Kan iemand mij uitleggen hoe een ontsteking werkt die zijn tijdstip aanpast naargelange zijn toerental?
In de knowledge base van honda NSR bijvoorbeeld staat er bij de technische gegevens achter tijdstip en vervroeging ?? naargelange de tr/min. Ik ga er van uit dat deze dus een ontsteking heeft die zo werkt maar kan iemand mij dit uitleggen?
Kan iemand mij uitleggen hoe een ontsteking werkt die zijn tijdstip aanpast naargelange zijn toerental?
In de knowledge base van honda NSR bijvoorbeeld staat er bij de technische gegevens achter tijdstip en vervroeging ?? naargelange de tr/min. Ik ga er van uit dat deze dus een ontsteking heeft die zo werkt maar kan iemand mij dit uitleggen?
Wat een cdi doet is de onstekingscurve veranderen, in lage toeren zal die iets vroeger staan en naar mate je meer toeren maakt verlaat die het onstekingstijdstip..
correct me if i'm wrong! of ben ik nu in de war met hpi ofso?
NSR onsteking kan je ook verdraaien en dus nog vroeger of later zetten..
Dit bericht is gewijzigd door Hardstyle op 13-6-2007 om 17:39 uur.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Hardstyle
Wat een cdi doet is de onstekingscurve veranderen, in lage toeren zal die iets vroeger staan en naar mate je meer toeren maakt verlaat die het onstekingstijdstip..
correct me if i'm wrong! of ben ik nu in de war met hpi ofso?
NSR onsteking kan je ook verdraaien en dus nog vroeger of later zetten..
Dit bericht is gewijzigd door Hardstyle op 13-6-2007 om 17:39 uur.
nee hoe meer toeren hij draait hoe vroeger hij vonkt.. verder weet ik niet hoe een cdi dat voor elkaar krijgt
murphy's law: altijd de steeksleutel verkeertesom vastpakken
Ik ben er zeker van dat hoe meer toeren de motor maakt hoe later hij ontsteking geeft. Het mengsel is dan warmer en de verhoudingen zijn idealer waardoor het mengsel rapper ontbrandt en je om detonatie te verkomen later ontsteking geeft.
Maar de cdi doet dit dus.
Kan iemand mij uitleggen (elektrisch schema bijvoorbeeld) hoe dit allemaal werkt.
Waarschijnlijk is dit vrij ingewikkeld en zal ik wel gewoon aannemen dat de cdi dat doet.
Quote:Oorspronkelijk gepost door: roald
Ik ben er zeker van dat hoe meer toeren de motor maakt hoe later hij ontsteking geeft. Het mengsel is dan warmer en de verhoudingen zijn idealer waardoor het mengsel rapper ontbrandt en je om detonatie te verkomen later ontsteking geeft.
Maar de cdi doet dit dus.
Kan iemand mij uitleggen (elektrisch schema bijvoorbeeld) hoe dit allemaal werkt.
Waarschijnlijk is dit vrij ingewikkeld en zal ik wel gewoon aannemen dat de cdi dat doet.
mooi niet de cdi laat hum steeds vroeger ontsteken naarmate die meer toeren draaid dus heb je een curve die mooi verloopt van laat naar vroeger, verder is er een onsteking die dit laat verlopen dat is hpi(er zijn nog meer binnerotors die dit hebben) voor meer informatie zou ik als ik jou was ff op de hpi site zoeken
Dit bericht is gewijzigd door Biggetjuuh op 14-6-2007 om 17:19 uur.
Die grades in die grafiek is toch; zoveel graden vóór BDP? dus eerst 30graden en later 0graden.. dus als die 30graden vóór BDP onsteekt, onsteekt die dus eerder/vroeger dan 0graden vóór BDP.. dus naarmate je meer toeren gaat maken verlaat die het onstekingstijdstip..