Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Eurokit tsx tunen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 819 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #43327 - Eurokit tsx tunen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 776 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Toon 3-6-2007 13:30 Print topicpost

Posts: 1679
Hallo,

ik wil dus voor de eerste keer een cilinder tunen.

Het gaat om een eurokit voor tsx met een blowdown van 28



timing uitlaatpoort: 183,76
timing boostpoort: 118.49
timing spoelpoort: 127,81

Men doel is om meer koppel te creëren. Ik ben vanplan om de uitlaatpoort naar 64 percent van de boring te brengen.

Hoe doe ik dit gewoon langs buiten en de ori vorm aanhouden ?
En afwerken, hoe doe ik dat precies ?

Hij maakt nu 10,5k max met 16mm carb en proma uitlaat.

Mss heeft iemand tips over dingen die ik over het hoofd zag, maantjes in de zuiger maakt dat veel en hoe doe je dat ?

Polijsten heeft dat ook nut en wat moet je scherp maken voor de flow ?

Alvast dank voor alles


 

DT-Dude89 3-6-2007 13:46 Print reply

Posts: 223
als je meer koppel wilt creëren, neem ik aan dat je de cilinder niet hoogtoeriger wilt maken, dus de timing van de uitlaatpoort en de spoelers niet verder omhoog brengen. om meer koppel te creeren kun je de boost poort op 130 a 135 graden brengen, en de uitlaatpoort naar 70 a 75 % brengen , afhankelijk waar je zuigerslotjes zitten en de kwaliteit/ type zuiger je hebt. maantjes in de zuiger ( aan de zijkanten onder de 'bus' waar de piston pen in zit, kun je halve maantjes maken tot waar de bus begint, hierdoor trek je de spoelers eerder open. polijsten heeft in zo verre zin dat bijv. het inlaatgedeelte vrij moet zijn van ruwe stukken en krassen en alles zo glad mogelijk moet zijn.
als je de poorten hebt bijgewerkt is het verstandig om 'bevels' aan te brengen. dit betekend niets anders dat een kleine randje aan de poorten te schuren, zodat de zuigerveren er soepel langs bewegen. dit doe je met een grof schuurpapiertje.

succes


 
Toon 3-6-2007 13:48 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DT-Dude89
als je meer koppel wilt creëren, neem ik aan dat je de cilinder niet hoogtoeriger wilt maken, dus de timing van de uitlaatpoort en de spoelers niet verder omhoog brengen. om meer koppel te creeren kun je de boost poort op 130 a 135 graden brengen, en de uitlaatpoort naar 70 a 75 % brengen , afhankelijk waar je zuigerslotjes zitten en de kwaliteit/ type zuiger je hebt. maantjes in de zuiger ( aan de zijkanten onder de 'bus' waar de piston pen in zit, kun je halve maantjes maken tot waar de bus begint, hierdoor trek je de spoelers eerder open. polijsten heeft in zo verre zin dat bijv. het inlaatgedeelte vrij moet zijn van ruwe stukken en krassen en alles zo glad mogelijk moet zijn.
als je de poorten hebt bijgewerkt is het verstandig om 'bevels' aan te brengen. dit betekend niets anders dat een kleine randje aan de poorten te schuren, zodat de zuigerveren er soepel langs bewegen. dit doe je met een grof schuurpapiertje.

succes





oke, maar is 70 percent niet veel te breed ? Ik ga idd de uitlaatpoort alleen verbreden. Wat zou er voelbaar zijn ?

Idd slotjes was ik vergeten wat toch belangrijk is

En moet je bij de maantjes ook bevels maken en hoe breed moeten ze ?


 
DT-Dude89 3-6-2007 14:04 Print reply

Posts: 223
ja 70 procent is voor een eurokit wel breed, als je de zuiger houd die er standaard bij zit zou ik het op 65% houden. maantjes in de zuiger moet je niet te breed maken ivm stukken die eraf kunnen breken (zuiger word minder sterkt daardoor) 20mm breed onderaan ongeveer.
 
Toon 3-6-2007 14:05 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DT-Dude89
ja 70 procent is voor een eurokit wel breed, als je de zuiger houd die er standaard bij zit zou ik het op 65% houden. maantjes in de zuiger moet je niet te breed maken ivm stukken die eraf kunnen breken (zuiger word minder sterkt daardoor) 20mm breed onderaan ongeveer.



Ik wil hem betrouwbaar houden ivm met in de bos crossen, dan kan ik die maantjes mss beter laten ?

En ik heb alleen maar vijlen, grote kleine fijne en ronde zou het daarmee lukken ?



Dit bericht is gewijzigd door toon op 3-6-2007 om 14:20 uur.
 
DT-Dude89 3-6-2007 14:44 Print reply

Posts: 223
dan zou ik alleen de uitlaatpoort doen, spoelers zijn bijna niet te doen
als je alleen maar gewone vijlen hebt.
 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 3-6-2007 15:10 Print reply

Posts: 17929
in de tijd dat wij die krengen tuneden verplaatsten we de slotjes van de zuigerveren altijd, al je boven de 63% uitkomt gaat je veer happen in de uitlaatpoort
 
Toon 3-6-2007 16:56 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
in de tijd dat wij die krengen tuneden verplaatsten we de slotjes van de zuigerveren altijd, al je boven de 63% uitkomt gaat je veer happen in de uitlaatpoort



Dus dat wil zeggen dat een slotje door de poort gaat bij 63% ?

pff dan is het al niet de moeite om eraan te beginnen of zou een mm breder al merkbaar zijn ?

Mss heeft nog iemand zulke ervaringen ?

Dit bericht is gewijzigd door toon op 3-6-2007 om 16:57 uur.
 

Dit topic is 776 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved