Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Welke lagers?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1142 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #44385 - Welke lagers?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 683 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

remlicht 30-7-2007 0:24 Print topicpost

Posts: 50
Ik ben aan het rondkijken voor een scootertje.
Nou heeft een maat van me een goedkope tgb staan.

Probleem is alleen als volgt. Zijn zuiger ging regelmatig naar de griep en de brommerboer heeft hem toen gezecht dat dit komt omdat de lagers in het blok versleten zijn. Hij heeft er al een maand of 7 niks meer mee gedaan en zijn verstand van brommers is ook niet alles.

Nou vroeg ik mij dus af welke lagers er bij deze klachten meestal naar de knoppe zijn. De big-end lagers? Andere bij de krukas?

Heb zelf ook weinig verstand van scooters
 

Fabio 30-7-2007 0:44 Print reply

Posts: 1737
Dat kunnen er meerdere zijn. Je small-end heeft meestal niet zoveel speling, omdat deze vaker worden vervangen. Je krukas kan te veel speling hebben, zowel horizontaal als vertikaal. Bij horizontale speling is er vaak nog niks aan het handje. Wordt deze speling te erg, dan krijg je ook last van verticale speling en dan is je krukas gaar. Dan moet je er een nieuw bigend in zetten. Dit is meestal net zo duur als een immi krukas. De krukas lagers kunnen speling hebben. Dan bedoel ik de lagers die in het carter en om de krukas zitten. Als deze speling hebben, dan is je kukas niet goed in balans. En je keerringen blijven dan meestal ook niet heel. Door de inbalans kan het zijn dat je zuiger aan 1 kant van de cilinder drukt en daar dus harder slijt. Een klein beetje kromme drijfstang heeft hetzelfde effect.

Ga je het blok zelf reviseren dan kan je goedkoop uit zijn. De pakkingen zijn niet zo duur, ook de lagers en keerringen niet. Maar is de krukas in slechte staat, dan ben je vaak al veel duurder uit. Laat je het doen bij een dealer of bromboer, dan kan je rekenen op minimaal 300€. Tenminste, dat zijn de prijzen hier in Den Haag. Doe je het zelf kan je met een beetje mazzel voor 40€ klaar zijn.

Hoe controleer je nou welke lagers goed zijn. Het beste hiervoor is om de cilinder er af te halen. Laat de zuiger op de krukas en trek hier aan. Niet hard rukken, maar genoeg kracht zetten dat je kan voelen of er beweging in zit. En dan bedoel ik verticale beweging. Zit hier geen beweging in dan moet je verder zoeken. Maar de krukas lijkt dan goed. Om de krukaslagers te controleren moet je het vliegwiel optillen. Voorzichtig op en neer bewegen. Merk je hier dat er speling in zit, dan zijn de lagers gaar en moet het blok open om ze te vervangen.

Je zuiger kan natuurlijk ook aan vervanging toe zijn als de afstelling van de brom te arm is. Hierdoor slijt hij hard, erg hard.

Ik hoop dat je er wat aan hebt en denk er dus goed over na of deze tgb niet een goedkope aanschaf is, maar dure reparaties staan te wachten. Succes!
 
remlicht 3-8-2007 0:04 Print reply

Posts: 50
Ik de hele boel openhalen blijkt er niks aan de hand te zijn.

Volgens hem ging de zuiger steeds kapot en zei de brommerboer dat het waarschijnlijk door speling vd krukas kwam. Maar die is er dus niet. Wat zou het kunnen zijn (kapotte zuiger(s)), zonder olie rijden?
 
Fabio 3-8-2007 1:23 Print reply

Posts: 1737
Moet ik toch iets meer weten over de brom, hoe wordt de cilinder gesmeerd, heb je het hele blok open gemaakt? Wat voor kwaliteit zuiger, cilinder? Hoe is zijn rijstijl? Is je drijfstang goed recht?
 

Dit topic is 683 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved