Vehikel |
28-6-2007 22:05 |
Posts: 2903 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
nog nooit aan een 4takt gesleuteld ofzo?
eerst gaat uitlaat, dan inlaat en dan pauze
Niet zou bijdehand jij!, ik sleutel dagelijks aan 4takt!!
Beter ga jij mijn reply nog eens lezen daar leg ik het NB nog uit.
EERST lezen, DAN quoten.
Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 28-6-2007 om 22:13 uur.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
28-6-2007 22:06 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Het is inderdaad links, ik zal uitleggen waarom.
Als eerst gaat de inlaatklep open om benzinedamp naar binnen te zuigen, dit is de inlaat slag.
dan komt de compressieslag, de verbrande gassen worden naar buiten gestoten. gelijk daarna heb je weer de inlaatslag.
Dus ik had het fout Als eerste gaat de uitlaatklep :P
Dit bericht is gewijzigd door Vehikel op 28-6-2007 om 22:03 uur.
inlaat (mengsel na binnen)
compressie (mengsel wordt samengedrukt)
arbeid (mengsel wordt ontstoken)
uitlaat(verbrande gassen gaan eruit)
tijdens arbeid en compressie zijn kleppen gesloten
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
28-6-2007 22:16 |
Posts: 9841 |
grasmaaier is ook de eerste viertakt die ik open heb gehaald... best leerzaam...
ik gok dat je nog onder de 250 cc zit met dat ding...190 ofzo hooguit...
500cc kun je iig niet meer aantrekken en niemand zit te wachten op een 25pk grasmaaier (hangt er uiteraard wel vanaf wat voor grasmaaier het is, maar dat zijn dan meestal twinnetjes).
aangezien je kleppen het doen neem ik aan dat je nokkenas goed staat? of heb je die er op de gok ingezet (dat ding wat zorgt dat die kleppen dus bewegen)...?
Daar hield ik op mn 13e namelijk geen rekening mee...
|
|
Too cool for school! |
|
Vehikel |
28-6-2007 22:17 |
Posts: 2903 |
Ik zal het nog ff duidelijker maken met een plaatje:
De rechter is de inlaat, de linker de uitlaat. Zoals je ziet gaat eerst de uitlaat poort open, dan de inlaat, dan een pauze.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
28-6-2007 22:18 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
grasmaaier is ook de eerste viertakt die ik open heb gehaald... best leerzaam...
ik gok dat je nog onder de 250 cc zit met dat ding...190 ofzo hooguit...
500cc kun je iig niet meer aantrekken en niemand zit te wachten op een 25pk grasmaaier (hangt er uiteraard wel vanaf wat voor grasmaaier het is, maar dat zijn dan meestal twinnetjes).
aangezien je kleppen het doen neem ik aan dat je nokkenas goed staat? of heb je die er op de gok ingezet (dat ding wat zorgt dat die kleppen dus bewegen)...?
Daar hield ik op mn 13e namelijk geen rekening mee...
grasmaaiers met trektouw hebben vaak een systeem op de nokkenas die bij erg lage toeren de uitlaatklep gedeeltelijk opent tijdens de compressie.
daardoor zijn ze ook met redelijk grote inhoud nog redelijk goed aan te trekken
Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 28-6-2007 om 22:19 uur.
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Sj_dt |
28-6-2007 22:20 |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
28-6-2007 22:32 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
grasmaaiers met trektouw hebben vaak een systeem op de nokkenas die bij erg lage toeren de uitlaatklep gedeeltelijk opent tijdens de compressie.
daardoor zijn ze ook met redelijk grote inhoud nog redelijk goed aan te trekken
Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 28-6-2007 om 22:19 uur.
ik weet hoe decompressie werkt...maar ik weet vrij zeker dat veel fabrikanten het niet in hun hoofd haalden om 500cc te maken in een 1cilinder... heb hier een 600cc zuiger naast me liggen en die is zo groot als 2 vuisten... niet voor een grasmaaier is nutteloos.
|
|
Too cool for school! |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
28-6-2007 22:36 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
ik weet hoe decompressie werkt...maar ik weet vrij zeker dat veel fabrikanten het niet in hun hoofd haalden om 500cc te maken in een 1cilinder... heb hier een 600cc zuiger naast me liggen en die is zo groot als 2 vuisten... niet voor een grasmaaier is nutteloos.
dit is 390cc 1 cilinder , start je met trektouw
grasmaaierblokken hebben praktisch altijd onderliggende nokkenas , hierop zit een halfe maan die tot ongeveer de helft van de stationaire toeren tegen de klep onder de stoterstang vd uitlaatklep drukt tijdens de compressieslag , hierna gaat hij door de centifugaalkrachten opzij en gaat hij overal langs
Dit bericht is gewijzigd door crossgek op 28-6-2007 om 22:41 uur.
