Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Hoe ontsteking vervroegen en afstellen (plaatje)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 805 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #41232 - Hoe ontsteking vervroegen en afstel...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4401 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Seren 12-2-2007 19:44 Print topicpost
Posts: 94
CP ontsteking van een yamaha DT50MX.

Als ik me ontsteking 1mm voor het BDP wil zetten, moet ik de schroef gaten dan naar L (links) of R (rechts) uitvijlen?

Vliegwiel draaid LINKSOM

http://www.angelfire...fezcx/ontsteking.jpg

Als ik de grondplaat de gewenste afstand heb gedraaid hoe stel ik de cp dan af?

-Zet ik de zuiger OP het BDP en dan met de voelermaat ertussen
-Zet ik de zuiger alsnog VOOR het BDP

Cilinder is een 50cc imi. dus voorontsteking van 0,8 - 1,2mm?


MVG


Dit bericht is gewijzigd door Seren op 12-2-2007 om 19:47 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Seren op 12-2-2007 om 23:01 uur.
 

koekie - Administrator 12-2-2007 19:45 Print reply

Posts: 12588
je draait hem in de tegengestelde richting op, als die je vliegwiel op draait als je m wilt vervroegen
 
Haaks de hoek om!
cmtheman 12-2-2007 22:31 Print reply

Posts: 2710
dt50mx ontsteking kan je niet vervroegen
 
ZAC #802, KNMV #82
Seren 12-2-2007 22:54 Print reply
Posts: 94
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cmtheman
dt50mx ontsteking kan je niet vervroegen



want..... ?

Het kan bij puch toch ook en die hebben ook cp.
Ik heb vaak genoeg gelezen dat andere dt rijders ook voor ontsteking hebben.



Dit bericht is gewijzigd door Seren op 12-2-2007 om 22:57 uur.
 
cmtheman 13-2-2007 17:56 Print reply

Posts: 2710
dat doe je niet met de grondplaat, want die kan je niet verzetten, zitten vaste boutgaten (zou ik niet gaan uitboren ofzo) dus kan je niet zo vervroegen (ik heb 4 yamaha's gehad)

als je op tijd wil zetten, 2mm voor BDP op 0,35mm, als je zuiger op 2mm voor BDP staat dan moet je handmatig je contactpunten stellen op 0,35mm en dan is het goed
 
ZAC #802, KNMV #82
erwin fs1 13-2-2007 18:17 Print reply

Posts: 897
vervroegen doe je met de contactpunten,niet door de grondplaat te verdraaien. contactpunten verder open betekend meer vooronsteking....
 
vake bej te bange....
koekie - Administrator 13-2-2007 18:18 Print reply

Posts: 12588
ohw.. contactpunten..


wist niet dat die krengen zo antiek waren
 
Haaks de hoek om!
MTX-speed 13-2-2007 19:01 Print reply

Posts: 1229
Nee hoor, je kunt hem niet vervroegen met de contactpunten.
Waarom niet? De contactpuntjes moet je namelijk zo afstellen dat ze goed sluiten en dat ze een maximale opening hebben van (meen ik) om en nabij 1 mm.

Sterker nog, wanneer je contactpuntjes later open laat gaan wordt je onsteking verlaat en vervald zelf helemaal.


Wanneer je je ontsteking wilt vervroegen moet je er eerst achterkomen welke kant het vliegwiel opdraait. Dit is meestal dezelfde kant op als dat je je vliegwielmoer LOSDRAAIT.
Een makkelijkere manier is om eens op de kickstarter te duwen.

Wanneer je ontsteking wilt vervroegen moet je de grondplaat TEGEN DE DRAAIRICHTING van het vliegwiel indraaien.
Bij sommige brommers (meestal oudere brommers) kun je grondplaat niet verdraaien maar moet je de ontstekin afstellen met het plaatsen van het vliegwiel. Wanneer je bij zo'n brommer de onsteking wil vervroegen dan zul je het vliegwiel MET DE DRAAIRICHTING MEE moeten plaatsen.

Een leuk weetje is dat wanneer je bijvoorbeeld de onsteking van een Honda MT/MB/MTX-OT wilt vervroegen je ook een vliegwiel van een MTX-sh/MTX-R/MCX/NSR/MBX kunt gebruiken in plaats van de grondplaat te wisselen.


In jouw geval moet je dus de zuiger op BDP zetten en dan de krukas in TEGENGESTELDE richting van de normale draairichting draaien. Achteruit dus. De ontsteking moet namelijk altij VOOR het dode punt plaatsvinden. Dit komt omdat er een bepaalde vertraging in de verbranding en ontsteking zit. Hoe eerder je ontsteking voor het BPD, hoe vroeger je ontsteking. Begaai het niet te gek want anders kan je brommertje gaan pingelen waardoor je dus een veel hogere verbrandingstemperatuur bekomt. En dat kan weer resulteren tot een gat in de zuiger.
 
Seren 13-2-2007 22:04 Print reply
Posts: 94
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: cmtheman
dat doe je niet met de grondplaat, want die kan je niet verzetten, zitten vaste boutgaten (zou ik niet gaan uitboren ofzo) dus kan je niet zo vervroegen (ik heb 4 yamaha's gehad)

als je op tijd wil zetten, 2mm voor BDP op 0,35mm, als je zuiger op 2mm voor BDP staat dan moet je handmatig je contactpunten stellen op 0,35mm en dan is het goed



Ja ik weet dat de grondplaat vast zit, daarom staat er in me toppic naar welke kant ik moet uitvijlen.

Wat het namelijk is, als ik de zuiger voor het BDP zet dan kan ik niet meer bij de CP want de opening in me vliegwiel is te klein.

Ten tweede, als het me dan toch lukt om hem net IETS voor het BDP af te stellen dan heb ik geen vonk omdat de CP altijd openblijven.

Kennelijk is de loopbaan van de nok (dus het deel van het vliegwiel waar je CP tegen aan staat)niet geschikt om hem vroeger af te stellen.

Maar volgens jou kan ik de CP niet 2mm naar rechts schuiven TEGEN de richting van het vliegwiel in waardoor ik voorontsteking heb?
 

Dit topic is 4401 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved