geert-nsr |
3-3-2007 23:50 |
Posts: 6438 |
wij kunnen zo niet zeggen wanneer jou brommer overtoeren gaat maken he.
licht ook aan welke tandwiel verhouding je hebt enzo
|
|
|
|
Tim V |
3-3-2007 23:55 |
Posts: 4468 |
Misschien toch iets beter kijken zou er inderdaad op moeten staan.
En anders kan je het aan de vorige eigenaar vragen?
|
|
Kunde gij den nie zien dak ant werk ben? |
|
Maximilliano |
4-3-2007 0:42 |
Posts: 666 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: geert-nsr
wij kunnen zo niet zeggen wanneer jou brommer overtoeren gaat maken he.
licht ook aan welke tandwiel verhouding je hebt enzo
Ik bedoel hiermee wanneer de Cilinder zn meeste kracht levert. ik weet dat de originele cilinders dat doen bij de 7000 RPM.
De tandwielverhouding is vrij licht, daarom mijn vraag. zodat ik mijn cilinder niet opblaas of doorbrand of wat dan ook.
en degene waarvan ik de brommer kocht (niet de eigenaar zelf) die wist het niet.
|
|
|
|
- Han - |
4-3-2007 8:46 |
Posts: 9667 |
ik heb een 70 athena. Daar staat 'athena' op de onderkant, onder de inlaat. Maar ik weet niet of dat hetzelfde is bij een 125
|
|
<10.000 posts |
|
gelderboer |
4-3-2007 12:14 |
Posts: 226 |
MTX met 125cc is 98cc snap ik niet helemaal zal wel aan mij liggen
Als je een athena hebt dan staat het onder de inlaat mischien zit er vet over zodat je het niet ziet.
Hoeveel je maximale aantal toeren is kan je alleen zelf beoordelen laat je toerenteller niet in het rood komen dan houd je cilinder het beter uit!
Je zegt zelf al dat ie een tijd stil heeft gestaan dus geef hem even iets meer olie in de mix, rij de eerste tijd wat rustiger en trek hem dan open.
|
|
Ik motor ook |
|
mulder |
4-3-2007 12:15 |
Posts: 13701 |
Als je brommer geen kracht meer levert, je dus niet meer optrekt maar constante snelheid rijd dan zit je in de overtoeren, dit kan best pas na het rode gebied zijn maar er ook voor, hangt er maar vanaf.
|
|
|
|
crossgek - Forum en Sales Moderator |
4-3-2007 12:17 |
Posts: 10560 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gelderboer
MTX met 125cc is 98cc snap ik niet helemaal zal wel aan mij liggen
Als je een athena hebt dan staat het onder de inlaat mischien zit er vet over zodat je het niet ziet.
Hoeveel je maximale aantal toeren is kan je alleen zelf beoordelen laat je toerenteller niet in het rood komen dan houd je cilinder het beter uit!
Je zegt zelf al dat ie een tijd stil heeft gestaan dus geef hem even iets meer olie in de mix, rij de eerste tijd wat rustiger en trek hem dan open.
dat snap ik ook niet helemaal dat je zegt dat het een 125 (98)is terwijl je niet weer welke cilinder je hebt
maximun toeren is niet te zeggen , het hangt van cilinder/carb en vooral van een uitlaat af .
maar je voelt wel wanneer de kracht over is , en je eigenlijk zou moeten schakelen , dan ben je overtoeren aan het draaien .
meer smeren is onzin .
na lang stilstaan zou je de boel los kunnen halen en schoonmaken .
maar spul is al op elkaar ingelopen dus als je er voor kiest niks te doen en te rijden , is rustig rijden ook onzin imo
|
|
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning |
|
Maximilliano |
4-3-2007 13:12 |
Posts: 666 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]
dat snap ik ook niet helemaal dat je zegt dat het een 125 (98)is terwijl je niet weer welke cilinder je hebt
maximun toeren is niet te zeggen , het hangt van cilinder/carb en vooral van een uitlaat af .
maar je voelt wel wanneer de kracht over is , en je eigenlijk zou moeten schakelen , dan ben je overtoeren aan het draaien .
meer smeren is onzin .
na lang stilstaan zou je de boel los kunnen halen en schoonmaken .
maar spul is al op elkaar ingelopen dus als je er voor kiest niks te doen en te rijden , is rustig rijden ook onzin imo
Dus Die cilinders kunnen aardig wat toeren aan begrijp ik dan?
of zijn die athena's niet van die toerenbeukers?
ik zal verder nog wat aan het ding proberen te wennen, en dan uiteindelijk kijken wanneer hij minder kracht begint te leveren als ik hoger in de toeren ga. dit is dus ook nergens schadelijk voor? (behalve verhoogde slijtage)
|
|
|
|
Ibuz |
4-3-2007 17:59 |
Posts: 55 |
Ik denk als je overtoeren rijd lang dat je een warm/vastloper zult krijgen... Maar hoe hard rijd hij nu? Ben benieuwd morgen.
|
|
|
|
Maximilliano |
4-3-2007 19:12 |
Posts: 666 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Ibuz
Ik denk als je overtoeren rijd lang dat je een warm/vastloper zult krijgen... Maar hoe hard rijd hij nu? Ben benieuwd morgen.
geen idee de snelheidsmeter doet het niet :P. trekt wel aardig door
Maar zoals er al gezegd word, na hoeveel toeren krijg ik een dikke vastloper dan? of dat er iets kapot gaat in de cilinder?
Dit bericht is gewijzigd door Maximilliano op 4-3-2007 om 19:13 uur.
|
|
|
|
Makrolon |
4-3-2007 19:26 |
Posts: 6733 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Maximilliano
[...]
geen idee de snelheidsmeter doet het niet :P. trekt wel aardig door
Maar zoals er al gezegd word, na hoeveel toeren krijg ik een dikke vastloper dan? of dat er iets kapot gaat in de cilinder?
Dit bericht is gewijzigd door Maximilliano op 4-3-2007 om 19:13 uur.
op precies 13504 toeren gebeurt dat.
dat is niet te zeggen natuurlijk, uitproberen zou k zeggen als jeh et graag wil weten. en anders gewoon niet met overtoeren rijden en optijd schakelen. logisch lijkt me
|
|
KTM 525 EXC Supermoto |
|
honda fryslan |
4-3-2007 19:45 |
Posts: 1914 |
je hebt niet meteen een vastloper hoor.. zolang je cilinder en zuiger/veren maar netjes zijn en je zult wel je cilinderkop aan moeten passen.. als dat goed is kun je veel toeren maken zonder enige problemen.. ik had zelf op de testbank 16100 rpm
|
|
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse |
|
Jarco |
4-3-2007 19:59 |
Posts: 4520 |
125? k lees maar 3 vragen?
Verder, je krijgt niet zomaar een vastloper, zeker niet als je de motor niet meteen voluit trekt als ie koud is. Dus eerste km's rustig aan doen totdat het motorblok op tempratuur is.
|
|
|
|
Rocket Rico |
4-3-2007 20:00 |
Posts: 478 |
Weet je wel cker dat je een 80 blok hebt? (heb je minstens 5 versnellingen?), Dit kan je ook zien aaan de hoogte van je cilinder, de cilinder van een 80cc blok is hoger(langer slag), dan komen je ophangpunten van je cilinderkop als het goed is ook niet meer overeen met het frame(bij een brommerframe dan).
Het is trouwens onzin dat een 125cc maar 98cc zou zijn, als je met berekenen op 98cc uitkomt heb je de slag van een 50cc blok genomen, 80cc blok heeft een langere slag (minder toeren, meer koppel)en dan kom je gwoon op 125cc uit.
Heb je een ot of nt blok? Bij een ot blok hoort er athena of eurocilindro op te staan (onderaan), bovendien is die cilinder erg laagtoerig en hoef je er niet echt bang voor te zijn dat je hem in elkaar naait door teveel toeren ofzo. Als je maar goed smeert, goed warm rijdt en niet te arm staat afgesteld
Je kan trouwens ook een foto van een athena bekijken koelribben tellen ofzo of andere kenmerken vergelijken met jou cilinder en andere types cilinders
|
|
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden? |
|
honda fryslan |
4-3-2007 20:10 |
Posts: 1914 |
als hij een watergekoeld blok heeft klopt het wel dat het maar 98cc is.. en dan is de slag ook gelijk aan een 50cc blok.. maar ook dit is niet uit z'n verhaal op te maken...
|
|
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse |
|