Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - wiellagers vervangen?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 772 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #43777 - wiellagers vervangen?
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 14911 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

kawa-cross 26-6-2007 1:02 Print topicpost

Posts: 194
Hallo, ik heb een vraagje.
Ik heb gehoord dat als er een beetje speling op je wiel zit dat dat komt door de wiellagers die versleten zijn.. Klopt dat?
Nu wil ik ze gaan vervangen maar waar kan ik ze dan het best bestellen en hoe vervang je deze?
Het gaat om het achterwiel van een derbi senda sm 2001.
Zou iemand a.u.b. ff kunne uitleggen stap voor stap hoe je dat doet.
Alvast bedankt
 

derbi-tuner 26-6-2007 1:19 Print reply

Posts: 2605
hoe groot is die speling, erg of egt een ietsiepietsie bewegingkje?

 
gezocht: honda xr 250, honda nx250, ktm lc4 400 oid
kawa-cross 26-6-2007 1:20 Print reply

Posts: 194
Nou, niet zo heel erg, maar wel te veel volgens mij..
Als ik met redelijke snelheid een bocht neem voel ik de band ook een beetje 'zwabberen'

 
derbi-tuner 26-6-2007 1:25 Print reply

Posts: 2605
je kan wel voor de zekerheid je lagers vervangen ..


doe je als volgd.

1 doe je brommer op een bok of wat kratte ofzo..

2 check eerst hoe alles eruitziet, maak desnoods foto,s

3 "sla" je as er langzaam uit en haal je wiel er voorzichtig uit

4 wick je lagers uit je wiel, doormiddel van een schroefendraaier ofzo.

5 stop er nieuwe lagers in en zet alles inelkaar.. best makkelijk hoor, maak gewoon wat foto,s


zo,n wiel zit simpel inelkaar, alles spreek voor zich.. kijk gewoon goed wat je doet

Dit bericht is gewijzigd door loekyhendriksen op 26-6-2007 om 1:26 uur.
 
gezocht: honda xr 250, honda nx250, ktm lc4 400 oid
KaWaReZ 26-6-2007 1:31 Print reply

Posts: 20582
loeky: leer eerst fatsoenlijk nederlands :P

speling hoeft niet per se aan je wiellagers te liggen
Is het je wiel of je complete achterbrug die beweegt?

als je kleine korte "tikjes" kan maken met je achterwiel, zijn het je lagers, zijn het korte "slagjes" is het je achterbrug. (Dit is niet uit te leggen in begrijpbare taal ).

Of het is je achterbrug, of je wiellagers, of beide.

wiel eruithalen:
brommer stabiliseren: bok of paddockstand oid
moer van as losmaken (kijken of hij niet geborgd is)
evt kettingspanners wat losser maken
wiel een trap geven naar voren
Nu kun je als het goed is de as er zachtjes uittikken (liefst rubberen hamer ivm evt beschadigen schroefdraad).
wiellagers eruit tikken.
Als ze eruit vallen heb je een ander probleem, kun je eigenlijk beter op zoek gaan naar een nieuwe achtervelg, of veel locktite gebruiken, want dan zijn je lagerschalen uitgesleten.
als alles goed zit, nieuwe lagers monteren, invetten. (middenas enz).
alles weer goed vastzetten op de borgmoer van de as na.
span je ketting en zorg dat je achterwiel gecentreerd staat
nu mag je de borgmoer aandraaien en evt borging terugzetten.


 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
Name of Steel 26-6-2007 12:26 Print reply

Posts: 3532
ik gebruik altijd ( bij het monteren van het nieuwe lager ) het oude lager om de nieuwe erin te tikken..

Als het goed is druk je zo'n lager namelijk niet met je vingertje erin, dus je legt het nieuwe lager op de plek waar het komen moet, je legt het oude lager erbovenop.. en met een klein hamertje tik je op het oude lager, waardoor het nieuwe lager in de schaal komt ( en RRRRRECHT erin!! )
 
---------------<=)))==-->>> Name of Steel <<<--==(((=>--------------
Master 1.0 26-6-2007 13:09 Print reply

Posts: 152
let ff op bij het monteren van je lagers dat je niet op de binnenring of op de kogelkrans slaat, gebruik gewoon een dop een buisje oid wat aleen op de buitenring drukt anders sloop je je loopbanen voor je kogels wat de levensduur niet ten goede komt.

Als je je naaf eerst ff verwarmt met een fohn oid dan kan je je lagers er makkelijker monteren.

ook moet je erop letten bij het aandraaien van je as dat je de lagers teveel naar elkaar knijpt waardoor er grote axiale spanningen ontstaan dus minder langere levensduur. dit ken je voorkomen door een stuk buis tussen je lagers te plaatsen waardoor de binnenringen van je lagers niet diechter naar elkaar gedrukt kunnen worden.

en dat je achterwiel speling heeft kan ook komen omdat je as uitgesleten is en dat er speling zit tussen je lagerschaal en je as.
 
Kennis vermenigvuldigt zich door het te delen!
kawa-cross 26-6-2007 13:34 Print reply

Posts: 194
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: KaWaReZ [Rezek]
loeky: leer eerst fatsoenlijk nederlands :P

speling hoeft niet per se aan je wiellagers te liggen
Is het je wiel of je complete achterbrug die beweegt?

als je kleine korte "tikjes" kan maken met je achterwiel, zijn het je lagers, zijn het korte "slagjes" is het je achterbrug. (Dit is niet uit te leggen in begrijpbare taal ).

Of het is je achterbrug, of je wiellagers, of beide.

wiel eruithalen:
brommer stabiliseren: bok of paddockstand oid
moer van as losmaken (kijken of hij niet geborgd is)
evt kettingspanners wat losser maken
wiel een trap geven naar voren
Nu kun je als het goed is de as er zachtjes uittikken (liefst rubberen hamer ivm evt beschadigen schroefdraad).
wiellagers eruit tikken.
Als ze eruit vallen heb je een ander probleem, kun je eigenlijk beter op zoek gaan naar een nieuwe achtervelg, of veel locktite gebruiken, want dan zijn je lagerschalen uitgesleten.
als alles goed zit, nieuwe lagers monteren, invetten. (middenas enz).
alles weer goed vastzetten op de borgmoer van de as na.
span je ketting en zorg dat je achterwiel gecentreerd staat
nu mag je de borgmoer aandraaien en evt borging terugzetten.




Het is alleen me wiel waar speling op zit, niet mn hele achterbrug.

 
Name of Steel 26-6-2007 16:53 Print reply

Posts: 3532
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Master 1.0
let ff op bij het monteren van je lagers dat je niet op de binnenring of op de kogelkrans slaat, gebruik gewoon een dop een buisje oid wat aleen op de buitenring drukt anders sloop je je loopbanen voor je kogels wat de levensduur niet ten goede komt.



ofwel gebruik het oude lager om de nieuwe erin te tikken, staat boven jouw reply
 
---------------<=)))==-->>> Name of Steel <<<--==(((=>--------------
Vuile Beunkoe 26-6-2007 17:02 Print reply

Posts: 6114
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Name of Steel
[...]


ofwel gebruik het oude lager om de nieuwe erin te tikken, staat boven jouw reply


beter alleen buitenring, anders ram je nog tegen de binnenring aan...
 
[*] Let op uw kinderen, denk om mijn snelheid [*]
mtlover 26-6-2007 17:05 Print reply

Posts: 2372
Beter pak je dus gewoon een passende dop van je ratelsetje..
 
S1lv3r 26-6-2007 17:08 Print reply

Posts: 5213
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtlover
Beter pak je dus gewoon een passende dop van je ratelsetje..


Wel de binnekant van die dop goed schoonmaken. ik had een keer 300 gram gruis tussen een lager gekregen..
 
Gradje 26-6-2007 17:20 Print reply

Posts: 1181
De uitleg staat hierboven al.
Maar omdat jij je band voelt zwabberen:
Komt dat niet omdat je achterband niet helemaal de juiste bandenspanning heeft?
 
kawa-cross 27-6-2007 1:59 Print reply

Posts: 194
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gradje
De uitleg staat hierboven al.
Maar omdat jij je band voelt zwabberen:
Komt dat niet omdat je achterband niet helemaal de juiste bandenspanning heeft?


Lijkt me sterk, ik heb voor 2.2 en achter 2.3 er in zitte.
Das toch wel ongeveer goed??
 

Dit topic is 14911 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved