volgens mij:
een carb is een vlotterbak met een sproeier, gasnaald, venturri, en noem maar op. elke carburator, werkt volgens hetzelfde principe, ook de vlakschuif carbu's en valstroomcarbu's (al hebben die een andere bouw),....
om een motor op te drijven wordt er wel gebruik gemaakt van flatside carbu's, zowel op tweetakt als 4takt.
er zijn natuurlijk wel speciale carbusets te verkrijgen die samen met de andere bijhorende onderdelen een aanzienlijk verschil kunnen maken op je motor bevoorbeeld.
maar je kan een carbu dus gewoon verwisselen. er worden standaard andere carbs op geleverd, maar dat heeft daarom nie speciaal met het 'takt'gehalte te maken. op een aprilia staat bv een dellorto, niet zo onwaarschijnlijk op een italiaans merk, andere italiaanse merken te gebruiken.
je moet vooral rekening houden dat elk type, elk merk, elke vorm,...
hoogstwaarschijnlijk een andere naald of vlotter heeft,...
dus logischer wijs, stellen verschillende carbu's zich niet allemaal hetzelfde af.
een constructeur als honda oid, zorgt wel dat de standaard carbu gepast is. dit is berekend (net als een uitlaat met een brede powerband).
zodat je de schroeven maximaal nuttig kan gebruiken en niet standaard volledig moet indraaien.
het belangrijkste is dat alles goed past, dus dat het spruitstuk goed op de carbu aansluit ed. en dan moet je zowieso gaan afstellen, maar als je een uitlaat veranderd moet dat meestal ook al.
je moet wel rekening houden, een nieuwe RS bevoorbeeld heeft een carbu waar de olie op aangesloten wordt (2takt) en die dus ook zo mee met het mengsel gestuurd wordt. dit kan je dus niet gebruiken op een viertakt.
ook in de viertaktwereld zijn er carbu's die bekendstaan om hun goede werking, (vooral bepaalde keihin's denk ik dan).
je hebt ook verschillen met betrekking op de choke. deze kan mechanisch aangezet worden aan de carbu zelf (zie je bv bij kleine cc viertakten) tegen een scooter carb bevoorbeeld waar je een choke hebt met een kabel tot aan het stuur.
voor zover ik weet, hangt het toerental op een viertakt niet zoveel af van de gaatjes ofzo, maar van luchtfilter, sproeier, nokkenas,...
er kan natuurlijk wel iets van waar zijn, maar heb er nooit eerder van gehoord.
|