Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Enge Scooter

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1139 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #44150 - Enge Scooter
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1651 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Woz 15-7-2007 20:54 Print topicpost
Posts: 3
Hey mensen,

Eerste keer dat ik hier op het forum kom met nog relatief weinig ervaring met scooters, maar alvast mijn complimenten over het forum, ik leer snel veel

Goed hier mijn verhaal.
Ik heb een tijdje terug een scooter gekocht, Piaggio NRG watergekoelt met race-vario, gianelli uitlaat en 17,5mm caberateur. Bij aankoop ging ie best vlot Na een tijdje ging deze, net als elke scoot, kapot. Bij zowel elec als kick een vrwroem geluid maar slaat verder niet aan. Weg gebracht naar een scooter shop, daarna weer, daarna weer, en daarna nog een paar keer, ik kreeg um telkens kapot weer terug, hij leek het dan een paar uur te doen en.. kadoek. Maargoed, nu de laatste keer heb ik besloten me er zelf maar eens in te gaan verdiepen en ut werk niet te laten doen door een stel 2e rangs fietsenmakers.

Eerst reed de nrg maar telkens bij het geven van gas was er een lichte vertraging tot het daadwerkelijk resultaat wat men tracht te halen bij het geven van gas maar stationair liep hij prima.
Dit voor lief nemende reed ik door en op een mooie zomerdag sloeg men scoot ineens af. Vanaf dat moment krijg ik um makkelijk aan (net als voorheen overigens) met elec (later met elec ff 3 tot 5 seconden wachten tot de motor aan slaat). Gasgeef reactie is perfect, hij rijdt heerlijk maar als ik gas los laat slaat ie af, beetje alsof hij gewoon verzuipt. Ook dit nam ik gewoon voor lief want wie wil er nou stil staan wanneer hij heerlijk rijdt! Toen helaas starte hij ff wat moeilijker tot niet met uitzonderingen. Na wat gekloot te hebben met de afstelling start hij wel weer relatief goed maar na een paar honderd meter te hebben gereden voelde ik mij genootzaakt om de scoot uit te zetten en een dikke op te steken. Namelijk, de motor gaat steeds zwaarder en zwaarder klinken en de scooter gaat steeds langzamer, geleidelijk aan, dus echt heel creapy Nou is het vrij duidelijk dat ik gewoon niet kan afstellen dus dat dit nieuwe gewoon het resultaat is van mijn onkundigheid, hoewel ik er iemand bij had die het wel redelijk wist en echt een hoop hebben geprobeert maar dat hij TELKENS uit viel als je gas los liet dus dat fenomeen lijkt ook met juiste afstelling niet verhelpbaar te zijn. Als ik het gas een klein beetje in houd dan kan ik um wel stationair laten lopen. ff voor de bijdehandjes, zowel stationair als luchtafstelschroep zijn geraadpleegt. Nu na wat dingen gelezen te hebben op dit mooie forum ben ik tot de conclussie gekomen dat ik mogelijk mijn bougee (die oranje vonk hoewel hij wel opgepoetst is en de kop is mooi koffiebruin, schroefdraad is wel vochtig) en membraan moet vervangen. Lijkt dit jullie juist? Wat mij ook duidelijk is dat ik de luchttoevoer goed moet afstellen. Ik heb de basis prenciepes van het afstellen gelezen op dit forum maar hoewel het mij iets duidelijker is geworden snap ik het nog niet volkomen, hoe begin je zoiets? draai je hem helemaal of tot aan 1/5 dicht en dan steeds meer open?? en hoe erg heeft de stationairafstelschroef hier mee te maken??

Als jullie de moeite hebben genomen om dit enorme verhaal te lezen bedankt ik jullie al van harte, als jullie een zinnig antwoord weten te geven ben ik buiten zinnen van geluk.

M.V.G
Woz


PS. Edit

Oke, uit de cartebox, niet de kant van de vario maar achter.. spoiler ofzo? uit die richting komt een hol, geluid.. heel appart en heel beangstigend. Hij rijdt maar rijdt langzamer dan normaal, gaat steeds langzamer.. heb toen nog luchttoevoer een kwart meer open gedraaid en nu lijkt de motor geen vermogen te hebben, kunt gassen wat je wil maar je komt nie echt vooruit. De stationairafstelschroef staat ongetwijfeld compleet verkeerd maar als dat niet uit zou maken dan zit dat nog wel goed... hoe dan ook, ik word helemaal panisch van die geluiden als ik me ga inleven in het geluid lijkt het alsof er teveel benzine in komt. Overigens als ik de luchttoevoer dichter draai slaat de motor niet aan.

Edit: Ben net tot de conclussie gekomen dat ik misschien de stationairafstelschroef en de luchtafstelschroef met elkaar heb verward wat resulteerd in dat ik heb lopen draaien aan de stationairschroef ipv de ander. Even fijn om te weten ook, wat kan ik allemaal kapot maken? of misschien handiger, is er een manier om te herkennen welke afstelschroef wat is?

thx
 

Eat My Dust 15-7-2007 20:57 Print reply

Posts: 2562
scooters zijn altijd eng...

als je nog niet veel verstand ervan heb , en niet wil slopen
ga dan naar de brommerboer.
die maakt het wel, kost je wat, maar beter als je zelf dingen gaat slopen
 
Eat My Dust Reply`s altijd +4
Woz 15-7-2007 20:59 Print reply
Posts: 3
nee das dus wat ik nu niet meer wil... kost rete veel geld en als ik me der gwn ff in verdiep kan ik da ook eg wel leren, ik vraag alleen om hulp
 
DynaBlaster 15-7-2007 21:01 Print reply

Posts: 2837
Luchtschroef zit het verst van de cilinder af, stationair schroef ongeveer in het midden.
 
Wanna Finish First?, First Finish!
Eat My Dust 15-7-2007 21:02 Print reply

Posts: 2562
Quote:
nee das dus wat ik nu niet meer wil... kost rete veel geld en als ik me der gwn ff in verdiep kan ik da ook eg wel leren, ik vraag alleen om hulp

maar het is lastig lezen
maar helf van BF heeft wel ietsjes verstand van $k0et@h`s
maar sommige gaan je verwijzen naar Scooterfreaks.nl
daar moet je niet heen, is een kut forum
 
Eat My Dust Reply`s altijd +4
Woz 15-7-2007 21:09 Print reply
Posts: 3
Kijk nu weet ik al weer wat meer van scooters thx DynaBlaster.
en eat my dust, kiss my.. nee maar dat scooterfreaks een kut forum is.. naja weet nie, proof me

Ik weet wel iets van scoots, genoeg om meer te leren

Trouwens.. ik las dat ik de luchtafstelschroef 1.5 slag open moest draaien. Maar over de stationairafstelschroef zeggen ze niks, moet ik die gewoon negeren voorlopig of open draaien.. of wat :P

Het lijkt alsof hij nu teveel benzine binnen krijgt heb ik ut idee, luchtfilter heb ik net open gemaakt en ut kussen is vochtig en ruikt ietswat naar benzine maar is verder schoon. Bougee was net idd nat maar zo kwam ik der dus achter dat ie anders afgesteld moet worden. Verder dat enge, honende, holle geluid en de scoot wil graag snel afslaan en berijkt geen snelheid waarover je naar huis kunt schrijven, lekker klinkt het allemaal nie echt, kun je, als je stukje gaat rijden met foute afstelling ook dingen ernstig beschadigen?

Nieuwe vinding... als ik de luchtfilter er af haal luikt het holle geluid te zijn verdwenen en hij slaat iets minder graag af, hij produceerd wel merkbaar veel rook en ruikt meteen erg naar benzine.

Dit bericht is gewijzigd door Woz op 15-7-2007 om 21:28 uur.
 
derbi-yzf 15-7-2007 22:17 Print reply

Posts: 524
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Woz
Kijk nu weet ik al weer wat meer van scooters thx DynaBlaster.
en eat my dust, kiss my.. nee maar dat scooterfreaks een kut forum is.. naja weet nie, proof me

Ik weet wel iets van scoots, genoeg om meer te leren

Trouwens.. ik las dat ik de luchtafstelschroef 1.5 slag open moest draaien. Maar over de stationairafstelschroef zeggen ze niks, moet ik die gewoon negeren voorlopig of open draaien.. of wat :P

Het lijkt alsof hij nu teveel benzine binnen krijgt heb ik ut idee, luchtfilter heb ik net open gemaakt en ut kussen is vochtig en ruikt ietswat naar benzine maar is verder schoon. Bougee was net idd nat maar zo kwam ik der dus achter dat ie anders afgesteld moet worden. Verder dat enge, honende, holle geluid en de scoot wil graag snel afslaan en berijkt geen snelheid waarover je naar huis kunt schrijven, lekker klinkt het allemaal nie echt, kun je, als je stukje gaat rijden met foute afstelling ook dingen ernstig beschadigen?

Nieuwe vinding... als ik de luchtfilter er af haal luikt het holle geluid te zijn verdwenen en hij slaat iets minder graag af, hij produceerd wel merkbaar veel rook en ruikt meteen erg naar benzine.

Dit bericht is gewijzigd door Woz op 15-7-2007 om 21:28 uur.


loopt hij zonder luchtfilter beter? zoja probeer misschien eens een kleine sproeier... wil ooit wel eens werken.. had ik ook last van bij mij runner

 
Derbi-yzf
Woutjuh 15-7-2007 22:18 Print reply

Posts: 4422
als hij zonder luchtfilter beter loopt, moet je kleinere sproeier..

Maar steeds in kleine stappen iets kleiner, dus niet 10 kleiner, maar begin met 2 oid..

Dit bericht is gewijzigd door Woutjuh op 15-7-2007 om 22:19 uur.
 
veel MT spul te koop!

Dit topic is 1651 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved