Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Uiterlijk Forum - Project: Simson SR 50 opknapper

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 834 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Uiterlijk Forum - Topic #43688 - Project: Simson SR 50 opknapper
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2268 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

VerteX 20-6-2007 20:27 Print topicpost

Posts: 1265
hoi, hier mijn DDR opknappertje

wat info;

Het gaat om een Oost Duitse Simson SR 50/1 CE brommer uit 1986. Hij stond 6 jaar stil bij een collega van mijn pa. Zij wilde er vanaf omdat hij teveel plek in beslag nam. Ik kon hem gratis meenemen, die kans kon ik beslist niet laten liggen. Toen ik het voor het eerst zag dacht ik wat een puinhoop maar toen ik hoorde dat het een schakelscooter was vond ik het tog best leuk worden

Na de tank te hebben behandeld tegen roest en de carburateur opnieuw te hebben schoon gemaakt was het 3x kicken en hij liep !

zo ben ik begonnen, eind februari 2007


Setup:

50cc
16-31
16mm amal sproeier 70 ( bougie perfecte )
ori uitlaat met luchtfilter

toekomstige setup:

50cc home tuned
16-31
16mm
ori uitlaat met luchtfilter

verder zijn de pluspunten :
- heerlijk rijgedrag/wegligging
- alles werkt en functioneert
- pas nieuwe bandjes
- is en was helemaal origineel

en de minpuntjes zijn :
- kleine beetjes roest en corrosie
- onderdelen krijgen/bestellen

En wie zegt dat simson niet ownt check dit maar eens http://simson.130ccm.patrz.pl
heb al een leuk duits adresje gevonden die aardig wat cilindertjes en tuning spul levert voor simson's. dus het gaat helemaal goed komen

Project ligt op 75 %

Update 3-05-2007 ''Kenteken!''

het heeft 2 weken geduurt maar nu heeft de simson een mooi geel kenteken



Dit bepaalde grotendeels of het de moeite waard was om hem op te knappen of te gebruiken als crossbrommer. verder zal ik ook even mijn ervaring met het RDW delen

Pa en ik kwamen daar aan... laat de ouwe DDR papieren zien. alles in orde behalve de maximale constructiesnelheid. die was 50 km pu en moest 45 zijn voor een brommer typegoedkeuring. dus toen had ik 2 keuzes... of laten keuren als motor of later terug komen om na te denken.
toen wij nog aan het overleggen waren heeft de keurmeester informatie opgezocht op het internet. met de serienummers van de carburateur, luchtfilter etc. Kon hij uitsluiten dat het hier om een brommer ging. dus heeft hij ons een beetje gematst. En de Simson door de keuring heengeholpen
2 weken later de kenteken papieren ontvangen en gelachen bij de verzekering. ben de enigste in NL

Update 26-05-2007 ''Spuitwerk''

dingen die zijn gebeurd :

- nieuwe spiegels
- paar dingen opnieuw gespoten zoals; kickstart, koplamp ring, en de linker en rechter stuur unit.



lichtunit voor het spuiten;



lichtunit na het spuiten ;



nieuwe look



Update 18-6-2007 ''Voorwiel opgeknapt''

Na 2 weken beunen met slecht weer is het tog deels gelukt om een goed resultaat te krijgen. voordat ik begon heb ik deze foto genomen.



alles zat onder de corrosie en roest. dus eerst alles gestript en bepaalde onderdelen opgeschuurd en gespoten

zo lag het erbij ongespoten


resultaat na het spuiten :



best wel redelijk gespoten vind ik zelf

toen de onderdelen in de velg bevestigd, dit begon er tog al wat meer op te lijken





gister avond de rest in elkaar gebeund









dit waren de foto's. hier nog een lijst met dingen die zijn gebeurd.

- nieuwe RVS boutjes en moertjes.
- nieuwe voorremkabel.
- remblokken licht opgeschuurd, remt nu super
- aluminium onderdelen opgeschuurd en gespoten.
- bepaalde onderdelen gepoetst met belgom.

Update 6-7-2007 ''Duitse onderdeeltjes !''

heb wat spul meegenomen. verder heb ik nog een hoop besteld. in september ga ik de boel ophalen.



- 2 nieuwe kappen ( midden )
- kilometerteller kabel
- werkplaatsboek / info over simson :P
- ori stickers
- kokertjes voor in het dashboard
- carb & voetschakel rubbers
- toeter
- stermoertje

Update 10-8-2007 ''achterkant''

begonnen op maandag avond en geeindigd vandaag. het waren zware dagen maar tog is het me deels gelukt
eerst ben ik begonnen met het opschuuren van het rechter carter samen met de startmotor



daarna heb ik de startmotor schoongemaakt, de behuizing is ook gespoten.



daarna het carter gespoten en toen de bijbehorende onderdelen gemonteerd.





hier nog n foto van het blok zonder behuizing



nieuwe boutjes doen ook wonderen



dan nu het achterwiel. foto's voordat ik begon;







dus de boel uit elkaar gehaald en de volgende onderdelen gespoten / opgeknapt



dingen die zijn gedaan

- gespoten carterdeksel
- opgeknapte startmotor
- nieuwe RVS boutjes
- gespoten achtervelg
- gespoten remtrommels
- gespoten schakelpook met geleider & rempook
- draadboom omgesoldeerd
- nieuwe kappen bevestigd
- toeter bevestigd
- achterveren opgeknapt & gepoetst

hier nog een foto van de binnenkant van de trommelrem



foto's van de nieuwe achterkant







Update 8-9-2007 ''Doosje''

Groot doosje met de volgende onderdeeltjes :

- nieuw zadel overtrek
- Lagers, keeringen, pakkingen en tapeinden
- zadelhoes
- 2 nieuw kettingkast beschermers ( onder en boven )
- achterlicht glaasje
- origineel luchtfilter
- voorvork rubbers
- en nog meer



toen ben ik begonnen met de boel uit elkaar te halen. lekker leeg







en toen de boel weer in elkaar gezet





poortjes ook nog bewerkt



blok zit weer gemonteerd foto's volgen



Dit bericht is gewijzigd door derbi senda man op 7-10-2007 om 21:38 uur.
 
4 Takt Krijg De Tering ik Rij Mengsmering !

Prawish 20-6-2007 20:29 Print reply

Posts: 2778
Heb jij geen project Page?
 
Krijg toch allemaal de...
VerteX 20-6-2007 20:31 Print reply

Posts: 1265
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Prawish
Heb jij geen project Page?


nope.. moet je dat vragen ?
 
4 Takt Krijg De Tering ik Rij Mengsmering !
Master 1.0 20-6-2007 21:35 Print reply

Posts: 152
Leuk dat je rvs boutjes en moertjes gebruikt maar realiseer wel dat rvs boutjes sneller afbreken dan stalen bouten, je op iedere bout en moer kopervet moet smeren (anders gaat het rvs vreten en dan krijg je je boutjes en moertjes noooooit meer knap los, en als laatste: rvs is een edeler metaal dan staal zink of alluminium. opzich is dat niet erg maar besef wel dat je staal en alluminium en zink drie keer zo snel gaat roesten of wordt opgevreten door je rvs (je moet ook nooit een rvs bout met een stalen ring gebruiken als het staal begint te roesten gaat binnen no time je rvs ook roesten)
 
Kennis vermenigvuldigt zich door het te delen!
Sypie_Honda 20-6-2007 21:37 Print reply

Posts: 13830
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Master 1.0
Leuk dat je rvs boutjes en moertjes gebruikt maar realiseer wel dat rvs boutjes sneller afbreken dan stalen bouten, je op iedere bout en moer kopervet moet smeren (anders gaat het rvs vreten en dan krijg je je boutjes en moertjes noooooit meer knap los, en als laatste: rvs is een edeler metaal dan staal zink of alluminium. opzich is dat niet erg maar besef wel dat je staal en alluminium en zink drie keer zo snel gaat roesten of wordt opgevreten door je rvs (je moet ook nooit een rvs bout met een stalen ring gebruiken als het staal begint te roesten gaat binnen no time je rvs ook roesten)


dit probeer ik menig BF member al zo lang te vertellen
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
VerteX 21-6-2007 17:56 Print reply

Posts: 1265
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Master 1.0
Leuk dat je rvs boutjes en moertjes gebruikt maar realiseer wel dat rvs boutjes sneller afbreken dan stalen bouten, je op iedere bout en moer kopervet moet smeren (anders gaat het rvs vreten en dan krijg je je boutjes en moertjes noooooit meer knap los, en als laatste: rvs is een edeler metaal dan staal zink of alluminium. opzich is dat niet erg maar besef wel dat je staal en alluminium en zink drie keer zo snel gaat roesten of wordt opgevreten door je rvs (je moet ook nooit een rvs bout met een stalen ring gebruiken als het staal begint te roesten gaat binnen no time je rvs ook roesten)


heb boutjes, moertjes en ringetjes allemaal in rvs. beetje vet zit er natuurlijk ook op
 
4 Takt Krijg De Tering ik Rij Mengsmering !
zwarte-beuner 25-6-2007 17:42 Print reply

Posts: 2651
Ik vind hem eigenlijk ook nog wel vet
 
brommerloos
yamahadt1986 25-6-2007 17:57 Print reply
Posts: 1713
ik denk dat je hem eerst mooi moet klaarmaken tot het allemaal goed vungsoneert.
en dan terugvoeren tot 45 kilometer per uur.
dan kan je naar de RDW gaan hem te keur aan bieden en dan maar afwachten.
maar het kan ook zijn omdat het een duitser is dat het geen brommer is maar dat ze vinden dat het een motor is.

maar je kan ook eerst goed de geschiedenis achterhalen bijv.
wie was de dealer van de scooter enz.
zo kom je erachter of het een brommer of motor is.

 
stay tuned with www.p.m.tuning.nl / yamaha it's touching your heart!
zwarte-beuner 25-6-2007 18:01 Print reply

Posts: 2651
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: yamahadt1986
ik denk dat je hem eerst mooi moet klaarmaken tot het allemaal goed vungsoneert.
en dan terugvoeren tot 45 kilometer per uur.
dan kan je naar de RDW gaan hem te keur aan bieden en dan maar afwachten.
maar het kan ook zijn omdat het een duitser is dat het geen brommer is maar dat ze vinden dat het een motor is.

maar je kan ook eerst goed de geschiedenis achterhalen bijv.
wie was de dealer van de scooter enz.
zo kom je erachter of het een brommer of motor is.



Dat kunnen ze aan cc inhoud tog al zien , alles boven 49.9cc is motorfiets.

Lees dit topic maar eens

http://www.brommerforum.nl/showtopic/32873

Dit bericht is gewijzigd door dtr_fahrer op 25-6-2007 om 18:01 uur.

Dit bericht is gewijzigd door dtr_fahrer op 25-6-2007 om 18:02 uur.
 
brommerloos
VerteX 25-6-2007 20:51 Print reply

Posts: 1265
ding heeft allang kenteken... zal het trouwens wel ff updaten
 
4 Takt Krijg De Tering ik Rij Mengsmering !

Dit topic is 2268 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved