Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - krukaslagers +kering

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 793 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #44256 - krukaslagers +kering
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
Dit topic is 5400 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maximum Max 23-7-2007 21:33 Print reply

Posts: 340
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 2tall4race
Je kunt je lagers op je krukas slaan. Dan moet je een pijp zoeken die om je krukas past en op de binnenste ring van je lager. Dan druk je je lager zo ver mogelijk op je krukas en tikt met een hamer op de pijp die je op de binnenste ring van het lager zet. Zo kun je je lagers er goed en vrij makkelijk op krijgen.


En dan ram je je krukas krom... Ik heb 3 dagen geleden mijn zundapp blok volledig gereviseerd. Ik kreeg het ook niet voor elkaar om die lagers om die krukas te krijgen. Wat ik heb gedaan>

Je legt je krukas in een plastic zak in de vriezer. Smeer de krukas vantevoren een beetje in met vet zodat deze niet gaat roesten. Vervolgens zet je de krukas in de bankschroef. Let wel op dat je alleen de wang inklemt aan de kant waar de as zit waar het lager op moet komen! Anders ram je dus je krukas krom. Is deze overigens al niet krom?

Maargoed vervolgens verwarm je, je lager aan de binnenkant. Daarna staat je krukas al in de bankschroef. Vervolgens tik je het lager (met handschoenen aan) om de krukas heen. Dit doe je door een stuk pijp om je krukas te doen dat op de binnenkant van je lager werkt. Vervolgens laat je het hele zaakje netjes aan de lucht afkoelen.

Daarna doe je de andere kant op dezelfde manier. Vervolgens verwarm je, je karter en leg je daar de krukas met lagers en al in!

Btw: men dapp loopt weer als een zonnetje na de revisatie

Dit bericht is gewijzigd door Maximum Max op 23-7-2007 om 21:34 uur.
 
-
Jozeff - Forum en Sales Moderator 23-7-2007 21:34 Print reply

Posts: 10835
als je je krukas goed ondersteunt sla je hem echt niet krom. trouwens je moet rustig tikken, niet rammen ofzo.

en in diepvries leggen en dat soort dingen vind ik teveel werk voor zoiets simpels wat ook makkelijk gewoon kan
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Vuile Beunkoe 23-7-2007 21:38 Print reply

Posts: 6114
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jozeff
als je je krukas goed ondersteunt sla je hem echt niet krom. trouwens je moet rustig tikken, niet rammen ofzo.

en in diepvries leggen en dat soort dingen vind ik teveel werk voor zoiets simpels wat ook makkelijk gewoon kan


simpel om een dag van te voren je krukas er al in te leggen

Lagers ergens in tikken ben ik geen fan van, wel van verhitten en krimpen. Maar ik vertrouw liever op koken in olie, dan op met een gasbrander stoken en tikken.

laatste gedeelte wat max zegt klopt wel imo, hij valt er ook gewoon precies in en zet zich zelf recht.

btw, ik had de krukas 24 u in vriezer gelegd, lagers 5 min in kokende olie... Met men vleestang de lagers kon ik zo om de krukas leggen, geen enkel geweld nodig gehad. dan kan je de lagers nog ff goed leggen op de juiste afstand, en als het afkoelt zit het lager op de juiste plek zonder schade

Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 23-7-2007 om 21:40 uur.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Almer 23-7-2007 22:23 Print reply

Posts: 3325
Lagers hoor je te verwijderen met een lagertrekker. Erom zetten doe je met een pers. Verwarm hierna het carter tot 150 graden celsius en dan leg je zo je krukas met het nieuwe lager er in. Desnoods lichtjes tikken.
Waarom zou jij eigenlijk een gebruikt lager nog nodig hebben? Begin dan gewoon niet aan een motorblok, als je zelfs al wilt besparen op zulke dingen!
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
MTRudolf 25-7-2007 10:49 Print reply

Posts: 2464
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Almer
Lagers hoor je te verwijderen met een lagertrekker. Erom zetten doe je met een pers. Verwarm hierna het carter tot 150 graden celsius en dan leg je zo je krukas met het nieuwe lager er in. Desnoods lichtjes tikken.
Waarom zou jij eigenlijk een gebruikt lager nog nodig hebben? Begin dan gewoon niet aan een motorblok, als je zelfs al wilt besparen op zulke dingen!




ik had dat lager niet meer nodig maar hij moest er gewoon af..


ik heb hetvolgende gedaan:


krukas tussen de bankschroef linklager ingeslepen en met un poelietrekker afgehaald.

rechterlagaer kon ik zo met een poelietrekker doen.

Daarna heb ik mun kruk in de vriezer gelegt(24 uur)
daarna heb ik eerst mun nieuwe lager over de kruk heen geschoven en mun oude lager daar weer boven op.. pijpsleutel genomen op het oude lager gezet.

2 keer rammen en hij zat

lager aan de andere kant in het carter geslagen( eerst weer oude lager er boven op en daar op geslagen met kunstof hamer).

kurk erin, alles in elkaar en hij loopt weer
 
Vuile Beunkoe 25-7-2007 10:58 Print reply

Posts: 6114
Oja, als je lagers gaat hameren, mag dit alleen op de ring waar alle kracht op komt. Bijv om de krukas, alleen de binnenring, en in het carter alleen de buiten ring. Anders sloop je de loopbaan van de kogels.

Als je er een oud lager op legt, heb je er nog niks aan, aangezien hij dan nog op zowel binnen- als buitenring loopt te beuken...

En Almer, lagers zijn vaak zat nog in een goede kwaliteit om te hergebruiken hoor... Ik koop echt niet elke keer nieuwe lagers als ik het blok eens open heb gehad. Ik zeg dus niet dat dit altijd gebeurd, maar als ik na 30 km het blok weer open moet halen door een defect en de krukas moet er ff uit, dan komen er hier geen nieuwe lagers / keerringen in.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]

Dit topic is 5400 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 3 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved