simpel, alleen de goeie momenten vinden
kan ook met terugschakelen.
Terugschakelen hangt af en toe van type bak af, ene kun je "zomaar" terugschakelen, andere bak moet je eerst lichtjes gas bij geven.
Opschakelen is makkelijker.
Sowieso als je in de leerfase zit, NIET van 1 naar 2 zonder koppeling doen. Je jaagt m dan vaak in zn neutraal als het niet werkt en met een schrikreactie ram je hem er alsnog ergens in en krijgt je blok een optater (evenals ketting enz).
voet onder pedaal houden.
Terwijl je je gas een halve centimeter terugdraait, druk je je pedaal omhoog.
De hoeveelheid gas die je terug neemt mag niet te veel zijn, krijg je weer optaters.
Het juiste moment is als het blok NET (lichtjes) begint te zakken in toeren.
geef je teveel gas terug rem je af op de motor, is ook weer niet de bedoeling (waarna je weer gas bij geeft in hogere versnelling, waardoor ie vooruitbokt).
Geheel hoort vloeiend te verlopen.
Dus tegelijk met de draai van je hand wip je je voet omhoog.
met elke tweewieler waar ik op heb gereden wel eens geprobeerd en op alle tweewielers die ik zelf had/heb met regelmaat zonder koppeling op/teruggeschakeld.
no sweat
Pas als je vloeiend kunt opschakelen 2-3 3-4 4-5 5-6 , dan mag je van 1-2 proberen.
lukt dit allemaal vloeiend, kun je gaan experimenteren met terugschakelen.
slechts korte rukjes met het gas zijn al voldoende
voor de racerij wordt wel eens het quickshift oid ssteem gebruikt, waarbij met sensoren/hendeltjes op de schakelpook zelf bij het schakelen de ontsteking even wordt onderbroken, zodat er geen kracht op de bak komt, waardoor er dus gewoon geschakeld kan worden.
Leuk systeem, nauwelijks te maken op een brommer (en op een brommer weinig nut).
Bij sprintwedstrijden kun je meer gebruik maken van slippende koppeling ivm toerental/koppel
Dit bericht is gewijzigd door KaWaReZ [Rezek] op 19-6-2007 om 22:30 uur.