Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koppelings probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 579 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #43126 - Koppelings probleem
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 714 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Boyvs 22-5-2007 18:59 Print topicpost
Posts: 92
Hee

Ik heb een Yamaha dt125mx.

Na middagje crossen wou ik hem 2 dagen later weer aan zetten.
Aanduwen wou niet, leek net of de koppeling vast zat.
Was dus niet zo, Bougie eruit gehaalt schoongemaakt, benzine kraantje even uit, oude benzine eruit ''kicken''
Na aantal paar kicken liep hij, Gewoon wegkomen doet hij goed, maar hij slipt in versnelling.

Zou dat gewoon dat de koppelings platen OP zijn.. of wat anders.
( 6 koppelings platen))

Alvast bedankt
 

erwin fs1 22-5-2007 19:15 Print reply

Posts: 897
dat kan, het kunne ook je veren zijn,

niet toevallig de laatste tijd je bakolie vervangen/bijgevuld?
 
vake bej te bange....
Boyvs 22-5-2007 19:17 Print reply
Posts: 92
ja , maar dat zijn wel paar kilometers geleden
 
lange elst 22-5-2007 19:19 Print reply

Posts: 441
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Boyvs
ja , maar dat zijn wel paar kilometers geleden



kan je pas tijdje later merken
 
erwin fs1 22-5-2007 19:27 Print reply

Posts: 897
wel met olie voor natte platenkoppeling?
 
vake bej te bange....
Boyvs 22-5-2007 19:55 Print reply
Posts: 92
Uitleg verbetering (gewoon goeie olie gebruikt)

Als de motor loopt en ik trek de koppeling en ik zet hem in de 1e dan ontkoppelt hij ook goed, en loopt hij ook niet vooruit.
Maar als ik dan de koppeling los laat en ik begin te rijden en ik geef dan in een keer gas dan slipt ''ie''

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee
 
lange elst 22-5-2007 19:58 Print reply

Posts: 441
het lijkt idd alsof je platen op zijn


 
Boyvs 22-5-2007 20:29 Print reply
Posts: 92
oke, dat word dus nieuwe platen erin zetten.

Bedankt
 
Jozeff - Forum en Sales Moderator 22-5-2007 21:00 Print reply

Posts: 10835
misschien staat je kabel te strak oid, je zou hem losser kunnen zetten en kijken of hij dan niet meer zo erg slipt.

als je eerst met crossen niks merkte en nu al bij het aanrijden in de eerste versnelling is je koppeling wel erg snel versleten. Dat heb ik iig nog nooit meegemaakt
 
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.
Boyvs 23-5-2007 18:19 Print reply
Posts: 92
Ja dat leek ons dus ook al, daarom vroeg ik het ook.. kabel wel losser gezet, maar toen koppelde hij niet..

En is het trouwens normaal als je koppelingsplaten versleten zijn, dat je gewoon weg kan komen??
 
Burningtux 24-5-2007 23:12 Print reply

Posts: 242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Boyvs
Ja dat leek ons dus ook al, daarom vroeg ik het ook.. kabel wel losser gezet, maar toen koppelde hij niet..

En is het trouwens normaal als je koppelingsplaten versleten zijn, dat je gewoon weg kan komen??


Het is wel zo dat de platen in warme olie minder zullen slippen, dus het kan best zijn dat je tijdens het crossen je platen hebt afgeragd, maar dat ze nie zijn gaan slippen. Mijn nsr met verbrande koppelingspalten deed het ook weer goed toen de motor op temperatuur was.
Je kan er gewoon mee vertrekken, maar wanneer je gas geeft, schiet hij vollop in toeren Veel werk is het niet om ze te vervangen.
Carterdeksel eraf, paar boutjes los en je hebt ze.
 
mr200r 24-5-2007 23:52 Print reply
Posts: 5122
Kabel helemaal los,starten een stukje meelopen en langzaam in zijn 2 dan even zonder koppeling rijden,slipt hij zijn het de platen slipt hy niet staat de kabel te strak.
Wel met warme motor testen.
Lijkt mij dat de kabel te strak staat als ik je verhaal lees.

Dit bericht is gewijzigd door mr200r op 24-5-2007 om 23:54 uur.
 
mr200r
Boyvs 25-5-2007 17:00 Print reply
Posts: 92
Starten: Duw hem aan maar lijkt het niet of je de koppelingshendels in gedrukt houd, soms ook niet ,, Beetje vaag.

maar als ik dan die platen vervang, en ik doe gewoon de koppelingshendel niet strak. zal het dan niet weer gauw gaan gebeuren?

Dit bericht is gewijzigd door Boyvs op 25-5-2007 om 17:01 uur.
 
Mopar 25-5-2007 17:13 Print reply

Posts: 4772
Kijk eerst eens of je koppelingskabel niet te strak staat..

Als dat niet het geval is..

Haal het dekseltje eraf waar je vliegwiel zit ( linkerkantblok )
Kan je er gewoon af schroeven
( dat klein dekseltje )

Dan zit je een moertje zitten en daarin een stangetje, dat stangetje gaat naar je koppeling.

Draai de moer erop eens los, en draai het stangetje eens 2 of 3 slagen losser (naar je toe draaien, zodat hij eruit komt)
Daarna het moertje weer vast zetten, let tijdens het vast zetten van het moertje op dat het stangetje (koppelings druk stift) niet meedraait.

Nu moet je wss de koppelings kabel weer afstellen.

Maar voordat je dat doet.

Zet je motor... in zijn 1e versnelling, knijp de koppeling in, en kijk of hij volledig ontkoppelt.
Zo ja : Hoef je je kabel niet af te stellen.
Anders wel ff afstellen zodat hij netjes ontkoppelt.

Als je hem niet meer ontkoppelt krijgt moet je de drukstift weer 2 slagen ofzo naar binnen geven, en wederom de kabel afstellen/controleren.

Eerst zeker zijn dat dit in orde is, als hij dan nog slipt moet je pas de koppeling zelf gaan verdenken.

Maar een koppeling van een 80/125 blok gaat erg lang mee...

En het klopt idd, als je blok warm is zal de koppeling minder snel slippen..
Ik had dit heel erg met me 70cc polini en de 2plaats koppeling.
Als hij koud was slipte hij als een scooter :-P
Maar als hij eenmaal warm was ging het prima

*spreekt uit ervaring*
 

Dit topic is 714 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved