positie op de krukas, en nu dus 1mm of HELEMAAAAAL fout staat, zou de ontsteking nu nog moeten vonken? ---> dus; rotor staat fout, timing is helemaal fout, maar dan moet hij alsnog toch vonken; of de timing nu goed staat of slecht...?!
Anders is er iets kapot, maar ik snap niet hoe dat zo maar zou kunnen.
Hier de videos op volgorde:
1. http://nl.youtube.com/watch?v=do67rW_ojdw
Perfect lopend, geen geplof.
2. http://nl.youtube.com/watch?v=yb7s0kTEzBU
Niet zo boeiende video; vervolging van video 1.
3. http://nl.youtube.com/watch?v=6wloo0XRw1M
Geen geplof, perfect lopende.
4. http://nl.youtube.co...=related&search=
Geplof en foute timing te horen...
Ik ben benieuwd wat jullie vinden... Post gerust vragen of informatie oid.
|
|
MoParts, by: Jos Dijkman en JMPB |
|
Royal Club |
7-8-2007 14:48 |
Posts: 60390 |
dat over die boormachine, lijkt me sterk dat ie daarom verdraait oid
vriend van me heeft een camino, ook veels te vaak gestart met boormachine (krukasmoer kapot ) en dat ding draait ook nog
je 2e vraag
als je onsteking fout staat, doet ie het wel, maar zal ie, domweg, fout vonken
op het verkeerde moment dus
ik heb op mn eigen blok meegemaakt, dat ik em met me brakke hoofd op rechtsdraaiend had afgesteld, ding vonkte mooi, maar aanslaan wou ie niet
omdat ie domweg op odp vonkte:P
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Fredzzz |
7-8-2007 14:52 |
Posts: 1159 |
Ja, dus wat ik ook dacht, zoals je zegt: ook staat de timing van de rotor in combinatie met de stator compleet fout; zou hij alsnog moeten vonken, maar dan op een fout tijdstip.
Toch raar dat hij helemaal niet meer vonkt...
|
|
MoParts, by: Jos Dijkman en JMPB |
|
Royal Club |
7-8-2007 14:54 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fredzzz
Ja, dus wat ik ook dacht, zoals je zegt: ook staat de timing van de rotor in combinatie met de stator compleet fout; zou hij alsnog moeten vonken, maar dan op een fout tijdstip.
Toch raar dat hij helemaal niet meer vonkt...
even een eenvoudig vraagje hoor, maar is er niet ergens een draadje los? :P
dat het vast lijkt te zitten"
Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 7-8-2007 om 14:56 uur.
heb je trouwens een micrometer?
Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 7-8-2007 om 14:56 uur.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Fredzzz |
7-8-2007 14:58 |
Posts: 1159 |
Ik heb daar ook al aan zitten denken, en heb het ook al nagekeken hoor... Dat zou, om eerlijk te zijn, wel de simpelste oplossing zijn... hoe lomp het ook zou wezen...
Maar nope, geen los draadje gevonden; geen aarde draad los, bougiedop goed, bougiekabel goed, cdi kabels aan stator zitten goed vast.
Heb de stator etc. doorgemeten, met multimeter; geeft 0000 aan, niets dus, als ik met boormachine op de rotor draai.
|
|
MoParts, by: Jos Dijkman en JMPB |
|
Royal Club |
7-8-2007 14:59 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fredzzz
Ik heb daar ook al aan zitten denken, en heb het ook al nagekeken hoor... Dat zou, om eerlijk te zijn, wel de simpelste oplossing zijn... hoe lomp het ook zou wezen...
Maar nope, geen los draadje gevonden; geen aarde draad los, bougiedop goed, bougiekabel goed, cdi kabels aan stator zitten goed vast.
Heb de stator etc. doorgemeten, met multimeter; geeft 0000 aan, niets dus, als ik met boormachine op de rotor draai.
probeer eens een andere bougie ?
weer zon simpel lullig iets
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Fredzzz |
7-8-2007 15:00 |
Posts: 1159 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]
probeer eens een andere bougie ?
weer zon simpel lullig iets
Gedaan... geen vonk.
Opzich heb ik alles wat betreft; alles nacheken en doorkijken (Wat lekker lang duurde) al gedaan... twee keer zelfs. En toen nog door iemand anders laten doen, want mischien zag ik wel iets over het hoofd.
Maar nee, alsnog geen oorzaak gevonden en de ontsteking blijft maar niet vonken.
|
|
MoParts, by: Jos Dijkman en JMPB |
|
Royal Club |
7-8-2007 15:01 |
Posts: 60390 |
errrrrr
kijk eens of je een hpi kan lenen van iemand.. ik weet niet of je dan een grondplaat moet maken, maar aangezien hpi universeel is..
tis natuurlijk niet echt mogelijk om ff een ander cdi/bobine voor die peeveeel te fixen? ofwel?
Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 7-8-2007 om 15:03 uur.
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
Fredzzz |
7-8-2007 15:06 |
Posts: 1159 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
errrrrr
kijk eens of je een hpi kan lenen van iemand.. ik weet niet of je dan een grondplaat moet maken, maar aangezien hpi universeel is..
tis natuurlijk niet echt mogelijk om ff een ander cdi/bobine voor die peeveeel te fixen? ofwel?
Dit bericht is gewijzigd door Royal Club op 7-8-2007 om 15:03 uur.
Een hpi 2006 van een supermotard van mijn collega (die links en rechtsom kan draaien) past niet, rotor is kleiner of groter (Weet niet of het groter of kleine was, maar doet er niet toe; passen wil die niet.)
Ik heb nog een CDI liggen bij Jos Dijkman die ik ooit had gekocht om te testen, is ook analoge maar met andere draadjes en stekkers; verder niet boeient maar hij is op vakantie, of net terug, en heeft nog niet gereageerd op mijn mail. Ik zal wel bellen.
|
|
MoParts, by: Jos Dijkman en JMPB |
|
HondaMT5TK |
7-8-2007 15:15 |
Posts: 409 |
PVL rotor's doen het vaak in het begin even en gaan daarna stotteren ed. (Zie eventueel Izzy's zijn senda) Het schijnt dus dat als je met een ontstoorde bougie rijd het hele probleem is opgelost.
|
|
Rieju RR sprinter :b |
|
Royal Club |
7-8-2007 15:15 |
Posts: 60390 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: HondaMT5TK
PVL rotor's doen het vaak in het begin even en gaan daarna stotteren ed. (Zie eventueel Izzy's zijn senda) Het schijnt dus dat als je met een ontstoorde bougie rijd het hele probleem is opgelost.
10egv bijvoorbeeld?
|
|
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten |
|
HondaMT5TK |
7-8-2007 15:20 |
Posts: 409 |
iig ontstoorde bougie,weet niet zeker of dit er 1 is. vaak denken mensen dat de cdi van de pvl stuk is, maar ligt het dus gewoon aan de bougie
|
|
Rieju RR sprinter :b |
|
Fredzzz |
7-8-2007 15:49 |
Posts: 1159 |
Bij Jos Dijkman hebben we er een andere in gezet.
Een Piaggio nog wat... type? geen id. Stond een R op = dus ontstoorde bougie jah.
Maar zou een ontstoorde bougie het probleem zijn, dus als hij niet ontstoord was zou hij na een tijdje perfect te hebben gelopen opeens gaan ploffen?
een ontstoorde bougie zorgt toch alleen ervoor dat de toerentallen niet zo gek gaan flippen...? Ben niet bekend met ontstoorde bougies wat betreft opeens ploffen...
|
|
MoParts, by: Jos Dijkman en JMPB |
|
Biggetjuh |
7-8-2007 17:17 |
Posts: 61 |
Als je brommer nu nog loopt moet je kijken met de stroboscoop of die wel optijd vonkt
en idd wat mn broer al zei stop er een onstoorde bougie in
en ga gvd niet zo irrtant met je gas spelen.
|
|
|
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
7-8-2007 17:44 |
Posts: 10835 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
dat over die boormachine, lijkt me sterk dat ie daarom verdraait oid
vriend van me heeft een camino, ook veels te vaak gestart met boormachine (krukasmoer kapot ) en dat ding draait ook nog
je 2e vraag
als je onsteking fout staat, doet ie het wel, maar zal ie, domweg, fout vonken
op het verkeerde moment dus
ik heb op mn eigen blok meegemaakt, dat ik em met me brakke hoofd op rechtsdraaiend had afgesteld, ding vonkte mooi, maar aanslaan wou ie niet
omdat ie domweg op odp vonkte:P
wat ik wel ooit bij vespa heb is als je hem start met boormachine en hij slaat aan dat dan de moer los loopt en dan dus ook het vliegwiel. Maarja, dan zit dus je moer los.
Een conische verbinding KAN verschuiven, zeker als de vlakken niet helemaal goed zijn. Daar is dus ook die spie voor
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
7-8-2007 18:08 |
Posts: 10560 |
als je onsteking de andere kant opdraait gaat hij toch verkeerd om verlaten ipv vervroegen of andersom
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Dit topic is 7051 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|