mtx-r50 |
6-7-2007 16:24 |
Posts: 264 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: puch-driver xl
Op welke van die 2 assen zitten die dan? (waar de koppeling aan komt of die andere?
kijk alle rondellen eens na, maar bij mij was het op de uitgaande as denk ik (is al ff geleden :p)
ik was die nummer 20 vergeten als ik het mij goed kan herinneren
|
|
I find his films about as funny as getting an arrow through the neck and discovering there's a gas bill tied to it. |
|
puch-driver xl |
6-7-2007 16:28 |
Posts: 300 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: the ghansman
Ik heb een keer een MT-blok gezien met hetzelfde probleem.
Bij dat blok was er een stukje uit het middencarter gebroken waardoor de geleide-as van de schakelvorken door het middenkarter heen schoot.
http://www.brommerforum.nl/kb/artikel/41
Het ging dus om het asje met nummer 4.
Over dit asje kunnen de schakelvorken heen en weer schuiven. Wanneer er dus dat stukje uit het middencarter is gebroken schiet het asje door het middencarter waardoor ie aan de ander kant geen stevigheid meer heeft en de schakelvorken niet meer willen schakelen.
Kijk dus eens of het "schakelvork-asje" goed in het carter valt en er niet doorheen kan schieten.
Dit bericht is gewijzigd door the ghansman op 6-7-2007 om 16:23 uur.
Dat kan die.. kan zegmaar doorschieten naar de koppelingskant. Maarja, hij zat er nog goed in toen ik alles opende. Ik ga nu die rondellen of zo controleren of wat het ook is.
|
|
|
|
mtx-r50 |
6-7-2007 16:31 |
|
the ghansman |
6-7-2007 16:38 |
Posts: 227 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: puch-driver xl
[...]
Dat kan die.. kan zegmaar doorschieten naar de koppelingskant. Maarja, hij zat er nog goed in toen ik alles opende. Ik ga nu die rondellen of zo controleren of wat het ook is.
Hij kan dus doorschieten naar de koppelingskant?
Zoek dan niet verder dit moet het probleem zijn.
Het zou kunnen dat alles er nog goed uitziet als je hem loshaald, maar als ie doorschiet naar de andere kant raak je je stevigheid van het asje kwijt en worden alle schakelvorken met as en al heen en weer geduwd door de schakelwals, in plaats van dat de schakelvorken op en neer langs het asje glijden.
Zorg er dus voor dat het asje niet meer door het crater kan schieten of regel een niewe carterhelft.
|
|
Altijd druk met heelveel niks |
|
puch-driver xl |
6-7-2007 16:43 |
Posts: 300 |
Hmm okee, zit wel heel wat logica in
Maar toch, volgens mij kloppen er ook dingen op de as niet.
Zie onderstaand plaatje:
Hoort die seggering in het eerste of in 2e gleufje te komen? Als die in de eerste moet vanaf de koppelingskant gezien of in de 2e.. wat komt dan in die andere gleuf?
http://img174.images...38/1064845196rb2.jpg
|
|
|
|
the ghansman |
6-7-2007 16:49 |
Posts: 227 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: puch-driver xl
Hmm okee, zit wel heel wat logica in
Maar toch, volgens mij kloppen er ook dingen op de as niet.
Zie onderstaand plaatje:
Hoort die seggering in het eerste of in 2e gleufje te komen? Als die in de eerste moet vanaf de koppelingskant gezien of in de 2e.. wat komt dan in die andere gleuf?
http://img174.images...38/1064845196rb2.jpg
Voor Honda MT zijn er twee verschillende versnellingsbakken, 4-versn en 5-versn. Jij hebt een 4 bak, bij een vijfbak zit er op die as waar jij dus "een gleufje overhoudt", een extra tandwiel (de 5e versnelling). De hele boel wordt vervolgens met een segerringetje in dat "extra" gleufje vastgehouden. Bij een 4-bak wordt de hele boel een gleufje eerder vastgehouden omdat daar dus een tandwiel "mist".
http://www.brommer-f.../u732/1064845243.jpg
Nummertje 10 is dit extra tandwiel van een 5bak.
Dit bericht is gewijzigd door the ghansman op 6-7-2007 om 16:51 uur.
|
|
Altijd druk met heelveel niks |
|
puch-driver xl |
6-7-2007 16:54 |
Posts: 300 |
Aha,
Ik moet het seggerringetje dus op de eerste doen (dichts bij de koppeling). Maar het klopt dus wel dat naar dat seggerringetje nog een tandwiel komt? (tandwiel met 17 tandjes) En daarna een dik ringetje (vulring)
|
|
|
|
the ghansman |
6-7-2007 17:08 |
Posts: 227 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: puch-driver xl
Aha,
Ik moet het seggerringetje dus op de eerste doen (dichts bij de koppeling). Maar het klopt dus wel dat naar dat seggerringetje nog een tandwiel komt? (tandwiel met 17 tandjes) En daarna een dik ringetje (vulring)
Ik heb die foto's van je nog eens bekeken en je hebt dus het zegeringetje op de foto
http://img257.images...4651/m5110013iv2.jpg
Op de verkeerde plaats zitten!
Het tandwiel (rechtsbovenin beeld) moet zo ver mogelijk naar het uiteinde van de as zitten.
Misschien klinkt dit een beetje tegenstrijdig met mijn vorige bericht, maar het tandwiel valt nu op de plaats waar in een 5bak het extra tandwiel valt. Aangezien er nu geen 5e tandwiel is wordt het tandwiel van een 4-bak tegengehouden door een segerring die zo ver mogelijk aan het uiteinde van de as is gemonteerd!
|
|
Altijd druk met heelveel niks |
|
puch-driver xl |
6-7-2007 17:14 |
Posts: 300 |
Oke dan, zo zat het eerlijk gezegd eerst ook, maar aangezien dat ook niet werkten heb ik dt veranderd. Maar merkte geen verschil zegmaar.
Dus dat seggerringetje moet het meest naar het uiteinde. Maarna dat seggerintje hoort dus een ring van 17mm (vindk wel heel dik..) 1,7? * maar die mis ik volgens mij.
|
|
|
|
the ghansman |
6-7-2007 17:19 |
Posts: 227 |
Verder op de foto ziet alles er (voor zover ik het bekeken heb) goed uit, ook de ringen op de assen rechts op de foto.
Zet de segerring zover mogelijk naar het einde van de as terug en repareer je carter (of koop een ander), dan doet ie het wss wel weer goed.
|
|
Altijd druk met heelveel niks |
|
puch-driver xl |
6-7-2007 17:20 |
Posts: 300 |
Oke, zal even kijken.
Maar nu moet ik dus alleen die ring nog zien te fixen/ krijgen.
|
|
|
|
puch-driver xl |
6-7-2007 22:30 |
Posts: 300 |
Die ring ja, op de exploded vieuws staat 17mm, dat is dus 1,7 cm. Lijkt me dus niet logisch.
Bedoelen ze 1,7 mm?
|
|
|
|