Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - 70cc tccd puch maxi tunen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 968 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41932 - 70cc tccd puch maxi tunen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 5515 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

puch dexter 22-3-2007 15:52 Print topicpost

Posts: 3011
Hallo allemaal,

Ik wil mijn 70cc tccd (puch hea) gaan tunen. Ik heb er al best wat over gelezen maar wat meer info en tips(!) kunnen altijd wel handig zijn.
Ik hen nog nooit getuned in de vorm van cilinder tunen / zuiger tunen maar ik ga het uiteraard eerst op wat oudere (kapotte) cilindertjes uitproberen.

Ik wou eerst mijn in- en uitlaatpoorten gaan tunen, uitveilen maar toen zei iemand op school:
"Nee niet doen, als je 1 tiende van een millimeter fout zit rijdt je brommer niet meer. Je kunt beter je zuiger (bij de inlaatpoort) vergroten, zo'n 3 millimeter."

Nou, toch ben ik van plan mijn in- en uitlaatpoort te gaan verbreden. Ik ben niet van plan ze meer te gaan verbreden dan 65% van de boring, omdat ik nog maar een beginner ben en niet al te veel risico wil lopen.

Ik heb dan wel een 20mm 'Dell 'Orto en ik zou de inlaat 10% tot 15% groter moeten maken dan de oppervlakte van mijn carburateur.
Nou, met max. 65% breed van je boring lukt dat dus niet. Dus wil ik er een dunner spruitstuk erop zetten. Dit lijkt me dat het allemaal wel kan, ofniet?

Ok, dus kan ik nou beter mijn zuiger gaan tunen of mijn in- en uitlaatpoort. En wat komt hier dan allemaal nog meer bij kijken, hoe kan ik het beste te werk gaan en wat voor gereedschap heb ik minstens nodig.


Alvast bedankt ,

Dexter




Edit:
is dit een beetje een goede poortmap voor een 70cc tccd (deze poormap is getuned). En is deze een beetje te maken, of is deze echt max. getuned?


Dit bericht is gewijzigd door puch dexter op 22-3-2007 om 15:58 uur.
 

Kees de Jong 22-3-2007 19:24 Print reply

Posts: 1881
Zorg dat je je goed inleest, bijvoorbeeld in het algemeen tuning topic en lees deze FAQ eens door.

Bedenk dan wat voor waarden je wilt hebben ga rekenen, tekenen en dan voorzichtig beginnen.

Om je uitlaatpoort aan te passen heb je nodig: Een dremel(of iets wat er op lijkt), een flexibele slang as er voor en wat schuurpapier om de randen wat minder scherp te maken. Dan moet je een heel eind komen denk ik.

Edit: Het is wel handig om van beide kanten van de cilinder de spoelers te tekenen, die willen nog wel eens verschillen.

Edit2: Poortmap is niet van jou zeker?

Dit bericht is gewijzigd door Kees de Jong op 22-3-2007 om 19:30 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Kees de Jong op 22-3-2007 om 19:30 uur.
 
7 seconden, of 21 gram
puch dexter 22-3-2007 19:47 Print reply

Posts: 3011
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kees de Jong
Zorg dat je je goed inleest, bijvoorbeeld in het algemeen tuning topic en lees deze FAQ eens door.

Bedenk dan wat voor waarden je wilt hebben ga rekenen, tekenen en dan voorzichtig beginnen.

Om je uitlaatpoort aan te passen heb je nodig: Een dremel(of iets wat er op lijkt), een flexibele slang as er voor en wat schuurpapier om de randen wat minder scherp te maken. Dan moet je een heel eind komen denk ik.

Edit: Het is wel handig om van beide kanten van de cilinder de spoelers te tekenen, die willen nog wel eens verschillen.

Edit2: Poortmap is niet van jou zeker?

Dit bericht is gewijzigd door Kees de Jong op 22-3-2007 om 19:30 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Kees de Jong op 22-3-2007 om 19:30 uur.

oke, ik heb van een vriend gehoord dat hij alles met een vijl had gadaan,kan dat ook als je gewoon een goede vijl heb?

 
Kees de Jong 22-3-2007 19:53 Print reply

Posts: 1881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: puch dexter
[...]

oke, ik heb van een vriend gehoord dat hij alles met een vijl had gadaan,kan dat ook als je gewoon een goede vijl heb?



Dat kan wel even duren, en is ook lijkt me lastiger om netjes egaal te krijgen.

 
7 seconden, of 21 gram
puch dexter 22-3-2007 19:57 Print reply

Posts: 3011
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kees de Jong
[...]


Dat kan wel even duren, en is ook lijkt me lastiger om netjes egaal te krijgen.


ja, oke. En wat zijn precies de maten om mijn uitlaatpoort te tunen dus ik bedoel zo: bijv:
-2mm breder dus 1mm aan elke kant (in de brete)
-en moet dan ook nog in de lengte worden bijgevijld? Zo'n 1 mm ofzo?

 
Kees de Jong 22-3-2007 19:58 Print reply

Posts: 1881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: puch dexter
[...]

ja, oke. En wat zijn precies de maten om mijn uitlaatpoort te tunen dus ik bedoel zo: bijv:
-2mm breder dus 1mm aan elke kant (in de brete)
-en moet dan ook nog in de lengte worden bijgevijld? Zo'n 1 mm ofzo?



Zoals ik je al vertelde moet je je goed gaan inlezen, dan bedenken wat je wilt, dan gaan rekenen en dan de waarden die je vindt in je cilinder maken, niet beginnen met waarden dus.
 
7 seconden, of 21 gram
mtx-motard 22-3-2007 20:02 Print reply

Posts: 14947
jij hoekt gewoon een stuk uit je cilinder en wow hij gaat iets harder toevallig. jij blij en zwaar lopen patsen met je 'getjoende' cilinder

je moet echt een soort pro zijn wil je GOED kunnen tunen, dat is niet even wat hakken en zagen werk.
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami
puch dexter 22-3-2007 20:06 Print reply

Posts: 3011
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
jij hoekt gewoon een stuk uit je cilinder en wow hij gaat iets harder toevallig. jij blij en zwaar lopen patsen met je 'getjoende' cilinder

je moet echt een soort pro zijn wil je GOED kunnen tunen, dat is niet even wat hakken en zagen werk.

daar ben ik inmiddels ook wel achter gekomen
 
Toon 22-3-2007 20:23 Print reply

Posts: 1679
check john huiyben zen profiel staat een programma, kun je timingen ingeven en kun je je blowdown aflezen. Dat is al een aardige indicatie
 
puch dexter 22-3-2007 20:24 Print reply

Posts: 3011
maar ff deze laatste vraag (ik wil er topsnelheid mee berijken, maar wil niks met timingen gaan doen enz.. Ik wil alleen meer mengsel in m'n cilinder en niet aan de timingen gaan kloten dus.)
(van et plaatje: de getunede (rode) zijkante van de uitlaatpoort moet 1,5 mm zijn)
Moet ik nou gaan tunen zoal op plaatje 1 of 2? Alleen dit hoef ik nog te weten en dan kan ik de rest uit de tekst halen die ik voor me heb.



Quote:
Oorspronkelijk gepost door: toon
check john huiyben zen profiel staat een programma, kun je timingen ingeven en kun je je blowdown aflezen. Dat is al een aardige indicatie

zal ik wel ff kijken



Dit bericht is gewijzigd door puch dexter op 22-3-2007 om 20:28 uur.

Dit bericht is gewijzigd door puch dexter op 22-3-2007 om 20:29 uur.
 
Toon 22-3-2007 20:30 Print reply

Posts: 1679
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: puch dexter
maar ff deze laatste vraag (ik wil er topsnelheid mee berijken, maar wil niks met timingen gaan doen enz.. Ik wil alleen meer mengsel in m'n cilinder en niet aan de timingen gaan kloten dus.)
(van et plaatje: de getunede (rode) zijkante van de uitlaatpoort moet 1,5 mm zijn)
Moet ik nou gaan tunen zoal op plaatje 1 of 2? Alleen dit hoef ik nog te weten en dan kan ik de rest uit de tekst halen die ik voor me heb.
afbeelding


[...]

zal ik wel ff kijken



Dit bericht is gewijzigd door puch dexter op 22-3-2007 om 20:28 uur.



nr 2 is meer koppel en bij nr 2 moet je boven aan de poort wegveilen voor hogere top

Dit bericht is gewijzigd door toon op 22-3-2007 om 20:31 uur.
 
Kees de Jong 22-3-2007 20:39 Print reply

Posts: 1881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mtx-motard
jij hoekt gewoon een stuk uit je cilinder en wow hij gaat iets harder toevallig. jij blij en zwaar lopen patsen met je 'getjoende' cilinder

je moet echt een soort pro zijn wil je GOED kunnen tunen, dat is niet even wat hakken en zagen werk.


Hier wordt toch niet om gevraagd?

@TS: Als je niet wilt rekenen moet je er maar niet aan beginnen.


Dit bericht is gewijzigd door Kees de Jong op 22-3-2007 om 20:39 uur.
 
7 seconden, of 21 gram
puch dexter 22-3-2007 20:48 Print reply

Posts: 3011
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Kees de Jong
[...]


Hier wordt toch niet om gevraagd?

@TS: Als je niet wilt rekenen moet je er maar niet aan beginnen.


Dit bericht is gewijzigd door Kees de Jong op 22-3-2007 om 20:39 uur.

dat begrijp ik, maar op het internet staan de maten van mensen die hun uitlaat en inlaat hebben getuned en die hebben de berekeningen erbij gezet, evenals de poortmappen. Het ziet er geloofwaardig uit en ze hebben goede resultaten. Ik wil het presies zo zo als hun het hebben gedaan, en ik ebn daar nu achter gekomen.
Ik ben nu genoeg te weten gekomen.

Kan dicht
 
Sypie_Honda 22-3-2007 21:03 Print reply

Posts: 13830
wat doe je moeilijk?

het zit zo,
je moet gewoon beginnen met een beun cilindertje. daar hak je de uitlaatpoort 1 of 2 mm van omhoog, en 2 mm breder aan beide kanten.

dan ropt 'ie waarschijnlijk al een stuk harder

en voor zo'n stom puch cilindertje hoef je echt geen dikke berekeningen te maken
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
puch dexter 22-3-2007 21:29 Print reply

Posts: 3011
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Sypie_Honda
wat doe je moeilijk?

het zit zo,
je moet gewoon beginnen met een beun cilindertje. daar hak je de uitlaatpoort 1 of 2 mm van omhoog, en 2 mm breder aan beide kanten.

dan ropt 'ie waarschijnlijk al een stuk harder

en voor zo'n stom puch cilindertje hoef je echt geen dikke berekeningen te maken

zo dacht ik ook al Sypie_Honda, een vriend van me heeft ook maar wat zitten beunen.
En ja idd, wat al in mn beginpost stond. Ik ga eerst met wat beuncil. werken.
Ik ga dan daar gewoon ff mee oefenen en zo ga ik mn poorten dan maken
-uitlaatpoort 3mm breder, 1.5 aan elke kant en 1mm omhoog...
-inlaatpoort 2mm of wat meer mm breder...

 

Dit topic is 5515 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved