Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #43888 - Huppelende NSR50
|
Pagina 3 van 3
|
Dit topic is 6538 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
RTT-tUnInG |
1-7-2007 20:23 |
Posts: 551 |
ik ben het hierboven mee eens... je 1ste versnelling tandwiel ziet er niet goed uit... en het is bij jou ook dat hij gaat huppelen wanneer hij het meeste kracht krijgt( de powerband) dus slipt het door... bekijk het als een achterwiel tandwiel die versleten is en je ketting schraapt wss alleen erover heen met volgas omdat er dan veel kracht op los komt...
ik ben bang dat je idd even een andere 1ste versnelling tandwiel moet fixxen
|
|
|
|
RTT-tUnInG |
1-7-2007 20:25 |
Posts: 551 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: cittaghostracer
[...]
waarom zou dat in andere versnelling ook moeten dan?
je hebt niet in elke vernsnelling even veel vermogen he??
en aangezien je in de 1e versnelling weg rijd met een stil staand rijwiel gedeelte, en een gedeelte dat misschien op dat moment 8000 toeren ofzo maakt is dat de versnelling waar de koppeling het makkelijkst in slipt door het verschil in snelheid.
in de 1ste versnneling zal het juist niet zo snel slippen als in de 2de en 3de... kijk in de 3de versnelling trekt je brommer minder dan in de 2de zeg maar.. dus komt er veeeeeeel meer kracht op je koppeling waardoor het eerder begint met door slippen
|
|
|
|
ArvidW |
1-7-2007 22:20 |
Posts: 201 |
De uitgaande as (dus waar kettingwiel op zit) heeft een speling van 1 tot 1.5mm (beetje lastig meten)
Dit lijkt mij wel een redenlijke speling, ik heb bij Motoimport ook nog aan een secundaraire as van een gereviseerd 80blok getrokken en daar zat naar mijn idee evenveel speling op.
Nog foto's waarop de schakelpinnen zichtbaar zijn:
Shot with IR-300 at 2007-07-01
Shot with IR-300 at 2007-07-01
Maar wat ik zo vreemd vind is dat toen ik het test tijdens het monteren de pinnen gewoon 3-4mm in het tandwiel staken, dat lijkt mij tochw wel genoeg ?
Toch maar weer blok uitelkaar
|
|
|
|
cittaghostracer |
2-7-2007 12:49 |
Posts: 144 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RTT-tUnInG
[...]
in de 1ste versnneling zal het juist niet zo snel slippen als in de 2de en 3de... kijk in de 3de versnelling trekt je brommer minder dan in de 2de zeg maar.. dus komt er veeeeeeel meer kracht op je koppeling waardoor het eerder begint met door slippen
nou dan zal ik wel dom zijn
|
|
|
|
ArvidW |
6-7-2007 14:40 |
Posts: 201 |
Na nog wat rijden ben ik er achtergekomen dat het dus idd echt de tandwielen zijn, binnenkort dus eventjes bij Motoimport langs voor een nieuwe eerste versnelling + het tandwiel met de schakelpennen erop die eerst versnelling vastzetten
Maar dan is de oorzaak nog niet gevonden:( Ik kan er wel leuk nieuwe tandwiel inzetten maar die kunnen dan ook binnen de korste keren kapot zijn.
1.5mm speling op de uitgaande as, is dit veel?
Hier kun je duidenlijk zien waar het lager heeft gezeten (bovenste as, links naast 1ste tandwiel), en waar de ring zit, daar zit duidenlijk minimaal 1.5mm speling tussen, als ik hier een ring van 1.5mm extra bijstop heb ik daar de speling niet meer en blijft mijn tandwiel van de eerste versnelling op de juiste plek zitten?
Hierzo is duidenlijk zichtbaar dat het tandwiel het carter heeft geraakt.
Maar waarom de originele ring niet meer dik genoeg is weet ik niet, mischien heeft die ring daar een tijdje niet gezeten en is het carter dus gewoon daar weggesleten?
Dit bericht is gewijzigd door ArvidW op 6-7-2007 om 14:41 uur.
|
|
|
|
christianos |
6-7-2007 14:58 |
Posts: 20445 |
He, die slijtage in me carters heb ik wel eens veel erger gezien ( me eigen nsr50 blok), speling, kan je nog makkelijk mee rijden hoor!
Elke uitgaande as heeft zo'n 2 mm speling.. niks om je zorgen over te maken
Ik heb even je topic gezelen, maar het is geen bak probleem hoor, ik weet niet wie dat roept.. maar een bak probleem merk je echt wel, en niet in de eerste versnelling tussen de 7k en 9k toeren..
Ehm, ik ga voor een iets haperende ontsteking, dit heeft ermee te maken dat je fouten aan je ontsteking altijd als eerste in je 1 voelt , omdat daar de brommer belast het snelst in toeren klimt.
Of het moet mechanisch zijn, als het je bak is, dan had je nu wss op je plaat gelegen.
Was het duidelijk een *KLAK KLAK KLAK KLAK* (heel hard) uit je blok? of gewoon een ingehouden lopend blok?
Ik ga voor een fout in je ketting, dat hoor je meestal met een bepaald toerental en dat klinkt alsof het uit je blok komt.. daar kan je je lelijk in vergissen..
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 6-7-2007 om 15:06 uur.
|
|
|
|
ArvidW |
6-7-2007 15:07 |
Posts: 201 |
Ik moet idd zeggen dat hij op de toerentallen waar hij "huppelt" dat hij daar een dip heeft kwa vermogen (dus op 9000-9500rpm is er echt een finke dip) daarna trekt hij leuk door tot 11000rpm (wat ik voor een 50 snel + proma uitlaat + 18mm carb ook best weinig vind)
Hoe kan ik een haperende ontsteking verhelpen?
Dit bericht is gewijzigd door ArvidW op 6-7-2007 om 15:09 uur.
|
|
|
|
ArvidW |
6-7-2007 15:25 |
Posts: 201 |
Mijn ketting is het in ieder geval niet, deze is gloednieuw en ik heb hem net super strak opgespannen (minder dan 0.5cm omhoog en naar beneden beweegbaar) ook dan doet hij het heeel erg slecht :(
Problemen met mijn blok zijn eigenlijk alleen maar groter geworden, eerste versnelling is echt kapot, je verliest nu gewoon echt lang de aandrijving:(
Wat mijn theorie is:
Eerste versnelling is versleten maar wil nog wel aangrijpen wanneer de uitgaande as nog op de goedde plek staat. De as verschuift wanneer er veel kracht op komt te staan (mischien dat kettingwielen niet helemaal 100% recht achter elkaar staan) dan schuift de uitgaande as dus op en komen tandwiel en schakepinnen ver van elkaar af te staan, en dan schiet dus ook de versnelling door. De versnelling grijpt weer aan omdat uitgaande as weer teruggeschoven is (omdat er geen belasting meer op staat)
Ik vind het wel logisch, maar wat denken jullie ervan?
Edit: In het begin hield hij in met een beetje klik klak. Nu is het erger geworden en is het dus echt zoals jij omschijft KLIK KLAK KRAK KLAK
Dit bericht is gewijzigd door ArvidW op 6-7-2007 om 15:26 uur.
|
|
|
|
Makrolon |
6-7-2007 15:29 |
Posts: 6733 |
als hij weer aangrijpt, grijpt ie dan langzaam aan als in een koppeling die slipt of is het TAK en hij heeft weer aandrijving?
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
ArvidW |
6-7-2007 15:37 |
Posts: 201 |
Hij grijpt aan als "TAK" dus direct vast (en dan krijg je dus de "huppel" , gewoon alsof je je koppelingshendel in één keer loslaat)
Dit bericht is gewijzigd door ArvidW op 6-7-2007 om 15:38 uur.
|
|
|
|
Makrolon |
6-7-2007 15:46 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ArvidW
Hij grijpt aan als "TAK" dus direct vast (en dan krijg je dus de "huppel" , gewoon alsof je je koppelingshendel in één keer loslaat)
Dit bericht is gewijzigd door ArvidW op 6-7-2007 om 15:38 uur.
ah oke, dan zou het idd kunnen zoals jij zegt lijkt me.
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
christianos |
6-7-2007 16:22 |
Posts: 20445 |
Op die 2 mm kan nooit een tandwiel overslaan.. dan zou je het op zijn minst moeten zien..
geloof me het heeft niks te maken met de speling op je as.
Eerlijk gezegd ga ik voor schakelbloem/wals die niet helemaal goed werkt, gaat je schakelwals erg zwaar? Of drukt het armpje met het veerje soms niet hard genoeg? Dan kan je bak namelijk iets aanlopen.. in vak termen "Tandjes wassen "
Dit bericht is gewijzigd door christianos op 6-7-2007 om 16:28 uur.
|
|
|
|
John Huijben |
6-7-2007 17:00 |
Posts: 2433 |
ik denk ook dat het in de schakelwals / vorken / bloem zit.
tandwielen zien er nog goed genoeg uit.
wat ik zelf weleens heb gehad is dat ie in zn 5 hetzelfde deed.
onderin toeren prima, maar als je vermogen kreeg dan ging ie steeds "overslaan"
wat bij mij het probleem was, is dat de schakelvork krom was, en dat die nokken die in het tandwiel pakken wat waren afgesleten.
als je m dan in zn 5 zette dan werd de hele primaire as links uit t lager getrokken en naar rechts geduwt.
daardoor kwam ook heel de koppeling naar buiten toe, waardoor ie daar begon te slippen.
doordat ie begon te slippen viel t vermogen weg en gingtie weer terug. vandaar dat t steeds op en neer ging.
maaaaaar bij jou kan dat niet... omdat t bij jou in zn 1 gebeurd.
de tandwielen die bij zn 1 in elkaar vallen zitten niet op de primaire as (zoals bij mijn 5e versnelling was), maar op de secundaire as. en die as kan niet op en neer, ofja, 1,5mm zoals jezelf al zei.
denk ook niet dat t iets met je koppeling ofzo is, want dan zoutie dat in alle versnellingen moeten doen.
duss zoeken bij je wals enzo
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
ArvidW |
6-7-2007 18:28 |
Posts: 201 |
Blok heb ik zojuist opengehaald en de eerste versnelling is echt verneukt :(
De gaten in het tandwiel (waar pinnen van dat andere tandwiel in moetne komen) zijn 4mm diep, wanneer de brommer in zijn eerste versnelling staat zitten de pinnen 2.5mm diep in het tandwiel.
Zo diep zitten ze dus(niet zo heel diep naar mijn idee)
Het tandwiel van de eerst versnelling die dus toch wel vresenlijk versleten is Helemaal afgeronde hoeken zitten er aan
De pennen die in de uitgelubberde gaten vallen, deze lijken (vergelekn met ander tandwiel (de onderste) niet of nouwenlijks beschadigt, pennen lijken de goedde lengte (controleer ik bij motoimport ff)
Met een klein beetje meer speling heb je zo die 2.5mm bij elkaar die de tanden in het tandwiel grijpen. Ik ben ff gaan kijken en de afrondingen zijn ongeveer 1mm diep. Dus als de pennen 1.5mm minder diep in het tandwiel zitten dan ik ze gemeten heb slippen ze door
Op deze foto kun je zien dat de schakelvork het zwaar heeft gehad, er zit alluminumafzetting op het metaal wat aan het tandwiel vastzit
De vork is op zijn dunste plek (waar hij duidnelijk gesleten is) 4.8mm dik, het dikste deel is 5.05mm dik, precies evenveel als de sleuf waar hij in hoort te vallen.
Dus morgen ga ik eventjes shoppen, nieuwe eerste versnellingstandwiel, mischien nieuw tandwiel waar die pennen op zitten, mischien nieuw schakelvork.
En dan ga ik er toch voor zorgen dat er max 0.5mm speling op de uitgaande as zit, en eventjes met ringetjes spelen zodat die pennen van de eerste versnelling toch iets wat dieper in het tandwiel grijpen.
Dit bericht is gewijzigd door ArvidW op 6-7-2007 om 18:36 uur.
|
|
|
|
ArvidW |
7-7-2007 20:46 |
Posts: 201 |
De NSR is weer gemaakt
Kwestie van een nieuw tandwiel, een ring van de goedde dikte en nog een extra ring.
Op mijn uitgaande as zit nu minder dan 0.5mm speling, er zit iig nog wel wat speling op. De bak klinkt nu ook ineens veel mooier met schakelen (minder geluid)
De eerste versnelling kun je nu weer gewoon geheel doortrekken zonder enige slip
Nog bedankt voor de hulp, topic mag gesloten worden
Kan ik mooi weer lekker karren op mijn NSR
Dit bericht is gewijzigd door ArvidW op 7-7-2007 om 20:47 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 6538 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 3
|
|