Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda_freak
[...]
njah, de eerste 10 km/h.. maar hij zou bij een begrensde scooter al op de helft zitten.
bij mn neos was een halve gram minder genoeg om dit probleem op te lossen iig
Ja bij het wegrijden en hij zegt nou juist dat hij bij het wegrijden te lage toeren heeft.. dus vandaar dat ik over de veertjes begin.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: rickkreidler
ja maar de eerste kilometers neemt de vario toch voor zn rekening?
ik heb gewoon meer toeren nodig bij het wegrijden.
want hij rijd nu te snel weg zeg maar, bij een hogere snelheid loopt ie in één keer door.
Eh, nee, je koppeling is daar verantwoordelijk voor. De sterkte van de veertjes bepalen bij hoeveel toeren de koppeling aangrijpt. Als er zwakke veertjes in zitten, dan worden door de centrifugale kracht de koppelingsschoentjes al bij lage toeren te zwaar om vast te houden en grijpt hij dus bij lage toeren aan. Zitten er strakke veertjes in, dan kunnen die de schoentjes veel langer vasthouden. Met andere woorden: dan grijpt je koppeling pas bij een hoger toerental aan.
Als je meer wilt lezen over hoe een vario etc werkt, is dit een mooie link. In het engels, maar erg duidelijk en met plaatjes en foto's en alles:
artikel
|