Sinds kort heb ik een hpi ontsteking op m'n brommer zitten, maar ik vroeg me af, hoe stel ik deze af mbv een stroboscoop? Hiermee kun je hem toch heel erg precies afstellen? Hoe moet ik deze gebruiken?
Sinds kort heb ik een hpi ontsteking op m'n brommer zitten, maar ik vroeg me af, hoe stel ik deze af mbv een stroboscoop? Hiermee kun je hem toch heel erg precies afstellen? Hoe moet ik deze gebruiken?
Mvg Pim
Wordt gedaan bij auto's voor afstellen maar is een speciale soort lamp zoiets als een stroboscoop.
Ja, die speciale lamp heb ik. Maar hoe werkt ie? Ik heb gelezen dat ie het beeld voor je ogen even stil zet als je bougie een vonkje geeft. Maar wat kun je dan zien?
Je bevestigd dat bekje van de kabel om je bougiekabel heen. Hierdoor 'voelt' de lamp wanneer er een vonk komt. Bij elke vonk, flitst de lamp. Hierdoor kun je dus zien waar je vliegwiel tekens t.o.v. het carter staan tijdens een slag.
Hoe dit met een HPI gaat weet ik verder niet.
Owja je moet dus met die lamp op het vliegwiel richten.
Dit bericht is gewijzigd door PaterMT5 op 13-5-2007 om 13:38 uur.
precies zoals patermt5 zegt werkt het je kan met een stroboscoop lamp dus ook bekijken of je ontsteking wel vervroegd en hoeveel hij vervroegd het afstellen van de ontsteking moet je doen via de handleiding van de hpi
Oke, bedankt. Dus een stroboscoop is alleen handig als je wilt weten of je binnenwapper een curve heeft en of ie het doet? Niet om verder iets af te stellen?
als je hem wil gebruiken om af te stellen moet je graden om rekenen in mm'ers want zown lamp werkt in graden en bij zown ontsteking werken ze meestal in mm'ers
Quote:Oorspronkelijk gepost door: Kreidler Rmc
als je hem wil gebruiken om af te stellen moet je graden om rekenen in mm'ers want zown lamp werkt in graden en bij zown ontsteking werken ze meestal in mm'ers
Lamp werkt in graden ?
Lamp flits alleen, en hij flitst niet in graden
De lamp zet het beeld als het ware stil op moment van de vonk, als je merktekens op vliegwiel en carter hebt zie je door de flitsen steeds hoe de merktekens staan, dus tegenover elkaar of iets verschoven, en kun je tijdens het stationair draaien van de motor de ontsteking verzetten tot de merktekens precies in lijn staan.
( merktekens kun je zelf ook uitmeten en met zwarte stift op je blok en vliegwiel zetten )
De lamp zet het beeld als het ware stil op moment van de vonk, als je merktekens op vliegwiel en carter hebt zie je door de flitsen steeds hoe de merktekens staan, dus tegenover elkaar of iets verschoven, en kun je tijdens het stationair draaien van de motor de ontsteking verzetten tot de merktekens precies in lijn staan.
( merktekens kun je zelf ook uitmeten en met zwarte stift op je blok en vliegwiel zetten )
met lamp kun je aantal graden voor ontsteking enzo instellen en dan kun je het beter controleren
kun je bij hpi bv kijken waar hij presies uit komt bij volgas en hoe hij stationair is
Dit bericht is gewijzigd door Kreidler Rmc op 13-5-2007 om 15:49 uur.