Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - XL50(0) loopt me te stangen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1125 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #43511 - XL50(0) loopt me te stangen
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2023 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Splendid 12-6-2007 18:24 Print topicpost

Posts: 8421
Ik word echt helemaal gek van mn XL..

Hij loopt goed, met choke (dan heb ik er 2 knijpers op, want hij blijft niet hangen). Met 1 knijper loopt ie iets minder en moet ik gas houden bij stilstand, anders valt ie uit, en zonder choke doet ie t wel goed, maar alleen als je meer dan half gas geeft.

Hij trok eerst valse lucht, dat is ondertussen gemaakt. Luchtfilter zit er goed op, afstelling is goed (hij deed t zo eerst altijd wel), de carburateur heb ik "gedraind" en schoongemaakt van binnen, filter in de benzinekraan is schoongemaakt, benzineleidingen zitten niet verstopt.

De bougie wordt trouwens wel pikzwart als ik een tijdje met choke heb gereden. Ik snap er nog de ballen van, dus als iemand hier een geniale ingeving heeft, dan hoor ik het graag.
 
Ik wil een onderwaterbeer!!

ronge48 12-6-2007 18:31 Print reply

Posts: 3003
als ik het zo hoor dat denk ik dat je een iets grotere sproeier moet hebben of wat meer lucht geven
 
Bier, Zweet en gebakken Schoap
Splendid 12-6-2007 18:33 Print reply

Posts: 8421
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kevin-senda-sm
als ik het zo hoor dat denk ik dat je een iets grotere sproeier moet hebben of wat meer lucht geven


Die 2 dingen spreken elkaar tegen..

opzich zou ik idd een grotere sproeier kunnen doen, het jammere is alleen dat ie het zo altijd gedaan heeft, daarna is die even uit elkaar geweest (cilinder enzo eraf, carb dus ook) en nu doet ie t niet meer goed..
 
Ik wil een onderwaterbeer!!
ronge48 12-6-2007 18:34 Print reply

Posts: 3003
sorry bedoelde natuurlijk dan minder lucht..
 
Bier, Zweet en gebakken Schoap
MrOi 12-6-2007 18:34 Print reply

Posts: 3110
Rookt hij ook heel erg?
 
XT Supermotard For Sale!
Nouwk 12-6-2007 18:36 Print reply

Posts: 4242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Splendid
[...]


Die 2 dingen spreken elkaar tegen..

opzich zou ik idd een grotere sproeier kunnen doen, het jammere is alleen dat ie het zo altijd gedaan heeft, daarna is die even uit elkaar geweest (cilinder enzo eraf, carb dus ook) en nu doet ie t niet meer goed..


Je zou idd meer benzine of MINDER lucht moeten als je dat zo hoort, dat van het uitvallen en beter op choke rijden En bougiebeeld is natuurlijk niet altijd betrouwbaar, maar dat weet je zelf ook wel!

Heb je echt zeker weten weer alles goed aangesloten etc zodat er toch geen valse lucht wordt aangezogen?

Anders gewoon een grotere sproeier er in gooien als dat beter rijdt.
 
Splendid 12-6-2007 18:41 Print reply

Posts: 8421
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MrOi
Rookt hij ook heel erg?


nee

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nouwk
[...]


Je zou idd meer benzine of MINDER lucht moeten als je dat zo hoort, dat van het uitvallen en beter op choke rijden En bougiebeeld is natuurlijk niet altijd betrouwbaar, maar dat weet je zelf ook wel!

Heb je echt zeker weten weer alles goed aangesloten etc zodat er toch geen valse lucht wordt aangezogen?

Anders gewoon een grotere sproeier er in gooien als dat beter rijdt.


Ik heb nog geen luchtschroef kunnen ontdekken op dat ding, zal zo weer even kijken, alleen het probleem is, dat mn hele blok er onder weg moet als ik de carb er af wil halen, en prutsen met sproeiers doe ik dus ook liever niet

dit komt trouwens omdat er een blok onder ligt met elec start, en dan past de carb er niet langs:p

edit: Ik zal binnenkort wel even deo spuiten enzo, maar naar mijn idee zuigt ie geen valse lucht

Dit bericht is gewijzigd door Splendid op 12-6-2007 om 18:42 uur.
 
Ik wil een onderwaterbeer!!
Mopar 12-6-2007 18:41 Print reply

Posts: 4772
Waarom word er verdomme ! altijd naar de sproeier gewezen ?
Zo simpel he ?

Je zegt dat de afstelling goed is, maar dat kan je niet eens weten.

Wat ik als 1e zou controleren :

Ontsteking timing
klep timing en klep speling
compressie
electrode van de bougie goed
luchtfilter (maar die is dus goed )

Belangrijker is :

Hoe is het probleem ontstaan ?
Was het er ineens ?

zo ja, klep-timing controleren, want dan vermoed ik dat je distriebutie riem 1 tandje versprongen is omdat hij te slap hangt.
( gevolg van achterstallig onderhoud )
Of er is een zuigerveer geknapt, en/of een klep beschadigd.

Check je klep-timing, controlleer je compressie, weet zeker dat je ontsteking op tijd staat, binnen de specs.

Als je dat allemaal uit kunt sluiten is er motorisch geen (heel wss geen) schade.
Als je aan de sproeier gaat kunnen kan je het probleem ''maskeren'' en uiteindelijk zal het probleem groter worden.

Check die dingen eerst eens.
( zijn nog 1001 mogenlijkheden, maar controlleer eerst motorisch alles voordat je naar de carb gaat wijzen )

 
Mopar 12-6-2007 18:43 Print reply

Posts: 4772
aha, je hebt de cilinder eraf gehad.

ill bet ya : kleptiming verkeerd, en als je het heel erg fout hebt gedaan zijn je kleppen beschadingd..

Check je kleptiming !
 
Splendid 12-6-2007 18:46 Print reply

Posts: 8421
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Mopar
Waarom word er verdomme ! altijd naar de sproeier gewezen ?
Zo simpel he ?

Je zegt dat de afstelling goed is, maar dat kan je niet eens weten.

Wat ik als 1e zou controleren :

Ontsteking timing Ontsteking stelt zichzelf af
klep timing en klep speling Is net afgesteld, is allemaal goed
compressie Is ook goed
electrode van de bougie goed Niet gecontroleert..binnenkort ff nieuwe bougie halen
luchtfilter (maar die is dus goed ) yup

Belangrijker is :

Hoe is het probleem ontstaan ? Nadat ie uit elkaar was geweest
Was het er ineens ? Ja, maar daarna heeft chineesboer de kleppen weer opnieuw gesteld

zo ja, klep-timing controleren, want dan vermoed ik dat je distriebutie riem 1 tandje versprongen is omdat hij te slap hangt.
( gevolg van achterstallig onderhoud )
Of er is een zuigerveer geknapt, en/of een klep beschadigd.
Zuigerve(e)r(en) zijn/is niet geknapt, klep beschadigd weet ik niet, en zal ik binnenkort naar kijken

Check je klep-timing, controlleer je compressie, weet zeker dat je ontsteking op tijd staat, binnen de specs. Ontsteking stelt zichzelf dus, vader van een maat van me heeft zon compressie meter, zal die er binnenkort ook even opgooien

Als je dat allemaal uit kunt sluiten is er motorisch geen (heel wss geen) schade.
Als je aan de sproeier gaat kunnen kan je het probleem ''maskeren'' en uiteindelijk zal het probleem groter worden.

Check die dingen eerst eens.
( zijn nog 1001 mogenlijkheden, maar controlleer eerst motorisch alles voordat je naar de carb gaat wijzen )




Dit bericht is gewijzigd door Splendid op 12-6-2007 om 18:47 uur.
 
Ik wil een onderwaterbeer!!
Vehikel 12-6-2007 18:47 Print reply

Posts: 2903
De cilinderkop ff op zijn kop neer zetten, beetje benzine er op gieten, en kijken of het niet tussen de kleppen weg sijpelt. Deze dingen zou ik sowieso altijd doen als je de kop eraf hebt. En wat Mopar zegt, kleptiming en distrubutie is erg belangrijk.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...
Splendid 12-6-2007 18:51 Print reply

Posts: 8421
ikzelf heb hem niet uit elkaar gehaalt, maar chineesboer..

Kleptiming enzo dan maar even nakijken danku, had ik zelf dus nog niet aan gedacht, tis mn eerste 4 taktje:P
 
Ik wil een onderwaterbeer!!
Mopar 12-6-2007 18:52 Print reply

Posts: 4772
Ik vermoed dat je klep-timing echt helemaal ruk is, of er zijn kleppen beschadigd...

Je carb. kan het niet zijn, aangezien je daaraan niks veranderd hebt, en hij altijd goed heeft gelopen.

En klep timing is iets anders als klepspeling he ?
 
chineesboer 12-6-2007 18:57 Print reply

Posts: 3676
he, he, he

Een beetje voorzichtig met wat je zegt.. de kleptiming is zeker weten goed speling heb ik nooit naar gekeken omdat die voorheen goed was.
 
Splendid 12-6-2007 19:03 Print reply

Posts: 8421
chineesboer heeft een keer per ongeluk een stuk van de kleppendeksel eraf gesloopt, en daarna weer in elkaar gelijmt met vloeibare pakking, eerst maares een goede kleppendeksel kopen
 
Ik wil een onderwaterbeer!!
Vehikel 12-6-2007 19:03 Print reply

Posts: 2903
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: chineesboer
he, he, he

Een beetje voorzichtig met wat je zegt.. de kleptiming is zeker weten goed speling heb ik nooit naar gekeken omdat die voorheen goed was.

Daarkan het ook door komen :P Als 1 klep helemaal strak staat, heb je kans dat de ander niet 100% sluit, dan kan ie ook slecht lopen. En checken of de kleppen niet verbrand zijn oid. Als benzine in kop wegsijpelt [zie mijn vorige quite] ff kleppen opnieuw in schuren met kleppasta.
 
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!...

Dit topic is 2023 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved