Brommerforum.nl wordt gehost door: |
 |
|
|
Begin Forum - Topic #43182 - NSR 50cc std tunen
|
Pagina 2 van 3
|
Dit topic is 9473 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
khpoppema |
27-5-2007 12:03 |
 Posts: 3199 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ArvidW
Zo, 1 op 30 klinkt me als muziek in mijn oren Mijn vespa loopt tussen de 1:20 en 1:25 ligt (constant volgas wil hij ook wel 1 op 18slurpen)
Kun je mij uitleggen wat er niet fijn rijdt aan een malossi 70 + 12 (of 14mm carb) ? Kan hij dan niet op toeren komen omdat carb niet genoeg lucht kan doorlaten?
Ergens had ik gelezen dat de malossi 70 toch wel een cilinder is die behoorlijk koppel op een laag toerental kan leveren (tov andere 70'ers) Klopt dat?
Een goede 2000km oude Malossi 70 voor NSR, is dat evenveel waard als een goede GE2 ?
Ik sta zo verstelt van de carburateurs die jullie me voor 50cc aanraden , ik ben van vespa's gewend dat je rustig met een 13mm kunt rijden op een 74cc, mischien dat ze daarom maar 5pk leveren
18mm keihin zitten toch std op MBX80's ik neem aan dat dit beter af te stellen is dan imitatie (spaco) carburateurs?
ik heb zelf gereden met 70 met 13 mm carb en een homoetje. vrij hoogtoerige allemaal in vergelijking met 50 ge2.
wel sneller dan 50cc met 18 mm.
ik denk dat je eerst maar eens voor jezelf op een rijtje wil zetten wat je exact wilt.
50 of 70 cc?
de snelheid?
|
|
Onderdelen te koop HONDA, totalew leegeverkoop, hoeft niet veel te kosten. Inbox onder het ambitieuse motto: Je weet maar nooit. |
|
geert-nsr |
27-5-2007 12:54 |
 Posts: 6438 |
bij mijn mtx, was zuipte mijn getunde 50cc met 18 mm keihin meer dan 70cc athena met 18 keihin.. scheelde niet veel maar toch wel wat
|
|
|
|
De Schout |
27-5-2007 13:33 |
Posts: 5327 |
12mm @ 70malossi wil onderin niet echt, als die een beetje in toeren begint te komen en je denkt van nu word het leuk, dan doet tie nog steeds niets..
ik was met ge2 met bijgebeunde uitlaatpoort, 18keihin proma afgedraaid vliegwiel en vierbak net zo snel als kameraad van me met toen paar honderd km oude 70 malossi met 16 keihin, bos uitlaat en ook vierbak. ging echt exact gelijk op tot aan topsnelheid.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
27-5-2007 13:35 |
 Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: De Schout
12mm @ 70malossi wil onderin niet echt, als die een beetje in toeren begint te komen en je denkt van nu word het leuk, dan doet tie nog steeds niets..
ik was met ge2 met bijgebeunde uitlaatpoort, 18keihin proma afgedraaid vliegwiel en vierbak net zo snel als kameraad van me met toen paar honderd km oude 70 malossi met 16 keihin, bos uitlaat en ook vierbak. ging echt exact gelijk op tot aan topsnelheid.
je bedoelt zown opdekop bovenlangse bos uitlaat?
dat zijn schijtpijpen..
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
De Schout |
27-5-2007 13:37 |
Posts: 5327 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
je bedoelt zown opdekop bovenlangse bos uitlaat?
dat zijn schijtpijpen..
nee nee, heb het over nsr's he, onderlangse bos pijp
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
John Huijben |
27-5-2007 14:03 |
 Posts: 2433 |
ik heb een keer met een ongetunede orginele cilinder 80 kmh gehaald op een honda mtx
mja wel met 6bak, 4plaats koppeling, daytona cdi, opmaat kop, boyesen membraan, 18 keihin, aangepast luchtfilter, en een aangepaste onderlangse techno pijp van n nsr.
duurde echt akelig lang voordat ie de 80 haalde, en wind tegen gingtie net 70 ofzo 
ik had m wel superhoog op compressie staan, en ontsteking stond ook een heel stuk vroeger.
heb dan ook na zon 600km een gat in de zuiger gebrand van dat ding
maar met genoeg werk is een orginele cilinder best vlot te krijgen, maar dan moet er zo ontzettend veel aan gebeuren, is niet leuk meer.
uitlaatpoort groter frezen is wel te doen, maar de spoelpoorten is lastiger.
vergeet niet dat je bij zon orginele cilinder niet alleen de poort groter kan frezen zegmaar, heel de kanalen zijn klein (uitlaatpoortkanaal, spoelpoortkanalen), en die moet je ook allemaal groter maken willen de grotere poorten nut hebben.
daarnaast is zon ding van gietijzer... je bent dus echt ziek lang bezig.
inlaatpoorten omhoog frezen zodat t boosters worden lijkt me ook n zeer lastig karweitje, en je zuigerveerslotjes vallen dan ook in de poorten, die zitten namelijk op de plek waar de inlaatpoorten ook zitten.
ik zou persoonlijk de huidige inlaatpoorten naar binnen frezen, net als bij een ge2, en dan gewoon een boostpoort erin maken.
is wel zeeeer moeilijk om te doen.
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
ArvidW |
27-5-2007 14:26 |
 Posts: 201 |
@ KHpoppema
Wat zou ik graag met mijn brommer willen:
- 75km uur als je normaal op de brommer zit
- Redenlijk zuinig, 1:25 of 1:30
- 50cc cilinder (vanwege verzekering + ongeluk enz enz)
- Zelf eraan "tunen" Ik vind het veel gaver om een std cilinder tot 75 op te fokken dan een al van te voren getunde cilinder te monteren
Als een 70cc + laagtoerige pijp veel zuiniger rijdt wil ik daar natuurlijk over nadenken, maar voorkeur gaat zeker uit naar 50cc
Voor de rest komt er 100% zeker een zelfbouwpijp onder, voor 80% zeker een 5 of 6bak en mischien een 4plaats koppeling. Ik denk eraan om een blokkeerpen te maken waarmee ik de 5de en 6de versnelling kan blokkeren voor de rollerbank.
@ De Schout
Okey, dan begrijp ik waarom 12mm + 70 geen goede combi is
@ John
Het lijkt mij idd veel werk, dat van de kanalen naar spoelpoorten wist ik niet.
Zelf ben ik niet in staat om de normale spoelpoorten aan te passen, ik dacht er aan om dit prof te laten doen bij scooterzaak. Maar ook de kanalen naar de spoelpoorten toe zijn klein?
Het vijlen van boosterpoorten zal heel erg tijdrovend zijn, maar zijn ze bij honda zo handig geweest om die zuigerveerslotjes daar te laten lopen  Dat is toch helemaal geen handige plek ivm kantelen van de zuiger tijdens het rijden
Maar als ik in de cilinder zo'n ovale boosterpoort maak ala GE2 dan zit ik toch nogsteeds met het probleem van zuigerveerslotjes? Is die ronde boosterpoort bij een GE2 cilinder echt wel naar de bougie gericht of maakt die een hele grote hoek met de cilinderwand (veel vase spoeling?)
Zuigerslotjes verplaatsen kan natuurlijk ook nog, maar dat doe ik liever niet.
Uitlaatpoort zit genoeg vlees omheen om flink in te hakken?
Ik heb iig erg veel zin om in een std cilinder te gaan hakken, al trekt het gemak van een GE2 cilinder mij ook wel aan
|
|
|
|
John Huijben |
27-5-2007 18:47 |
 Posts: 2433 |
ah, nja zie dat je eisen niet zo heel hoog zijn... 75 valt met n getunede orginele cilinder goed te halen.
denk eerlijk gezegd als je er n net carburateurtje opzet (16 keihin ofzo), en die uitlaat die je zelf gaat maken dan, dat je dan niet zo gek veel hoeft te frezen om tot de 75 te komen.
dan hoef je echt niet heel je spoelpoortkanalen enorm ver uit te gaan frezen.
gewoon op n redelijke timing zetten, en ietsjes breder.
uitlaatpoortje op redelijke timing zetten (170 - 175 graden), en breder maken.
je inlaatpoorten wat breder maken, naar binnen frezen.
en als je dan nog steeds zoveel zin hebt om je cilinder te tunen een boostpoort erbij boren.
net als in een ge2 zit, een gat vanuit je membraanhuis naar de cilinderwand.
als je een poort in het midden maakt is het goed, zuigerveerslotjes staan tussen de boostpoort en de spoelpoorten in bij een nsr.
denk dat ze dat gedaan hebben om in een ge2 en in een gjol dezelfde zuiger te kunnen zetten.
dat de inlaatpoorten op dezelfde plek zitten dan de slotjes maakt niet uit... zo laag komen de zuigerveren toch niet.
mischien als je toch bezig bent meteen even je kop vlakken of laten doen? is wel zo netjes, en scheelt ook weer net ff wat.
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
ARWIN_honda |
27-5-2007 19:13 |
 Posts: 3534 |
bullshit, ik heb met mijn std cilinder 80 kunnen halen alls std, alleen ori std ontgrenste uitlaat.
Tip: als je hem bewerkt , pas erg goed op dat je hem niet teveel bewerkt
|
|
Suzuki GSX-R600 K4 |
|
ArvidW |
27-5-2007 22:11 |
 Posts: 201 |
@ john
Als ik een gat boor van membraamhuis naar cilinder dan is hij toch richting de uitlaatpoort gericht? Dan krijg je toch super veel vase spoeling.
Boosterpoorten zijn bijna altijd richting de bougie gericht om valse spoeling tegen te gaan, het membraamhuis zit toch op ongeveer gelijke hoogte als de spoelpoorten? Zoja dan blaas je een deel van je mengsel direct de uitlaat in.
Uiteraard bij een goedde expansiepijp drukt hij wel weer wat terug je cilinder in, maar valse spoeling wil je toch tegen gaan neem ik aan
|
|
|
|
geert-nsr |
27-5-2007 22:12 |
 Posts: 6438 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ArvidW
@ john
Als ik een gat boor van membraamhuis naar cilinder dan is hij toch richting de uitlaatpoort gericht? Dan krijg je toch super veel vase spoeling.
Boosterpoorten zijn bijna altijd richting de bougie gericht om valse spoeling tegen te gaan, het membraamhuis zit toch op ongeveer gelijke hoogte als de spoelpoorten? Zoja dan blaas je een deel van je mengsel direct de uitlaat in.
Uiteraard bij een goedde expansiepijp drukt hij wel weer wat terug je cilinder in, maar valse spoeling wil je toch tegen gaan neem ik aan
nee moet iets van 45/60 geraden naar je bougi gericht worden.
|
|
|
|
ArvidW |
27-5-2007 22:24 |
 Posts: 201 |
Een hoek van 45-60 tov cilinderwand neem ik aan?
Bij vespa weet ik van 3 cilinders
- 35graden
- 25graden
- 20graden
maarjah, die produceren dan ook maar 5pk  dus daar moet ik denk ik niet te veel waarde aan hechten
Moet ik alleen nog gaan bedenken hoe ik dat uberaupt doorgeboord krijg, boortje zal vresenlijk weg lopen.
Maar als ik er eindlijk een gat in heb zitten dan kom ik er wel, ik heb genoeg geduld om dat met een vijl te bewerken
|
|
|
|
geert-nsr |
27-5-2007 22:31 |
 Posts: 6438 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ArvidW
Een hoek van 45-60 tov cilinderwand neem ik aan?
Bij vespa weet ik van 3 cilinders
- 35graden
- 25graden
- 20graden
maarjah, die produceren dan ook maar 5pk dus daar moet ik denk ik niet te veel waarde aan hechten
Moet ik alleen nog gaan bedenken hoe ik dat uberaupt doorgeboord krijg, boortje zal vresenlijk weg lopen.
Maar als ik er eindlijk een gat in heb zitten dan kom ik er wel, ik heb genoeg geduld om dat met een vijl te bewerken
ik heb zelf bij mijn gjol cilinder een boostpoort geboort en kan je vertellen dat is lastig..
je moet via cilinder want boren anders krijg je die grades niet of je goed gereedschap hebben zodat het via je membraanhuis kan.
ik heb het ook via membraanhuis gedaan maar dat is mislukt: mijn boostpoort was te hoog en de hoek was verkeerd.
mischien een idee om je cilinder vast te zetten en dan boren met een kolom boor
|
|
|
|
John Huijben |
28-5-2007 22:33 |
 Posts: 2433 |
80 kmh met n ongetunede cilinder en onbegrensde pijp ?
geloof er geen zak van.
en over die boostpoort, die moet schuin omhoog zitten ja.
voor echt snelle cilinders word 65 graden aangehouden, dus erg stijl (25 graden ten opzichte van je cilinderwand dus).
maar als je wat minder toeren maakt kun je m beter wat minder schuin maken, n graad of 50 lijkt me dan wel beter.
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
ArvidW |
29-5-2007 21:23 |
 Posts: 201 |
Okey, 50cc std tunen zie ik nu wel zitten  Ik maak over een tijdje wel een poormapje + een poortmap van hoe het er waarschijnlijk uit gaat zien zodat jullie daar wat tips en opmerkingen over kunnen maken.
Dan nu nog eventjes wat andere vragen over een NSR blok,
- Bij een 50cc snel, is een 4plaats koppeling dan aan te raden, of red je het wel met 3plaats + strakkere koppelingsveren?
- Heeft iemand al ooit een blokkeerpin gemaakt om de laatste 2 versnellingen te blokkeren (ik denk aan een pin die in de schakelwals valt) Is dat realiseerbaar kwa ruimte in het blok? (ik heb al howto hier op site doorgekeken van revisie en er lijkt nog wel wat ruimte in het blok te zitten)
- Bij een 50 snel (bijv GE2) op wat voor een toerentallen kun je het best je powerband leggen met zelfbouw uitlaat?
- Oliepompje aanhouden, 1:50 TTS gaan mengen of 1:40 TTS gaan mengen?
Dat was het wel weer  Ik kan niet wachten tot examen voorbij is, dan eindelijk een NSR en rondkarren
Dit bericht is gewijzigd door ArvidW op 29-5-2007 om 21:37 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 9473 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 3
|
|