Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #42949 - Honda MB5 Project - Vragen
|
Pagina 1 van 7
|
Dit topic is 12502 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
TubeLess-90 |
13-5-2007 22:18 |
Posts: 629 |
Hallo allemaal!
Ik ben bezig met een nieuw projectje.
Ik heb onlangs een Honda MB5 Frame op kenteken gekocht met wielen en tank erbij. Hiervan wil ik een komplete brommer maken door alle onderdelen uit te zoeken die ik wil en het frame + kenteken + wielen etc. allemaal naar een goede staat te brengen.
Nu zal ik natuurlijk wel een heleboel problemen tegen komen waar ik wat hulp voor nodig heb. Daarom maak ik dit topic zodat ik alle punten die ik niet weet, aan jullie kan vragen!
In dit toppic wil ik dus niet alleen maar vragen stellen over de technische punten van de brommer, maar misschien ook wat over spuiten, electro etc.
Hopelijk is dit goed voor de BF 'bazen'?
Ik heb al meteen een aantal vragen:
Ik heb frame gekocht met een achterbrug erbij. Dit was een vierkante achterbrug en ook niet de originele. (achterbrug in slechte staat, weg moeten doen) Ik heb mensen horen praten over wat sterker is, een ronde of vierkante achterbrug. Vraag staat hieronder .
Ook wil ik mijn MB niet tehoog hebben aan de achterkant, wat moet ik daar precies voor doen. Vraag hieronder.
1. Wat is sterker, een vierkante of een ronde achterbrug?
2. Wat moet ik doen om mijn MB5 achter niet overdreven hoog te krijgen?
Moet ik daarvoor een originele achterbrug gebruiken, of is een vierkante niet veel hoger? Moet ik voor de achterveren dan een maat nemen van 31CM (kleinste maat op motoimport voor achterveren MB chroom)
Zou het een groot verschil geven met langere achterveren (misschien voorbeelden met foto's?)
Ik ben begonnen met het af halen van de verf van m'n frame. Er zitten / zaten 5 lagen van verschillende kleuren op mijn frame. Deze heb ik zo goed mogelijk eraf gehaald door veel te schuren. Maar er zit nog wat verf op de plekken waar ik minder goed kon komen. Deze plekken heb ik wel helemaal goed geschuurd, ze zijn nu egaal maar je voelt nog wel wat verschil met oppervlakte. (als je er overheen wrijft)
3. Kan ik mijn frame nu spuiten, als er nog wat verf zit op de plekken waar ik niet goed bijkom? Zal dit niet gaan afbladeren op die plekken, en zul je oneffenheden krijgen op het frame als de uiteindelijke verf er op zit?
Hier foto van hoe het frame er nu uitziet.
En een oudere, frame net iets minder ver geschuurd, maar je hebt wel meer overzicht:
Sorry voor al de tekst,
Hopelijk kunnen jullie me goed helpen met deze vragen, en de vragen die nog moeten komen.
Groeten,
Ruben Demuyt
Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 13-5-2007 om 22:19 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 13-5-2007 om 22:19 uur.
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1 |
|
chick |
13-5-2007 22:23 |
Posts: 417 |
je kunt t mooi spuiten en t zal er mooi uitzien als je zorgt dat je geen puntjes of wat dan ook van de ouwe lak voelt het moet mooi vloeiend overlopen zeg maar
|
|
lord of the bromfiets |
|
renoeius |
13-5-2007 22:28 |
Posts: 6409 |
volgens mij ben je aardig aan het schuren geweest, damn .
maar nu kun je het wel mooi spuiten .
en over de achterbrug, ik zou zeggen dat een vierkante sterker is. maar het is ook mooier.
als je je brommert niet TE hoog wilt hebben, moet je niet al te langer veren erop zetten.
|
|
|
|
chick |
13-5-2007 22:29 |
Posts: 417 |
een vierkante is idd steviger maar heel erg veel zal t niet schelen...
en ja qua vering dan hangt t er ook een beetje vanaf wat voor stijl je er van gaat maken als je m echt origineel maakt zou k niet te hoog gaan en als je er meer wat race achting ding doet zou k m wel een beetje hoger laten staan
Dit bericht is gewijzigd door chick op 13-5-2007 om 22:31 uur.
|
|
lord of the bromfiets |
|
fietsie |
13-5-2007 22:30 |
Posts: 1438 |
wrom haal jij je kroonplaat er nie vanaf...?
|
|
Aprlia RS50 70cc MK 21 mm Del carb topsnelheid 110 KM |
|
geert-nsr |
13-5-2007 23:08 |
Posts: 6438 |
als je tot het blanke ijzer hebt geschuurt zou ik wel ff een primer gebruiken
|
|
|
|
mtx-motard |
13-5-2007 23:10 |
Posts: 14947 |
1. ronde originele achterbrug
2. originele vering in combinatie met originele achterbrug.
3. prima geschuurd. ff laag zinkspay (tegen roest) erover en dan de verf zelf en dan afwerken met blanke lak.
|
|
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami |
|
stoeptegel |
14-5-2007 0:17 |
Posts: 3085 |
ROnde originele achterbrug is het beste en sterkst.
en voor de rest ook wat mtx motard zegt.
|
|
80 cc ownatsj |
|
Shifty |
14-5-2007 9:25 |
Posts: 1113 |
Beter zet je hem in de primer en niet de zinkspray. Primer is ook roestwerend Zinkspray is niet bedoelt als primer maar als plaatselijke bescherming tegen roest. Hoewel het wel goed werkt als primer, zou ik gewoon normale primer gebruiken van Motip.
|
|
-- Crosser Only -- Crosser 4 life -- |
|
TubeLess-90 |
14-5-2007 9:30 |
Posts: 629 |
Hallo,
Super bedankt voor de reacties!
Het frame is nu dus klaar, deze kan ik verder af gaan maken, spuiten etc.
Voor de achterbrug ga ik een ronde gebruiken, als het verschil tussen sterkte met een vierkante niet zo heel groot is, vind ik de originele beter.
Over de achterveren, ik heb nu 2 stuks liggen hier. Maar deze zijn niet meer in top conditie, dus ik wil nieuwe chrome halen bij motoimport, maar daar heb je verschillende maten.
4.
31CM, 33.5CM en 36CM
Omdat ik mijn MB achter niet tehoog wil maken (vind het er niet mooi uitzien op een MB) moet ik dan gewoon de kleinste maat nemen, of zou hij zo telaag worden. Zoals hij orignineel is vind ik hem goed, maar welke maat achterveren is daarvoor gebruikt?
5. Ik heb 2 voorvorken gekregen (1 setje dus) bij het frame, deze zijn volgens mij nog wel goed, maar er is één probleempje. De 2 plekken waar je schroeven in moet draaien voor het voorspatbord is aan 1 van de voorvorken allebei kapot. De draad van de oude schroef is dus blijven zitten in de voorvork. En dat 2x op 1 voorvork. Deze moet ik dus wel op een of andere manier eruit kunnen halen. Anders word het lastig met bevestigen van spatbord.
De 2 afgebroken schroefjes steken niet uit, dus ik kan er geen grip op krijgen. Ik heb ook geen mogelijkheid tot een lasaparaat. Hoe zou ik deze afgebroken schroeven er nog uit kunnen halen? Uit boren en nieuwe draad tappen of iets dergelijks. Graag wat uitleg over hoe ik dit moet doen met maten van boor etc.
Gr Ruben
Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 14-5-2007 om 9:32 uur.
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1 |
|
Shifty |
14-5-2007 9:33 |
Posts: 1113 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ruben Demuyt
Hallo,
Super bedankt voor de reacties!
Het frame is nu dus klaar, deze kan ik verder af gaan maken, spuiten etc.
Voor de achterbrug ga ik een ronde gebruiken, als het verschil tussen sterkte met een vierkante niet zo heel groot is, vind ik de originele beter.
Over de achterveren, ik heb nu 2 stuks liggen hier. Maar deze zijn niet meer in top conditie, dus ik wil nieuwe chrome halen bij motoimport, maar daar heb je verschillende maten.
4.
31CM, 33.5CM en 36CM
Omdat ik mijn MB achter niet tehoog wil maken (vind het er niet mooi uitzien op een MB) moet ik dan gewoon de kleinste maat nemen, of zou hij zo telaag worden. Zoals hij orignineel is vind ik hem goed, maar welke maat achterveren is daarvoor gebruikt?
5. Ik heb 2 voorvorken gekregen (1 setje dus) bij het frame, dus zijn volgens mij nog wel goed, maar er is één probleempje. De 2 plekken waar je schroeven in moet draaien voor het voorspatbord is aan 1 van de voorvorken allebei kapot. De draad van de oude schroef is dus blijven zitten in de voorvork. En dat 2x op 1 voorvork. Deze moet ik dus wel op een of andere manier eruit kunnen halen. Anders word het lastig met bevestigen van spatbord.
De 2 afgebroken schroefjes steken niet uit, dus ik kan er geen grip op krijgen. Ik heb ook geen mogelijkheid tot een lasaparaat. Hoe zou ik deze afgebroken schroeven er nog uit kunnen halen? Uit boren en nieuwe draad tappen of iets dergelijks. Graag wat uitleg over hoe ik dit moet doen met maten van boor etc.
Gr Ruben
4 - Even je originele veren opmeten
5 - Uitboren ja, en dan opnieuw draad in tappen. Ik had hetzelfde bij de voorvorkpoten van mn mtx-sh, je kunt het gewoon uitboren. Wel beginnen met een heel klein boortje en dan het gat steeds iets groter boren totdat je de juiste maat hebt om een tap erin te draaien...
|
|
-- Crosser Only -- Crosser 4 life -- |
|
chick |
14-5-2007 10:08 |
Posts: 417 |
probeer eerst anders met een slagpinnetje zo'n soort priem zegmaar er een putje in t meppen en dan met een vrij klein boortje hem erop te zetten dan heb je soms nog wel kans dat je ze boutje er zo uitdraait
|
|
lord of the bromfiets |
|
mblover |
14-5-2007 10:31 |
Posts: 5391 |
Stamp dat t-stuk eruit,
draai overal schroefjes in het frame (klein stukje is zat)
en verzin iets dat je balhoofd dicht zit,
en stuur het hele frame naar de poedercoater.
Dat word veel netter als zelf spuiten, aangezien je bij een frame moeilijk in die &$#!@*#&@!() hoekjes komt. Zowel met schuren/voorbereiden als met het spuiten zelf. Dit gaat beter als de poedercoater hem straalt, en vervolgens coat.
Dit zou ik ook met de achterbrug doen, en eventueel ook met de velgen en kleine beugeltjes enzo. Onderpoten van de voorvork, kroonplaten, stuur, steppenbalk e.d. kunnen daar ook allemaal heen.
Volgens sommige is de ronde achterbrug steviger als die vierkanten, volgens andere precies andersom.
Als je niet met een 110cc of 125cc gaat rijden zou ik gewoon nemen wat je mooi vind. Met de vierkante gaat hij overigens wel iets omhoog.
Ga met die boutjes iig niet met een linkse tap kloten, dat heb ik ook geprobeerd, en die troep ligt nu dus in de prullebak.
Gewoon met een klein boortje inboren, en dan de boor linksom draaien wil weleens lukken.
Ook kan je er een gleufje in slijpen (met dremel) en er dan een platte schroevendraaier op zetten.
Nog een optie is met een centerpons aan de rand een putje erin de slaan, en dan met de centerpons zo in het putje tikken dat je de schroef linksom tikt. Dit kan overigens ook met een gleufje als je hem de platte schroevendraaier niet los krijgt.
|
|
|
|
mtlover |
14-5-2007 11:30 |
Posts: 2372 |
Waarom trouwens geen projecttopic?
|
|
|
|
hond mb |
14-5-2007 13:20 |
Posts: 528 |
die boutjes moet je gewoon uitboren
eerst met een centerpons goed in het midden een punt slaan
dan eerst met boortje 2.5mm ongeveer door boren
daarna met 5mm doorboren
en dan met een m6 tap weer schroefdraad tappen
Dit bericht is gewijzigd door hond mb op 14-5-2007 om 13:21 uur.
de achterbrug is een beetje verschillend
ronde(orgineel)is altijd wel goed
en dan heb je 2 vierkante achterbruggen
-met ronde buis er tussen
-en een met een dichte voorkant tot met die buis
die met die ronde buis moet je niet nemen want die willen nog wel is afknappen
Dit bericht is gewijzigd door hond mb op 14-5-2007 om 13:23 uur.
|
|
|
|
TubeLess-90 |
14-5-2007 19:02 |
Posts: 629 |
Hallo,
Allemaal super bedankt voor de goeie reacties!
Hier heb ik echt wat aan!
Ik ga kiezen voor een originele achterbrug, als het met sterkte toch niet zo heel veel uitmaakt en aangezien ik hem wat lager wil hebben.
De voorpoten ga ik morgen proberen, dus ik ga nog vertellen of dat is gelukt en eventueel wat vragen.
Maar het frame, Ik heb er al over na gedacht om hem te laten stralen en poedercoaten. Maar ik denk dat dit een flinke hoop geld zal kosten?
6. Weet iemand hoe duur het zal zijn om mijn frame + steuntjes + achterbrug etc. te laten stralen + poedercoaten?
Als ik er toch voor kies om hem zelf te spuiten, kan het resultaat dna even goed mooi zijn? Gewoon genoeg lagen geven en de hoekjes goed spuiten?
Ruben
Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 14-5-2007 om 19:02 uur.
|
|
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1 |
|
Dit topic is 12502 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 7
|
|