Misschien handig om even alle afbeeldingen eerst te laten laden. Is stuk fijner om te lezen, anders komen er nog telkens afbeeldingen bij tussendoor.
Hallo allemaal,
Ik zal me eerst maar even voorstellen.
Ik ben Ruben Demuyt, ik woon nu een tijdje in Boxmeer en ben 17 jaar oud.
Ik zit op een Techniek school in Nijmegen voor Monteur/werkplaatsmanager.
M’n brommer verleden is niet zo heel bijzonder. Het begon allemaal met een Vespa Ciao die we vonden in de struikjes.
Mooi opgelapt en na 2 weken doorverkocht.
Daarna ben ik begonnen met zoeken naar een wat serieuzere brommer, en aangezien ik een schakel wou en Honda brommers er goed uit vond zien. Ben ik gaan zoeken naar een Honda NSR.
De NSR was flink kapot, ben dus lang bezig geweest om hem op te lappen.
Het was mijn eerste brommer,
dus het begon met ERG veel leren, hoe alles werkte en wat het precies voor werking had!
Zo was de Honda NSR toen ik hem kocht:
En na flink wat sleutelen en héél wat leren zag de NSR er zo uit:
De NSR heb ik nu nog steeds,
deze hou ik om op te rijden zolang m’n nieuwe brommer nog niet klaar is.
Dan gaat deze de deur uit.
---------------------
Oké, dan het project waar deze pagina om gaat.
Een Honda MB5 die van de grond af aan word opgebouwd.
Elk deeltje zal mooi worden gemaakt/ gerestaureerd.
Het wordt
geen sprinter maar hoop dat hij toch wel aardig vlot zal gaan lopen.
De
setup word:
Cilinder: Origineel 50CC Belgisch (Redelijke zeldzaam en word in Race’s gebruikt)
Membraam: 6 Kleps Malossi
Uitlaat: Techno Race uitlaat
Carburateur: 21MM Mikuni
Koppeling: 4 Plaats koppeling
Versnellingsbak: 6 Bak
Uiterlijk:
Het uiterlijk wil ik zo origineel mogelijk houden.
Alle originele onderdelen komen er op.
Hij word niet verhoogd en knipperlichten, spiegels etc. komen er netjes op.
Verder zal ik alleen een kleur nemen die ik zelf mooi vind.
Het begin:
Oké. Ik begin van de grond af aan. Ik heb niks van de brommer dus het word beginnen met een frame en wat andere spullen inkopen.
Zo gezegd, zo gedaan.
Mijn eerste inkopen:
Frame (met kenteken), achterbrug, zadel en setje wielen gekocht.
De ophangpunten van het frame waar het motorblok in komt te hangen waren
afgebroken
Op school heb ik de oude steunen van het frame gezaagd, en 2 nieuwe gemaakt. Netjes vast gelast.
Alvast begonnen met het schuren van de onderdelen. Frame wielen etc. heb ik ook geschuurd,
achteraf had dit nieg gehoeven omdat ik ze heb laten stralen haha!
Ik ben gaan zoeken naar een motorblok op Marktplaats, en ben naar een jongen gegaan die nog erg veel spul had liggen! Erg veel kunnen kopen voor een mooi prijsje!
O.A.
- Motorblok
- 12mm Carburateur om eventueel te testen
- 2 voorvorken
- 2 wielen
- Voorkapje dat op de tank zit
- 2e Motorblok met onderdelen (4 bak erin)
- 3 plaatskoppeling
- Kickstarter etc.
Voor ¤80,- Niet slecht moet ik zeggen!
De 4 bak die er in zat eruit gehaald en verkocht.
Weer een klein koopje… Een achterbrug, wel wat toegetakeld door de ketting, en een 4 plaats koppeling.
De gaten die in de achterbrug zaten opgevuld met lasnaden.
Ik had een adresje gevonden waar ik mijn frame en velgen kon laten zandstralen en in de lak laten zetten voor een mooi prijsje.
Achteraf was
al dat geschuur niet nodig geweest haha!
Ik had geen zin om de banden er af te halen,
omdat er toch nieuwe banden omheen komen heb ik het maar zo ingepakt.
In ST Oedenrode zit een bedrijf
Motoimport.
Zij verkopen 2e hands en nieuwe producten voor alle type Honda’s.
Daar ga ik telkens mijn onderdelen halen.
Deze spullen heb ik daar nu gekocht:
- Voorkuip van MB
- Chromen nieuwe achterveren
- Nieuw balhoofd lager setje
- Nieuwe assen voor achterbrug en voorwiel + blok
- Nieuwe voetsteun voor
- Blok olie
- Voorspatbord
- KM aandrijver
- 7 tal schroefjes voor de voorkuip (origineel)
- Blok standaard (origineel)
- 6Bak voor MBX
De 6 bak. Jammer genoeg hadden ze geen 6 bak meer voor een MB.
Dus heb ik er maar een moeten nemen voor een MBX.
Dat word dus precies anders om schakelen.
Omhoog = 1
Omlaag = 2,3,4,5,6
Ik ben aan m’n blok begonnen! 6 Bak er mooi ingezet, ging allemaal wel goed!
Alles weer dicht gemaakt en even gecontroleerd. Bleek dus dan m’n krukas goed scheef was!
Meteen maar even terug gegaan om wat nieuwe spullen te kopen.
- Krukas + Lagers
- Keering setje
- Achterspatbord
- Complete voorrem
- 2 Nieuwe buitenbanden
Oké m’n spullen terug van de spuiter en een nieuwe aanwinst:
En dan m’n nieuwe
Aanwinst: Blokbeugels voor een MB.
Jaja .. naar lang zoeken toch aan kunnen komen.
Deze beugels komen voor het motorblok te zitten, vroeger zijn ze er altijd af gesloopt en daarom zijn ze nu erg moeilijk te vinden!
Ben dan ook erg blij met deze!
Ben begonnen met het mooi en goed werkend maken van onderdelen.
De
koppeling uit mekaar, nieuwe koppelingsplaten er tussen en weer netjes maken.
De MB8 Remklauw weer in orde maken, nieuwe remblokken, rubbers etc.
Voor de rest veel
Schuurwerk en spuitwerk.
Alles mooi kaalschuren, ontvetten etc. en dan in de verf.
Remklauw helemaal uit mekaar gehaald en gereviceerd.
Hij is opnieuw gespoten en er zitten natuurlijk nieuwe remblokjes op.
Begin van de tank, de deuken die er in zaten mooi dicht plamuren!
Veel werk, maar dat is het later wel waard!
Het motorblok is nu helemaal
klaar .
De versnellingsbak, krukas, lagers en koppeling zijn allemaal vernieuwd, en het enigste dat er nu nog op moet is de cilinder.
Ik ben wat begonnen met het in elkaar zetten van de onderdelen.
Hier wat picture’s van het frame met een aantal kleine spullen er op.
Alle spullen die moeten worden
gespoten.
Ze worden professioneel gespoten in
Bordeaux Rood.. Ben benieuwd naar het resultaat!
En dan eindelijk m’n spullen binnen!
Uitlaat: Techno Race
Membraam 6 kleps Malossi
Carb: 18MM Keihin (komt onder m’n NSR. De Mikuni van de NSR komt onder deze)
Weer naar Motoimport geweest om nieuwe spullen te kopen.
Lijstje:
- Bagagerek + Knipperlichten voor en achter
- Wat kleine onderdelen
- Draadboom
- Voor licht + achterlicht
- Originele achtervoetsteuntjes + Benzine kraantje
- Tankdop + Bobine
- Origineel zadeldekje
- Originele HM167 Cilinder – Gehoont + nieuwe zuiger
- Chromen kickstarter
- Wigje
Een wigje gemaakt voor het opvullen van het membraam
Even kijken welke ontsteking er op gaat komen!
Het is misschien wel geen HPI zoals de meeste scooters hier hebben, maar het word dan ook geen racer.
Cilinder volledig opgeschuurd, deze word
opnieuw gespoten.
Afgeplakt en netjes gespoten.
Een hele tijd
Niks kunnen doen.
Heb flink wat geld gespaard en ben weer naar Motoimport geweest om hopelijk de bijna laatste onderdelen te kopen!
Weer heel wat nieuwe spullen gehaald.
O.A.
- Ketting + tandwielen voor en achter
- Accu + Accu zuur + Accubakje
- Nieuw Gas + Handvaten
- Nieuwe hevels Koppeling en Rem + Kabels voor Gas, Rem, Koppeling, Toeren
- Automatische kettingspanner
- Kettingbeschermer
- Set spiegels
- Nieuwe schakelpook
- Lichtschakelaar, clingelateur, en Lichtweerstand.
Klein overzichtje, maar erg slechte kwaliteid!
|Meeste spullen gemonteerd:
Voorrem ontluchten
Ook maar begonnen aan m’n zadelhoes. Hier moest een nieuwe opkomen.
Dus wat gereedschap geleend bij de
Gamma.
Hier het resultaat van het zadel.
Het is een Honda, dus er was weer een iets kapot, een van de bouten was afgebroken,
dus gat doorheen geboord en er maar een nieuwe in gezet.
---------------
Na
LANG wachten zijn dan eindenlijk mijn kappen gespoten!
Het ziet er prachtig uit, en we zijn het meteen gaan ophalen.
Hier wat fotos:
Toen ik mijn uitlaat onder de brommer zette, kwam ik er achter dat de bokstandaard niet ging passen.
Flink balen, want vond het erg mooi, maar heb er een zij-standaard voor in de plaats gekocht.
Ook ben ik bezig geweest met het reinigen van mn carburateur.
Ik ben weer een
hele tijd bezig geweest met het monteren van alle spullen!
Na een flinke tijd werken begon het er al op te lijken.
De meeste en nootzakelijke spullen waren gemonteerd.
Kwam deze nog tegen haha!
De Honda MB staat nu voor een heel groot deel in mekaar, de verlichting, claxon en richtingaanwijzers werken nu naar heel veel gedoe.
Mn eerste
testrit zit er ook al op.
Na veel aankikken toch maar gaan rennen.
Hij wou even lopen maar het klonk niet echt geweldig.
Dus maar even een heuvel gezocht en een aantal keer naar beneden gerend/gereden.
Hij ging steeds beter rijden en na wat afstellen liep hij erg goed!
--------------
Ik was wat aan het inrijden, en trok even wat harder door.
En opeens slaat alles vast en slipt mijn achterwiel. Flink balen en naar huis lopen.
Had al een vermoeden dat het een vastloper zou zijn.
Thuis aangekomen even koppelingshuis eraf gehaald, en gelukkig bleek het mijn kickstarter tezijn waarvan de as was vast gaan zitten aan het tandwiel!
Op mijn stage plek met de draaibank de as wat bijgewerkt en een nieuw tandwiel erop gezet + een minder dikke ring!
Gelukkig was alles nog in orde en liep hij goed.
Een aantal weken later is hij dan helemaal klaar!
Ik heb er super hard aan gewerkt de laatste tijd! .. De laatste problemen opgelost en heb hem mooi afgesteld.
Hij rijd als een zonnetje en ik ben er erg zuinig op.
Hij rijd rond de 90 á 95 KM/H en binnenkort zal er een filmpje verschijnen.
De laatste fotos van hoe de Honda MB5 er bij staat:
Bedankt allemaal voor het kijken en lezen! ..
Eventuele updates en filmpjes komen hier onder nog testaan! ..
Met vriendelijke groet,
Ruben Demuyt
Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 2-4-2008 om 17:38 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 2-4-2008 om 17:39 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 2-4-2008 om 17:40 uur.