Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Uiterlijk Forum - Blanke lak spuiten op verschillende metalen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1082 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Uiterlijk Forum - Topic #44046 - Blanke lak spuiten op verschillende...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5762 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jellerrr 9-7-2007 23:52 Print topicpost

Posts: 572
Hallo,

Ik heb enige tijd terug een tweedehands uitlaatje gekocht heel goedkoop. Deze zag er dan ook niet uit en was erg geroest. Nu heb ik hem helemaal mooi geschuurd en wil ik hem met blanke lak gaan behandelen. Ik wil de uitlaat alleen niet met een dekkende kleur gaan spuiten, dus alleen blanke lak voor bescherming. Nu heb ik dus gehoord dat een aantal metalen, zoals aluminium en zink, geen aanhechtingsvermogen hebben en dus altijd met een primer behandeld moeten worden. Deze primers zijn echter nooit transparant, dus zou ik dan alsnog de uitlaat een kleur moeten gaan spuiten. Als de uitlaat echter van staal is gemaakt dan heeft deze wel genoeg hechtingsvermogen en is het mogelijk deze gelijk te behandelen met hittebestendige blanke lak zonder eerst een kleur te spuiten. Mijn vraag is dus eigenlijk: Van welk materiaal worden uitlaten precies gemaakt? En heeft dit genoeg hechtingsvermogen om in 1 keer blanke lak te spuiten? Note: ik heb heel goed geschuurd en voor het spuiten ontvet ik met remmenreiniger.

Graag alleen reageren als je er verstand van hebt en het zeker weet.

Dank alvast,
- Jelle
 

brommercrazy 10-7-2007 0:09 Print reply

Posts: 2594
Ik zou hem zwart spuiten, roesten doet ie namelijk toch wel. er bestaat ook gewoon hittebestendige blanke lak. die kun je ook gebruiken. Primer is niet nodig, omdat die namelijk niet hittebestendig is....

Dit bericht is gewijzigd door brommercrazy op 10-7-2007 om 0:09 uur.
 
jellerrr 10-7-2007 1:10 Print reply

Posts: 572
Nee, ik wil hem niet spuiten alleen als dat echt nodig is. En dat een primer niet nodig is omdat die niet hittebestendig is is natuurlijk onzin. Ik heb hittebestendige blanke lak van motip besteld, maar het is de vraag of dit hecht op het metaal waarvan de uitlaat gemaakt is of niet. Dat is dus mijn vraag .
 
Teunis 10-7-2007 7:39 Print reply

Posts: 1073
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jellerrr
Nee, ik wil hem niet spuiten alleen als dat echt nodig is. En dat een primer niet nodig is omdat die niet hittebestendig is is natuurlijk onzin. Ik heb hittebestendige blanke lak van motip besteld, maar het is de vraag of dit hecht op het metaal waarvan de uitlaat gemaakt is of niet. Dat is dus mijn vraag .


je kan geen primer gebruiken op een uitlaat, want normale verf en primer verbrand op een uitlaat en aangezien er geen hittebestendige lak bestaat hoef je dus geen primer te gebruiken.

Je uitlaat is gewoon van ijzer, en daar hecht motip hittebestendige verf prima op! Ik rij er zelf ook mee rond, wel moet er goed opletten in de winter dat je hem goed schoonhoud, want zout is funest voor lak en je uitlaat zelf
 
jellerrr 10-7-2007 12:41 Print reply

Posts: 572
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Teunis
[...]


je kan geen primer gebruiken op een uitlaat, want normale verf en primer verbrand op een uitlaat en aangezien er geen hittebestendige lak bestaat hoef je dus geen primer te gebruiken.

Je uitlaat is gewoon van ijzer, en daar hecht motip hittebestendige verf prima op! Ik rij er zelf ook mee rond, wel moet er goed opletten in de winter dat je hem goed schoonhoud, want zout is funest voor lak en je uitlaat zelf

Oke, maar er bestaat wel hittebestendige lak, want ik heb nu motip hittebestendige blanke lak besteld . Maar oke, als jij zegt dat de uitlaat van gewoon ijzer is en motip hier goed op hecht, dan ga ik het maar gewoon proberen !
 
Tombrom 10-7-2007 12:43 Print reply

Posts: 15925
ja klopt

maar blanke lak word op gegeve moment beetje geel achtig ofzo

dus beter rijd je um warm en smeer dan olie erin(in laten branden)

werkt ook,
 
Zuigerveer 10-7-2007 23:06 Print reply

Posts: 119
Je zegt zelf al dat de uitlaat erg geroest was , dat kan dus maar 1 materiaal zijn : ijzer
 
[JA] wel schakelbrommers [Nee] geen rijdende pleepotten
Djeep 10-7-2007 23:24 Print reply

Posts: 8621
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Zuigerveer
Je zegt zelf al dat de uitlaat erg geroest was , dat kan dus maar 1 materiaal zijn : ijzer metaal



Dit bericht is gewijzigd door Djeep op 10-7-2007 om 23:24 uur.
 
Zeg kerel, zo'n powerband, Is dat nou duur?
Zuigerveer 12-7-2007 22:38 Print reply

Posts: 119
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Djeep
[...]



Dit bericht is gewijzigd door Djeep op 10-7-2007 om 23:24 uur.





Umh nee? heb jij wel eens aluminium zien roesten? en dan bedoel ik echt roesten en niet oxideren . ijzer is een metaalsoort net als koper , lood , zilver noem maar op dus niet gaan zitte verbetere als je t zelf genees weet

Dit bericht is gewijzigd door Zuigerveer op 12-7-2007 om 22:39 uur.
 
[JA] wel schakelbrommers [Nee] geen rijdende pleepotten
jellerrr 17-7-2007 23:47 Print reply

Posts: 572
Oke, duidelijk, ik ga het gewoon proberen !
Alleen nog 1 vraagje: Er staat op de spuitbus dat je het, nadat je het een uurtje hebt laten drogen, moet verhitten tot 161 graden om het goed uit te laten harden. Mijn vraag is: is dit echt nodig, en zo ja, hoe doe ik dit dan?

Alvast bedankt!
 
mtx-motard 17-7-2007 23:51 Print reply

Posts: 14947
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jellerrr
Oke, duidelijk, ik ga het gewoon proberen !
Alleen nog 1 vraagje: Er staat op de spuitbus dat je het, nadat je het een uurtje hebt laten drogen, moet verhitten tot 161 graden om het goed uit te laten harden. Mijn vraag is: is dit echt nodig, en zo ja, hoe doe ik dit dan?

Alvast bedankt!


nuhu niet echt nodig, gewoon binnen een week die uitlaat eens flink warm laten worden (hoog in toeren rijden voor lang stuk) dan zit het wel goed.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
vooruitnietachteruit 17-7-2007 23:51 Print reply

Posts: 618
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jellerrr
Oke, duidelijk, ik ga het gewoon proberen !
Alleen nog 1 vraagje: Er staat op de spuitbus dat je het, nadat je het een uurtje hebt laten drogen, moet verhitten tot 161 graden om het goed uit te laten harden. Mijn vraag is: is dit echt nodig, en zo ja, hoe doe ik dit dan?

Alvast bedankt!


Dit is nodig om het goed te laten uitharden. En hoe doe je dat?
Sja, wanneer wordt je uitlaat ook alweer warm? Jaa als je hem monteert en ermee gaat rijden
 
tuony 17-7-2007 23:55 Print reply

Posts: 297
Bij een goed stuk rijden wordt je uitlaat dat wel! Maar met olie werkt naar mijn mening beter dan al dat hitte bestendige spul.
 
Poekoe!
Ariej 18-7-2007 0:43 Print reply

Posts: 3685
valt mee, de hittebestendige verf op mijn proma bleef erg lang zitten. het probleem zit hem bij de bocht, daar is de uitlaat op zijn heetst. daar zal de lak al vrij snel loslaten.

en ja, dat verhitten is nodig. je hoeft hem niet per se ervoor te monteren, je kan evt ook een gasbrander gebruiken

Dit bericht is gewijzigd door Ariej op 18-7-2007 om 0:44 uur.
 
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
jellerrr 18-7-2007 19:45 Print reply

Posts: 572
Owjah gewoon gaan rijden om hem warm te laten worden had ik geneens aan gedacht . Mja, dat gaat wel lukken dan denk ik! En mocht dit niet goed zijn dan ga ik idd dat met olie volgende keer proberen maarja je moet het eerst zelf ervaren of het goed is of niet he .

Bedankt!
 

Dit topic is 5762 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved