Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #43098 - Squish verkeerd ?
|
Pagina 2 van 2
|
Dit topic is 6422 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Hardstyle |
21-5-2007 20:36 |
Posts: 1077 |
Komt PRO TUNING weer met z'n bijdehandte opmerkingen
het mag dan wel waar zijn, maar je onderbouwt nooit je beredenering, ben het een beetje zat, zeg dan waarom en leg het eens gelijk uit ofso!
|
|
bladiebladieblaa - Racing in my blood! - |
|
PRO TUNING |
22-5-2007 9:49 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Hardstyle
Komt PRO TUNING weer met z'n bijdehandte opmerkingen
het mag dan wel waar zijn, maar je onderbouwt nooit je beredenering, ben het een beetje zat, zeg dan waarom en leg het eens gelijk uit ofso!
Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 13-6-2018 om 9:01 uur.
|
|
|
|
MTX-speed |
22-5-2007 10:20 |
Posts: 1229 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Hardstyle
Komt PRO TUNING weer met z'n bijdehandte opmerkingen
het mag dan wel waar zijn, maar je onderbouwt nooit je beredenering, ben het een beetje zat, zeg dan waarom en leg het eens gelijk uit ofso!
Ik snap je wel, en ik ben het met je eens.
PRO-TUNING moet eens de tijd nemen om zijn reacties beter te onderbouwen. Vaak heeft hij wel gelijk maar omdat hij niks onderbouwd (en op deze manier arrogant overkomt) worden vaak zijn adviezen in de wind geslagen.
|
|
|
|
HayeSM |
22-5-2007 10:27 |
Posts: 3052 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Bewijs dat eens zonder de MSV uit te rekenen.
gaat om vloeistoffilmpje wat op je zuiger en op je kop zit, wat niet verbrand, alleen een heel erg koelende werking heeft.
Dit laagje is ongeveer 0,35mm dik, doe dat keer 2 een je zit op je 0,7mm. Je filmpje van je zuiger kan zo mooi de hitte afgeven aan je cilinderkop, die daardoor ook het heetste wordt van je hele cilinder. (op uitlaatkanaal na dan miss)
kan je dan niet beter je msv beinvloeden door de vorm van je squisrand?
Dit bericht is gewijzigd door Brommer Freak op 22-5-2007 om 10:28 uur.
|
|
Appie SXV550 .. the hooligans choice |
|
-Tom- |
22-5-2007 10:34 |
Posts: 4151 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Het bewijs van een goede berekening kun je vinden op het Kreidler forum , waar wij (PRO TUNING) en Luc Foekema beide een cilinderkop hebben berekend voor Rion zijn 60 cc project.
Onze (PRO TUNING) cilinderkop leverde 1 pk meer op de testbank als die van Foekema.
Dus het is wel degelijk de moeite waard om een cilinderkop goed te berekenen / maken, ook om problemen zoals detoneren - vastlopen te voorkomen (zie verslag Dappie op Kreidler forum met een Foekema kop)
Dit verduidelijkt een hoop, dit mag dan weer niet op het kreidlerforum gezegt worden.. Weet ik ook meteen waarom dat ding van dappie is vastgelopen (ik zit ook op t forum daar)
|
|
FTS Member |
|
Shifty |
22-5-2007 10:48 |
Posts: 1113 |
... Standaard waarde van de squish is tussen 0,7 en 0,9mm, staat zelfs in het boek van bell dacht ik...
En ga niet meteen zo bijdehand doen, dr is geen hond die zoiets precies gaat berekenen als het niet nodig is, daarom zijn er STANDAARD waarden voor. Alleen mensen die het nodig vinden en het kunnen gaan uren lang rekenen, 99,9% neemt gewoon de standaard waarde en zal het verschil niet eens merken.
Dat hele bereken gelul is niet iets waar een doorsnee persoon op zit te wachten, die wil gewoon weten wat de squish moet zijn, en dat is tussen de 0,7 en 0,9 mm. Klaar.
Als hij had gevraagd of het nodig is om zoiets te berekenen, was het antwoord Nee geweest, als hij had gevraagd HOE hij het moet berekenen, dan had je antwoord kunnen geven.
Voor de rest is het bereken gedonder gewoon OFFTOPIC!
|
|
-- Crosser Only -- Crosser 4 life -- |
|
PRO TUNING |
22-5-2007 20:00 |
Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Shifty
... Standaard waarde van de squish is tussen 0,7 en 0,9mm, staat zelfs in het boek van bell dacht ik...
En ga niet meteen zo bijdehand doen, dr is geen hond die zoiets precies gaat berekenen als het niet nodig is, daarom zijn er STANDAARD waarden voor. Alleen mensen die het nodig vinden en het kunnen gaan uren lang rekenen, 99,9% neemt gewoon de standaard waarde en zal het verschil niet eens merken.
Dat hele bereken gelul is niet iets waar een doorsnee persoon op zit te wachten, die wil gewoon weten wat de squish moet zijn, en dat is tussen de 0,7 en 0,9 mm. Klaar.
Als hij had gevraagd of het nodig is om zoiets te berekenen, was het antwoord Nee geweest, als hij had gevraagd HOE hij het moet berekenen, dan had je antwoord kunnen geven.
Voor de rest is het bereken gedonder gewoon OFFTOPIC!
Dit bericht is gewijzigd door PRO TUNING op 13-6-2018 om 9:02 uur.
|
|
|
|
wiebutt |
22-5-2007 20:08 |
Posts: 6264 |
Heb helaas ook altijd een squish van 2 mm gehad ofzo , zonder voetpakking :( dus ik had hem graag door pro tuning laten doen voor dat extra beetje :P
|
|
http://nsfw.skoften.net/comments.php?id=1808_0_3_0_C |
|
LucF |
26-6-2007 11:13 |
Posts: 70 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]
Het bewijs van een goede berekening kun je vinden op het Kreidler forum , waar wij (PRO TUNING) en Luc Foekema beide een cilinderkop hebben berekend voor Rion zijn 60 cc project.
Onze (PRO TUNING) cilinderkop leverde 1 pk meer op de testbank als die van Foekema.
Dus het is wel degelijk de moeite waard om een cilinderkop goed te berekenen / maken, ook om problemen zoals detoneren - vastlopen te voorkomen (zie verslag Dappie op Kreidler forum met een Foekema kop)
Het is jammer Pro maar wel eens gehoord van "eerlijkheid duurt het langst"?
Je verteld weer eens de halve waarheid en laat wat belangrijke informatie achterwege. Hier een verklaring met grafieken en een uitleg hoe de vork aan de steel zit.
http://www.kreidler....mp;highlight=#291362
En over Dappie kan ik kort zijn het was niet de kop zoals ik hem had berekend.
Groeten,
Luc
Dit bericht is gewijzigd door LucF op 26-6-2007 om 11:19 uur.
|
|
|
|
LucF |
26-6-2007 11:48 |
Posts: 70 |
En nu even inhoudelijk over de squishmaat.
1,5mm kan theoretisch goed zijn, maar dan heb je voor een 50cc met een heel extreme kop te maken, die ik nog nooit gezien heb.
Je kunt dus stellen dat die 1,5mm in de praktijk bij een snelle setup, niet voor mag komen.
De MSV waarde is de piek in snelheid in m/s waarmee de gassen bij de compressie naar het centrum van de verbrandingskamer worden geperst.
Deze waarde mag niet hoger zijn dan de snelheid waarmee de verbranding plaats vind.
Wil je meer hierover lezen, ook met links naar derden.
http://geocities.com/lucfoekema/TuningNL.html
Lees vooral de link naar cilinderkoppen van Arno Koch.
Groeten,
Luc
|
|
|
|
John Huijben |
26-6-2007 14:55 |
Posts: 2433 |
Als ik zelf n kop bereken ga ik gewoon uit van een squish hoogte van 0,6 - 0,7mm voor een 50cc.
Vervolgens kijk ik gewoon hoe de MSV uitkomt.
Als die dan verkeerd is pas ik meestal de squishbandbreedte aan, niet de squishhoogte.
Als ik echt een gekke squishbandbreedte aan moet gaan houden om een goede msv te krijgen dan pas ga ik de squishhoogte aanpassen.
Maar door de squishhoogte met 0,2mm aan te passen veranderd de MSV al best veel.
Ik kan nu al wel zeggen dat 1,5mm voor een standaard MT kop teveel is.
Om t ff te ondersteunen heb ik t ff berekend.
Ben uitgegaan van een 70cc malossi met 39mm MT kop bij 8500 toeren.
squishbandbreedte van 5,5mm. (binnendia 28mm)
Heb de boel allemaal niet precies opgemeten (timing / compressie weet ik niet, zuigerradius weet ik niet, en squishhoek ook niet).
Maar ik ben gewoon uitgegaan van normale waardes, en helemaal kloppen doen deze uitkomsten niet, maar het geeft een richtlijn.
MSV met squish 1,5mm = 9,42 m/s
MSV met squish 0,7mm = 17,61 m/s
Dit bericht is gewijzigd door John Huijben op 27-6-2007 om 16:08 uur.
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/35310/last |
|
Dit topic is 6422 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 2 van 2
|
|