Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Honda MTX (met 125) vragen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1000 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41540 - Honda MTX (met 125) vragen
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 3915 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Maximilliano 3-3-2007 23:15 Print topicpost
Posts: 666
Hey, Sinds kort heb ik mijn 3e brommer binnengehaald (vandaag om precies te zijn). Dit ding sleurt me overal rond als de neten. er werd ook gezegd dat het een 125cc is (komt neer op 98cc dus) met een 26mm mikuni.

Nou zijn mijn vragen, na een beetje gescheurd te hebben.

Hoe kan ik er achter zien te komen van welk merk de cilinder is? Als dat er op hoort te staan, moet ik even beter kijken...

en ten tweede, als het een athena 125 is. Wat is dan het maximale aantal toeren wat hij kan zonder overtoeren?

Hij heeft lang stil gestaan, en probeer ook een beetje aan de kracht te wennen, dus ik stel deze vragen alvast...

Voor de rest is het een topding !

gr. Max
 

geert-nsr 3-3-2007 23:50 Print reply

Posts: 6438
wij kunnen zo niet zeggen wanneer jou brommer overtoeren gaat maken he.
licht ook aan welke tandwiel verhouding je hebt enzo
 
Tim V 3-3-2007 23:55 Print reply

Posts: 4468
Misschien toch iets beter kijken zou er inderdaad op moeten staan.

En anders kan je het aan de vorige eigenaar vragen?
 
Kunde gij den nie zien dak ant werk ben?
Maximilliano 4-3-2007 0:42 Print reply
Posts: 666
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: geert-nsr
wij kunnen zo niet zeggen wanneer jou brommer overtoeren gaat maken he.
licht ook aan welke tandwiel verhouding je hebt enzo


Ik bedoel hiermee wanneer de Cilinder zn meeste kracht levert. ik weet dat de originele cilinders dat doen bij de 7000 RPM.
De tandwielverhouding is vrij licht, daarom mijn vraag. zodat ik mijn cilinder niet opblaas of doorbrand of wat dan ook.

en degene waarvan ik de brommer kocht (niet de eigenaar zelf) die wist het niet.
 
- Han - 4-3-2007 8:46 Print reply

Posts: 9667
ik heb een 70 athena. Daar staat 'athena' op de onderkant, onder de inlaat. Maar ik weet niet of dat hetzelfde is bij een 125
 
<10.000 posts
gelderboer 4-3-2007 12:14 Print reply
Posts: 226
MTX met 125cc is 98cc snap ik niet helemaal zal wel aan mij liggen
Als je een athena hebt dan staat het onder de inlaat mischien zit er vet over zodat je het niet ziet.
Hoeveel je maximale aantal toeren is kan je alleen zelf beoordelen laat je toerenteller niet in het rood komen dan houd je cilinder het beter uit!
Je zegt zelf al dat ie een tijd stil heeft gestaan dus geef hem even iets meer olie in de mix, rij de eerste tijd wat rustiger en trek hem dan open.

 
Ik motor ook
mulder 4-3-2007 12:15 Print reply

Posts: 13701
Als je brommer geen kracht meer levert, je dus niet meer optrekt maar constante snelheid rijd dan zit je in de overtoeren, dit kan best pas na het rode gebied zijn maar er ook voor, hangt er maar vanaf.
 
crossgek - Forum en Sales Moderator 4-3-2007 12:17 Print reply

Posts: 10560
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gelderboer
MTX met 125cc is 98cc snap ik niet helemaal zal wel aan mij liggen
Als je een athena hebt dan staat het onder de inlaat mischien zit er vet over zodat je het niet ziet.
Hoeveel je maximale aantal toeren is kan je alleen zelf beoordelen laat je toerenteller niet in het rood komen dan houd je cilinder het beter uit!
Je zegt zelf al dat ie een tijd stil heeft gestaan dus geef hem even iets meer olie in de mix, rij de eerste tijd wat rustiger en trek hem dan open.



dat snap ik ook niet helemaal dat je zegt dat het een 125 (98)is terwijl je niet weer welke cilinder je hebt

maximun toeren is niet te zeggen , het hangt van cilinder/carb en vooral van een uitlaat af .
maar je voelt wel wanneer de kracht over is , en je eigenlijk zou moeten schakelen , dan ben je overtoeren aan het draaien .

meer smeren is onzin .
na lang stilstaan zou je de boel los kunnen halen en schoonmaken .
maar spul is al op elkaar ingelopen dus als je er voor kiest niks te doen en te rijden , is rustig rijden ook onzin imo
 
het gevaarlijkste van een auto, zit tussen stuurwiel en rugleuning
Maximilliano 4-3-2007 13:12 Print reply
Posts: 666
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: crossgek
[...]


dat snap ik ook niet helemaal dat je zegt dat het een 125 (98)is terwijl je niet weer welke cilinder je hebt

maximun toeren is niet te zeggen , het hangt van cilinder/carb en vooral van een uitlaat af .
maar je voelt wel wanneer de kracht over is , en je eigenlijk zou moeten schakelen , dan ben je overtoeren aan het draaien .

meer smeren is onzin .
na lang stilstaan zou je de boel los kunnen halen en schoonmaken .
maar spul is al op elkaar ingelopen dus als je er voor kiest niks te doen en te rijden , is rustig rijden ook onzin imo


Dus Die cilinders kunnen aardig wat toeren aan begrijp ik dan?
of zijn die athena's niet van die toerenbeukers?
ik zal verder nog wat aan het ding proberen te wennen, en dan uiteindelijk kijken wanneer hij minder kracht begint te leveren als ik hoger in de toeren ga. dit is dus ook nergens schadelijk voor? (behalve verhoogde slijtage)
 
Ibuz 4-3-2007 17:59 Print reply

Posts: 55
Ik denk als je overtoeren rijd lang dat je een warm/vastloper zult krijgen... Maar hoe hard rijd hij nu? Ben benieuwd morgen.
 
Maximilliano 4-3-2007 19:12 Print reply
Posts: 666
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ibuz
Ik denk als je overtoeren rijd lang dat je een warm/vastloper zult krijgen... Maar hoe hard rijd hij nu? Ben benieuwd morgen.

geen idee de snelheidsmeter doet het niet :P. trekt wel aardig door

Maar zoals er al gezegd word, na hoeveel toeren krijg ik een dikke vastloper dan? of dat er iets kapot gaat in de cilinder?

Dit bericht is gewijzigd door Maximilliano op 4-3-2007 om 19:13 uur.
 
Makrolon 4-3-2007 19:26 Print reply

Posts: 6733
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Maximilliano
[...]

geen idee de snelheidsmeter doet het niet :P. trekt wel aardig door

Maar zoals er al gezegd word, na hoeveel toeren krijg ik een dikke vastloper dan? of dat er iets kapot gaat in de cilinder?

Dit bericht is gewijzigd door Maximilliano op 4-3-2007 om 19:13 uur.



op precies 13504 toeren gebeurt dat.

dat is niet te zeggen natuurlijk, uitproberen zou k zeggen als jeh et graag wil weten. en anders gewoon niet met overtoeren rijden en optijd schakelen. logisch lijkt me
 
KTM 525 EXC Supermoto
honda fryslan 4-3-2007 19:45 Print reply

Posts: 1914
je hebt niet meteen een vastloper hoor.. zolang je cilinder en zuiger/veren maar netjes zijn en je zult wel je cilinderkop aan moeten passen.. als dat goed is kun je veel toeren maken zonder enige problemen.. ik had zelf op de testbank 16100 rpm
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Jarco 4-3-2007 19:59 Print reply

Posts: 4520
125? k lees maar 3 vragen?

Verder, je krijgt niet zomaar een vastloper, zeker niet als je de motor niet meteen voluit trekt als ie koud is. Dus eerste km's rustig aan doen totdat het motorblok op tempratuur is.
 
Rocket Rico 4-3-2007 20:00 Print reply

Posts: 478
Weet je wel cker dat je een 80 blok hebt? (heb je minstens 5 versnellingen?), Dit kan je ook zien aaan de hoogte van je cilinder, de cilinder van een 80cc blok is hoger(langer slag), dan komen je ophangpunten van je cilinderkop als het goed is ook niet meer overeen met het frame(bij een brommerframe dan).

Het is trouwens onzin dat een 125cc maar 98cc zou zijn, als je met berekenen op 98cc uitkomt heb je de slag van een 50cc blok genomen, 80cc blok heeft een langere slag (minder toeren, meer koppel)en dan kom je gwoon op 125cc uit.

Heb je een ot of nt blok? Bij een ot blok hoort er athena of eurocilindro op te staan (onderaan), bovendien is die cilinder erg laagtoerig en hoef je er niet echt bang voor te zijn dat je hem in elkaar naait door teveel toeren ofzo. Als je maar goed smeert, goed warm rijdt en niet te arm staat afgesteld

Je kan trouwens ook een foto van een athena bekijken koelribben tellen ofzo of andere kenmerken vergelijken met jou cilinder en andere types cilinders


 
Wat is er nou leuker dan met je 20 jaar oude brommer al die stofzuigers zoek te rijden?
honda fryslan 4-3-2007 20:10 Print reply

Posts: 1914
als hij een watergekoeld blok heeft klopt het wel dat het maar 98cc is.. en dan is de slag ook gelijk aan een 50cc blok.. maar ook dit is niet uit z'n verhaal op te maken...
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse

Dit topic is 3915 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved