Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - krukaslagers +kering

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1008 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #44256 - krukaslagers +kering
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 5381 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

MTRudolf 21-7-2007 19:40 Print reply

Posts: 2464
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: freak-out
Ik heb hem er gewoon ingetikt zonder hem eerst warm te stoke.
Zo stond het in de FAQ en ze hebben 0,0 speling dus zal wel goed zijn



ja ja hebt je lagers in de carter getikt..

maar hoe heb je daarna de krukas er zo makkelijk in gekregen ??
 
freak-out 21-7-2007 19:43 Print reply

Posts: 419
Gewoon je krukas kun je er al in late zakke en dan gewoon een bout op je krukas draaien en dan sla je gewoon door totdat ie erop zit. Niet te lomp gaan slaan gewoon op gevoel doen.


 
>>derbi senda sm<< Minder CO2 uitstoot, De industrie ziet meer in het opvoeren van bomen!
Vuile Beunkoe 21-7-2007 20:20 Print reply

Posts: 6114
krukas 24 u in vriezer. Lagers koken in blokolie. Lagers op krukas, speling aanhouden van paar mm tot de wangen, zet zich vanzelf in het carter... Krukas + lagers weer vriezer in. Carterdeel verhitten, krukas erin leggen. Bak in mekaar leggen. Pakkingen ertussen, andere carterdeel verhitten en erop leggen/tikken met kunstof hamer. Boel controleren of het soepel loopt, zoja keerringen erin zonee nog wat tikken met hamer. Boel dichtschroeven, en weer controleren of het soepel loopt, en klaar.

zo doe ik het, noooit problemen met lagers die niet in het carter willen, of niet op de krukas. Centeren vd krukas doe ik pas in het halfgesloten carter met de hamer

Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 21-7-2007 om 20:22 uur.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
PRO TUNING 22-7-2007 10:31 Print reply

Posts: 4000
Ik hoor (te) vaak het woord HAMER !!
 
Royal Club 22-7-2007 10:33 Print reply

Posts: 60390
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Ik hoor (te) vaak het woord HAMER !!


niet iedereen heeft professioneel gereedschap

beter leg je uit hoe je het bij gebrekaan gereedschap wel netjes kan doen

ipv alleeen iets onzinnigs te roepen
 
anyway, je kunt niet ergens op internet aankomen en meteen gaan lopen kwekken en je beroepen op allerlei rechten enzo. op internet gelden geen rechten
Knaapje 22-7-2007 15:16 Print reply
Posts: 56
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: 2tall4race
Je kunt je lagers op je krukas slaan. Dan moet je een pijp zoeken die om je krukas past en op de binnenste ring van je lager. Dan druk je je lager zo ver mogelijk op je krukas en tikt met een hamer op de pijp die je op de binnenste ring van het lager zet. Zo kun je je lagers er goed en vrij makkelijk op krijgen.


Tja, en dan nog in de carters. Ik ben toch voorstander van eerst de lagers in het carter te doen en dan pas de krukas erin te zetten. Dan weet je zeker dat de smeergaten voor het lager helemaal open zijn etc.

 
Vuile Beunkoe 22-7-2007 15:23 Print reply

Posts: 6114
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Ik hoor (te) vaak het woord HAMER !!


jij denkt dan ook meteen aan een voorhamer ofzo?

Ik heb hier thuis een prachtige kleine kunststohamer liggen welke perfect is om de krukas aan te moedigen. Beschadigd niks, werkt wel.

tsja, lager in carter eerst, of lagers eerst op de krukas. Dat lijkt me nou wel een goed iets om FATSOENLIJK over te discussieren met argumenten... ( @ PRO )

ik denk lager eerst op de krukas. Waarom? Loopvlakken op de krukas raken zo het minst beschadigt. Als je de carters wat verhit zal het lager er ook zo in vallen, en zichzelf vanzelf juist zetten.

zal je de lagers eerst in het carter doen, kan het loopvlak op ed krukas beschadigt raken als je te veel moet forceren. lagers zitten dan ook al helemaal in de passing van je carter, dus als ie iets scheef zit, zet dit zichzelf pas goed met grote krachten.

in het kort dus mijn idee hier over

Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 22-7-2007 om 15:24 uur.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Knaapje 22-7-2007 15:30 Print reply
Posts: 56
Forceren moet je sowieso niet doen.

Bij een Honda blok zit je met je rechter krukaskeerring. Als je deze op je krukas monteert en niet in het carter is het maar de vraag of deze goed zit. Ook weet je niet of het lager op de goede plek zit als je ze eerst op de krukas monteert.

De kans dat de boel onder spanning staat is bij het monteren op de krukas naar mijn idee wat groter.

De plek waar het lager zit in een Honda blok (vaak links) wil nog wel eens slijten. Als je het lager eerst monteert kan je eventueel wat Loctite gebruiken zodat deze niet snel meer loskomt.

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn met een mening over dit onderwerp
 
Vuile Beunkoe 22-7-2007 15:39 Print reply

Posts: 6114
Niet alle honda blokken hebben de keerring zo hoor. Sterker nog ik had het nog nooit gezien, tot ik vd week een mt5 blok open trok :P

Krukaslagers die speling hebben in het carter monteren met loctite ben ik ook geen fan van. 2 Keer gedaan met men versnellingsaslager, tot 2 keer toe vroegtijdige slijtage aan het lager doordat deze niet uiterst recht zat.

Waarom zou een lager zich niet goed zetten als hij eerst op de krukas zit? Op de krukas zit hij op een gegeven moment op een uiterste punt, en dan zet hij zich verder in het carter. Smeerkanalen staan altijd in verbinding met de passing/lager.

Spanning zal er in eerst instantie wel zijn, maar zodra het lager zich gezet heeft loopt bij mij alles zeer soepel.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
Knaapje 22-7-2007 15:54 Print reply
Posts: 56
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hellracer_89
Niet alle honda blokken hebben de keerring zo hoor. Sterker nog ik had het nog nooit gezien, tot ik vd week een mt5 blok open trok :P

Krukaslagers die speling hebben in het carter monteren met loctite ben ik ook geen fan van. 2 Keer gedaan met men versnellingsaslager, tot 2 keer toe vroegtijdige slijtage aan het lager doordat deze niet uiterst recht zat.

Waarom zou een lager zich niet goed zetten als hij eerst op de krukas zit? Op de krukas zit hij op een gegeven moment op een uiterste punt, en dan zet hij zich verder in het carter. Smeerkanalen staan altijd in verbinding met de passing/lager.

Spanning zal er in eerst instantie wel zijn, maar zodra het lager zich gezet heeft loopt bij mij alles zeer soepel.


Sorry voor de onduidelijkheid, ik ging ervan uit dat het over een MB/t/x blok ging en dus niet over bijvoorbeeld een MTX-SH of NSR blok. Die hebben idd de keerring aan de buitenkant zitten van het lager.

Als je de krukas met lagers en al in het carter wil aanbrengen zit je denk ik toch met het probleem dat het wat moeilijker is om hem precies recht erin te krijgen. Als dit niet helemaal recht zit is de kans op slijtage groot, vooral als je een bijvoorbeeld een hamer gebruikt.

Als de vlakken waar het lager op zit @ de krukas versleten zijn (en je hebt dit niet opgemerkt) dan heb je de kans dat het lager gaat verschuiven als je de krukas in het carter monteert. Dit kan als gevolg hebben dat het lager bijvoorbeeld te dicht op de krukas zit en de boel hierdoor niet recht zit.

Dit kan je wel weer oplossen door de krukas te centreren. Al is dit wel meer nodig denk ik dan bij de manier waarop ik een krukas monteer in het carter, dan zit de boel al een stuk beter in elkaar naar mijn idee.

Hoe weet jij trouwens of het linker krukaslager ver genoeg in het carter zit?

 
MTRudolf 23-7-2007 19:14 Print reply

Posts: 2464
HET IS ME GELUKT !!

ik heb de linker lager er gewoon afgeslepen met de slijtol

bedankt voor de reacties iig
nu allene mun krukas er nog in en dan hopelijk rijde

Dit bericht is gewijzigd door MTRudolf op 23-7-2007 om 19:14 uur.
 
PRO TUNING 23-7-2007 19:38 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Royal Club
[...]


niet iedereen heeft professioneel gereedschap

beter leg je uit hoe je het bij gebrekaan gereedschap wel netjes kan doen

ipv alleeen iets onzinnigs te roepen


Bij gebrek aan goed gereedschap moet je niet aan deze klussen beginnen.

 
driver004 23-7-2007 19:39 Print reply

Posts: 3418
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Bij gebrek aan goed gereedschap moet je niet aan deze klussen beginnen.


klopt goed gereedschap is het halve werk
 
2 fast , 2 stroke | [DTB]Mtx --> crosser.. ][
Vuile Beunkoe 23-7-2007 19:43 Print reply

Posts: 6114
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Bij gebrek aan goed gereedschap moet je niet aan deze klussen beginnen.



en het door jou laten doen?

Sorry hoor, maar met het basisgereedschap hamer schroevendraaier doppenset kom je een heeeeeeel eind.

Echt niet iedereeen heeft een pers in zijn schuurtje staan, en het kan hartstikke goed zonder.

edit, beter kom je met een argument over krukas/lagers te plaatsen, toon je expertise zou ik zeggen.

Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 23-7-2007 om 19:45 uur.
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
MTRudolf 23-7-2007 19:46 Print reply

Posts: 2464
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hellracer_89
[...]


en het door jou laten doen?

Sorry hoor, maar met het basisgereedschap hamer schroevendraaier doppenset kom je een heeeeeeel eind.

Echt niet iedereeen heeft een pers in zijn schuurtje staan, en het kan hartstikke goed zonder.

edit, beter kom je met een argument over krukas/lagers te plaatsen, toon je expertise zou ik zeggen.

Dit bericht is gewijzigd door Hellracer_89 op 23-7-2007 om 19:45 uur.



ja is het nou verstandig om eerst de lagers om de kruk te doen of eerst in het carter??


want de een zegt dat als je eerst om de kruk doet dat je hem dan scheef kan plaatsen ofzoiets... en de ander weer eerst om de kruk

hoe zit da nou precies??

Dit bericht is gewijzigd door MTRudolf op 23-7-2007 om 19:47 uur.

Dit bericht is gewijzigd door MTRudolf op 23-7-2007 om 19:48 uur.
 

Dit topic is 5381 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved