Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - mbx80cc cilinder uitboren naar 53mm

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 864 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #42813 - mbx80cc cilinder uitboren naar 53mm
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2406 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Burningtux 6-5-2007 9:40 Print topicpost

Posts: 242
Is het mogelijk om een ori 80cc cilindertje uit te boren naar 53mm en er een malossi piston in te steken? Heeft ooit iemand dit gedaan?

Heb de indruk dat ik nogal dicht bij de koelruimtes uitkomt als hij die diameter heeft, en lukt het nog ivm het cilinderhemd?

Heb het blok/cil hier niet liggen... maar mischien kan iemand mij even zeggen of het kan

Groeten
Tux
 

bart de scootergek 6-5-2007 10:12 Print reply

Posts: 8916
Deze nsr had ook een uitgeboorde ori mbx80 cilinder:klik

Zoals je kunt lezen kwam hij op 98 echte cc uit, was volgens mij 54mm en echt het maximale. Ding was beetje bijgewerkt en scoorde 16pk bij een idioot laag toerental, 8000 ofzo. Ideale laagtoerige cilinder met een erg leuk brandstofverbruik.

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 6-5-2007 om 10:13 uur.
 
Honda RC-33
Burningtux 6-5-2007 10:27 Print reply

Posts: 242
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
Deze nsr had ook een uitgeboorde ori mbx80 cilinder:klik

Zoals je kunt lezen kwam hij op 98 echte cc uit, was volgens mij 54mm en echt het maximale. Ding was beetje bijgewerkt en scoorde 16pk bij een idioot laag toerental, 8000 ofzo. Ideale laagtoerige cilinder met een erg leuk brandstofverbruik.

Dit bericht is gewijzigd door bart de scootergek op 6-5-2007 om 10:13 uur.


Die kerel rijdt met twv 16/45, en heeft een top van 120 km/h
Ik rij nu 64cc malossi, twv 16/43 en draai 12k op 120 km/h.
Dus dat ding zal wel redelijk wat toeren draaien denk ik zo

De bedoeling is, om die 80ori cilinder te laten bore/honen naar 54mm, en de 54mm malossi piston (die ik reeds heb) erin te steken. Uitlaatpoort op 190° en lekker verbreden. Als uitlaat behou ik mijn tecno, en als carbu ook mijn del 21mm. Zal dan wel rond de 18 pk scoren denk ik?

Dit bericht is gewijzigd door Burningtux op 6-5-2007 om 10:27 uur.
 
hc_soldier 6-5-2007 10:57 Print reply
Posts: 195
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Burningtux
[...]


Die kerel rijdt met twv 16/45, en heeft een top van 120 km/h
Ik rij nu 64cc malossi, twv 16/43 en draai 12k op 120 km/h.
Dus dat ding zal wel redelijk wat toeren draaien denk ik zo

De bedoeling is, om die 80ori cilinder te laten bore/honen naar 54mm, en de 54mm malossi piston (die ik reeds heb) erin te steken. Uitlaatpoort op 190° en lekker verbreden. Als uitlaat behou ik mijn tecno, en als carbu ook mijn del 21mm. Zal dan wel rond de 18 pk scoren denk ik?

Dit bericht is gewijzigd door Burningtux op 6-5-2007 om 10:27 uur.


21mm carbu is wat aan de kleine kant om het maximale eruit te halen
 
Hardstyle 6-5-2007 11:42 Print reply

Posts: 1077
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: hc_soldier
[...]


21mm carbu is wat aan de kleine kant om het maximale eruit te halen


Ja en? het is geen verplichting het kan makkelijk..

Ik heb zelf ook me mbx80(met vlinder) naar 53mm uitgeboord (dit komt op 92cc), de cilinder heb ik wel 3mm op moeten hogen, timingen staan op 125 - 188 (weet niet exact) blowdown van 32.. uitlaatpoort naar 55 breedt, kan nog breder! iig lkkr veel koppel

Ik ben nu nog aan het testen en inrijden met een 18mm Keihin en Homoet met twv 17/43, weet top nog niet..

Tandwiel 17 voor is het maximale, en met deze 18mm trekt die al goed! dusja..


 
bladiebladieblaa - Racing in my blood! -
Jarco 6-5-2007 12:07 Print reply

Posts: 4520
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hardstyle
[...]


Ja en? het is geen verplichting het kan makkelijk..

Ik heb zelf ook me mbx80(met vlinder) naar 53mm uitgeboord (dit komt op 92cc), de cilinder heb ik wel 3mm op moeten hogen, timingen staan op 125 - 188 (weet niet exact) blowdown van 32.. uitlaatpoort naar 55 breedt, kan nog breder! iig lkkr veel koppel

Ik ben nu nog aan het testen en inrijden met een 18mm Keihin en Homoet met twv 17/43, weet top nog niet..

Tandwiel 17 voor is het maximale, en met deze 18mm trekt die al goed! dusja..




Met een 18 trekt ie ook wel ja, maar het is niet te vergelijken met een 28 of 30 mm..het verbruik daarintegen is ook weer lekker laag met een 18 mm.


 
bart de scootergek 6-5-2007 12:09 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jarco
[...]


Met een 18 trekt ie ook wel ja, maar het is niet te vergelijken met een 28 of 30 mm..het verbruik daarintegen is ook weer lekker laag met een 18 mm.




Voertuig dat ik link in de eerste reply haalde ook met gemak 1:25 met twee man erop, terwijl dat 24mm is.



 
Honda RC-33
buldogo2 6-5-2007 12:46 Print reply

Posts: 2101
wel uit kijke welke malossie zuiger je der in wil stoppen, je hebt ze met en enkele veer en emt 2 veeren, ik heb er toen een met 2 veeren gehaald, en deze kwamen de zuiger veer slotjes in de uitlaatpoort, gaat niet echt werken dus... das meschien met een beetje geluk 5 km rijde en de boel loopt vast op de uitlaat poort... daar gaat je zuiger van 130 euries, een athena zuiger van 55mm is ook een optie... alleen da word wel krap met een mbx cilinder, dan moet je eik een ns-1 of mtx-r2 cilinder pakken. die hebben een dikker hembt, nadeel van die athena is weer dat je de uitlaat poort niet supper breed kan maken, want dan worde de boosters met de uitlaat poort berbonde omdat er een inham in de zuiger zit om gewicht te besparen, dus valt je totaale karter druk weg en sproeit i de helft van je mengsel meteen weer je uitlaat poort in... ook uitkijke met breeder make van je vlinder... als je te breed gaat ga je door je koel kanaal...

Hoop je genoeg gehope te hebben

Edit...

heb er bij mij een pro-x zuiger in zitten met couting...zijn goede niet al te duure zuigers, moet je alleen aan de onderkant een klein stukje af draaie en je skoush aan passen, zuiger kwam van een suzukie ag/adress 100, maar ook hierbij vallen de zuigerveer slotjes net in de spoeler, dit kan een heel stuk minder kwaad als waneer ze in de uitlaat poort lopen omdat opervlak kleiner is, maar weet niet wat het gaat doen met de levens duur (mijn blokje draait nog niet dus nog niet mee kunne testen)

Dit bericht is gewijzigd door buldogo2 op 6-5-2007 om 12:49 uur.
 
Born to ride
Burningtux 6-5-2007 12:53 Print reply

Posts: 242
Okay, ik weet al een stuk meer. Het gaat om een blokje dat nog niet van mij is. Een maat van me, heeft het blokje liggen, en heeft er al een malossi 53mm piston bij gehaald, volgens mij is hij wel met 2 zuigerveren, Zal het eens moeten bekijken. Als het allemaal netjes past, dan neem ik het blokje over, ben ik beter met mijn huidig blokje, laat ik dat wel wat harder lopen Er zit potentie zat in die malossi 64cc cilinder
 
wipe-out 7-5-2007 7:29 Print reply

Posts: 7672
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
Deze nsr had ook een uitgeboorde ori mbx80 cilinder:klik

Zoals je kunt lezen kwam hij op 98 echte cc uit, was volgens mij 54mm en echt het maximale. Ding was beetje bijgewerkt en scoorde 16pk bij een idioot laag toerental, 8000 ofzo. Ideale laagtoerige cilinder met een erg leuk brandstofverbruik.


Volgens mij had Harrie (Blukaap, van die link van Bart) een 55mm Vertex zuiger van een Eurocilindro.

Zoals Buldogo ook al zei, het cilinderhemd wordt erg dun wanneer je hem zo ver opboort. Harrie had volgens mij een keer gepost dat hij daardoor ook al een cilinder gemold had bij het monteren. Toen heeft hij een MTX-r2 oid cilinder gepakt en die opgeboord, daarvan is het hemd dikker.
 
christianos 7-5-2007 12:23 Print reply

Posts: 20445
probleem wel met een R2- cilinder is dat je je carter moet bijbeunen wil deze passen.

Voordeel is wel dat de R2 cilinder fabrieksaf veel beter is afgewerkt met de spoelkanalen undsoweiter
 
BIET 7-5-2007 12:40 Print reply

Posts: 22355
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: bart de scootergek
[...]


Voertuig dat ik link in de eerste reply haalde ook met gemak 1:25 met twee man erop, terwijl dat 24mm is.




Verbruik hangt ook van een helehoop andere zaken af dan de carb. Toen ik nog 24mm op m'n rs had deed ie ech nie 1:25, zown feest wast nie. Nu heb ik al helemaal een draaikolk in m'n tank
 
KHU Tuning! Inbox mij voor cilinder tuning en meer. Voorbeelden te bekijken in mijn profiel!
christianos 7-5-2007 14:47 Print reply

Posts: 20445
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
[...]

Verbruik hangt ook van een helehoop andere zaken af dan de carb. Toen ik nog 24mm op m'n rs had deed ie ech nie 1:25, zown feest wast nie. Nu heb ik al helemaal een draaikolk in m'n tank

verbruik hangt voornamelijk samen met toeren (nogal logisch)
 
Hardstyle 7-5-2007 16:38 Print reply

Posts: 1077

Ja idd, 1:25 vind ik ook nogal ver te zoeken met zo'n setup

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Jarco
[...]


Met een 18 trekt ie ook wel ja, maar het is niet te vergelijken met een 28 of 30 mm..het verbruik daarintegen is ook weer lekker laag met een 18 mm.



28 of 30mm vind ík te veel, als je voor koppel gaat is 24mm goed, met kleinere carburateur heb je een breder powerband..

Dit bericht is gewijzigd door Hardstyle op 7-5-2007 om 16:41 uur.
 
bladiebladieblaa - Racing in my blood! -
bart de scootergek 7-5-2007 19:22 Print reply

Posts: 8916
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: BIET
[...]

Verbruik hangt ook van een helehoop andere zaken af dan de carb. Toen ik nog 24mm op m'n rs had deed ie ech nie 1:25, zown feest wast nie. Nu heb ik al helemaal een draaikolk in m'n tank



Daarom quote ik die post toch, om aan te geven dat het met een grote carb niet altijd onzuiniger wordt, eerst lezen voordat je hetzelfde zegt als ik.
 
Honda RC-33
Jarco 7-5-2007 19:30 Print reply

Posts: 4520
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Hardstyle

Ja idd, 1:25 vind ik ook nogal ver te zoeken met zo'n setup

[...]

28 of 30mm vind ík te veel, als je voor koppel gaat is 24mm goed, met kleinere carburateur heb je een breder powerband..

Dit bericht is gewijzigd door Hardstyle op 7-5-2007 om 16:41 uur.


Mwa een 28 of 30 kan wel, zeker op 90? cc. icm een leuke uitlaat en onsteking.

 

Dit topic is 2406 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved