Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - schakelen zonder koppeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 858 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #43659 - schakelen zonder koppeling
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 10314 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

jeroenmtx 19-6-2007 22:07 Print topicpost
Posts: 208
ik heb pas van iemant gehoort dat schakelen zonder koppeling niet slecht is voor je schakelbak. hij doet nooit met de koppeling schakelen en heeft daar nog nooit problemen mee gehad.

is dat nou slecht of helemaal niet?
 

Leen 19-6-2007 22:07 Print reply

Posts: 26877
opschakelen zonder koppeling kan wel, als je je gas maar loslaat, of je ontsteking onderbreekt op het moment dat je schakelt.

terugschakelen zonder koppeling is minder bevordelijk, dat moet je echt bij een bepaald toerental doen voordat ie soepel teruggaat.
 
Vehikel 19-6-2007 22:07 Print reply

Posts: 2903
Als je het kan is het niet slecht. Als je het nooit gedaan hebt, zou ik het ook niet proberen.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
jeroenmtx 19-6-2007 22:09 Print reply
Posts: 208
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Als je het kan is het niet slecht. Als je het nooit gedaan hebt, zou ik het ook niet proberen.


wat kan er anders verkeert gaan
 
Vehikel 19-6-2007 22:10 Print reply

Posts: 2903
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jeroenmtx
[...]


wat kan er anders verkeert gaan

Als de brommer niet goed in de versnelling klikt, dan kan je je tandwielen beschadigen. Want er staat zeer veel kracht op de bak.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
-TimP- 19-6-2007 22:10 Print reply

Posts: 1836
kunnen je tanden in je versnellingsbak kapot gaan of snel slijten
 
zxr club zx6r 2003
mtx-r50 19-6-2007 22:11 Print reply

Posts: 264
schakel gewoon met koppeling, is niet moeilijk en anders rij je toch gewoon zonder handkoppeling (lekker stoer)
 
I find his films about as funny as getting an arrow through the neck and discovering there's a gas bill tied to it.
Karlmt5 19-6-2007 22:12 Print reply

Posts: 2296
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Als je het kan is het niet slecht. Als je het nooit gedaan hebt, zou ik het ook niet proberen.



jah, en omdat niemand het in het begin kon doet nu niemand het omdat niemand het dus moet proberen...

gewoon proberen, kan zat gewoon gas los en doortikken gas erop.. nix mis mee

Dit bericht is gewijzigd door Karlmt5 op 19-6-2007 om 22:12 uur.
 
keep rollin' rollin rollin rollin, keep rollin' rollin rollin rollin
Bruuns 19-6-2007 22:14 Print reply

Posts: 2213
je moet opschakelen precies op het moment dat je je gas loslaat,

er staat dan even geen kracht op je bak en gebeurt er niks.

doe je het te laat, dan ben je eaan het afremmen, wat betekent dat je motor langzamer wil draaien als je banden doen, dan staat er dus een lichte kracht op je bak, en wanneer je dan schakelt zullen je tandielen een klap, klapje krijgen.

schakelen terwijl je gas geeft is natuurlijk veel erger

maar je koppeling gebruiken is gewoon altijd beter, klinkt vaak ook beter dus ja, en sneller schakelen geloof ik niet echt in hoor, met koppeling kun je ook zeer snel schakelen als je het goed doet.
 
A-j bange leaft goa-j bange dood..
Vehikel 19-6-2007 22:15 Print reply

Posts: 2903
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Karlmt5
[...]



jah, en omdat niemand het in het begin kon doet nu niemand het omdat niemand het dus moet proberen...

gewoon proberen, kan zat gewoon gas los en doortikken gas erop.. nix mis mee

Dit bericht is gewijzigd door Karlmt5 op 19-6-2007 om 22:12 uur.

Als je je bak wil riskeren vind ik het prima, als het fout gaat, gaat het goed fout. Want tandwielen zijn duur, en het is een lastig karwei om het te repareren. Dus jouw reactie vind ik niet zo verstandig. En ik ken wel mensen die het geprobeert hebben, maar niet met succes. Zijn Kreidler heeft weken bij de bromboer gestaan, dat tikt lekker aan.

 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Jeffer 19-6-2007 22:16 Print reply

Posts: 468
waarom zou je dat eigenlijk willen lol koppel gewoon..
 
Plop?
Vehikel 19-6-2007 22:17 Print reply

Posts: 2903
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jeffer
waarom zou je dat eigenlijk willen lol koppel gewoon..


stomme vraag.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Makrolon 19-6-2007 22:17 Print reply

Posts: 6733
ik doe het heel af en toe als ik met mn hand ergens mee bezig ben ofzo, muziekje op zetten oid. ik geloof niet dat het heel slecht is als je het een keer probeert ofzo. ik zou dit alleen niet altijd doen.
 
KTM 525 EXC Supermoto
driver004 19-6-2007 22:21 Print reply

Posts: 3418
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Makrolon
ik doe het heel af en toe als ik met mn hand ergens mee bezig ben ofzo, muziekje op zetten oid. ik geloof niet dat het heel slecht is als je het een keer probeert ofzo. ik zou dit alleen niet altijd doen.

haha


maja ik zou het niet doen tenzij je persee je versnellings bak wilt reviceren een paar keer is niet erg maar vaak doen is wel schadelijk tenzij bij lage toere en gas los..
 
2 fast , 2 stroke | [DTB]Mtx --> crosser.. ][
KaWaReZ 19-6-2007 22:27 Print reply

Posts: 20582
simpel, alleen de goeie momenten vinden
kan ook met terugschakelen.

Terugschakelen hangt af en toe van type bak af, ene kun je "zomaar" terugschakelen, andere bak moet je eerst lichtjes gas bij geven.

Opschakelen is makkelijker.

Sowieso als je in de leerfase zit, NIET van 1 naar 2 zonder koppeling doen. Je jaagt m dan vaak in zn neutraal als het niet werkt en met een schrikreactie ram je hem er alsnog ergens in en krijgt je blok een optater (evenals ketting enz).

voet onder pedaal houden.
Terwijl je je gas een halve centimeter terugdraait, druk je je pedaal omhoog.
De hoeveelheid gas die je terug neemt mag niet te veel zijn, krijg je weer optaters.
Het juiste moment is als het blok NET (lichtjes) begint te zakken in toeren.
geef je teveel gas terug rem je af op de motor, is ook weer niet de bedoeling (waarna je weer gas bij geeft in hogere versnelling, waardoor ie vooruitbokt).

Geheel hoort vloeiend te verlopen.

Dus tegelijk met de draai van je hand wip je je voet omhoog.


met elke tweewieler waar ik op heb gereden wel eens geprobeerd en op alle tweewielers die ik zelf had/heb met regelmaat zonder koppeling op/teruggeschakeld.

no sweat

Pas als je vloeiend kunt opschakelen 2-3 3-4 4-5 5-6 , dan mag je van 1-2 proberen.

lukt dit allemaal vloeiend, kun je gaan experimenteren met terugschakelen.
slechts korte rukjes met het gas zijn al voldoende


voor de racerij wordt wel eens het quickshift oid ssteem gebruikt, waarbij met sensoren/hendeltjes op de schakelpook zelf bij het schakelen de ontsteking even wordt onderbroken, zodat er geen kracht op de bak komt, waardoor er dus gewoon geschakeld kan worden.
Leuk systeem, nauwelijks te maken op een brommer (en op een brommer weinig nut).
Bij sprintwedstrijden kun je meer gebruik maken van slippende koppeling ivm toerental/koppel

Dit bericht is gewijzigd door KaWaReZ [Rezek] op 19-6-2007 om 22:30 uur.
 
ZX 10 :) || Houdoe FM!! Wij maken je radio pas echt stuk! || ZX10,5 , stukgatiellufachtennegentuges
buldogo2 19-6-2007 22:28 Print reply

Posts: 2101
Je bak zal je niet snel molle hiermee hur... eerder je koppeling die in gaat slaan... en als je et zo nodig wil probeeren...probeer et dan eerst op en zant pad, dan vankt et zand de klap enigzins op als je et fout doet...
 
Born to ride

Dit topic is 10314 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved