Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Honda vragen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1171 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #41491 - Honda vragen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2120 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

TubeLess-90 1-3-2007 10:17 Print topicpost

Posts: 629
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, ik zal me eerst even voorstellen..

Ik ben Ruben Demuyt en woon nu in Boxmeer.
Ik heb een Honda NSR50 die ik aan het restaureren ben. Dit is mijn eerste brommer dus ik kom veel problemen tegen die ik moet oplossen. Zo leer ik er natuurlijk wel veel van. En vind het ook erg leuk om te doen.

Voor school wil ik een groot verslag maken over HONDA. Maar daarvoor heb ik wel een paar gegevens nodig.
Veel kan ik al vinden, over wie er de bazen waren en welke brommers allemaal zijn gebouwd. Maar ik wil graag wat kunnen vertellen over de techniek.
Wat er zo bijzonder is aan een HONDA en wat misschien de verschillen zijn met andere brommers of andere merken.
Misschien zijn er wel een paar technieken uit een honda blok of iets anders die het zo goed maken of juist slecht.
Ik wil het allemaal weten

Ik heb op google zitten zoeken, maar kon niet precies vinden wat ik wou. Wel veel over de history, maar dat gedeelte heb ik al af.
Hopelijk kunnen jullie wat meer vertellen over mijn vragen.

Alvast bedankt!

Gr Ruben

Edit: Hopelijk zit ik hier in de goeie catogarie van het forum. Anders versleep hem maar, of geef even een seintje.

Dit bericht is gewijzigd door Ruben Demuyt op 1-3-2007 om 10:19 uur.
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1

Frysk 1-3-2007 10:20 Print reply

Posts: 34930
www.wikipedia.nl

dat is je master


de Honda brommerblokken zijn eigenlijk uitstekende blokken. hebben verder geen echte kwalen op een 'onschadelijk' rateltje na en vaak uitgelubberde krukasholte's (dat 2e is dus wel schadelijk)



http://nl.wikipedia.org/wiki/Honda_MB


hier staat stukje over de geschiedenis van de honda MT/B

Dit bericht is gewijzigd door Frysk op 1-3-2007 om 10:21 uur.
 
giggitybyte
Terror 1-3-2007 10:40 Print reply

Posts: 9269
we zijn een brommerforum

geen scholieren.com

 
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 1-3-2007 17:41 Print reply

Posts: 17929
Omdat de TS zich netjes voorstelt, zich de moeite doet omeen net topic te maken, en omdat het toch wel veel met brommers te maken heeft, hebben we besloten hem weer t openen

ik waarschuw bij deze iedereen om dit topic ook zo mooi en schoon te houden als t nu is, en het niet te verkloten voor de ts

edit:

om je een beetje op weg te helpen, honda kwam in zijn tijd(1975-1990) het meest voor, omdat ze een van de meest uigebreide assortimenten hadden, met de mb, mt, nsr, mtx mbx enz enz

voor ieder wat wils dus

in de tijd dat honda zn opkomst maakte in het slechter gegaan met de duitsers, waaronder zundapp en kreidler, dit kwam doordat de japanners veel goedkoepr geproduceerd werden.

je hebt een antal verschillende honda blokke, het grootste verschil is het oude en het nieuwe type.

het verschil tussen deze 2 is dat het oude type gebruikt werd op mt, mb en mtx ot, en het nieuwe type op mtx, nsr en mbx

het nieuwe type komt zowel voor en luchtgekoeld (ac) en vloeistofgekoeld(lc) het is mogelijk om een ac blok om te bouwen naar een lc blok, hiervoor heb je een andere cliner, kop en koppelingsdeksel nodig

nu mag de rest van bf me aanvullen



Dit bericht is gewijzigd door Thijsse op 1-3-2007 om 17:49 uur.
 
Almer 1-3-2007 18:00 Print reply

Posts: 3325
Verder zijn de Honda brommers veel gebasseerd op Duitse brommers,
de jappen hebben in Duitsland gezien waar zij alleen maar van droomden
Toen ' mr Honda' bij Kreidler op bezoek kwam is hij pas echt begonnen met een brommerproductie
 
Nothing sounds better than a screaming 2-stroke;)
christianos 1-3-2007 18:16 Print reply

Posts: 20445
Het grootste succes boekte Honda eind jaren 60 met zijn viertakt modellen die extreem zuinig en betrouwbaar liepen en daarom nog steeds zeer gewild zijn.

Het hoogtepunt van honda 2 takt speelt zich veel later af, met succes modellen als de MT en MB, deze werden rond 1980 aan het publiek voorgesteld en de MT was jarenlang de meest evrkochte brommer rond 1985-1992.

Ondanks dit heeft honda de strijd verloren met veel te dure luxe modellen zoals NSR en MTX, deze verkochten minder dan ze gedacht hadden en na een laatste stuiptrekking (herinvoering NSR in 1998, een gigantische flop) heeft honda definitief besloten zich terug te trekken van de nederlandse markt kwa schakelbrommers.

edit: overigens, het honda 4 takt blok (ss enzo) wordt nog steeds onder veel brommers in haast ongewijzigde vorm toegepast, dit geeft wel aan hoever zij hun tijd eigenlijk vooruit waren. (jincheng, skyteam en honda zelf met de Zoomer)

Dit bericht is gewijzigd door christianos op 1-3-2007 om 18:18 uur.
 
antonhonda 1-3-2007 18:22 Print reply

Posts: 3616
honda was ook de eerste japanse merk in eu en usa dacht ik zo
 
Ri-jen of racen dat maakt heel wat uut, niet enkel de snelheid, maar ook het geluud
MT70-nolimit 1-3-2007 18:27 Print reply

Posts: 4322
De verdwijning van de moderne 2t modellen MT50, MTX50, NSR50, MB50 begin jaren '90 had als belangrijkste oorzaak dat de verzekeringspremies onbetaalbaar werden. In die jaren zaten premies voor schakelbrommers op bedragen rond de 400 gulden. De Honda brommers legden het af tegen de veel goedkoper te verzekeren automaatjes. In 1994 was het grootste deel van de verkoop van Honda schakelbrommers afgelopen.
 
gaat lang goed
Sypie_Honda 1-3-2007 18:34 Print reply

Posts: 13830
Onder de Honda MB's en MT's liggen -naar mijn mening- hele goede en ijzersterke blokken. Alleen omdat niemand perfect kan zijn is er 1 ding wat verbeterd moet worden.

Het linker kurkaslager zit met een losse passing in het blok. Dit is gedaan om de krukas de ruimte te geven om uit te zetten en te krimpen, zonder dat hij op de lagers begint te duwen.

In theorie klinkt het mooi, maar in de praktijk werkt het niet echt. Als de brommer koud is heb je geen speling op je krukas lagers. maar als hij warm word, zet het lagerhuis meer uit als het lager, en gaat het lager walsen in het huis zelf. En dat is natuurlijk niet de bedoeling

Echter is dit probleem vrij simpel op te lossen, door er een nieuwe bus in te laten zetten (met een vaste passing dit keer) . Je kunt dit niet met huis tuin en keuken gereedschap doen, dus je zult naar een revisie bedrijf oid moeten. Die kotteren de oude bus er dan uit, en zetten er een nieuwe voor je in.

Een beetje revisie bedrijf kan dit voor 50€ doen.

 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.
TubeLess-90 2-3-2007 17:00 Print reply

Posts: 629
Hallo allemaal!

Erg bedankt voor al deze goeie reacties!
Aan deze andwoorden van jullie heb ik echt wat!
Nog een paar vragen die ik heb aan jullie:

- Hoe zijn de honda blokken ten aanzien van een ander merk, kreidler of yamaha (etc.)
- Zijn er nog meer slechte punten aan honda brommers, zoals de krukaslager.
- Worden er nog MB's NSR's MBX's, MT's etc. gemaakt?

En zoals Sypie Honda al zij, met het probleem van de krukas lagers, daar heb ik nu ook last van en m'n motorblok moet ook gereviseert worden.

Alvast weer super bedankt! En ook de mods + Adm

Gr Ruben
 
http://www.brommerforum.nl/showtopic/43332/1
Sypie_Honda 2-3-2007 19:03 Print reply

Posts: 13830
- Hoe zijn de Honda blokken ten aanzien van een ander merk, kreidler of yamaha (etc.)

Met Kreidler heb ik geen ervaring, met een Yamaha DT wel.

Ik vind de motorblokken van een Honda eigenlijk net wat beter, dit komt doordat Honda std een 3 plaats koppeling heeft, en Yamaha daarin tegen maar een 2 plaats koppeling. en het koppelings systeem is bij Yamaha wat onhandig.

En er is nog een groot voordeel van Honda boven Yamaha, dat is dat Honda std een elektronische ontsteking heeft, en Yamaha daarin tegen een contactpunt ontsteking heeft. Misschien weet je het al, maar naar een elektronische ontsteking heb je in principe geen omkijken naar. en een contactpunt ontsteking vraagt nogal wat onderhoud.

-Zijn er nog meer slechte punten aan honda brommers, zoals de krukaslager.

Nee volgens mij is dat het enige

- Worden er nog MB's NSR's MBX's, MT's etc. gemaakt?

Nee helaas niet, zoals mijn collega¡¦s al zeiden. het kan voor Honda niet meer uit.

Dit bericht is gewijzigd door Sypie_Honda op 2-3-2007 om 19:04 uur.
 
wat niet kan is nog niet uitgevonden.

Dit topic is 2120 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved