Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #43328 - krukas 2 cilinder ABT
|
Pagina 4 van 5
|
Dit topic is 8361 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Harold |
3-6-2007 18:46 |
Posts: 1052 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: John Huijben
waarom maak je nie zoiets ?
lijkt mij de makkelijkste manier.
Dit bericht is gewijzigd door John Huijben op 3-6-2007 om 18:38 uur.
denk je niet dat ze zichzelf van elkaar proberen af te schuiven.
Als je de bus die er om heen komt net iets te ruim hebt, blijven ze niet in één lijn staan.
Als je nou precies het zelfde doet alleen dan met aan de ene kant een gleuf en aan de andere kant aan bijde kanten van de as een stukje er af frezen zodat je en rechthoekige vorm krijgt die je in die gleuf van de andere laat vallen.
Beetje het idee van een schroeven draaier op een schroef.
Dit komt je ook wel is tegen bij wat oudere motoren bij de nokkenassen of in toerental aandrijvingen.
|
|
|
|
Senda01 |
3-6-2007 18:52 |
Posts: 81 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: John Huijben
waarom maak je nie zoiets ?
lijkt mij de makkelijkste manier.
denk dat het mischien nog wel mogelijk is om dit te maken zonder de krukassen uit elkaar te persen, tenminste als je n draaibank met n goede klauwplaat heeft die niet slingert of onnauwkeurig is.
gewoon zorgen dat je drijfstang niet steeds tegen de drieklauw aan loopt te tetsen, en dat er geen spanen in je lager komen.
gewoon op de krukaswangen inspannen, meetklokje op het deel waar je lager zit zetten, en als er teveel afwijking inzit met een onafhankelijke 4klauw doen.
gewoon heel de astap zegmaar waar je lagers opzitten afdraaien tot een bepaalde diameter, bv. rond 20 ofzo.
en dan beide astappen inkorten tot de goede lengte, zodat de krukassen op de goede afstanden van elkaar komen te zitten.
vervolgens de krukas in een freesbank inspanne, zorgen dat de astap recht zit tov de freesassen zegmaar, en dan bij beide krukassen een hoek uit de astap frezen zodat de boel in elkaar valt.
vervolgens daar een bus overheen die dan weer de goede diameter heeft voor je lagers en keeringen.
de diepte van de hoek die je uitfreest moet je zo maken dat je een goede passing hebt.
zo kan je de krukassen zelf nog splitsen en in elkaar zetten, om het blok uit elkaar te kunnen halen.
lijkt me opzich wel mogelijk.
moet je wel zeer nauwkeurig kunnen werken, als je ergens een tiende afwijking hebt draai je zo n krukas in de soep.
ligt er ook aan waar je die afwijking hebt natuurlijk, maar je zult wat ervaring nodig hebben om dit te maken.
hier ff n foto om de boel n beetje duidelijk te maken.
denk dat t zo steviger is dan met n spiebaan, en compacter te maken.
afbeelding
en dat t zo in elkaar valt
afbeelding
edit:
over het draaien van een krukas trouwens.
heb het niet bij veel verschillende krukassen gedaan, maar weet wel dat het bij honda krukassen iig kan, en denk dat het bij bijna alle assen wel moet lukken.
iets als de bigend pin zul je niet afgedraaid krijgen, maar de krukaswangen enzo zelf wel.
dit is een krukas die ik aangepast heb, is ook veel aan gedraaid, en dat was wel te doen.
kon niet meer dan 0,5mm voorzetten of ik kreeg al blauwe spanen, maar het was wel te doen.
afbeelding
Dit bericht is gewijzigd door John Huijben op 3-6-2007 om 18:38 uur.
Ja dit heeft mijn vader vanmiddag ook zitten bedenken, maar dan moet een schroef erdoor om alles vast te zetten.
Het is cker een oplossing maar het moet idd verdomd precies allemaal anders gaat het fout.
We zijn van plan om een pia krukas te gaan gebruiken (dus ook pia carters waar het uiteindelijk op komt).
|
|
Biet is Biet en afstellen kan'ie niet |
|
honda marcel |
3-6-2007 19:33 |
Posts: 340 |
erg mooi projeckt,
Ik neem aan dat de basis een derbi blok is ?
|
|
|
|
Senda01 |
3-6-2007 19:39 |
Posts: 81 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: honda marcel
erg mooi projeckt,
Ik neem aan dat de basis een derbi blok is ?
Lezen:
We zijn van plan om een pia krukas te gaan gebruiken (dus ook pia carters waar het uiteindelijk op komt).
staat hierboven 2 posts terug laatste zin
|
|
Biet is Biet en afstellen kan'ie niet |
|
Senda01 |
3-6-2007 19:42 |
Posts: 81 |
zo bedoel ik het dus met schroef erin, zoals me vader het in gedachten had:
http://img57.imagesh...g57/6619/krukes3.jpg
In dat gat dus een inbus bout.
omdat er toch een hoop kracht op komt bij het draaien, denk ik neit dat een bus genoeg is (misschien even maar het zal tog harder slijten)
en dan gewoon tegen de krukwang lagers aan met keering, evt tussen lager en krukwang
|
|
Biet is Biet en afstellen kan'ie niet |
|
Senda01 |
3-6-2007 19:44 |
Posts: 81 |
welk programma gebruik jij btw John Huijben, voor die tekeningen?
want met autodesk heb ik nog niet ontdekt hoe ik zon mooi spiegelend materiaal kan kiezen, en achtergrond.
|
|
Biet is Biet en afstellen kan'ie niet |
|
Harold |
3-6-2007 20:02 |
Posts: 1052 |
kun je het dan niet beter zo maken:
Ik denk dat je dan ook helemaal geen busje nodig bent om het op z'n plaats te houden.
Bij zo'n half om half systeem heeft maar 1 hoekje kontakt met het andere deel, dus lijkt me dat dat eerder verkeerd gaat staan.
Als je je voor stelt dat de ene kant veel tegen druk geeft door dat je in het compressie gedeelte zit dan zal de ene as zich van de andere as afzetten.
Dat systeem van het plaatje wordt ook bij m'n motor gebruikt voor een verbinding tussen de de nokken as en de vertandingskast voor de telleraandrijving.
je zou er dan voor de zekerheid nog een bus om heen kunnen doen.
Dat half om half wil ook wel, maar dan moet je ze in een bus persen zodat er totaal geen speling op zit, maar dan kun je het niet meer uit elkaar halen om je lagers te vervangen.
|
|
|
|
Senda01 |
3-6-2007 20:44 |
Posts: 81 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Harold
kun je het dan niet beter zo maken:
afbeelding
Ik denk dat je dan ook helemaal geen busje nodig bent om het op z'n plaats te houden.
Bij zo'n half om half systeem heeft maar 1 hoekje kontakt met het andere deel, dus lijkt me dat dat eerder verkeerd gaat staan.
Als je je voor stelt dat de ene kant veel tegen druk geeft door dat je in het compressie gedeelte zit dan zal de ene as zich van de andere as afzetten.
Dat systeem van het plaatje wordt ook bij m'n motor gebruikt voor een verbinding tussen de de nokken as en de vertandingskast voor de telleraandrijving.
je zou er dan voor de zekerheid nog een bus om heen kunnen doen.
Dat half om half wil ook wel, maar dan moet je ze in een bus persen zodat er totaal geen speling op zit, maar dan kun je het niet meer uit elkaar halen om je lagers te vervangen.
Ook een goed idee!! thx !!
|
|
Biet is Biet en afstellen kan'ie niet |
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
3-6-2007 20:57 |
Posts: 9841 |
je moet sowieso gescheiden carters hebben... daarom zei ik ook dat mijn V2 idee niet ging lukken..
zelfde met een boxer btw... als jij het carter standaard laat en er alleen een splitter inzet heb je opeens 2x zo weinig cartervolume...which isn't gonna work.
maar als je 2 blokken aan elkaar knoopt heb je dus gescheiden carters
|
|
Too cool for school! |
|
Senda01 |
3-6-2007 21:00 |
Posts: 81 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
je moet sowieso gescheiden carters hebben... daarom zei ik ook dat mijn V2 idee niet ging lukken..
zelfde met een boxer btw... als jij het carter standaard laat en er alleen een splitter inzet heb je opeens 2x zo weinig cartervolume...which isn't gonna work.
maar als je 2 blokken aan elkaar knoopt heb je dus gescheiden carters
ja we nemen gewoon het carter deel waar de vario in zit van de scooter, en de andere delen maak ik zelf.
|
|
Biet is Biet en afstellen kan'ie niet |
|
Harold |
3-6-2007 21:06 |
Posts: 1052 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
je moet sowieso gescheiden carters hebben... daarom zei ik ook dat mijn V2 idee niet ging lukken..
zelfde met een boxer btw... als jij het carter standaard laat en er alleen een splitter inzet heb je opeens 2x zo weinig cartervolume...which isn't gonna work.
maar als je 2 blokken aan elkaar knoopt heb je dus gescheiden carters
Met een boxer kan wel in 1 carter(zie een van mij posts hiervoor voor plaatje)
Je moet dan zorgen dat beide zuigers tegelijk in het bdp en odp zitten. Dus je moet je drijfstang op 2 verschillende plaatsen (bij boxer 180 graden van elkaar)hebben op je krukas, dus moet je een krukas met 3 wangen maken.
Een v blok is dan inprincipe ook wel mogelijk op 1 carter, als de zuigers maar tegelijk op het bovenste dode punt zijn.
De beide zuigers zuigen dan ook tegelijk en wordt er dus ook 2x zoveel aangezogen.
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
3-6-2007 21:16 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Harold
[...]
Met een boxer kan wel in 1 carter(zie een van mij posts hiervoor voor plaatje)
Je moet dan zorgen dat beide zuigers tegelijk in het bdp en odp zitten. Dus je moet je drijfstang op 2 verschillende plaatsen (bij boxer 180 graden van elkaar)hebben op je krukas, dus moet je een krukas met 3 wangen maken.
Een v blok is dan inprincipe ook wel mogelijk op 1 carter, als de zuigers maar tegelijk op het bovenste dode punt zijn.
De beide zuigers zuigen dan ook tegelijk en wordt er dus ook 2x zoveel aangezogen.
ja maargoed,ik zocht de makkelijkste manier.. en als je een std carter hebt, een extra drijfstang erinklapt hoef je eigenlijk alleen de buitenkant aan te passen en tussen de carters in (zit telkens met een hondablok in mn hoofd :S ). Het mooie hiervan is dat het dus geen drol boeit of de zuigers in BDP ofzo staan, maar omdat het 2t is zuigt het met die carters.
Als jouw cartervolume niet 2x zo groot wordt wordt er ook niet 2x zoveel, maar 2x zo snel aangezogen....toch?
|
|
Too cool for school! |
|
Harold |
3-6-2007 21:25 |
Posts: 1052 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
ja maargoed,ik zocht de makkelijkste manier.. en als je een std carter hebt, een extra drijfstang erinklapt hoef je eigenlijk alleen de buitenkant aan te passen en tussen de carters in (zit telkens met een hondablok in mn hoofd :S ). Het mooie hiervan is dat het dus geen drol boeit of de zuigers in BDP ofzo staan, maar omdat het 2t is zuigt het met die carters.
Als jouw cartervolume niet 2x zo groot wordt wordt er ook niet 2x zoveel, maar 2x zo snel aangezogen....toch?
Het carter zal inderdaad wel wat groter zijn, iigv net zo groot als beide cilinder inhouden bij elkaar denk ik.
Er wordt dus een 2x zo grote hoeveelheid in een 2x zo groot carter(ongeveer, zit vaak al zat ruimte in een carter) in de zelfde tijd. Het werkt iniedergeval wel, k heb is zo'n ding horen en zien lopen.
Bedoel je inplaats van extra drijfstang niet een extra krukas?
|
|
|
|
Martijn II - Forum en Sales Moderator |
3-6-2007 23:23 |
Posts: 9841 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Harold
[...]
Het carter zal inderdaad wel wat groter zijn, iigv net zo groot als beide cilinder inhouden bij elkaar denk ik.
Er wordt dus een 2x zo grote hoeveelheid in een 2x zo groot carter(ongeveer, zit vaak al zat ruimte in een carter) in de zelfde tijd. Het werkt iniedergeval wel, k heb is zo'n ding horen en zien lopen.
Bedoel je inplaats van extra drijfstang niet een extra krukas?
nee ik bedoel echt een extra drijfstang, dat ze beide op hetzelfde bigend zitten.
Het volume van een 2t carter is vrij weinig, als je ziet hoeveel de krukas zelf inneemt.. moet ook wel anders kan het nooit rendabel pompend werken. want het mooiste zou zijn als je cartervolume 0 was, dan werkt de ruimte onder de zuiger pompend en spoel je je complete carter leeg.
Bedenk me nu opeens dat tegelijk in BDP dan wel kan dan moet je niet 2x zoveel cartervolume hebben want het gedeelte onder de zuiger werkt dan als volume en daar gaat het eigenlijk om.
Suzuki en kawasaki hebben 3 in lijn 2takten gemaakt en die hebben allemaal gescheiden carters, zonder gescheiden carter kun je het echt niet maken tenzij de motor geblazen is maar dan is je efficientie direct weg.
Gescheiden carters betekenen helaas extra krukwangen wat het blok meteen weer groter maakt.
4takt roelt
daar stop je gewoon een extra drijfstang aan je bigend en je bent klaar.
|
|
Too cool for school! |
|
Harold |
4-6-2007 0:22 |
Posts: 1052 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Martijn II
[...]
nee ik bedoel echt een extra drijfstang, dat ze beide op hetzelfde bigend zitten.
Het volume van een 2t carter is vrij weinig, als je ziet hoeveel de krukas zelf inneemt.. moet ook wel anders kan het nooit rendabel pompend werken. want het mooiste zou zijn als je cartervolume 0 was, dan werkt de ruimte onder de zuiger pompend en spoel je je complete carter leeg.
Bedenk me nu opeens dat tegelijk in BDP dan wel kan dan moet je niet 2x zoveel cartervolume hebben want het gedeelte onder de zuiger werkt dan als volume en daar gaat het eigenlijk om.
Suzuki en kawasaki hebben 3 in lijn 2takten gemaakt en die hebben allemaal gescheiden carters, zonder gescheiden carter kun je het echt niet maken tenzij de motor geblazen is maar dan is je efficientie direct weg.
Gescheiden carters betekenen helaas extra krukwangen wat het blok meteen weer groter maakt.
4takt roelt
daar stop je gewoon een extra drijfstang aan je bigend en je bent klaar.
oké....
ik snap het niet meer
als je 2 drijfstangen op 1 bigend hebt, kun je het carter niet scheiden. dan heb je dus 2 cilinders op 1 carter en de cilinders zuigen niet tegelijk aan. wat dus volgensmij wel moet. maar daar begin ik dus nu aan te twijvelen.
Bij een viertakt kan het zowiezo op 1 drijfstang dat staat vast.
Als je zo'n krukas maakt dat je 1 wang hebt dan bovenin een drijfstang en dan een 2e wang en onderin een drijfstang en dan weer een wang. Dan heb je 1 krukas met 2 drijfstangen onder een hoek van 180 graden voor een boxer en 90 graden voor een v-blok en die dan in 1 carter.
Dan zuigen de zuigers te gelijk aan en tegelijk hebben ze een ontbranding.
Als dat niet tegelijk is,is er 1 zuiger(gaat naar beneden) die het carter leegperst(druk op het carter dus) terwijl de andere zuiger zuigt op dat zelfde moment omhoog gaat en dus het carter vacuum zuigt zodaat het membraan open gaat. Dus dan wordr er tegelijk barandstof aangezogen van buiten terwijl de andere zuiger probeert druk op te bouwen om het mengsel de cilinder in te pompen. En dat gaat niet werken. Dus moeten ze of tegelijk op en neer in 1 carter of gescheiden carters.
(dit is bij de boxer van toepassing bij een v blok komt alles 90 graden achter elkaar als de drijfstang op 1 punt vast zit dus als de ene zuiger boven is is de ander halverwege wat ook niet gaat werken)
maargoed, ik dwaal een beetje te ver af
Het gaat hier om een gescheiden carter, wat veel eenvoudiger is dan een enkel carter met 2 cilinders.
@senda 01,
Heb je er al over nagedacht hoe je het middenstuk dat tussen de 2 carters komt precies zo gaat maken dat de lager passingen recht in 1 lijn komen?
|
|
|
|
Dit topic is 8361 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 4 van 5
|
|