Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - tandwielerhoudeingen snel optrekken

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1086 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41619 - tandwielerhoudeingen snel optrekken
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 596 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

boukekappers 7-3-2007 16:11 Print topicpost

Posts: 46
Hallo,
Ik heb een klein vraagje over de juiste tandwielverhoujdingen
om een brommer zo snel mogenlijk te laten optrekken.
Ik wou heb ook meteen klein betje zachter laten laopen
omdat er gewoon te vaak rollerbanken staan op mijn dagelijkse route(dankzij rollerbank.nl heb ik al paar keer kleine boete voorkomen)

huidige setup:
voor: 13tands achter: 44tands -> 62km/h

Ik kwam op het volgende uit:

voor: 11tands achter: 44tands -> 52,5km/h
voor: 12tands achter: 44tands -> 57,3km/h
voor: 13tands achter: 52tands -> 52,5km/h

Welke van dikgedrukte opties is het beste?
Ik heb namenlijk gelezen dat voor kleiner of achter
een groter tandwiel allebei zorgen voor een lagere
topsnelheid en betere acceleratie.
Maakt het nog uiut welke van de 2 je het beste kunt vervangen met de beste resultaten en eventueel minste
slijtage.




 
klaas huizinga

- Han - 7-3-2007 16:13 Print reply

Posts: 9667
1 tand voor is 3 achter ofzoiets

maar ik denk dat de 2de minder hard slijt (minimaal) omdat alles een grotere omtrek moet maken
 
<10.000 posts
thunderbird - Forum en Sales Moderator 7-3-2007 16:16 Print reply

Posts: 7728
geen van beide dikgedrukte zou ik pakken. is een vuistregeltje: achter : voor mag niet op een heel getal uitkomen, wat bij jou dus dan wel het geval is. dan slijt het allemaal erg hard. (waarom vraag me niet)dus ff iets anders bedenken, 12-46 oid

Dit bericht is gewijzigd door thunderbird op 7-3-2007 om 16:16 uur.
 
Kèk nie zoe arrig, ik mèn weh ik zé!
X-treme_yamaha 7-3-2007 16:17 Print reply

Posts: 368
je moet de derde pakken die slijt inderdaad minder omdat die misshcien 10 keer rond gaat als die 1e al 12 rond is geweest dus slijtage is iets minder maar niet veel
 
Wie zoekt er derbi senda onderdelen!!!??
daanmtx 7-3-2007 16:22 Print reply

Posts: 3759
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thunderbird
geen van beide dikgedrukte zou ik pakken. is een vuistregeltje: achter : voor mag niet op een heel getal uitkomen, wat bij jou dus dan wel het geval is. dan slijt het allemaal erg hard. (waarom vraag me niet)dus ff iets anders bedenken, 12-46 oid

Dit bericht is gewijzigd door thunderbird op 7-3-2007 om 16:16 uur.


Komt omdat de tandwielen steeds waar op het zelfde punt aangrijpen op de ketting, de tandwielbreuk mag niet! op een geheel getal uit komen.

Maar verder, misschien een beetje van het topic af maar met 62 lijkt het me niet dat je bekeurt wordt?
 
Honda VFR400R
fantumachi 7-3-2007 16:40 Print reply

Posts: 166
woeiii
 
Gradje 7-3-2007 16:42 Print reply

Posts: 1181
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
[...]


Komt omdat de tandwielen steeds waar op het zelfde punt aangrijpen op de ketting, de tandwielbreuk mag niet! op een geheel getal uit komen.

Maar verder, misschien een beetje van het topic af maar met 62 lijkt het me niet dat je bekeurt wordt?


de ketting grijpt toch altijd overal aan, lijkt mij geen verschil te maken ?
op verschillende schakels bedoel ikiedere ronde worden toch alle schakels gebruikt voor aangrijpen.

Dit bericht is gewijzigd door Gradje op 7-3-2007 om 16:43 uur.
 
ADHD-Kutkind 7-3-2007 20:04 Print reply

Posts: 1049
ik heb dat nooit gemerkt hoor dat me tandwielen of ketting sneller op was, dus ik zeg daarom ook fabeltje kan gewoon wel.
 
tsxj oran 7-3-2007 20:06 Print reply

Posts: 6498
de onderste optie, heb je de grootste tandwielen en doe je het langst met je tandwielen, verder is het wel een kansloze actie om door tandwiel verhouding je brommer langzamer te laten lopen, rijd hij niet echt beter op
 
oud
cittaghostracer 7-3-2007 22:03 Print reply
Posts: 144
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: daanmtx
[...]


Komt omdat de tandwielen steeds waar op het zelfde punt aangrijpen op de ketting, de tandwielbreuk mag niet! op een geheel getal uit komen.

Maar verder, misschien een beetje van het topic af maar met 62 lijkt het me niet dat je bekeurt wordt?



en wat als je dan een oneven aantal schaklels hebt

btje aparte vuistregel vind ik het hoor...

maar goed, ik ben ook niet afgestudeerd in de ketting/tandwiel kunde
 
boukekappers 7-3-2007 22:39 Print reply

Posts: 46
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: thunderbird
geen van beide dikgedrukte zou ik pakken. is een vuistregeltje: achter : voor mag niet op een heel getal uitkomen, wat bij jou dus dan wel het geval is. dan slijt het allemaal erg hard. (waarom vraag me niet)dus ff iets anders bedenken, 12-46 oid

Dit bericht is gewijzigd door thunderbird op 7-3-2007 om 16:16 uur.



46tands is niet beschikbaar bij de winkels die ik ben langsgeweest,
heb allleen gerekend met tandwielen die beschikbaar zijn.

Maar krijg je echt geen boete bij 62km/h?
En word het rijgedrag er neit beter op?


mzzl
bouke
 
klaas huizinga
Gradje 9-3-2007 9:07 Print reply

Posts: 1181
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: ADHD-Kutkind
ik heb dat nooit gemerkt hoor dat me tandwielen of ketting sneller op was, dus ik zeg daarom ook fabeltje kan gewoon wel.


jah idd, dat denk ik dus ook
 
mtx-motard 9-3-2007 9:25 Print reply

Posts: 14947
zorg wel dat als je een nieuwe ketting erop zet dat je dan ook je voor en achter tandwiel er nieuw op zet
 
Ik wou wat groters dan een Golf.. Nu heb ik een Volkswagen Tsunami

Dit topic is 596 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved