Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #43121 - Schakelen
|
Pagina 3 van 4
|
Dit topic is 5882 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Benelli |
23-5-2007 8:55 |
Posts: 318 |
Haha, nee hoor :P ik heb mezelf eerst het principe van het schakelen aangeleerd op een handgeschakelde brommer en daarna hb k alleen maar op mijn eigen brommer gereden, dus ik ben niet anders gewend
|
|
Homo sapiens non urinat in ventum... |
|
rick.berghem |
23-5-2007 8:59 |
Posts: 116 |
eerste keer dat ik leerde schakelde was op een kawasaki klr650.. lukte meteen goed , eerst stuk dat ik reed ging ik al 90, maar het is gewoon een kwestie van oefenen
|
|
don't drive faster than your gaurdian angel can fly! so upgrade your angel with a Turbokit |
|
ARWIN_honda |
23-5-2007 9:01 |
Posts: 3534 |
ik leerde het op een MB50 (50cc snel zeta)
|
|
Suzuki GSX-R600 K4 |
|
kevin56 |
23-5-2007 19:04 |
Posts: 39 |
heb het voordat ik mn brommer kreeg al geleerd op een derbi senda van een vriend van me
|
|
|
|
Evilmex |
23-5-2007 19:25 |
Posts: 4458 |
De meeste verkopers zijn ook niet te flauw om het even uit te leggen.
|
|
Hoe Kansloos Is Een Kansloze Kansloos, Die Geen Kans Maakt Omdat Er Iets Met Hem Loos Is? |
|
T_S_X_ |
23-5-2007 20:24 |
Posts: 1214 |
Voor dat je start:
-zorg dat je brommer op contact of zo staat en in de vrij (kun je controleren door je brommer naar voor of naar achter te bewegen, als je gewoon met je brommer kunt lopen zonder kracht te zetten staat ie in de vrij)
- zorg dat je benzine hebt en je kraantje open staat
Wegrijden:
Gas los, koppeling in (linker hendel), koppeling inhouden, met je voet het schakelpedaaltje naar beneden tikken (bij bijna alle brommers), koppeling langzaam laten opkomen en als je voelt dat ie beetje begint te trekken zeg maar rustig gas geven, koppeling helemaal vrij en geef zoveel gas als je wilt.
Opschakelen:
Gas los, koppeling in, schakelding naar boven tikken (van de 1 naar de 2 een iets hardere tik zodat je niet van de 1 naar de vrij gaat), koppeling laten komen (kan gewoon snel) en gas geven. Zo bij elke versnelling.
Terugschakelen:
Gas los, koppeling in, schakelding naar onder tikken en voor de rest zelfde als bij opschakelen.
Stilstaan:
Koppeling in en evt. in de vrij zetten.
zo hoop dat ik het nu niet voor niks heb getypt want heb het hele topic neit gelezen
|
|
|
|
Vehikel |
23-5-2007 21:07 |
Posts: 2903 |
Voordat je gaat leren schakelen, moet je eerst het koppelingsprincipe kennen.
De bedoeling van de koppeling is, is dat je de brommer tot stilstand kan brengen door de motor los van de wielen te koppelen.
Bij het optrekken is de bedoeling, dat je met beleid de motor aan de wielen laat grijpen, want anders donder je achterover. Dit gaat mbv. van 2 platen, die - als je koppeling ingeknepen hebt - elkaar niet raken. 1 plaat is verbonden met de wielen [simpel gezegt], de andere plaat is direct verbonden met de motor, dìe plaat draait dus rond.
Die 2 platen moet je voorzichtig naar elkaar toe brengen dmv. van de koppeling, zodat de plaat die de wielen aandrijft, op een gegeven moment dezelfde snelheid bereikt als de andere plaat, dit wordt "koppeling op laten komen" genoemd. Omdat het motorblok veel vermogen heeft, moet je voorzichtig de platen elkaar aan laten grijpen.
Zo heb ik leren schakelen, de 1e keer reed ik in 1 keer gelijk weg, omdat ik verdiept had in waarom het zo werkte.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
Tombrom |
23-5-2007 21:09 |
Posts: 15925 |
fs1 is op zijn kop he... is dat je het weet
1 is omhoog
2,3,4 is naar benede
dus net andersom
|
|
|
|
Vehikel |
23-5-2007 21:17 |
Posts: 2903 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: tombrom
fs1 is op zijn kop he... is dat je het weet
1 is omhoog
2,3,4 is naar benede
dus net andersom
Fs1 is echt een eitje :P Dus goed om te leren schakelen. Jincheng schakelt ook zo.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
Streethonda |
23-5-2007 21:30 |
Posts: 2114 |
snap niet waarom hetzelfde 2378 keer word gezegd in dit topic?
|
|
|
|
Vehikel |
23-5-2007 21:34 |
Posts: 2903 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Brommer-G
snap niet waarom hetzelfde 2378 keer word gezegd in dit topic?
Idd, ben ik het mee eens. Wat mij betreft kan er een slotje op.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
T_S_X_ |
23-5-2007 21:40 |
Posts: 1214 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Brommer-G
snap niet waarom hetzelfde 2378 keer word gezegd in dit topic?
snap niet wat dit bijdraagt aan dit topic? We geven die gast gewoon de info die hij nodigt heeft.. je hoeft het toch niet te lezen als je niet wilt
Nog 1 tip: laat je koppeling rustig opkomen in de 1, na een tijdje zul je wel merken hoe je met je koppeling moet omgaan.
|
|
|
|
Yamaha-DTR |
23-5-2007 21:42 |
Posts: 268 |
Maar je hoeft niet 2397784932 keer hetzelfde te zeggen als wat de
anderen ook al 230472304 keer hebben gezegd!
|
|
|
|
Kees de Jong |
23-5-2007 21:47 |
Posts: 1881 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ARWIN_honda
ik leerde het op een MB50 (50cc snel zeta)
Ik op een CR500, who cares?
|
|
7 seconden, of 21 gram |
|
Tommyofzo |
23-5-2007 21:47 |
|
Dit topic is 5882 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 3 van 4
|
|