Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - CDI ?,?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 872 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41821 - CDI ?,?
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2188 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

mbx_driver 17-3-2007 14:51 Print topicpost
Posts: 103
Ik vroeg mij af wat de cdi nu eiglijk is, is dat een soort bobine? Of heeft hier iemand soms een goede site over?
 

BlackHonda 17-3-2007 14:52 Print reply

Posts: 1115
Geeft aan waneer die moet vonken.

Correct me if im wrong.
 
MrOi 17-3-2007 14:56 Print reply

Posts: 3110
precies ja

geeft dmv een thyristor aan wanneer die moet vonken

Dit bericht is gewijzigd door MrOi op 17-3-2007 om 14:56 uur.
 
XT Supermotard For Sale!
BlackHonda 17-3-2007 14:57 Print reply

Posts: 1115
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: MrOi
precies ja

geeft dmv een thyristor aan wanneer die moet vonken

Dit bericht is gewijzigd door MrOi op 17-3-2007 om 14:56 uur.

Kortom, het cdi kastje
 
mbx_driver 17-3-2007 14:58 Print reply
Posts: 103
is de bobine dan nog iets anders ? of is dat hetzelfde?
 
BlackHonda 17-3-2007 14:59 Print reply

Posts: 1115
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mbx_driver
is de bobine dan nog iets anders ? of is dat hetzelfde?

Die verzorgt de vonk, die geeft 1 keer 30.000 volt dacht ik?

Correct me if im wrong :P
 
MrOi 17-3-2007 14:59 Print reply

Posts: 3110
bobine zitten de spoelen in die de hoogspanning veroorzaken en die geeft de stroom aan de bougie
 
XT Supermotard For Sale!
mbx_driver 17-3-2007 15:03 Print reply
Posts: 103
Batterijontsteking:
De mechanische batterijontsteking met inductiewerking wordt vnl. bij benzinemotoren in auto's toegepast. De werking is als volgt: bij draaiende motor opent de door de krukas aangedreven onderbrekernok de onderbrekerpunten of contactpunten n-maal per omwenteling van de onderbreker (n is het aantal cilinders), waarbij even vaak de primaire stroomkring (6 of 12 V) onderbroken wordt. In de ijzerkern van de bobine ontstaat daardoor een sterk veranderend magnetisch veld dat in de primaire wikkeling van de bobine door zelfinductie een hoge bronspanning veroorzaakt (250 V); een over de contactpunten geschakelde condensator voorkomt vonkoverslag. In de secundaire kring, die ca. 50 maal meer wikkelingen heeft dan de primaire, ontstaat een spanningsverhoging van 10!000 tot 20!000 V. De meestal in het onderbrekerhuis aangebrachte verdeler, bestaande uit rotor en verdeelkap, geleidt de stroom naar de bougie van de cilinder met het te ontsteken brandstofmengsel. De as waarop het onderbrekermechanisme en de verdeler zijn gemonteerd, draait bij viertaktmotoren met de halve en bij tweetaktmotoren met dezelfde omwentelingssnelheid als de krukas. Ter vermijding van ongewenste torsiekrachten in de krukas wordt de ontsteking bij meercilindermotoren alternerend over de cilinders verdeeld; de ontstekingsvolgorde bij viercilindermotoren is daarom 1 3 4 2 of 1 3 2 4.
Bij de batterijontsteking met capacitieve werking zijn in de secundaire stroomkring na de bobine een gelijkrichtcel en een condensator met grote capaciteit opgenomen; de condensator wordt hierbij stootsgewijze opgeladen. Men noemt dit een laagspanningscondensatorontsteking. Tegenwoordig wordt vaak transistorontsteking toegepast (zie hierna).

gaat dat over een cdi ??? welke ontsteking zit er op een honda mbx ?,
 
MrOi 17-3-2007 15:05 Print reply

Posts: 3110
dat is contactpunten ontsteking, nee dus
 
XT Supermotard For Sale!
BlackHonda 17-3-2007 15:05 Print reply

Posts: 1115
MrOi 17-3-2007 15:10 Print reply

Posts: 3110
beetje vage uitleg, kept allemaal in een boek staan maar tis zaterdag en ik wil niet aan school denken.
 
XT Supermotard For Sale!
-simon- 17-3-2007 15:11 Print reply

Posts: 8211
je bobine is eigenlijk een beetje hetzelfde als wat je acculader van je telefoon doet. alleen dan anders om. bij je telefoon gaat hij van 220 naar 12v of nog minder. en bobine gaat van 12 volt ofzo naar 30000 volt of zoiets.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
mbx_driver 17-3-2007 15:13 Print reply
Posts: 103
een honda mbx werkt met cdi en dus niet met contactpuntontsteking??
 
-simon- 17-3-2007 15:14 Print reply

Posts: 8211
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: mbx_driver
een honda mbx werkt met cdi en dus niet met contactpuntontsteking??


ja. werkt met cdi.

Dit bericht is gewijzigd door simon16 op 17-3-2007 om 15:14 uur.
 
you must always push the limits, because if you never fail, you will never succeed
mbx_driver 17-3-2007 15:18 Print reply
Posts: 103
owke nu wordt het me duidelijk ik zat bij de uitleg van contactpuntontsteking de cdi te zoeken en dacht daarom dat het een bobine was ofzo..... maar niet dus. thx voor de moeite:p
 
mbx_driver 17-3-2007 15:25 Print reply
Posts: 103
dus zit er ook geen condensator die de stroom opslaat en dan doorgeeft bij eencdi ontstekingssusteem?
 

Dit topic is 2188 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved