Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #43978 - dellortho carburateurs
|
Pagina 1 van 2
|
Dit topic is 4014 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
PRO TUNING |
6-7-2007 9:45 |
Posts: 4000 |
|
|
|
|
b e r t |
6-7-2007 9:59 |
Posts: 1855 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
www.dellorto.it
snap ik niks van, dat italiaans.
|
|
|
|
-Tom- |
6-7-2007 10:18 |
Posts: 4151 |
he retardboy, rechtsbovenin staat een mooie button met English.
Mss ff langs de pearl gaan denks
|
|
FTS Member |
|
b e r t |
6-7-2007 10:28 |
Posts: 1855 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: -Tom-
he retardboy, rechtsbovenin staat een mooie button met English.
Mss ff langs de pearl gaan denks
ik snap er alsnog niks van
|
|
|
|
killerbee |
6-7-2007 10:53 |
Posts: 746 |
Idd, ik kan er ook weinig uit halen. Je kan die benamingen wel aanklikken maar dan staat er geen uitleg ofzo
|
|
|
|
b e r t |
6-7-2007 10:55 |
Posts: 1855 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: killerbee
Idd, ik kan er ook weinig uit halen. Je kan die benamingen wel aanklikken maar dan staat er geen uitleg ofzo
inderdaad, als je wel voor italiaans kiest zie je dat wel, maarja daar begrijp ik helemaal niks van.
|
|
|
|
User 927 |
6-7-2007 11:05 |
Posts: 6405 |
Zijn verschillende type's. Geen zin om het uit te leggen, niet intressant voor jou.
|
|
|
|
b e r t |
6-7-2007 11:17 |
Posts: 1855 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
Zijn verschillende type's. Geen zin om het uit te leggen, niet intressant voor jou.
hoezo niet? en hoe weet ik welke ik moet nemen
|
|
|
|
User 927 |
6-7-2007 11:20 |
Posts: 6405 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: b e r t
[...]
hoezo niet? en hoe weet ik welke ik moet nemen
Omdat dat ingewikkeld is, en als je al niet uit die site komt zal je die uitleg al helemaal niet snappen.
Hoe dan ook, voor een wegbrommer maakt het toch niet veel uit. Zoek gewoon een carburateur uit waarvoor je een spruitstuk kunt vinden voor je brom. Als je bij een brommerzaak komt weten ze wel wat er onder kan.
|
|
|
|
b e r t |
6-7-2007 11:28 |
Posts: 1855 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]
Omdat dat ingewikkeld is, en als je al niet uit die site komt zal je die uitleg al helemaal niet snappen.
Hoe dan ook, voor een wegbrommer maakt het toch niet veel uit. Zoek gewoon een carburateur uit waarvoor je een spruitstuk kunt vinden voor je brom. Als je bij een brommerzaak komt weten ze wel wat er onder kan.
dat ik die site niet snap komt omdat ik geen italiaans kan. dat heeft niks met de werking van de carburateurs te maken.
|
|
|
|
User 927 |
6-7-2007 11:40 |
Posts: 6405 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: b e r t
[...]
dat ik die site niet snap komt omdat ik geen italiaans kan. dat heeft niks met de werking van de carburateurs te maken.
Er zit ook een knop met Engels
Goed, korte uitleg:
Een carburateur doet niets anders dan benzine en lucht mengen zodat je brommer de juiste hoeveelheid lucht & benzine bij de juiste toerentallen krijgt. Dat gebeurt op een aantal verschillende manieren.
Je hebt de hoofdsproeier, die bepaalt hoeveel brandstof er in de carburateur komt bij verschillende standen van de gasnaald.
Sommige carburateurs hebben ook stationair sproeiers, midden sproeiers pilot-jets en power-jets, maar die laten we maar even in het midden.
Dan heb je bij de meeste carbs een luchtstelschroef. Hoewel de naam doet vermoeden dat die de hoeveelheid lucht die door de venturi gaat aanpast, is dat niet zo. Deze schroef bepaalt hoeveel lucht er in de carb zelf terecht komt. Deze schroef is nodig om de gasreactie af te stellen.
Stationairschroef spreekt voor zich.
Dan heb je nog verschillende vlotterkamer vormen, verschillende venturi vormen en verschillende gasschuif vormen.
Vlotterkamer hoef je je niet druk om te maken, venturi ga ik niet proberen uit te leggen, maar de gasschuif kun je wel op letten.
Een carb met een vlakke gasschuif heeft doorgaans een betere gasreactie dan eentje met een ronde schuif. Zelfde geld voor vlindercarbs, die een plaatje in het midden hebben ipv een gasschuif. Meestal ook een betere gasreactie.
zo, dat was een beknopte uitleg over wat een carb inhoud.
Ben je nou wat wijzer geworden over welke carb je moet kiezen voor je brom?
|
|
|
|
b e r t |
6-7-2007 11:43 |
Posts: 1855 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]
Er zit ook een knop met Engels
Goed, korte uitleg:
Een carburateur doet niets anders dan benzine en lucht mengen zodat je brommer de juiste hoeveelheid lucht & benzine bij de juiste toerentallen krijgt. Dat gebeurt op een aantal verschillende manieren.
Je hebt de hoofdsproeier, die bepaalt hoeveel brandstof er in de carburateur komt bij verschillende standen van de gasnaald.
Sommige carburateurs hebben ook stationair sproeiers, midden sproeiers pilot-jets en power-jets, maar die laten we maar even in het midden.
Dan heb je bij de meeste carbs een luchtstelschroef. Hoewel de naam doet vermoeden dat die de hoeveelheid lucht die door de venturi gaat aanpast, is dat niet zo. Deze schroef bepaalt hoeveel lucht er in de carb zelf terecht komt. Deze schroef is nodig om de gasreactie af te stellen.
Stationairschroef spreekt voor zich.
Dan heb je nog verschillende vlotterkamer vormen, verschillende venturi vormen en verschillende gasschuif vormen.
Vlotterkamer hoef je je niet druk om te maken, venturi ga ik niet proberen uit te leggen, maar de gasschuif kun je wel op letten.
Een carb met een vlakke gasschuif heeft doorgaans een betere gasreactie dan eentje met een ronde schuif. Zelfde geld voor vlindercarbs, die een plaatje in het midden hebben ipv een gasschuif. Meestal ook een betere gasreactie.
zo, dat was een beknopte uitleg over wat een carb inhoud.
Ben je nou wat wijzer geworden over welke carb je moet kiezen voor je brom?
dit snap ik ook nog wel. jij denkt zeker dat ik nog nooit gesleuteld heb. maja oke, maar nu is nog steeds mijn vraag. waar staan die letters voor? dat weet ik nog steeds niet.
Wat verschilt bijvoorbeeld een phbg carb aan de rest.
|
|
|
|
User 927 |
6-7-2007 11:48 |
Posts: 6405 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: b e r t
[...]
dit snap ik ook nog wel. jij denkt zeker dat ik nog nooit gesleuteld heb. maja oke, maar nu is nog steeds mijn vraag. waar staan die letters voor? dat weet ik nog steeds niet.
Wat verschilt bijvoorbeeld een phbg carb aan de rest.
Zucht, zoals ik al zei: Dat zijn type-nummers. Net zoals een Derbi Senda geen Derbi Hunter is.
En wat ze verschillen? Dan moet je op die site kijken, staan specificaties.
Quote:
PHBG
Choke sizes 15-16-17-17.5-18-19-20-21 mm
Independent starting circuit
Left or right-hand mixture adjustment
24 or 23mm clamp-on fitting, or 25mm elastic connection to engine
32mm plain or M32 x 1.25mm threaded connection for trumpet/air filter attachments
Quote:
PHBH
Choke sizes 26-28-30mm
Independent starting circuit with adjustment by separate jet
Left or right-hand idle mixture/air screw adjustment
35 or 36mm clamp on or 36mm elastic connection to engine
42mm plain orM42 x 1.25mm threaded connection for trumpet/air filter attachment.
30mm version available with piston operated accelerator pump
Quote:
PHBL
Choke sizes 20-22-24-25-26mm
Independent starting circuit with adjustment by separate jet
Left or right-hand idle mixture/air screw adjustment
28.57mm clamp on or 31mm elastic connection to engine
38mm plain orM38 x 1.25mm threaded connection for trumpet/air filter attachment.
Quote:
PHBE
Choke sizes 30-32-34-36-38 mm
Independent starting circuit with adjustment by separate jet
Left or right-hand idle mixture adjustment
44mm elastic connection to engine
M48 x 1.25mm thread connection for trumpet/air filter attachment, or 48mm & 64mm plain fittings.
Kortom, verschillende types carbs voor verschillende types motoren...
|
|
|
|
b e r t |
6-7-2007 11:58 |
Posts: 1855 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Razadull AKA Roald
[...]
Zucht, zoals ik al zei: Dat zijn type-nummers. Net zoals een Derbi Senda geen Derbi Hunter is.
En wat ze verschillen? Dan moet je op die site kijken, staan specificaties.
[...]
[...]
[...]
[...]
Kortom, verschillende types carbs voor verschillende types motoren...
BEDANKT, hier kan ik wat mee. bij mij kreeg ik die pagina er niet goed voor.
|
|
|
|
b e r t |
6-7-2007 12:03 |
Posts: 1855 |
oja, die van phbn, zou je dat ook effe willen kopieren? want bij mij staat de hele site door mekaar en staan die beschrijvingen er niet.
|
|
|
|
Dit topic is 4014 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 2
|
|