Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #41875 - Turbo doorbraak
|
Pagina 5 van 6
|
Dit topic is 5062 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Neluhz |
20-3-2007 12:35 |
Posts: 4032 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: XoReP
Vergeet ook niet dat een 2t lambdasonde anders is als van een 4takt en schaarser te rkijgen en ook behoorlijk wat meer kost
Ik had trouwens ook nog iets gelezen dat je op 2 takt een probleem heb met ene membraam als je die heb. Roterende inlaat zou dan een optie zijn.
ja, omdat je continu druk opbouwt voor je membraan blijft dat open staan idd, maar dat is idd op te lossen met een roterende inlaat of desnoods zuigersturing.
zelfde geld voor de uitlaat, je blaast alle gassen door de uitlaatpoort weer naar buiten..
als je een testbank tot je beschikking hebt, is het mogelijk om daar een uitlaat op maat bij te maken, gaat alleen veel tijd in zitten.
nadeel aan een lamdasonde is dat hij zuurstof meet, als er onverbrande gassen de uitlaat worden ingeblazen meet hij ook zuurstof, en krijg je dus rare waardes.
|
|
|
|
ARWIN_honda |
20-3-2007 13:33 |
Posts: 3534 |
Vet
|
|
Suzuki GSX-R600 K4 |
|
mulder |
20-3-2007 13:43 |
Posts: 13701 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neluhz
[...]
onderdelen zoveel mogelijk van de sloop halen, moet het met een beetje(veel) kennis te doen zijn.
injectie teminste, een turbo of charger is een stukje moeilijker.
Dit bericht is gewijzigd door Neluhz op 20-3-2007 om 10:55 uur.
waar kan je megasquirt op de sloop halen, heb ik wel belang bij:P
Je zal met megasquirt 1 ook nog wel een krukassensor moeten maken, een zelfgedraaid wieltje met een uitsparing erin oid.
En afaik heb je wel een maf of map sensor nodig als werkt met drukvullingq
Lambda sonde, simpel te doen, mag je mij uitleggen bij een tweetakt (bij een 4-takt is het een ander verhaal)
Als je een brandstof druk regelaar koopt en injector, lambdasonde, megasquirt ben je al minstens 600/800 verder. Dan heb je nog lang niet alles, oftewel, het is totaal onredelijk om te doen, tenzij je helemaal turbo/charger geil ben
zoals ik, een charger op een applause
als ik jou was zou ik er niet eens aan beginnen, en als je het echt wil op een 4takt blokje van 120 cc minstens. En een charger ipv een turbo omdat het gewoonweg minder werk is. Meeste chargers smeren zichzelf met een eigen oliebad en een turbo niet, die moet je nog koelen. Etc.
Dit bericht is gewijzigd door mulder op 20-3-2007 om 13:54 uur.
Dit bericht is gewijzigd door mulder op 20-3-2007 om 13:59 uur.
|
|
|
|
Vehikel |
20-3-2007 17:25 |
Posts: 2903 |
Je kan ook een compressor gebruiken die wordt aangedreven door je uitlaat gassen, maar dan wel een 4takt gebruiken. Dit gebeurt ook bij auto's. Alleen hier is het probleem dat het rad aan de uitlaatkant erg heet wordt, aan aan de inlaatkant erg koud, dus goed materiaal is van belang.
Maar bij een 4takt brommertje zal het temperatuurverschil wel meevallen.
Voordeel: turbodruk wordt door je toerental bepaalt.
Nadeel: onregelmatige powerpeak, halverwege het rijden word ze zowat gelanseerd.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
20-3-2007 17:31 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Vehikel
Je kan ook een compressor gebruiken die wordt aangedreven door je uitlaat gassen, maar dan wel een 4takt gebruiken. Dit gebeurt ook bij auto's. Alleen hier is het probleem dat het rad aan de uitlaatkant erg heet wordt, aan aan de inlaatkant erg koud, dus goed materiaal is van belang.
Maar bij een 4takt brommertje zal het temperatuurverschil wel meevallen.
Voordeel: turbodruk wordt door je toerental bepaalt.
Nadeel: onregelmatige powerpeak, halverwege het rijden word ze zowat gelanseerd.
compressor op uitlaatgas is een turbo ?
denk dat je met een brommertje spul niet lekker aan het draaien krijgt , een compressor gaat eerder fatsoenlijk draaien imo
je zit btw ook nog met druksmering bij een turbo
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Vehikel |
20-3-2007 17:36 |
Posts: 2903 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
compressor op uitlaatgas is een turbo ?
denk dat je met een brommertje spul niet lekker aan het draaien krijgt , een compressor gaat eerder fatsoenlijk draaien imo
je zit btw ook nog met druksmering bij een turbo
Ik heb zelf een 75 cc 4takt, die kan behoorlijk blazen [moet je hand er maar eens achter houden]. Ik denk dat je er een behoorlijke compressor van kan maken. Zo werkt een turbo in een auto ook meestal.
|
|
Gaat het niet zoals het moet? Dan moet het zoals het gaat!!... |
|
RickvanDuin |
20-3-2007 17:41 |
Posts: 464 |
waarom is de lamba sonde nodig?, een lamba sonde is juist klote omdat die er voor gemaakt zijn om te zorgen voor afwisseling(teveel benzine en te weinig(, anders werk de katalysator niet, en oudere auto's hebben toch ook geen lamba sensors(teminste mijne niet en is ook injectie.
dus volgens my kan je die lambda er beter uit laten.
|
|
|
|
mulder |
20-3-2007 19:14 |
Posts: 13701 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RickvanDuin
waarom is de lamba sonde nodig?, een lamba sonde is juist klote omdat die er voor gemaakt zijn om te zorgen voor afwisseling(teveel benzine en te weinig(, anders werk de katalysator niet, en oudere auto's hebben toch ook geen lamba sensors(teminste mijne niet en is ook injectie.
dus volgens my kan je die lambda er beter uit laten.
Ja maar die heeft allemaal kenvelden ingesteld
En als jij iets nieuws maakt zoals dit zul je hem dus volledig moeten mappen, en een lambda sonde is daar wel makkelijk bij, zeker een wideband.
Maar eerst levert dat blokje volgens mij nauwelijks genoeg vermogen om een compressor aan te drijven
|
|
|
|
Jozeff - Forum en Sales Moderator |
20-3-2007 19:17 |
Posts: 10835 |
kan je beter eerst injectie maken en dat werkend krijgen en daarna pas turbo erop maken.
Inectie programmeren zonder lambda gaat net zo goed als met lambda hoor, en voor beide heb je kenvelden nodig.
Hebben mij op school ook gemoeten met motec
|
|
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos. |
|
Leen |
20-3-2007 19:37 |
Posts: 26877 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Neluhz
[...]
ja, omdat je continu druk opbouwt voor je membraan blijft dat open staan idd, maar dat is idd op te lossen met een roterende inlaat of desnoods zuigersturing.
zelfde geld voor de uitlaat, je blaast alle gassen door de uitlaatpoort weer naar buiten..
als je een testbank tot je beschikking hebt, is het mogelijk om daar een uitlaat op maat bij te maken, gaat alleen veel tijd in zitten.
nadeel aan een lamdasonde is dat hij zuurstof meet, als er onverbrande gassen de uitlaat worden ingeblazen meet hij ook zuurstof, en krijg je dus rare waardes.
lamdba werkt niet met 2takt, slaat olie neer op de sensor, en dan meet ie niks meer
Quote: Oorspronkelijk gepost door: RickvanDuin
waarom is de lamba sonde nodig?, een lamba sonde is juist klote omdat die er voor gemaakt zijn om te zorgen voor afwisseling(teveel benzine en te weinig(, anders werk de katalysator niet, en oudere auto's hebben toch ook geen lamba sensors(teminste mijne niet en is ook injectie.
dus volgens my kan je die lambda er beter uit laten.
wideband lambda is juist onmisbaar eigenlijk.
op die manier zorg je ervoor dat je altijd optimale verbranding hebt in je cilinders, je kan hem ook op het randje van arm laten lopen, waardoor die zuinig is.
Dit bericht is gewijzigd door Leen op 20-3-2007 om 19:38 uur.
|
|
|
|
Neluhz |
20-3-2007 20:53 |
Posts: 4032 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mulder
[...]
waar kan je megasquirt op de sloop halen, heb ik wel belang bij:P
Je zal met megasquirt 1 ook nog wel een krukassensor moeten maken, een zelfgedraaid wieltje met een uitsparing erin oid.
megasquirt is te doen voor nog geen 200 euro, lijkt me redelijk te doen.
En afaik heb je wel een maf of map sensor nodig als werkt met drukvulling
Lambda sonde, simpel te doen, mag je mij uitleggen bij een tweetakt (bij een 4-takt is het een ander verhaal)bij tweetakt lukt je dat ook niet, zoals ik bovenaan de pagina al schreef
Als je een brandstof druk regelaar koopt en injector, lambdasonde, megasquirt ben je al minstens 600/800 verder. Dan heb je nog lang niet alles, oftewel, het is totaal onredelijk om te doen, tenzij je helemaal turbo/charger geil ben
zoals ik, een charger op een applause
als ik jou was zou ik er niet eens aan beginnen, en als je het echt wil op een 4takt blokje van 120 cc minstens. En een charger ipv een turbo omdat het gewoonweg minder werk is. Meeste chargers smeren zichzelf met een eigen oliebad en een turbo niet, die moet je nog koelen. Etc.
Dit bericht is gewijzigd door mulder op 20-3-2007 om 13:54 uur.
Dit bericht is gewijzigd door mulder op 20-3-2007 om 13:59 uur.
|
|
|
|
Neluhz |
20-3-2007 20:57 |
Posts: 4032 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Leen
[...]
lamdba werkt niet met 2takt, slaat olie neer op de sensor, en dan meet ie niks meer
klopt ook ja.
[...]
wideband lambda is juist onmisbaar eigenlijk.
op die manier zorg je ervoor dat je altijd optimale verbranding hebt in je cilinders, je kan hem ook op het randje van arm laten lopen, waardoor die zuinig is.
Dit bericht is gewijzigd door Leen op 20-3-2007 om 19:38 uur.
wideband lambda is niet per se nodig, eventueel alleen om mee af te stellen, smallband voldoet verder prima.
|
|
|
|
Hans W |
20-3-2007 21:23 |
Posts: 1456 |
en een ram-air dan
|
|
|
|
User 927 |
20-3-2007 21:47 |
Posts: 6405 |
Ram-air op een turbo-brom?
Lijkt me niet nodig. Zeker ook niet omdat ram-air pas echt effectief is vanaf +/-160 km per uur.
|
|
|
|
vroembroem |
20-3-2007 22:10 |
Posts: 617 |
iemand had toch ook al ram air gebouwd hier op bf? liep een paar dagen gruwelijk hard en toen net zo hard vast toch? enne ram-air is volges mij niet zo boeiend om dat het toch nooit zo veel vermogen op kan leveren als een turbo. ook lijkt het me sterk om ene turbo op 50 cc ofzoiets te bouwen want dat heeft gewoonweg niet genoeg kracht. maar er was toch al een italiaan die op ze 125cc vespa een werkende turbo had gebouwd met hele goeie resultaten?
check it
vespa 125cc 2takt?? turbo
Dit bericht is gewijzigd door vroembroem op 20-3-2007 om 22:17 uur.
|
|
|
|
Dit topic is 5062 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 5 van 6
|
|