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
van bussel |
28-6-2007 23:21 |
Posts: 695 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Ik zal het nog ff duidelijker maken met een plaatje:
afbeelding
De rechter is de inlaat, de linker de uitlaat. Zoals je ziet gaat eerst de uitlaat poort open, dan de inlaat, dan een pauze.
ik wil niet vervelend zijn hoor, maar de inlaat gaat toch echt als eerste open, hoe kan die anders iets verbranden? als er geen mengsel is?
letterlijk gekopieerd(hoord bij dat plaatje)
1. inlaatslag: een inlaatklep gaat open en de zuiger gaat naar beneden, brandbaar gasmengsel vult de cilinder;
2. compressieslag: de klep gaat dicht en de zuiger gaat weer naar boven;
3. arbeidsslag: een vonk (bij benzinemotoren) of de warmte van de compressie (bij dieselmotoren) ontsteekt het mengsel en de zuiger wordt door de explosie met kracht naar beneden geduwd;
4. uitlaatslag: een uitlaatklep gaat open, en de zuiger gaat naar boven en drukt het afgewerkte gasmengsel uit de cilinder.
BRON
Dit bericht is gewijzigd door van bussel op 28-6-2007 om 23:25 uur.
|
|
|
|
Name of Steel |
28-6-2007 23:50 |
Posts: 3532 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: van bussel
[...]
ik wil niet vervelend zijn hoor, maar de inlaat gaat toch echt als eerste open, hoe kan die anders iets verbranden? als er geen mengsel is?
Dit bericht is gewijzigd door van bussel op 28-6-2007 om 23:25 uur.
als je het viertakt werkschema maakt begin je bij de uitlaat
u-i-c-a
maar goed, om het iemand uit te leggen kun je beter idd aan het begin van de rit beginnen
|
|
---------------<=)))==-->>> Name of Steel <<<--==(((=>-------------- |
|
fietsie |
28-6-2007 23:52 |
Posts: 1438 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Ik zal het nog ff duidelijker maken met een plaatje:
afbeelding
De rechter is de inlaat, de linker de uitlaat. Zoals je ziet gaat eerst de uitlaat poort open, dan de inlaat, dan een pauze.
de uitlaat gaat niet als eerste want bij dat plaatje zie je 1 als inlaat slag dus hoe kan volgens jou dan 1 uitlaat slag zijn.
|
|
Aprlia RS50 70cc MK 21 mm Del carb topsnelheid 110 KM |
|
ploe |
29-6-2007 0:02 |
Posts: 635 |
heel makkelijk te zien inlaat klep is altijd iets groter dan de uitlaat
en zeg niet dat dat niet altijd zo is want het is wel zo sleutel al 12 jaar aan diesels
en weet je welke kant de motor opdraait want dan kan het ook nog eens de rechter zijn
merk en motornummer en dan even googelen
kan je ook de timing gelijk afstellen
Dit bericht is gewijzigd door ploe op 29-6-2007 om 0:05 uur.
|
|
www.placeonearth.nl |
|
De Schout |
29-6-2007 10:33 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ploe
heel makkelijk te zien inlaat klep is altijd iets groter dan de uitlaat
en zeg niet dat dat niet altijd zo is want het is wel zo sleutel al 12 jaar aan diesels
en weet je welke kant de motor opdraait want dan kan het ook nog eens de rechter zijn
merk en motornummer en dan even googelen
kan je ook de timing gelijk afstellen
Dit bericht is gewijzigd door ploe op 29-6-2007 om 0:05 uur.
ik zeg dat het niet zo is je komt heeeel af en toe wel eens iets tegen met de zelfde diameter inlaat als uitlaatklep.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
Schuurman |
29-6-2007 10:56 |
Posts: 659 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: fietsie
[...]
de uitlaat gaat niet als eerste want bij dat plaatje zie je 1 als inlaat slag dus hoe kan volgens jou dan 1 uitlaat slag zijn.
het ligt er natuurlijk ook aan op welk punt de motor al staat als je begint met draaien. als hij op het punt is gestopt voordat de uitlaatklep open gaat, dan gaat dus nu ook de uitlaatklep als eerste open als je begint te trekken aan het touw.
|
|
|
|
Vehikel |
29-6-2007 11:35 |
Posts: 2903 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: fietsie
[...]
de uitlaat gaat niet als eerste want bij dat plaatje zie je 1 als inlaat slag dus hoe kan volgens jou dan 1 uitlaat slag zijn.
De hele compressie proces, dat is die pauze. Dan komt slag 4, gelijk daarna weer slag 1. 4 is de uitlaat slag, 1 is de inlaatslag, die 2 gaan achter elkaar. Dus de 1e keer gaat de uitlaatslag. Kijk maar eens goed naar het plaatje.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|